AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #21 Skrevet 27. mars 2022 NettoppJa skrev (3 minutter siden): Seriøst, få ferten av et barn med is i hånda??? Nå må dere ikke ta helt av altså, høres ut som om alle hunder er ute og jakter på unger de kan bite til blods?!? Ro ned litt nå.... Majoriteten av hundeeiere har kontroll på hunden, enten med eller uten bånd, og det er faktisk slik at de aller, aller fleste, tro det eller ei, plukker opp etter hunden sin også. Det er desverre noen få brødhuer av hundeeiere som ødelegger for alle de andre. Bare så det er sagt, jeg har hunden i bånd når det er båndtvang, har kontroll på den når det ikke er båndtvang OG plukker opp hundebæsj til både min egen og andres hunder. Har man hunden sin løs skal den komme på innkalling uansett hva som skjer rundt den. Det er poenget. Mange hundeeiere tror innkalling sitter. Og det gjør den. Helt til den ikke gjør det lenger. Venninna mi satt på en stubbe i skogen forleden, åpna matpakka, og vips så var brødskiva med leverpostei nappa ut av hånda hennes av en hund som kom ut fra intet. Anonymkode: 4379d...569 5
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #22 Skrevet 27. mars 2022 59 minutter siden, Violetta said: Hadde det bare vært båndtvang på katter så. De gjør mye større skade enn hunder. Senest i fjor ble et barn i Norge drept av hund. Finnes der tilfeller der katt har drept mennesker i Norge? Dokumenter. Veldig barnslig tilgang du har "hvis hunder skal i bånd, så skal katter også". Bli voksen. Anonymkode: f7c55...02a 5 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #23 Skrevet 27. mars 2022 3 hours ago, Yoshi said: Føler det er et tveegget sverd jeg. Med lengre og lengre båndtvang blir det vanskeligere å trene innkalling. Som igjen gjør at man havner i situasjoner hvor innkallingen svikter. Min hun går aldri løs fordi hun ikke har en sikker innkalling. Men får heller ikke trent innkalling fordi hun ikke kan gå løs. BOO HOO. Anonymkode: 72b1e...ff0 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #24 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Senest i fjor ble et barn i Norge drept av hund. Finnes der tilfeller der katt har drept mennesker i Norge? Dokumenter. Veldig barnslig tilgang du har "hvis hunder skal i bånd, så skal katter også". Bli voksen. Anonymkode: f7c55...02a Ikke bruk denne tragiske saken i en diskusjon om båndtvang. Dette skjedde i en privat hage, i nære relasjoner. Båndtvangen det siktes til her er for å beskytte dyrelivet i sommerhalvåret. Anonymkode: ab4f6...df3 9 3
Gjest Muffin man Skrevet 27. mars 2022 #25 Skrevet 27. mars 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Og du kan garantere at hunden din kommer på innkalling i 100 av 100 tilfeller der den får ferten av noe? Som et rådyr f eks? Eller en annen hund? En katt? Eller et barn med en is i hånda? Anonymkode: 4379d...569 Jepp. Hu er for lat til å bry seg med katter og rådyr. Hadde hun vært uforutsigbar når det kommer til mennesker hadde hun ikke fått gå løs. Rufsejenta mi er så flink så ❤️ Men skjønner problemstillingen din. Så lenge hun er trygg, snill og lydig så tar jeg gladelig og betaler bøter om noen i det hele tatt gidder å bry seg så langt inne i skogen og på fjellet Hu går ikke løs hvor som helst. Når det er båndtvang selvsagt med mindre jeg føler meg litt rampete.. lol Endret 27. mars 2022 av Muffin man
regnbuebarn Skrevet 27. mars 2022 #26 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg ser veldig mye fram til båndtvangen starter! Teller ned nå. Håpløst å gå tur med egen hund i nærskogen her. Løse hunder kommer byksende fra alle kanter, noe som stresser min hund veldig. Det hender min hund, som alltid er i bånd, blir overfalt av løs hund som vil ri på ryggen hans i ren glede, noe min hund IKKE setter pris på.. Eier kommer valsende laaangt etter. Jeg har en stor polarhund som er snill, men den har jo en grense for sin tålmodighet, og jeg er redd det en dag ender stygt. Fra 1. april blir det endelig mulig for oss å bruke nærskogen vår igjen. Så får vi bare krysse fingrene for at båndtvangen overholdes. Anonymkode: 4379d...569 Hundene rir ikke din hund av glede. Det er hundespråk, der de prøver å finne ut av hvor de er på rangstigen. For at hunder skal kunne kommunisere med hverandre så bør de hilse mens begge to er løse. Din hund liker det ikke for den er i bånd, i bånd er den fanget og får ikke kommuisert og føler seg da også truet, da kan den bli aggressiv. Beste tipset jeg har er at om du har en hund med lite jaktinnstinkt og som lyder innkalling så slipper du hunden om det kommer andre hunder løpende, så fremt du ikke har en tispe med løpetid. De fleste som slipper hundene sine vet at de kommer overrens med andre hunder og hunden lyder innkalling. 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #27 Skrevet 27. mars 2022 Nå er vel båndtvangen innført med tanke på å beskytte andre utegående husdyr mot hunder ? Anonymkode: d1cf9...650 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #28 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nå er vel båndtvangen innført med tanke på å beskytte andre utegående husdyr mot hunder ? Anonymkode: d1cf9...650 Husdyr, vilt og folk. At andre blir plaget av løse hunder er en del av bildet, og grunnen til at kommunene har utvidet/helårs båndtvang på utvalgte steder der en kan regne med mye folk. Eksempelvis populære turområder, parker, gravsteder osv Anonymkode: cf4de...0ba 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #29 Skrevet 27. mars 2022 regnbuebarn skrev (17 minutter siden): Hundene rir ikke din hund av glede. Det er hundespråk, der de prøver å finne ut av hvor de er på rangstigen. For at hunder skal kunne kommunisere med hverandre så bør de hilse mens begge to er løse. Din hund liker det ikke for den er i bånd, i bånd er den fanget og får ikke kommuisert og føler seg da også truet, da kan den bli aggressiv. Beste tipset jeg har er at om du har en hund med lite jaktinnstinkt og som lyder innkalling så slipper du hunden om det kommer andre hunder løpende, så fremt du ikke har en tispe med løpetid. De fleste som slipper hundene sine vet at de kommer overrens med andre hunder og hunden lyder innkalling. Har en malamute, med STORT jaktinstinkt. Så nei, kan ikke slippe den. Aldri. Den kommer kun på innkalling når den ikke finner noe annet mer interessant. Noe den ofte gjør 😂 Anonymkode: 4379d...569 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #30 Skrevet 27. mars 2022 regnbuebarn skrev (26 minutter siden): Hundene rir ikke din hund av glede. Det er hundespråk, der de prøver å finne ut av hvor de er på rangstigen. For at hunder skal kunne kommunisere med hverandre så bør de hilse mens begge to er løse. Din hund liker det ikke for den er i bånd, i bånd er den fanget og får ikke kommuisert og føler seg da også truet, da kan den bli aggressiv. Beste tipset jeg har er at om du har en hund med lite jaktinnstinkt og som lyder innkalling så slipper du hunden om det kommer andre hunder løpende, så fremt du ikke har en tispe med løpetid. De fleste som slipper hundene sine vet at de kommer overrens med andre hunder og hunden lyder innkalling. dette med jokking og rangstige er jo en myte som er debunka for lengst. Hunder rir fordi de blir stressa og/eller er hormonelle; det er en overslagshandling, og har ingenting med hierarki og gjøre. Forøvrig enig ellers ang. hilsing uten bånd. Anonymkode: e1489...5a0 5 5
regnbuebarn Skrevet 27. mars 2022 #31 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har en malamute, med STORT jaktinstinkt. Så nei, kan ikke slippe den. Aldri. Den kommer kun på innkalling når den ikke finner noe annet mer interessant. Noe den ofte gjør 😂 Anonymkode: 4379d...569 Jeg slipper heller ikke huskyen min, da skal jeg være helt sikker på at det ikke er noen andre på fjellet og jeg sporer den med gps. Den den andre hunden kan jeg slippe hvor som helst. Det jeg skulle frem til var at hunder som kan få hilse uten å være i bånd bør få lov til det. Jeg lar ikke mine hunder få hilse på andre hunder når de er i bånd, så fremt det ikke er hunder vi omgås ellers. Kommer det en løs fremmed hund bort og vil hilse så KAN det være greit å slippe hunden løs om man ser hunden føler seg utilpass i bånd og du vet du har kontroll på hunden. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #32 Skrevet 27. mars 2022 regnbuebarn skrev (35 minutter siden): Hundene rir ikke din hund av glede. Det er hundespråk, der de prøver å finne ut av hvor de er på rangstigen. For at hunder skal kunne kommunisere med hverandre så bør de hilse mens begge to er løse. Din hund liker det ikke for den er i bånd, i bånd er den fanget og får ikke kommuisert og føler seg da også truet, da kan den bli aggressiv. Beste tipset jeg har er at om du har en hund med lite jaktinnstinkt og som lyder innkalling så slipper du hunden om det kommer andre hunder løpende, så fremt du ikke har en tispe med løpetid. De fleste som slipper hundene sine vet at de kommer overrens med andre hunder og hunden lyder innkalling. Verste tipset på aldri så lenge! Det er mange dårlige hundeeiere der ute som lar hundene løpe løs uten å ha kontroll overhodet. Ikke råd flere til å være like uansvarlige. Anonymkode: 0e9a5...92a 5
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #33 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har en malamute, med STORT jaktinstinkt. Så nei, kan ikke slippe den. Aldri. Den kommer kun på innkalling når den ikke finner noe annet mer interessant. Noe den ofte gjør 😂 Anonymkode: 4379d...569 Min får heller ikke gå løs annet enn når vi leker med ball eller bader, da er han 100 % konsentrere om meg. Ikke noe kan forstyrre han. Gjør det selvfølgelig ikke der det er folk veldig nært. Men i skogen og ellers må han gå i bånd, for han drømmer seg bort og kan gå rett ut i veien. Eller i skogen så kan han nok løpe etter store dyr (har aldri skjedd), men redd det kan skje. Har møtt rådyr flere ganger, og da stopper han bare å ser på de. Men man vet jo aldri. Anonymkode: 02e8e...046 1
regnbuebarn Skrevet 27. mars 2022 #34 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): dette med jokking og rangstige er jo en myte som er debunka for lengst. Hunder rir fordi de blir stressa og/eller er hormonelle; det er en overslagshandling, og har ingenting med hierarki og gjøre. Forøvrig enig ellers ang. hilsing uten bånd. Anonymkode: e1489...5a0 Nei, man må se an situasjonen. Noen rir pga stress, og kan også ri på andre ting enn andre hunder. 1
Violetta Skrevet 27. mars 2022 #35 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Senest i fjor ble et barn i Norge drept av hund. Finnes der tilfeller der katt har drept mennesker i Norge? Dokumenter. Veldig barnslig tilgang du har "hvis hunder skal i bånd, så skal katter også". Bli voksen. Anonymkode: f7c55...02a Katter dreper millioner av fugler hvert år. 5
Julie Skrevet 27. mars 2022 #36 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Nå er vel båndtvangen innført med tanke på å beskytte andre utegående husdyr mot hunder ? Anonymkode: d1cf9...650 Blant annet. I svært mange kommuner er det i tillegg innført lokal forskrift som medfører båndtvang som strekker seg lengre enn den «ordinære» båndtvangen.
Fru Uperfekt Skrevet 27. mars 2022 #37 Skrevet 27. mars 2022 Yoshi skrev (5 timer siden): Føler det er et tveegget sverd jeg. Med lengre og lengre båndtvang blir det vanskeligere å trene innkalling. Som igjen gjør at man havner i situasjoner hvor innkallingen svikter. Min hun går aldri løs fordi hun ikke har en sikker innkalling. Men får heller ikke trent innkalling fordi hun ikke kan gå løs. Innkalling kan du øve på i dertil egnede områder. (Hundegårder, egen hage o.l) 4
Gjest Lucius Skrevet 27. mars 2022 #38 Skrevet 27. mars 2022 Har knapt sett folk i Oslo som tar bånd på hundene sine i båndtvangsperioden. De fortsetter som før, for det er jo knapt folk som bøtelegger. Hunder (både små og store) har jeg og sett inne i matbutikker og kjøpesentre. Hva har en hund i en matbutikk å gjøre – annet enn strake veien til kjøttdisken og ekstra biff?
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #39 Skrevet 27. mars 2022 Miranda Bailey skrev (20 timer siden): Jeg er enig. Hunden min er reaktiv og det er utrolig frustrerende når andre mennesker tillater hundene deres å løpe bort til oss på tur fordi "han er vennlig!" - ok, men min er ikke det. Jeg skjønner ikke hvorfor enkelte er såpass imot båndbruk. Hundefolk er en egen rase. Anonymkode: d1840...a80 2
Gjest Kutta Skrevet 27. mars 2022 #40 Skrevet 27. mars 2022 7 hours ago, Nokia said: Det er faktisk veldig betryggende for meg å lese at dere hundeeiere også er glad for båndtvang! Selv er jeg redd hunder, og synes det er skikkelig skummelt med løse hunder i alle størrelser som kommer halsende etter meg mens eieren roper. "den er så snill atte!! Bare la den lukte litt på deg, så slutter den å hoppe, ikke vær redd! Åja, bet den - det er bare et sånt lite kosebit, for den er jo så kjempesniiiiiill!!" Asså, overdrev kanskje littegranne, men det er altså så mange fullstendig hodeløse hundeeiere ute og går....... Du kan begynne å gå med en liten sprayflaske med vann og eddik eller noe annet som hunder ikke liker (får sikkert kjøpt et stoff på en dyrebutikk) og spraye på dem med en gang de kommer borti deg. Da lærer nok hunden raskt at den personen holder jeg meg unna
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå