AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #1 Skrevet 27. mars 2022 Hvor ofte og mye godteri får ungene deres i påska og i høytider generelt? Er det på noe tidspunkt i ferien/høytiden der barna får helt frislipp på godteri? På en vanlig lørdag hjemme hos oss får ungene mine brus, en skål med 7-10 smågodtbiter og litt potetgull på deling + noe godt til middag. Barna blir mette og er fornøyd med det. De er begge 5,5 år. Vi har et klart skille på hverdag og helg (lørdag). Jeg føler at mine barn får ALT for mye sukker og godteri hos sine besteforeldre. Når de kommer på besøk til besteforeldrene har de gjerne handlet flere handleposer(!) med godteri. Dette fordeles utover i skåler i alle oppholdsrom i huset, inkl kjøkkenbordet/benken. I tillegg får ungene store "godterigaver" som de kan spise så mye de vil av. Det blir også mye lørdagsmat til middag siden bestemor syns at ungene må få noe godt. Dette er greit hvis det er snakk om en helg eller slikt, men vi er gjerne på besøk 1 uke i slengen. Anonymkode: 13127...f56
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #2 Skrevet 27. mars 2022 Har tenåringer jeg da. Men de kjøper eget lørdagsgodt for ukepengene sine. Og det begrenser seg til 100 kr. Påske: stort påskeegg Jul: stor julestrømpe I høytiden er det mye kos hjemme hos oss. Julekaker, vaffel, diverse bakst, brus og snacks. Anonymkode: d46f6...2db
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #3 Skrevet 28. mars 2022 Mine spiser mer enn jeg hadde tenkt før jeg fikk barn😅 Og besteforeldre og vennebesøk bidrar veldig. Det har økt med alderen, spiste svært lite når eldste var 5 liksom. Da var det lett å begrense. Men de er begge tynne og jeg er ekstremt nøye på tannpuss. Det er viktig for meg at de får et litt naturlig forhold til søtt, vil ikke være for restriktiv. Har hatt spiseforstyrrelse selv, så er nøye med at ingen mat er «farlig» osv, snakker om at litt av alt er bra. Anonymkode: 80d70...b27
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #4 Skrevet 28. mars 2022 Jeg har frislipp på godteri til daglig for mine barn på 7, 9, og 12. Jeg handler ikke inn godteri før på Fredag, da, og setter det da i en stor skål som står på stuebordet. Noen ganger blir det spist opp samme dag, andre ganger på Mandag, avhengig av hva vi gjør i helga, og hvor godterisultne barna er. Vi har dessert én eller to ganger i uka, og barna får selv velge hvor mye middagsmat de spiser de dagene. Det er regulering, og selv om det er sett ned på i vårt samfunn, mener jeg at å holde seg innenfor normalt matinntak er bedre enn å spise mye mer enn nødvendig (og dermed legge på seg) fordi "det er uhøflig" å ikke spise en full middagstallerken. Anonymkode: 52a09...ba2
Gjest Skogen4 Skrevet 28. mars 2022 #5 Skrevet 28. mars 2022 Her har vi kun godteri på lørdager, da en liten skål med noen biter med smågodt og en kjærlighet på pinne 😊 er hun på et ettermiddagsbesøk hos oldemor kan hun få en dropseske typ gomp, er hun hos besteforeldre en helg kan hun nok få noe mer enn hva vi gir henne men det er såpass sjelden at vi bryr oss ikke så mye om det😊 om jeg og hun en sjelden gang drar alene på shopping koser vi oss med en is eller noe 😊 lillebror på 16mnd er ikke introdusert for godteri enda, men kan få rosiner eller Marie kjeks f. Eks 😊 de får ellers både frukt og grønt som snacks daglig 😊 vi er absolutt ikke nazi, men har funnet en rytme som funger for oss 😊 i påsken er det et påskeegg(normal størrelse) som fylles med godteri og det får hun på skjærtorsdag, da har vi påskeeggjakt 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå