Gå til innhold

Husvask

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Alt for sjeldent. Før vasket jeg hele huset på torsdagen slik at det var rent til helg. Etter jeg fikk barn så vasker jeg når jeg ser flekker (vasker ofte bare flekkene) ellers «helvask» av rom når jeg kommer på det. Vil allikevel ikke si at vi har det spesielt skittent, men det blir fort en del rot og det skinner aldri.

Anonymkode: da4f0...132

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tar rundvask en gang i året, i vinterferien. Men tror du og jeg har forskjellige definisjoner på det. Rundvask, for meg, betyr tak og vegger, rens av tepper og tekstiler, og alt som kan vaskes. Vasker huset hver torsdag, altså støvtørk, gulvvask, støvsuger møbler og at som hører med. Badet blir vasket mandag i tillegg, men fugene tas skikkelig omtrent hver tredje måned. Soverommet annenhver uke. Dusjkabinettet tas også hver torsdag, men det er bare fordi jeg liker at det ser helt nytt ut 😄Dessuten går det raskt når det ikke har fått festet seg såperester og kalkbelegg-

Det er sjelden særlig rotete nå nå barna er større, så det går i grunnen ganske fort å vaske. Jeg tror jeg er litt overivrig på vaskingen, men jeg liker ikke støv og skitt. Jeg blir stresset av det. Dessuten har jeg ingenting imot å vaske :)

Endret av Aristoteles
Glemte noe
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg antar du mener at «dere» vasker på søndager, og at du tar æren?

Et hushold med to voksne har to ansvarlige for husholdets renhold. Ingen av dem er ansvarlige for å administrere den andre. Et hushold med to barn har også to barn som skal ha delansvar for renhold. Barn under 3-5 klarer fint å ha ansvar for egne klær og leker, barn i tidlig barneskolealder for eget rom og egne ting, inkludert matpakke, trening, gymtøy og turutstyr. Et barn i sen barneskolealder bør i tillegg ha ansvar for fellesområder og fellesmåltider.

Funker ikke husholdet deres etter rasjonalet over? Endre husholdet.

Og, nei, søndagen settes selvsagt ikke av til å vaske. Det skulle tatt seg ut om vi var grisete nok og lot barn være dårlig nok oppdratte til at 1 av 7 dager, året gjennom, ble kastet bort på renhold. Huset vaskes i små omganger innimellom. Mens middagen koker. Mens man likevel dusjer, mens man venter på noe. Intet av kvalitetstid går med til renhold.

Anonymkode: ef19d...b5d

🙄😂

Anonymkode: e6ee7...c51

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg tørker støv og vasker overflater som ofte blir tatt på og gulv en gang pr uke. Dette inkluderer dørhåndtak og deler av vegg i gang. Jeg vasker badet samtidig.

Kjøkkenet vaskes etter hvert.

Skifter sengetøy hver 14. dag.

Dusjveggene er jeg litt mindre flink med - kanskje en gang pr måned.

AnonymBruker
Skrevet
sunsethour skrev (5 timer siden):

Hei, jeg bruker søndagen på å vaske bad og skifte på senger. Og da mener jeg rundvask av typen dra frem senger og badekar og skrubbe fliser. I den forbindelse lurer jeg på: 

- Hvor ofte vasker du over vask/do osv i det daglige?

- Hvor ofte vasker du gulv/fuger/dusjkabinett?

-Hvor ofte skifter du sengetøy?

Lurer på om vi er spesielt late på dette eller ei? Skrubbe ned badet gjør jeg ikke mange ganger i året, og skifter på senger en gang i mnd.

Mvh nyskjerrig, med to barn i bhg.

Vasker badene to ganger i uka (toalett, vask, gulv). Grundigere kanskje en gang pr 1-2 mnd. Bytter sengetøy hver fredag.

Hele huset blir støvsuget og vasket minst en gang i uka, som oftest to ganger i uka. 

Anonymkode: 3cbe4...6cb

Skrevet
sunsethour skrev (5 timer siden):

Hei, jeg bruker søndagen på å vaske bad og skifte på senger. Og da mener jeg rundvask av typen dra frem senger og badekar og skrubbe fliser. I den forbindelse lurer jeg på: 

Lurer på om vi er spesielt late på dette eller ei? Skrubbe ned badet gjør jeg ikke mange ganger i året, og skifter på senger en gang i mnd.

Vask og do hver dag, badet en gang i uka. Dovask hver dag begynte jeg med når han begynte i barnehagen og skole. Noen av de guttene han har besøk av pisser jo som en sprinkler så da ble det slik og jeg har fortsatt på grunn av vanen. 😄 

Dusj og slikt tar vi vel en gang i måneden tror jeg, blir etter behov.

Sengetøy er som regel en gang i uka eller hver 14. dag. Varierer etter årstid :) 

På kjøkkenet og stua tar jeg som regel en skikkelig rundvask en gang i måneden, drar frem sofa og alt det der og så er det vedlikehold med vask og støvsuging når det trengs. 

Samme med soverommene, drar ut senga og vasker overalt en gang i måneden, så er det vedlikehold utenom.

Tar hele leiligheten en gang i måneden, veldig greit, har alltid gjort det slik. Bortsett fra når guttungen var mindre og krabbet rundt da vasket jeg jo alle gulv hver kveld og greier. :P 

AnonymBruker
Skrevet

Vasker toalettet 2-3 ganger i uka, skifter på alle sengene 1 gang i uka. Sengeskift, vask på gulv og skikkelig rydding gjøres hver fredag. Ordentlig rundvask av rom skjer 1-2 gang per mnd😊

Anonymkode: 9533a...36c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar storvask du beskriver max 1-2 ganger i året eller sjeldnere. Doen vasker jeg 1-2 g i mnd, bor alene hadde nok vasket ukentlig om jeg bodde med andre eller hadde ofte besøk. Skifter på senga annenhver måned ca men prøver å huske det hver måned. 

Da jeg hadde samboer gjorde jeg alt ukentlig men om jeg hadde hatt barn hadde jeg nok ikke orket det så du er flink! 

Anonymkode: 6ced3...204

Gjest Dævendøtte
Skrevet
sunsethour skrev (7 timer siden):

Jeg vasker do og servant en gang i uka. 

Vasker gulv kanskje en gang i mnd, samme med dusjvegger. 

Sengetøy hver 14 dag, laken hver 10 dag ca. 

Støvsuger en gang i uka, kjøkkenet vasker jeg nesten daglig, men det er fordi jeg har så fint kjøkken og liker at det er rent og ryddig. 

Har virkelig ikke støv på hjernen og det kan godt være litt støvete her uten at det plager meg. Vil heller ha det ryddig enn rent ;) 

Skrevet

Jeg liker å ha det rent og ryddig, men er ikke villig til å bruke veldig mye tid på det. Jeg vil heller gjøre noe med barna, trene eller treffe venner når jeg har fri. Før vi fikk barn og hadde leilighet, gjorde vi ting mer fast. Støvsuget, vasket osv hver lørdag formiddag. Nå gjøres ting mer ettersom mulighetene byr seg. Men huset støvsuges og ryddes ekstra en gang i uka, helst fredag, så det er fint til helga og i tilfelle vi får besøk. Men noen ganger blir det likevel gjort i helga. Da vaskes badene (to stk pluss ekstra toalett), men det varierer veldig om det bare vaskes kjapt over do og vask eller om gulv og dusj vaskes også. Skifter sengetøy annen hver uke. Vasker ikke gulvene i huset ukentlig, men vasker flekker ved behov.

Driver hele tiden avveining mellom å ha det fint nok til å trives og nok tid til å gjøre andre ting. Jeg finner null glede i å drive med husarbeid, slik enkelte gjør.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hver søndag vasker jeg bad, skurer dusj kabinett, toalett etc. 

Vasker generelt hele leiligheten. Støvsuge gjør jeg 2-3 ganger i uken da jeg har små barn som smuler og en katt som røyter. 

Sengetøy skifter jeg 1 gang i uken. 

Kjøkkenet vasker jeg hver dag etter middag. 

Mopper gulvene 1 gang i uken. Gangen kanskje 2 ganger i uken pga sand fra barnehagen. 

Bord, vask og toalett blir ofte vasket over hver dag. Har 2 små gutter som griser en del. 

Er alenemor og jobber 100%. 

Anonymkode: 250a2...8d8

AnonymBruker
Skrevet
sunsethour skrev (10 timer siden):

Skifter på sengene to-tre ganger i uka. Vasker gulv annenhver kveld. Støvsuger daglig. Badet rundvaskes ukentlig men vasker speil, servant og benk samt toalettsete jevnlig gjennom uka bed behov. 

Anonymkode: 88d13...332

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...