Gå til innhold

Var jeg frekk her? Lang konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt greit å reise kl 17 om kirka var 11. Jeg hadde nok gjort det samme - men sagt at jeg måtte hjem og legge minstemann. 🤗 Hadde svart konfirmanten at dagen var holdt av, men at dagene blir litt kortere med småbarn. Og tusen takk for selskap/kos + lykke til på ferden videre. 

om du ikke kjenner andre enn foreldre +konfirmant så blir du jo ikke særlig savnet heller 😅 😂 

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Millimani skrev (47 minutter siden):

Hvorfor kunne ikke barna få barnevakt?

Hvem har konfirmasjon i mars? :klo:

Hun kunne ikke...hun skriver jo det..eller vil du vite henns familie forhold og andre personlige ting. Ikke alle kan få barnevakt

Idag tror jeg det er 4 konfirmasjon i året

• Liker 8
Skrevet
Millimani skrev (31 minutter siden):

Hvis du tror at en konfirmasjon er over på to-tre timer så tar du skammelig feil :roll: Inkludert kirka så har det gått to-tre timer til middagen er klar til å bli fortært. Talen din kunne du holdt før middagen, eller før/etter foreldrenes tale.

Selv om du er fadder har du lov å si at du ikke kan komme i kirka. At faddere skal reise seg (skal de det i konfirmasjonsgudstjeneste?) er ingen unnskyldning. 

Hvor mange konfirmasjoner har du vært i? 

Det er ingen som sier at faddere  stille opp i kirken. Mange faddere har ikke anledning, og det er ingen plikt!

Når fikk du invitasjonen? Hvor lang tid hadde du hatt til å skaffe barnevakt?

Det er vel det samme når hun fikk invitasjon..hun hadde ikke barnevakt... ikke alle har folk rundt seg som kan være barnevakt..om hun så fikk invitasjon 8 mnd siden

• Liker 7
Skrevet

Jeg synes ikke du var frekk, TS. Jeg synes responsen du fikk var lite medmenneskelig, lite forståelsesfullt og en smule egoistisk. 

Enkelte ganger går ikke ting som planlagt, og særlig med små barn involvert. Her skulle konfirmasjonsforeldrene lyttet til deg, kakket i glasset slik at du kunne holdt talen din og takket deg for at du kom på en høflig måte.

Ærlig talt. At du måtte gå hjem burde ikke vært noe big deal. 

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Sofakona skrev (4 minutter siden):

Hun kunne ikke...hun skriver jo det..eller vil du vite henns familie forhold og andre personlige ting. Ikke alle kan få barnevakt

Idag tror jeg det er 4 konfirmasjon i året

Jeg er ikke den eneste som har nevnt forslaget barnevakt. 

Sofakona skrev (1 minutt siden):

Det er vel det samme når hun fikk invitasjon..hun hadde ikke barnevakt... ikke alle har folk rundt seg som kan være barnevakt..om hun så fikk invitasjon 8 mnd siden

Med 8 mndr i forveien hadde hun hatt mer enn nok tid til å skaffe barnevakt. Uansett så har hun jo visst at denne konfirmasjonen med innbydelse ville komme, siden hun er fadder

• Liker 1
Skrevet
Millimani skrev (Akkurat nå):

Med 8 mndr i forveien hadde hun hatt mer enn nok tid til å skaffe barnevakt. Uansett så har hun jo visst at denne konfirmasjonen med innbydelse ville komme, siden hun er fadder

Så du mener at alle kan få tak i barnevakt? Hva om hun ikke har noe familie eller venner...tenk litt lenger en deg selv

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Konfirmasjoner varer hele dagen, det er helt vanlig. Var i konfirmasjon i høst, og da startet det i kirken kl. 13. Selskapet var ferdig rundt kl. 20. 

Jeg skjønner at du ble sliten av å ha med to småbarn alene. Men du håndterte det litt dårlig. Skjønner at de ble litt fornærmet over at du som fadder ville gå lenge før selskapet var ferdig. 

Anonymkode: 135c6...1f4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Millimani skrev (8 minutter siden):

Altså ærlig talt. Dette blir for dumt. Det er mange som ikke kan skaffe barnevakt, man kan ikke kjøpe dem på butikken liksom. Det handler også om at en 1-åring er et veldig lite barn, da mine barn var 1 år ble de fremdeles ammet flere ganger om dagen og det fantes INGEN jeg hadde vært komfortabel med å la være barnevakt for dem. Ble vi invitert i noe da, måtte vi velge om mannen eller jeg skulle gå, om ikke barna kunne være med. Nå er min yngste 2 år og besteforeldre er flotte barnevakter. I sommer er vi invitert i bryllup hvor også besteforeldrene er invitert og da er det ingen andre som kan passe ungene, så vi kan ikke komme begge to. Siden du sikkert flisespikker kan jeg jo nevne at de andre besteforeldrene er døde og barna har ikke tanter/onkler. Noen av oss har faktisk ikke et stort nettverk eller familie og vi etterlater ikke ungene våre til hvem som helst. Selv om vi har visst datoen for bryllup i to år, kan vi ikke skaffe barnevakt. 

Anonymkode: 3390d...f40

• Liker 12
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

6 timer er lenge nok og helt innafor at du måtte dra.

Anonymkode: 5c898...cf8

• Liker 7
Skrevet
Sofakona skrev (27 minutter siden):

Så du mener at alle kan få tak i barnevakt? Hva om hun ikke har noe familie eller venner...tenk litt lenger en deg selv

Det har jeg ikke sagt noen ting om!

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Konfirmasjon med kirke kl.11 som er ferdig kl.15-16? Aldri opplevd. Høres ut som om det er om å gjøre å bli fortest mulig ferdig

Anonymkode: bb5a9...874

Det et fortsatt det jeg er vant med. Men de siste gangene jeg har deltatt har ikke seremonien vært før 15 ish så da blir det jo tilsvarende senere middag.

Anonymkode: 75ac2...a29

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Altså ærlig talt. Dette blir for dumt. Det er mange som ikke kan skaffe barnevakt, man kan ikke kjøpe dem på butikken liksom. Det handler også om at en 1-åring er et veldig lite barn, da mine barn var 1 år ble de fremdeles ammet flere ganger om dagen og det fantes INGEN jeg hadde vært komfortabel med å la være barnevakt for dem. Ble vi invitert i noe da, måtte vi velge om mannen eller jeg skulle gå, om ikke barna kunne være med. Nå er min yngste 2 år og besteforeldre er flotte barnevakter. I sommer er vi invitert i bryllup hvor også besteforeldrene er invitert og da er det ingen andre som kan passe ungene, så vi kan ikke komme begge to. Siden du sikkert flisespikker kan jeg jo nevne at de andre besteforeldrene er døde og barna har ikke tanter/onkler. Noen av oss har faktisk ikke et stort nettverk eller familie og vi etterlater ikke ungene våre til hvem som helst. Selv om vi har visst datoen for bryllup i to år, kan vi ikke skaffe barnevakt. 

1. Det har jeg ikke sagt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

2. Noen lager mye ut av lite. To års forvarsel, og ikke anledning til å skaffe barnevakt? Har ikke dere noen bestevenner eller vennepar som barna er trygge på?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i en dåp for noen år tilbake med min svært så aktive sønn på 4år. Det tok 4!! timer fra mat til vi tok fatt på kakene. Husker jeg var helt utslitt av å holde han i sjakk. (Han har ADHD) 

Anonymkode: 8ac41...c61

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

3 timer kanskje, konfirmasjonen var i menighetshuset, så det tok 20 sekunder å gå bort, og så et par timer med koldtbord og kaker, så kanskje noe fotografering der jeg kunne snike meg bort etterhvert. Er jo ikke rare fotograferingen jeg kunne være med på uansett med to små som må passes hele tiden. 

jeg hadde satt av dagen, men jeg er alene med barna, så jeg hadde brukt 6 timer på å prøve å løpe i to forskjellige retninger samtidig. De er 1 og 3 så de er  ikke utlært på selskapsetikette enda. jeg var så sliten at jeg var på gråten.

Ts

Anonymkode: da318...911

Hadde skaffet barnevakt jeg da. Bare slitsomt med så små barn i selskap og man rekker ikke få med seg hverken taler, middagag eller kaker. 

Anonymkode: 01afe...b03

AnonymBruker
Skrevet
Millimani skrev (9 minutter siden):

1. Det har jeg ikke sagt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

2. Noen lager mye ut av lite. To års forvarsel, og ikke anledning til å skaffe barnevakt? Har ikke dere noen bestevenner eller vennepar som barna er trygge på?

Nei. Det er nettopp det som er poenget. Og det er ikke en helt uvanlig situasjon. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (40 minutter siden):

Er man alene med barn og uten familie og venner så må man jo ha et nettverk rundt barna i tilfelle behov for barnepass. Da tenker jeg ikke nødvendigvis på en konfirmasjon, men om man skulle bli syk eller man ikke kan ha med seg barna et sted og de trenger tilsyn. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Mange det, ikke alle som konfirmerer seg i statskirken. 

ts

Anonymkode: 

Dette var jo en kristen konfirmasjon ellers hadde ikke dette med faddere vært en greie i seremonien.

Fra human.no:

Kan vi ha faddere?

Privat kan dere selvsagt ha faddere, men de får ingen offisiell rolle i seremonien

Anonymkode: f1fa8...94f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Albbas skrev (2 timer siden):

😳😳

Hadde følt meg snytt om en konfirmasjon var ferdig kl 15. 🤭

At TS ble sliten er fullt forståelig, og det er lov å gå "tidlig" når man har små barn. Det har jeg gjort i konfirmasjon. Men da har klokka vært 18 og vi har vært blant de første som drar hjem. 

Snytt? For hva? 

Anonymkode: 9281b...239

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her forventes det at faddere reiser seg opp i kirken ved konfirmasjon.. Så kirken er litt obligatorisk. 

Når det er sagt, min yngste blir 4 i sommer. Hadde ikke tatt han frivillig i kirken enda. For min egen skyld. Kirke er kjipt nok om man ikke skal underholde en unge 

Hi, din oppgave som fadder er vel offisielt over. Han ble konfirmert, er ikke det hovedoppgaven til en fadder 😆

Anonymkode: 0b84e...781

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er man alene med barn og uten familie og venner så må man jo ha et nettverk rundt barna i tilfelle behov for barnepass. Da tenker jeg ikke nødvendigvis på en konfirmasjon, men om man skulle bli syk eller man ikke kan ha med seg barna et sted og de trenger tilsyn. 

Man har jo gjerne barnevakt som kan stille opp hvis det er helt totalt krise, mor ligger i koma, så stiller jo noen opp. Bortsett fra «helt krise» så har jeg ingen som kan stille opp. Eneste gang jeg har hatt barnevakt var da nr. 2 ble født. 

ts 

Anonymkode: da318...911

• Liker 4
  • Hjerte 6
Gjest
Dette emnet er låst og det er derfor ikke mulig å gi flere svar.
  • Opprett ny...