Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun har et mangeårig fælt forhold bak seg, jeg er hennes første etter det. Hun var singel i et par år og hadde det bra, men oppsøkte ikke hjelp da hun trodde hun ikke trengte. Det starta greit, men nå tar jeg henne i å lyve for meg om helt idiotiske ting, fordi hun sier at hun ikke ville skape drama og dårlig stemning ved å si sannheten. Det fucker med hodet mitt fordi det får meg til å lure på om jeg er en idiot som krangler på vanlige ting eller hva det er!

Hun løy om at hun skulle møte en venninne, jeg spurte om hun ville på kino og hun sa hun skulle legge seg tidlig. Et par dager etterpå traff jeg en kompis som sa at dama mi og venninnen hennes hadde kosa seg på pizzasjappe og sånn, jeg stod der som en gjøk og skjønte ingenting. Jeg spurte henne om det og da ble hun irritert og sa at hun ville ikke lage krangel fordi hun heller ville være med veninna og hadde lagt planer. Jeg ble frustrert fordi det hadde jo ikke gjort meg noe om hun var opptatt, hun lyver om helt random ting og blir sint og gråter og oppfører seg som om jeg er en idiot. 

Hun sier eksen hennes ble sint og nektet henne å treffe venner eller se tv eller hva hun kunne ha på seg, jeg har aldri gjort noen av de tingene, men likevel blir hun opprørt.

Hun klarer ikke snakke om følelser eller være ærlig hva hun tenker eller noe. Jeg foreslo kanskje psykolog og hun ble sint og la på. Hun tester mye grenser hos meg, i blant lurer jeg på om hun vil gjøre meg sint eller se hvor langt det går. Vet ikke, vet snart ikke hva jeg skal gjøre

Uansett hva det er så kommer det alltid tilbake til det dårlige forholdet. 

Anonymkode: b1fb2...480

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun er veldig skadet og trenger hjelp. Du er ikke den slemme her. Hun bruker på en måte manipulering mit deg siden hun får deg til å tvile. Sånn sett er hun blitt som eksen sin.

Her burde stille ultimatum om psykolog eller så går du. Hun trenger hjelp og der kan ikke du bidra.

Anonymkode: 3b55a...6eb

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke fikse dette eller henne. Ved at hun nekter å ta tak i seg selv så sprer hun uhelse og utryggheten videre. Ikke bra. Du høres ut som en fin og raus fyr, men noen ganger er det ikke nok.

Anonymkode: 176ab...beb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hun bare fortsetter i samme mønster som med eksen din.

Du kan fortelle henne 628384 ganger at hun kan kle seg som hun vil, se hvem hun vil, finne på hva hun vil.

Hun trenger hjelp, ellers vil dette aldri bli bedre. Ikke forvent at du kan gjøre noe for å hjelpe henne, hun må snakke med noen om dette skal bli bedre.
Hun lever enda i overlevelsesmodus, og det er ekstremt ødeleggende.

Anonymkode: 62e7b...51d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun bare fortsetter i samme mønster som med eksen din.

Du kan fortelle henne 628384 ganger at hun kan kle seg som hun vil, se hvem hun vil, finne på hva hun vil.

Hun trenger hjelp, ellers vil dette aldri bli bedre. Ikke forvent at du kan gjøre noe for å hjelpe henne, hun må snakke med noen om dette skal bli bedre.
Hun lever enda i overlevelsesmodus, og det er ekstremt ødeleggende.

eksen sin**

AnonymBruker
Skrevet

Hmm...er jo også mulig at hun er manipulerende og at volden i tidligere forhold var gjensidig. Er jo ingen grunn til at hun skal lyve for deg. Jeg synes det er et rødt flagg at hun lyver og er så dramatisk. Det er ikke bare menn som er voldelige.

Anonymkode: 2738b...112

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hmm...er jo også mulig at hun er manipulerende og at volden i tidligere forhold var gjensidig. Er jo ingen grunn til at hun skal lyve for deg. Jeg synes det er et rødt flagg at hun lyver og er så dramatisk. Det er ikke bare menn som er voldelige.

Alt er mulig, men det er overhode ikke rart at Hun følger samme mønster fra forrige forhold. Der måtte hun sikkert lyve for å gjøre ting, skadene og konsekvensene fra tidligere sitter fort godt i et menneske. 

Anonymkode: da0c6...d8f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke trodd et sekund på at hun har hatt en voldelig eks eller at dette er såkalt overlevelsesmodus som folk her sier. Det er jo hun som blir sint og irritert, hun virker ikke redd eller nervøs en plass, bare helt fæl.

Hun høres ut som hun har en personlighetsforstyrrelse og at den voldelige eksen er en løgn på samme måte som alle andre løgner.

Hadde dumpet og løpt! 

Anonymkode: 6a44b...e67

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt enig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alle må ta ansvar for eget liv. Opplevelser er aldri en unnskyldning for å lyve, kjefte eller skade andre. Her må hun jobbe med seg selv og så lenge hun ikke vil det er det ikke noe du får gjort. 

Annet enn å fjerne deg fra situasjonen. 

Anonymkode: 97df7...d11

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun har et mangeårig fælt forhold bak seg, jeg er hennes første etter det. Hun var singel i et par år og hadde det bra, men oppsøkte ikke hjelp da hun trodde hun ikke trengte. Det starta greit, men nå tar jeg henne i å lyve for meg om helt idiotiske ting, fordi hun sier at hun ikke ville skape drama og dårlig stemning ved å si sannheten. Det fucker med hodet mitt fordi det får meg til å lure på om jeg er en idiot som krangler på vanlige ting eller hva det er!

Hun løy om at hun skulle møte en venninne, jeg spurte om hun ville på kino og hun sa hun skulle legge seg tidlig. Et par dager etterpå traff jeg en kompis som sa at dama mi og venninnen hennes hadde kosa seg på pizzasjappe og sånn, jeg stod der som en gjøk og skjønte ingenting. Jeg spurte henne om det og da ble hun irritert og sa at hun ville ikke lage krangel fordi hun heller ville være med veninna og hadde lagt planer. Jeg ble frustrert fordi det hadde jo ikke gjort meg noe om hun var opptatt, hun lyver om helt random ting og blir sint og gråter og oppfører seg som om jeg er en idiot. 

Hun sier eksen hennes ble sint og nektet henne å treffe venner eller se tv eller hva hun kunne ha på seg, jeg har aldri gjort noen av de tingene, men likevel blir hun opprørt.

Hun klarer ikke snakke om følelser eller være ærlig hva hun tenker eller noe. Jeg foreslo kanskje psykolog og hun ble sint og la på. Hun tester mye grenser hos meg, i blant lurer jeg på om hun vil gjøre meg sint eller se hvor langt det går. Vet ikke, vet snart ikke hva jeg skal gjøre

Hadde betvilt sterkt historien om at hun hadde vært utsatt for vold. 

La henne gå, før eller siden er det du som kommer til å være den som har utsatt henne for "vold". 

Hun lyver, når du tar ting opp med henne så legger hun skylden på eksen, hun skaper drama med å gråte, legge på telefonen m.m. 

Ikke bruk tid på slike prosjekt, bruk heller tiden på å lage deg et godt liv med en partner som er stabil og som gir deg trygghet og godhet tilbake. 

Anonymkode: 4b7c1...ad4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde ikke trodd et sekund på at hun har hatt en voldelig eks eller at dette er såkalt overlevelsesmodus som folk her sier. Det er jo hun som blir sint og irritert, hun virker ikke redd eller nervøs en plass, bare helt fæl.

Hun høres ut som hun har en personlighetsforstyrrelse og at den voldelige eksen er en løgn på samme måte som alle andre løgner.

Hadde dumpet og løpt! 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt enig.

Dette er bare sprøyt, oppførselen han beskriver er absolutt slik voldsofre kan opptre - vi er ikke bare redde men vi har tillært oss over lang tid hvilke strategier som fungerer for å overleve i forholdet.

Når det er sagt høres det absolutt ut som om hun ikke har bearbeidet - så fortell henne på en fin og rolig måte at dette gjør at du blir usikker i forholdet. Hun har ikke lov til å oppføre seg slik selv med fortiden men det er nok vanskelig for henne å endre seg

Anonymkode: bf09d...50d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er bare sprøyt, oppførselen han beskriver er absolutt slik voldsofre kan opptre - vi er ikke bare redde men vi har tillært oss over lang tid hvilke strategier som fungerer for å overleve i forholdet.

Når det er sagt høres det absolutt ut som om hun ikke har bearbeidet - så fortell henne på en fin og rolig måte at dette gjør at du blir usikker i forholdet. Hun har ikke lov til å oppføre seg slik selv med fortiden men det er nok vanskelig for henne å endre seg

Anonymkode: bf09d...50d

Slutt å kalle dere vi.

Jeg har også opplevd grov vold, og volden startet med nettopp i denne typen oppførsel som denne dama utviser. Så følte jeg meg skyldig, slik TS gjør her, og så eskalerte det.

Mange voldsutøvere påstår seg å være ofre, mens det egentlig er de selv som utøver vold. Og mange (de fleste) med personlighetsforstyrrelser har opplevd traumer. Dette høres nøyaktig ut som det.

Slutt å unnskylde vold! 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med parterapi? Da får dere snakket sammen under kyndig veiledning, samt at hun "slipper" psykolog.... 

Anonymkode: 323c0...c01

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hadde betvilt sterkt historien om at hun hadde vært utsatt for vold. 

La henne gå, før eller siden er det du som kommer til å være den som har utsatt henne for "vold". 

Hun lyver, når du tar ting opp med henne så legger hun skylden på eksen, hun skaper drama med å gråte, legge på telefonen m.m. 

Ikke bruk tid på slike prosjekt, bruk heller tiden på å lage deg et godt liv med en partner som er stabil og som gir deg trygghet og godhet tilbake. 

Akkurat!

Hun kommer til å kalle deg voldsutøver og vri hele situasjonen. Omtrent som det som skjedde rett over her.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva med parterapi? Da får dere snakket sammen under kyndig veiledning, samt at hun "slipper" psykolog.... 

Beklager, men det stemmer ikke. Vi var til flere parterapeuter, det hjalp ikke et kvekk. Parterapeuter kan ikke støtte den ene, de må være diplomatiske. Ergo kan de heller ikke spørre den ene om inngående spørsmål.

Det eneste som hjalp var da jeg søkte hjelp alene, og fikk høre at sånn skulle jeg ikke ha det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi lever i 2022, og de siste ti årene har det kommet ufattelig mye dokumentasjon på at mange av de som er i voldelig forhold også er voldelige selv. Dette ensidige fokuset på at det kun er mannen som er voldsutøver trodde jeg vi var forbi. 

Heldigvis har det kommet noen rettsaker på dette feltet, kvinne går til rettsak mot sin ekssamboer - under rettsakene kommer det frem at volden var gjensidig eller at kvinnen har vært den dominerende i utøvelsen av vold. 

Google, NTNU Kvinners voldsutøvelse i nære relasjoner for mer informasjon. Det viser at kvinner er oftere voldelige enn menn, de utøver materiell vold, verbal vold, psykisk vold og fysisk vold. I sum, like skadelig som de menn som utøver fysisk vold. 

Er det slik at man hele tiden legger skylden på sin eks for sin egen atferd i nåværende forhold, basert på løgner, utageringer, drama og tårer så har man ingenting i et forhold å gjøre. Da søker man behandling og hjelp. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Parterapeuter har vel mer enn nok med å hjelpe folk i langvarige forhold hvor det er barn involvert, tror neppe de prioriterer ferske kjærestepar som ønsker å unngå psykolog. Hvorfor skulle man ønske å slippe det, forresten?

Denne dama er enten relasjonsskadet, eller så er hun psykisk ustabil. Uansett, her hadde jeg tatt min hatt og gått. Livet er for kort til å skulle være hobbypsykolog for skadde sjeler som ikke tar ansvar for eget liv og egne handlinger.

Anonymkode: 20570...6cf

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gjør deg selv en tjeneste og gå videre. Takk høflig for deg og gå. 

Dette er et forhold som aldri kan eller vil føre noe godt med seg. 

• Liker 2
Skrevet

Hun er sikkert en veldig flott dame, men adferden hennes påvirker deg negativt og da bør du avslutte forholdet før det blir enda verre enn det er. Det finnes mange andre flotte damer der ute som ikke har en slik bakgrunn. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...