Majkin Skrevet 27. mars 2022 #1 Skrevet 27. mars 2022 Dette er kansje temaet jeg diskuterer med andre aller mest og jeg lurer sån på hva de fleste vil i begrepet bortskjemte barn egentlig? Selve definisjonen på det er 'barn som sjelden eller aldri viser takknemlighet (tar ting for gitt)' og ofte faller veldig sjenerte barn og andre innunder her uten at det nødvendigvis stemmer. Men jeg merker mange voksne spyr ut frasen i tide og utide om andres barn. Jeg har en liten tanke om at andre voksne bruker frasen for å dekke over egen misunnelse eller gjerne som siste ord om dem er uenige i andres måte å håndtere sine barn på. Hvorfor er det så enkelt å påstå dette egentlig og hvorfor tror folk at de har rett til å komme med dette gang på gang? Dette har jeg selv fått høre utallige ganger fra andre som bruker begrepet helt feil, og selvom det er feil er det utrolig sårende, andre mennesker som bare ser små bruddstykker kan finne på å dømme både barna mine og meg med en enkel liten setning. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #2 Skrevet 27. mars 2022 Bortskjemt barn for meg, er så mangt. Men som du sier: Utakknemlig og setter ikke pris på ting. Forventer å få, uten å gi/gjøre noe for det. Forstår ikke verdien av ting og penger. Anonymkode: ce5b3...573 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #3 Skrevet 27. mars 2022 Barna mine hat innimellom en bortskjemt holdning fordi de forventer ting. Dette er jeg fullstendig klar over. Er vel mangel på selvinnsikt hos andre foreldre. Anonymkode: 4362d...45b 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #4 Skrevet 27. mars 2022 Min bestemor mente at sønnen min på ett år var bortskjemt fordi han hadde så mange leker og dyr barnevogn... enig i at det misbrukes mye. Anonymkode: 939d5...ef7
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #5 Skrevet 27. mars 2022 Majkin skrev (6 minutter siden): Selve definisjonen på det er 'barn som sjelden eller aldri viser takknemlighet (tar ting for gitt)' og ofte faller veldig sjenerte barn og andre innunder her uten at det nødvendigvis stemmer. Sjenerte og innadvendte barn kan da vise takknemlighet? De gjør det kanskje på en roligere og mer dempet måte enn utadvendte barn, men en lite smil og et "takk" klarer alle barn å prestere. Det er godt mulig å være sjenert, innadvendt, og likevel ta ting for gitt/være bortskjemt. Anonymkode: b2d3b...bf3 8
Majkin Skrevet 27. mars 2022 Forfatter #6 Skrevet 27. mars 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Min bestemor mente at sønnen min på ett år var bortskjemt fordi han hadde så mange leker og dyr barnevogn... enig i at det misbrukes mye. Anonymkode: 939d5...ef7 Det er desverre veldig ofte de eldre som misforstår begrepet, jeg bortskjemte min nyfødte sønn fordi jeg holdt han så mye 😅
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #7 Skrevet 27. mars 2022 Jeg tenker at man kan være bortskjemt selv om man viser takknemmlighet. Jeg har en venninne som har fått alt hun har pekt på hele barndommen og egentlig hele voksenlivet sitt også. Hun er veldig høflig og takknemmlig, men vi er alle (hun selv inkludert) enig om at hun er veldig bortskjemt. Anonymkode: 43573...75e 3 1
Majkin Skrevet 27. mars 2022 Forfatter #8 Skrevet 27. mars 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Sjenerte og innadvendte barn kan da vise takknemlighet? De gjør det kanskje på en roligere og mer dempet måte enn utadvendte barn, men en lite smil og et "takk" klarer alle barn å prestere. Det er godt mulig å være sjenert, innadvendt, og likevel ta ting for gitt/være bortskjemt. Anonymkode: b2d3b...bf3 Noen klarer det fint, men andre kan ha problemer igjen, spesielt ovenfor fremmede eller mennesker dem ikke kjenner så godt, I tillegg finnes det voksne som ikke ser de subtile tegnene eller gjerne misforstår, 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #9 Skrevet 27. mars 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Sjenerte og innadvendte barn kan da vise takknemlighet? De gjør det kanskje på en roligere og mer dempet måte enn utadvendte barn, men en lite smil og et "takk" klarer alle barn å prestere. Det er godt mulig å være sjenert, innadvendt, og likevel ta ting for gitt/være bortskjemt. Anonymkode: b2d3b...bf3 Nei, alle barn klarer faktisk ikke det. De aller fleste ja, men ikke alle. Anonymkode: a94b9...c71 2 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #10 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Bortskjemt barn for meg, er så mangt. Men som du sier: Utakknemlig og setter ikke pris på ting. Forventer å få, uten å gi/gjøre noe for det. Forstår ikke verdien av ting og penger. Anonymkode: ce5b3...573 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sjenerte og innadvendte barn kan da vise takknemlighet? De gjør det kanskje på en roligere og mer dempet måte enn utadvendte barn, men en lite smil og et "takk" klarer alle barn å prestere. Det er godt mulig å være sjenert, innadvendt, og likevel ta ting for gitt/være bortskjemt. Anonymkode: b2d3b...bf3 Jeg er ikke nødvendigvis enig. Jeg har en slik innadvendt datter. Hun ble oppdratt, slik hennes søsken, til å være takknemlige. Hun er nok innerst inne glad og takknemlig, men klarer bare ikke å vise det. Hun sliter også med å vise glede over det hun får. Ordtaket, mest glede over å gi enn å få, er noe som passer oss også. Gi barn i familien gaver de har ønsket, og se smil som blir bredere og bredere, når gaven pakkes opp, gir oss glede også. Hos henne så ser vi det bare ikke. Kanskje en forsiktig smil, som aldri forteller oss om hun er glad for den. Poenget mitt? Nei. Å ikke vise takknemlighet, er ikke tegn på at barn er bortskjemte. Anonymkode: 3385c...143 2
Majkin Skrevet 27. mars 2022 Forfatter #11 Skrevet 27. mars 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenker at man kan være bortskjemt selv om man viser takknemmlighet. Jeg har en venninne som har fått alt hun har pekt på hele barndommen og egentlig hele voksenlivet sitt også. Hun er veldig høflig og takknemmlig, men vi er alle (hun selv inkludert) enig om at hun er veldig bortskjemt. Anonymkode: 43573...75e Hun er heller privilegert enn bortskjemt da, særlig om hun er takknemlig for det hun får og har 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #12 Skrevet 27. mars 2022 Jeg tenker ikke bare på dette med å forvente og få alt mulig som å være bortskjemt, men og det å ikke kunne dele. Forvente at alle skal være stille for at h*n skal si noe. Ja, det å ta all plass og anta at alle bare synes det er greit. Selvsagt kan ulike diagnoser spille inn på sånt og. Men bortskjemt er mer enn ting/gjenstander man tar for gitt. Det kan og være oppmerksomhet, som å forvente at lærer skal hjelpe deg først selv om 5 andre også har oppe hånda. Anonymkode: 1b043...585
Majkin Skrevet 27. mars 2022 Forfatter #13 Skrevet 27. mars 2022 14 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenker ikke bare på dette med å forvente og få alt mulig som å være bortskjemt, men og det å ikke kunne dele. Forvente at alle skal være stille for at h*n skal si noe. Ja, det å ta all plass og anta at alle bare synes det er greit. Selvsagt kan ulike diagnoser spille inn på sånt og. Men bortskjemt er mer enn ting/gjenstander man tar for gitt. Det kan og være oppmerksomhet, som å forvente at lærer skal hjelpe deg først selv om 5 andre også har oppe hånda. Anonymkode: 1b043...585 Det er absolutt mer enn materielle goder, man kan fint ta oppmerksomhet, hjelp og div for gitt også 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #14 Skrevet 27. mars 2022 Jeg tenker at dette med bortskjemte barn også handler om foreldrenes oppdragelse og grensesetting. Barn som får lov å gjøre som de vil uten å bli korrigert ved dårlig oppførsel, og som får det de peker på (gjerne ved å skrike seg til det), tenker jeg er bortskjemte barn. Barn som stadig vekk får viljen sin ved å bruke dårlig oppførsel er bortskjemte på grunn av mangel på oppdragelse. Anonymkode: 704e2...818 4
Majkin Skrevet 27. mars 2022 Forfatter #15 Skrevet 27. mars 2022 23 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenker at dette med bortskjemte barn også handler om foreldrenes oppdragelse og grensesetting. Barn som får lov å gjøre som de vil uten å bli korrigert ved dårlig oppførsel, og som får det de peker på (gjerne ved å skrike seg til det), tenker jeg er bortskjemte barn. Barn som stadig vekk får viljen sin ved å bruke dårlig oppførsel er bortskjemte på grunn av mangel på oppdragelse. Anonymkode: 704e2...818 Det er jo nettop dårlig eller svak oppdragelse som resulterer i utakknemlig barn, får en det hele tiden som man vil en jo tilslutt ta det for gitt da det blir en selvfølge at deres vilje blir møtt
minister-mio Skrevet 27. mars 2022 #16 Skrevet 27. mars 2022 Jeg syntes det er du som bruker begrepet feil. Når tror noen at sjenerte barn er bortskjemte? Og hva har andre foreldres misunnelse å gjøre med bortskjemte barn? 2
Majkin Skrevet 27. mars 2022 Forfatter #17 Skrevet 27. mars 2022 5 minutter siden, minister-mio said: Jeg syntes det er du som bruker begrepet feil. Når tror noen at sjenerte barn er bortskjemte? Og hva har andre foreldres misunnelse å gjøre med bortskjemte barn? Sjenerte barn blir ofte misforstått fordi dem kan ha problemer med å hilse, takke osv. Etter egen erfaring tenker jeg misunnelse spiller inn på hvem som spyr fra seg frasen. F. Eks har jeg ei venninne med ganske god økonomi og flott stort hus, hennes barn blir kalt bortskjemte av andre utelukkende av den grunn.
Majkin Skrevet 27. mars 2022 Forfatter #18 Skrevet 27. mars 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg er ikke nødvendigvis enig. Jeg har en slik innadvendt datter. Hun ble oppdratt, slik hennes søsken, til å være takknemlige. Hun er nok innerst inne glad og takknemlig, men klarer bare ikke å vise det. Hun sliter også med å vise glede over det hun får. Ordtaket, mest glede over å gi enn å få, er noe som passer oss også. Gi barn i familien gaver de har ønsket, og se smil som blir bredere og bredere, når gaven pakkes opp, gir oss glede også. Hos henne så ser vi det bare ikke. Kanskje en forsiktig smil, som aldri forteller oss om hun er glad for den. Poenget mitt? Nei. Å ikke vise takknemlighet, er ikke tegn på at barn er bortskjemte. Anonymkode: 3385c...143 OK, formulerer meg litt annerledes da, "å ikke føle takknemlighet" 😊
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #19 Skrevet 27. mars 2022 Majkin skrev (19 minutter siden): Det er jo nettop dårlig eller svak oppdragelse som resulterer i utakknemlig barn, får en det hele tiden som man vil en jo tilslutt ta det for gitt da det blir en selvfølge at deres vilje blir møtt Nettopp. Det er derfor jeg tenker at bortskjemte barn er barn som har fått dårlig eller manglende oppdragelse, ikke stille og sjenerte barn. Anonymkode: 704e2...818
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #20 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er ikke nødvendigvis enig. Jeg har en slik innadvendt datter. Hun ble oppdratt, slik hennes søsken, til å være takknemlige. Hun er nok innerst inne glad og takknemlig, men klarer bare ikke å vise det. Hun sliter også med å vise glede over det hun får. Ordtaket, mest glede over å gi enn å få, er noe som passer oss også. Gi barn i familien gaver de har ønsket, og se smil som blir bredere og bredere, når gaven pakkes opp, gir oss glede også. Hos henne så ser vi det bare ikke. Kanskje en forsiktig smil, som aldri forteller oss om hun er glad for den. Poenget mitt? Nei. Å ikke vise takknemlighet, er ikke tegn på at barn er bortskjemte. Anonymkode: 3385c...143 Enig. Jeg kunne også ha vansker med å vise glede over å få noe, fordi jeg ikke følte at jeg fortjente det jeg fikk. Anonymkode: 4fda8...cf0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå