Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre med svigers?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det drama med svigers over noe jeg mener er skikkelig teit. 

Har akkurat fått en baby som ble født prematur og svigers kom på besøk når hun var 5 dager gammel. Jeg sa at de ikke fikk holde henne fordi jeg ikke var komfortabel med det, og fordi hun var så liten, gulsott og ikke hadde lagt på seg. Så jeg ville være litt forsiktig. Det ble de ganske fornærmet for viser det seg. Når baby var blitt 14 dager fikk vi besøk av en tante som fikk holde baby. Da hadde hun lagt på seg fint, hun spiser bedre og jeg følte meg tryggere på situasjonen. Nå er svigers fly forbanna fordi jeg driver med forskjellsbehandling. Vanligvis tar samboer praten med sin mor men i går så ble jeg så sint selv og sendte henne en melding og forklarte situasjonen. Fant fort ut at å diskutere med henne er som å diskutere med en unge. Jeg holdt med saklig og kom ikke med personangrep, men hun sa jeg hadde såret følelsene hennes. Jeg forklarte at akkurat nå er ikke følelsene hennes min førsteprioritet da vi har en gutt på 2.5, ny baby og ny hverdag. Jeg er veldig opptatt av at denne overgangen skal bli best mulig for storebror og det er det som jeg prioriterer nå. Forklarte også at jeg slet med å sette grenser og fikk en dyp fødselsdepresjon med førstemann og jeg nå jobber for å unngå det samme. Jeg prøver å si ifra når jeg er ukomfortabel med noe.

Utover i diskusjonen ble det klart at svigers ikke var interessert i å høre på hva jeg hadde å si og sa at siden hennes følelser ikke betyr noe så får jeg bare ha lykke til med de små. Jeg sa aldri hennes følelser ikke betyr noe, men at akkurat nå er ikke hennes følelser førsteprioritet. 

Nå har svigers fått resten av søstrene til samboer på sin side og alle er i mot meg og mener jeg var helt urimelig fordi jeg ikke lot henne holde babyen. Sitter nå med en stor klump i magen og er mest såret over hvordan det virker som hun er klar for å kutte kontakt med barnebarna sine pga en diskusjon mellom oss. Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Det beste er vel å bare legge meg flat for å roe situasjonen men kjenner jeg har veldig lite lyst til det etter hvordan hun pratet til meg og om barna mine.

Plis si at noen har noen råd, jeg orker ikke det her nå. Jeg har nok med baby på 14 dager og 2.5 åringen.

Anonymkode: 82fc2...699

• Liker 2
  • Hjerte 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun høres ut som en person det er helt greit å ikke ha så nært innpå livet. Herregud for en selvopptatt, narsissistisk dame. Det er ikke normalt å bli då dramatisk over noe sånt. Du må IKKE legge deg flat for sånne folk. La henne furte, det blir hennes problem om hun skal holde en livslang grudge over det der. 

Anonymkode: a9060...661

• Liker 45
Skrevet

Hadde ikke tatt meg veldig mange kalorier og bare si fuck off. 

Her er det ikke deres behov som er viktig, og du aksepterer ikke rasshøloppførsel.

In kinder words kanskje, men du skjønner. 

Bare la den seilbåten der flyte for seg selv. 

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt at hun reagerer, du utviser en sykelig oppførsel. 

Anonymkode: 62709...fa7

• Liker 38
Skrevet

Du skriver en melding om at du skjønner at hun ble såret, men at du håper hun også skjønner deg og at det er ingenting noen av dere kan gjøre med det som allerede har skjedd. 
Så får det være opp til henne.

• Liker 6
Skrevet

Synes ærlig talt de burde være glade for at dere tok i mot besøk så tidlig, når forholdene er som de er med babyen. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Skjønner godt at hun reagerer, du utviser en sykelig oppførsel. 

Anonymkode: 62709...fa7

Dustete å si til en nybakt mor som normalt sett ikke er 100% seg selv. Her er det alle andre som er duster som ikke skjønner at man lar mor og hennes avgjørelser gjelde. Og det uten spørsmål. 

Anonymkode: 3910f...733

• Liker 13
  • Hjerte 6
  • Nyttig 6
Skrevet

Et spørsmål som først krever svar er om dine foreldre eller evt andre nære på din side av familien fikk holde baby ved dag 5/før/rundt der om?

• Liker 12
Gjest Kerrs Pink
Skrevet

Nei, du har forklart og har ikke gjort noe galt her. 

Som det blir nevnt, fikk noen andre holde baby før du følte deg trygg på situasjonen? 

AnonymBruker
Skrevet

Mange her som ikke forstår hvordan en barseltid kan være. Det er jo gamle tradisjoner på at mor skal ha ro første tiden. Men det har visst dagens egoistiske folk glemt. Selvfølgelig er det ekstra når baby er for tidlig født og mor har hatt fødseldepresjon tidligere. Man må forstå at ting er for tidlig for mor. Og da tar man hensyn og viser forståelse for det. Jeg fikk ikke se tante barnet mitt før etter 6 mnd. Mor gikk igjennom en tung fødseldepresjon pga barn med hjertefeil de ikke kunne la bli syk. Så de stengte seg inne. Selvfølgelig respekterte jeg det og holdt meg unna, og heller satte en liten gave på trappa mens jeg ventet på beskjed om at jeg kunne komme å hilse på. En person fikk se tidlig. Men det var da det ble klart for dem at frykten for sykdom i denne perioden ble såpass stor belastning at de måtte bare ta valget om å holde oss unna. Kunne da aldri ha falt meg inn å bli fornernet av det. Makan til dårlig oppførsel folk har, og tenker så mye på seg selv. At de mener mor her har gjort noe galt. 

Til deg kjære mor, vær stolt av at du står på det som føles rett for deg. Og deres oppførsel har noe med dem å gjøre å ikke deg. Nyt tiden steng dette ute. Ta en prat til med svigermor når du orker, ikke fordi de presser på

Anonymkode: 3910f...733

• Liker 7
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Slett nummeret hennes og si til samboer at han får deale med den hysteriske heks fremover. 

Anonymkode: 12d78...564

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner helt ærlig talt ikke hvorfor hun ikke kunne få holde babyen. Liten, gulsot og ikke lagt på seg? 
Sånn var mine babyer også, kunne ikke falt meg inn at farmor ikke skulle fått holdt dem.

Hun har tross alt født og oppdratt barn hun også. 

Anonymkode: 2f090...2fe

• Liker 38
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men TS, skjønner godt hvor du kommer fra. Men kanskje det kan være greit å se på hvordan du selv kommuniserer? Når svigermor sier at følelsene hennes ble såret, så åpner hun også opp for videre dialog. Hun prøve rå forklare hvorfor hun reagerte som hun gjorde. Når du da svarer med at hennes følelser ikke er førsteprioritet -så sier du jo faktisk at hennes følelser ikke er viktige. Tror du kanskje det hadde blitt litt annerledes hvis du hadde møtt henne på at det opplevelses sårende å ikke få holde sitt eget barnebarn- uten at det betyr at du gjorde noe feil? 

Anonymkode: 626e5...ed1

Svigermoren er en voksen kvinne, hun er faktisk ansvarlig for å ta hånd om sine egne følelser. Det er ikke en nybakt mor som har nok med seg og sitt sitt ansvar. 

Anonymkode: a87d9...fb0

• Liker 8
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner dere begge to. Hun er lei seg, skuffet og føler seg avvist. Du er hormonell og tenker ikke helt rasjonelt.. Ikke en god kombinasjon. Jeg mener hun burde la det fare og ikke ta seg nær av dette, men jeg synes også det er veldig merkelig at hun ikke fikk holde babyen! Uansett - det som har skjedd, har skjedd. Dere burde ta en god prat (og mannen din bør være tilstede), og skvære opp! Man ødelegger ikke potensielt barnas forhold til besteforeldre pga en bagatell! Lykke til 😊

Anonymkode: c0128...f1d

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg ikke forstår her er hvorfor bestemoren ikke fikk holde babyen? :klo: 

Så jeg forstår henne godt, en baby he bare godt av kroppskontakt samme hvor liten babyen er. 

Anonymkode: a3a39...af8

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Skjønner helt ærlig talt ikke hvorfor hun ikke kunne få holde babyen. Liten, gulsot og ikke lagt på seg? 
Sånn var mine babyer også, kunne ikke falt meg inn at farmor ikke skulle fått holdt dem.

Hun har tross alt født og oppdratt barn hun også. 

Anonymkode: 2f090...2fe

Vet at flere av mine venner har fått beskjed fra helse at kun foreldrene skal være nær første uken, så skjønner ts godt

Anonymkode: c26d7...254

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner godt at du er i en krevende situasjon ts. Og du skal helt klart ta hensyn til barna og deg selv nå. 

Samtidig så skjønner jeg at svigermor ble såret. Det er jo barnebarnet hennes som har kommet til verden, og hun ønsker å være deltagende og bli kjent med barnet hun også. 

Jeg ville invitert henne og tatt en god prat ansikt til ansikt. 

Anonymkode: b1c4c...371

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Luckiness skrev (1 time siden):

Et spørsmål som først krever svar er om dine foreldre eller evt andre nære på din side av familien fikk holde baby ved dag 5/før/rundt der om?

Kerrs Pink skrev (1 time siden):

Nei, du har forklart og har ikke gjort noe galt her. 

Som det blir nevnt, fikk noen andre holde baby før du følte deg trygg på situasjonen? 

Nei ingen andre fikk holde baby før. Først slutten av denne uka jeg var klar for å gi henne fra meg og det fortalte jeg svigers at det har ikke vært noen forskjellsbehandling og min mor fikk heller ikke holde.

Anonymkode: 82fc2...699

• Liker 6
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt svigermor i denne situasjonen. Jeg hadde forstått ts hvis det var mange gjester og du ikke ønsket å sende babyen rundt. Men at svigermor ikke kan holde baby bittelitt. Det skjønner jeg ikke. 

Du har alt å vinne på å møte svigermor på følelsene sine. Skyld på hormoner og barselgalskap 

Anonymkode: 933bc...9c0

• Liker 12
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...