Gå til innhold

Husvask

sunsethour

Anbefalte innlegg

Hei, jeg bruker søndagen på å vaske bad og skifte på senger. Og da mener jeg rundvask av typen dra frem senger og badekar og skrubbe fliser. I den forbindelse lurer jeg på: 

- Hvor ofte vasker du over vask/do osv i det daglige?

- Hvor ofte vasker du gulv/fuger/dusjkabinett?

-Hvor ofte skifter du sengetøy?

Lurer på om vi er spesielt late på dette eller ei? Skrubbe ned badet gjør jeg ikke mange ganger i året, og skifter på senger en gang i mnd.

Mvh nyskjerrig, med to barn i bhg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har ikke noe fast intervall på noe av det. Sånn med å skrubbe fuger og slikt gjør jeg en gang i blant når jeg kommer på det. Skifte på sengene skjer sporadisk når jeg plutselig kommer på det. Dra aldri frem sengen min for å gjøre rent under den, hehehe. Det å vaske bad, støvsuge og vaske gulv gjør jeg ca en gang i uken. Ellers vaskes jo kjøkken og sånt etter hvert som det trengs iløp av dagen. 

Anonymkode: 10415...525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg gidder, eller når det ser jævlig ut. Kan fint sove i samme sengetøy i to måneder. 

Anonymkode: 59683...f60

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gidder ikke lage meg noe regler om hvor ofte jeg skal gjøre ulike husarbeidsoppgaver.

Anonymkode: 2f58e...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vasker sjelden gulv utenom kjøkkengulvet (har et lite barn). Kjører robotstøvsuger en eller to ganger i uken i de fleste rom. Vasker badet litt sjeldnere enn en gang i uken. Vinduene kanskje en gang i året 🙈 kjøkkenfronter og lister - veldig sjelden. Hvis vi skal ha gjester boende. Skifte på sengen maks annenhver uke. Tørker støv en gang u uken. Tar kjøkkenet ganske greit stort sett hver dag. 

Anonymkode: ad88e...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
sunsethour skrev (8 minutter siden):

Hei, jeg bruker søndagen på å vaske bad og skifte på senger. Og da mener jeg rundvask av typen dra frem senger og badekar og skrubbe fliser. I den forbindelse lurer jeg på: 

Ca en gang i uka, bor alene. 

fuger har jeg heldigvis ikke, det er nok møkk å vaske. Dusjkabinett tar jeg når jeg har overskudd og tid. Gulv tar jeg sjelden, oftest når jeg får planlagt besøk. Støvsuger eller tørrmopp duger. 

En gang i mnd slik ca. 

Lurer på om vi er spesielt late på dette eller ei? Skrubbe ned badet gjør jeg ikke mange ganger i året, og skifter på senger en gang i mnd.

Du er nok normal :)

Anonymkode: 3814d...47a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vasker over do/vask og gulv på badet ca en gang i uka. Skifter på senger ca annenhver uke, mulig oftere ved behov. Prøver å holde det någenlunde. Dra frem senga gjør jeg sikkert bare en gang i året, støvsuger soverom hver andre uke og vasker ved behov. Vasker rundt badet gjør jeg svært sjeldent. Tar alle skap og skuffer en gang i året og en vegg innimellom når jeg har tid og anledning. Kabinettet tas skikkelig ved ifm egen dusj ca annenhver uke.

Anonymkode: e1d11...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sunsethour skrev (17 minutter siden):

Varierer veldig.  Noen ganger hver dag, noen ganger ukentlig.  Men stort sett en gang i uka minst, er vi syke hele gjengen kan det være sjeldnere

Varierer

varierer,  men tror minst en gang i måneden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
sunsethour skrev (20 minutter siden):

Vask vasker jeg hver dag, do tar jeg 1 gang i uken siden jeg bor alene.

Dusjen vasker jeg 1 gang i måneden, kabinettet vasker hver gang det er mye balsam på da tar jeg det bare mens jeg dusjer. 

Jeg skifter sengetøy hver 2 uke.

Anonymkode: aae8e...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mannen vasker badene hver torsdag. Vi tar over servanten ved behov gjennom uka, så den er aldri tilsølet. 

Renser fuger med dampvasker 1-2 ganger i året, og impregnerer. Ellers vaskes kun slikt sammen med vask av bad hver torsdag. 

Hver søndag

Drar frem senger og støvsuger under, og madrasser: to ganger i året, og selv da er det begrenset med støv der. 

Anonymkode: 26f97...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte vasker du over vask/do osv i det daglige?

Hver 2-3 dag, eller ved behov (altså synlig møkk/tannkrem rester mm) 

- Hvor ofte vasker du gulv/fuger/dusjkabinett? 

Gulv vaskes på badet vasker 1 gang i uken, støvsuges annenhver dag. Dusjen vaskes for sjeldent, kanskje 1 gang i måneden. 

Hver uke, hovedsaklig søndager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har støvallergi, så jeg skifter sengetøy og støvsuger soverommet en gang i uken. 

Vasker badet (gulv, do, vask, speil) annenhver uke, kanskje. Vasker aldri fuger, vasker dusjkabinett to ganger i året, kanskje. 

Anonymkode: 9f661...f24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker også søndagene til å vaske og ordne hjemme. 
skifter på sengene, vanne blomster, vaske badet, støvsuge og vaske. Tørke støv 

Anonymkode: 13d17...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Gjør det hver uke, men aldri på søndag. Bruker aldri helgen til husvask.

Anonymkode: 21327...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber med renhold i private hjem og de fleste kundene mine har vask hver 14. dag eller hver tredje uke. De fleste gjør INGENTING i mellomtiden. 

Anonymkode: 72950...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
sunsethour skrev (3 timer siden):

Jeg antar du mener at «dere» vasker på søndager, og at du tar æren?

Et hushold med to voksne har to ansvarlige for husholdets renhold. Ingen av dem er ansvarlige for å administrere den andre. Et hushold med to barn har også to barn som skal ha delansvar for renhold. Barn under 3-5 klarer fint å ha ansvar for egne klær og leker, barn i tidlig barneskolealder for eget rom og egne ting, inkludert matpakke, trening, gymtøy og turutstyr. Et barn i sen barneskolealder bør i tillegg ha ansvar for fellesområder og fellesmåltider.

Funker ikke husholdet deres etter rasjonalet over? Endre husholdet.

Og, nei, søndagen settes selvsagt ikke av til å vaske. Det skulle tatt seg ut om vi var grisete nok og lot barn være dårlig nok oppdratte til at 1 av 7 dager, året gjennom, ble kastet bort på renhold. Huset vaskes i små omganger innimellom. Mens middagen koker. Mens man likevel dusjer, mens man venter på noe. Intet av kvalitetstid går med til renhold.

Anonymkode: ef19d...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Vi har vaskehjelp annenhver uke. Tar doen, vasken, koster Iver gulvet og fjerne flekker innimellom ved behov. Vi bytter på sengene mens vaskehjelpen er der - tar av før hun kommer og har tingene i vaskemaskin så de ka legges på igjen på ettermiddagen. Herlig å komme hjem til rent hus og sa får vi faktisk ryddet.

Håpløst å holde huset pinlig rent med tre små barn i hus. Vi prioriterer hellere andre ting enn å bruke hver helg på det.

Anonymkode: c7a4f...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gjør litt husvask hver dag når jeg kommer hjem fra jobb. Det kan f eks være at en dag vasker jeg badet, en annen dag pusser et par vinduer, neste dag støvsuge sofaen osv. Det funker veldig bra for meg. Rydde trenger jeg ikke å gjøre for jeg bor alene og roter ikke.

Anonymkode: e11da...4e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BethD
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg gidder ikke lage meg noe regler om hvor ofte jeg skal gjøre ulike husarbeidsoppgaver.

Anonymkode: 2f58e...d29

Samme her. Tar det når det trengs. Og jammen ikke ofte jeg drar frem verken sofa eller senger heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vasker do ca en gang i uka, tørker over vask noe oftere. Har to små barn, så blir fort en del gris som må tas. Men badet er sjelden strøkent.
Rundvasker badet en gang i året ca, altså vasker fliser og sånn. 
Skifter på senger ca hver 14. dag. 

Har vaskehjelp annenhver uke. De støvsuger soverommene og sofaen en gang i måneden. Dette gjør vi ikke selv i mellomtiden. De vasker gulv, dette gjør vi heller ikke mellom hver gang. Robotstøvsuger kjøres noen ganger i uken.

Anonymkode: 74bc1...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...