Gå til innhold

Er det egoistisk å ta en uke ferie uten barnet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer litt på hva som er vanlig rundt omkring, og om jeg skal ha dårlig samvittighet for dette. 

Jeg har barnet mitt på sju år 50 %. Etter mange år med studier og opparbeiding av avspasering for å kunne få til tre «ferieuker» i fjor sommer (pjuh!), så har jeg endelig 5 uker med ferie i år. Av disse bruker jeg 4 uker på barnet mitt; tre i sommer og en fordelt utover året, og den siste uka alene. Jeg skal ikke noe spesielt den uka jeg er alene, det har jeg ikke samvittighet til, men jeg kjenner det hadde vært deilig å hatt en uke der jeg slapper og av tenker kun på meg selv. Bor et godt stykke unna øvrige familie, så jeg har aldri noe avlastning og hjelp de ukene jeg har barnet ellers. 

Så har vi barnefar som mener det er utrolig egoistisk av meg. Han skal ha barnet vårt 4 uker i sommer, men hvor foreldrene hans har barnet den ene uka slik at han og samboeren får ei uke alene. Han står ganske annerledes i det enn meg, med samboer og mye økonomisk støtte samt avlastning fra familien.

Så er dette egoistisk av meg? Er det helt bak mål å ta ei ferieuke alene så lenge man har et barn 50 %. 

Anonymkode: b336f...3f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke egoistisk, særlig ikke om barnefar får en uke avlastning han også. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet

Det har ikke far noe med. Barnet får jo tydeligvis 8 uker ferie med enten deg, far eller besteforeldre. De færreste barn får det!

Ta en uke med god samvittighet! En "oppladet" mamma er bra for barnet ditt!

• Liker 22
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er egoistisk, og det skal være lov å være litt egoistisk for å ta vare på seg selv for å bli en bedre mor. Jeg synes ditt opplegg høres ganske likt ut som barnefars.

Anonymkode: f6a15...e48

• Liker 3
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja,det er egoistisk. Det er det helt lov å være !

Anonymkode: 670fc...8db

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det ikke egoistisk. Lad opp batteriene med god samvittighet! Jeg skal selv ha noen feriedager for meg selv i sommer. Så blir det et par uker med barna ☺️ barna skal også ha ferie med sin far et par uker og så blir det nok noen dager med mormor. 

Anonymkode: 84630...819

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Nop...kos deg masse. Kan jeg bli med ☺️🤣

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Ulrikke skrev (4 minutter siden):

Det har ikke far noe med. Barnet får jo tydeligvis 8 uker ferie med enten deg, far eller besteforeldre. De færreste barn får det!

Ta en uke med god samvittighet! En "oppladet" mamma er bra for barnet ditt!

Ja, har vært litt inne på denne tanken. Foreldre som bor sammen må jo være ganske kreative for at barnet skal kunne få så mange uker med ren ferie i løpet av sommeren. Takk for svar 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er egoistisk, men det er det lov å være. Jeg skal gjøre det samme selv, mens mann og barn er på jobb/i bhg.

Anonymkode: eb2e1...3a8

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser de fleste så langt synes at det er innafor, og det er godt å se. Jeg har litt lett for å bli vippet av pinnen av far, og har hatt litt dårlig samvittighet den siste uka.. 😊

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Høres lurt ut :) 

Ikke spør om andres godkjenning. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Så han skal ha en uke ferie med samboeren mens foreldrene hans skal passe barnet. Men når du tar en uke ferie uten barnet er det egoistisk? Du ser hvor dobbelt moralsk det er eller? 

kos deg med ferieuken din helt alene uten dårlig samvittighet. 

Anonymkode: 2693d...ea1

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt greit, og det er tåpelig av barnefar å fordømme deg for det. 

Anonymkode: 18af5...617

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Han får forresten noen andre til å passe barnet mens han har ferie uten barn. 🙈 Mens når du tar ferie alene er barnet hos far. Utrolig at han kaller deg egoistisk når han gjør det samme selv,  bare at besteforeldre skal passe barnet. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Lacuna skrev (12 minutter siden):

Det er ikke egoistisk, særlig ikke om barnefar får en uke avlastning han også. 

Dette har ingenting med far å gjøre, ts har planlagt på en god måte og skal ikke "lide" om barnefar har tenkt annerledes. 

Kjør på med ei uke alene! Dette må jo være en av fordelene med å være skilsmissebarn, masse ekstra ferie som mange andre barn kan se langt etter. Du kan ta ei uke alene, og barnet har fremdeles langt mer fri enn de fleste andre barn. Heldig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så han skal ha en uke ferie med samboeren mens foreldrene hans skal passe barnet. Men når du tar en uke ferie uten barnet er det egoistisk? Du ser hvor dobbelt moralsk det er eller? 

kos deg med ferieuken din helt alene uten dårlig samvittighet. 

Problemet er at far ikke ser det, og da klarer han å gjøre meg litt usikker likevel. 

tusen takk 😊

Skrevet
Paulinetta skrev (4 minutter siden):

Dette har ingenting med far å gjøre, ts har planlagt på en god måte og skal ikke "lide" om barnefar har tenkt annerledes. 

Kjør på med ei uke alene! Dette må jo være en av fordelene med å være skilsmissebarn, masse ekstra ferie som mange andre barn kan se langt etter. Du kan ta ei uke alene, og barnet har fremdeles langt mer fri enn de fleste andre barn. Heldig. 

Det er jo ikke det jeg sier? Jeg mener at far ikke har noen grunn til å tenke at dette er egoisitisk, når han selv får alenetid i ferien. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er egoistisk i den forstand at du gjør det for deg selv og ingen andre, men det er helt lov og nødvendig å være egoistisk fra tid til annen! :)

Anonymkode: 4c5c8...ded

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Han får forresten noen andre til å passe barnet mens han har ferie uten barn. 🙈 Mens når du tar ferie alene er barnet hos far. Utrolig at han kaller deg egoistisk når han gjør det samme selv,  bare at besteforeldre skal passe barnet. 

Far skiller mellom sine og mine. Så lenge han og hans familie står for fire uker i sommer, så må jeg også gjøre det. I hodet hans gir det fullstendig mening 😅

Skrevet
Lacuna skrev (4 minutter siden):

Det er jo ikke det jeg sier? Jeg mener at far ikke har noen grunn til å tenke at dette er egoisitisk, når han selv får alenetid i ferien. 

Neida, men jeg syns ikke om far får egentid eller ikke har noe å si, så lenge de ikke er sammen lengre. Eller har jeg misforstått den detaljen mon tro? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...