Gå til innhold

Endelig er det snart båndtvang .

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det skulle vært båndtvang hele året.  Fra 1 April  er det båndtvang . 

Anonymkode: f8a68...f21

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Straffen for å bryte båndtvangen er bøter eller fengsel opp til 6 måneder. Men du kanogså få bot utenfor båndtvangen.

Anonymkode: f8a68...f21

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er enig. Hunden min er reaktiv og det er utrolig frustrerende når andre mennesker tillater hundene deres å løpe bort til oss på tur fordi "han er vennlig!" - ok, men min er ikke det. Jeg skjønner ikke hvorfor enkelte er såpass imot båndbruk. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser veldig mye fram til båndtvangen starter! Teller ned nå. Håpløst å gå tur med egen hund i nærskogen her. Løse hunder kommer byksende fra alle kanter, noe som stresser min hund veldig. Det hender min hund, som alltid er i bånd, blir overfalt av løs hund som vil ri på ryggen hans i ren glede, noe min hund IKKE setter pris på.. Eier kommer valsende laaangt etter. Jeg har en stor polarhund som er snill, men den har jo en grense for sin tålmodighet, og jeg er redd det en dag ender stygt.

Fra 1. april blir det endelig mulig for oss å bruke nærskogen vår igjen. Så får vi bare krysse fingrene for at båndtvangen overholdes.

Anonymkode: 4379d...569

• Liker 9
Skrevet

Det er faktisk veldig betryggende for meg å lese at dere hundeeiere også er glad for båndtvang! Selv er jeg redd hunder, og synes det er skikkelig skummelt med løse hunder i alle størrelser som kommer halsende etter meg mens eieren roper. "den er så snill atte!! Bare la den lukte litt på deg, så slutter den å hoppe, ikke vær redd! Åja, bet den - det er bare et sånt lite kosebit, for den er jo så kjempesniiiiiill!!"

Asså, overdrev kanskje littegranne, men det er altså så mange fullstendig hodeløse hundeeiere ute og går.......

• Liker 23
Skrevet

Føler det er et tveegget sverd jeg. Med lengre og lengre båndtvang blir det vanskeligere å trene innkalling. Som igjen gjør at man havner i situasjoner hvor innkallingen svikter. 
Min hun går aldri løs fordi hun ikke har en sikker innkalling. Men får heller ikke trent innkalling fordi hun ikke kan gå løs. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Yoshi skrev (1 minutt siden):

Føler det er et tveegget sverd jeg. Med lengre og lengre båndtvang blir det vanskeligere å trene innkalling. Som igjen gjør at man havner i situasjoner hvor innkallingen svikter. 
Min hun går aldri løs fordi hun ikke har en sikker innkalling. Men får heller ikke trent innkalling fordi hun ikke kan gå løs. 

Langline. 

Anonymkode: 6eb9e...ae6

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Yoshi skrev (7 minutter siden):

Langline som skrevet over her. Eller trene på inngjerdet område. F eks hundepark eller lignende.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Langline. 

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Langline som skrevet over her. Eller trene på inngjerdet område. F eks hundepark eller lignende.

Hunder er smarte. De VET når de er festet i line og ikke😉

Anonymkode: 285a7...13b

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hunder er smarte. De VET når de er festet i line og ikke😉

Jada. Det er sikkert ikke optimalt mtp trening på innkalling. Men er det båndtvang så er det båndtvang. Hensynet til nyfødte dyreunger i naturen må gå foran hundetreningen i den perioden.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jada. Det er sikkert ikke optimalt mtp trening på innkalling. Men er det båndtvang så er det båndtvang. Hensynet til nyfødte dyreunger i naturen må gå foran hundetreningen i den perioden.

Ja, absolutt! Min kommentar var mest siktet til de som ønsker helårs båndtvang.

Det finnes alt et strengt lovverk som tar for seg ansvar ved å ha hunden løs. Ta opp telefonen og film neste gang dere blir plaget av løse hunder. Anmeld eier som ikke har kontroll på hunden sin. Det er det eneste som hjelper, skal vi få bort de useriøs hundeeierne. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, absolutt! Min kommentar var mest siktet til de som ønsker helårs båndtvang.

Det finnes alt et strengt lovverk som tar for seg ansvar ved å ha hunden løs. Ta opp telefonen og film neste gang dere blir plaget av løse hunder. Anmeld eier som ikke har kontroll på hunden sin. Det er det eneste som hjelper, skal vi få bort de useriøs hundeeierne. 

Jeg ønsker faktisk helårs båndtvang i visse områder, som f eks parkområder og bynære skogholt/«hundremeterskoger». I min nærmeste lille nærskog, som ligger med boligfelt på alle kanter, er det massevis av hunder, barn, joggere, syklister og eldre mennesker på spasertur. I tillegg også masse rådyr. Der er det veldig slitsomt med alle de løse hundene. Slitsomt for både folk og dyr. Noe annet er naturområder lengre unna boområdene. Der trenger vi ikke helårs båndtvang.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør man da om man ser en eier med løs kjøter i Oslo f.eks? Kan man anmelde til politiet og hvordan sikrer man beviset? Bilde av eier og kjøter?

Anonymkode: f7c55...02a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva gjør man da om man ser en eier med løs kjøter i Oslo f.eks? Kan man anmelde til politiet og hvordan sikrer man beviset? Bilde av eier og kjøter?

Anonymkode: f7c55...02a

Ja, du kan anmelde. Film at hunden ikke er under kontroll. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Langline. 

Må være det lange båndet som er mange meter etter hund og eier. Har flere ganger ventet på at dette båndet passerer så jeg ikke kjører på det.

Anonymkode: e9661...b70

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har selv erfart at flere hunder kommer opp til meg (uten bånd) og er aggressive. Ikke bare holder det med bøter og fengsling av eier, men avlivning av hund burde også være en del av straffen 

Anonymkode: d6639...e06

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde det bare vært båndtvang på katter så. De gjør mye større skade enn hunder. 

• Liker 13
Gjest Muffin man
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har selv erfart at flere hunder kommer opp til meg (uten bånd) og er aggressive. Ikke bare holder det med bøter og fengsling av eier, men avlivning av hund burde også være en del av straffen 

Anonymkode: d6639...e06

Avliving av hund for å straffe eieren kun fordi den er løs??

.Dessverre finnes det så mange dårlige hundeiere at jeg ikke har problem med at folk er for båndtvang. Så lenge bikkja mi er snill, ikke går bort til folk uten lov og tar innkallingskommandoer så får hu gå løs i skogen og på fjellet. Da koser hun seg 😊😊

AnonymBruker
Skrevet
Muffin man skrev (1 minutt siden):

Avliving av hund for å straffe eieren kun fordi den er løs??

.Dessverre finnes det så mange dårlige hundeiere at jeg ikke har problem med at folk er for båndtvang. Så lenge bikkja mi er snill, ikke går bort til folk uten lov og tar innkallingskommandoer så får hu gå løs i skogen og på fjellet. Da koser hun seg 😊😊

Og du kan garantere at hunden din kommer på innkalling i 100 av 100 tilfeller der den får ferten av noe? Som et rådyr f eks? Eller en annen hund? En katt? Eller et barn med en is i hånda?

• Liker 7
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Og du kan garantere at hunden din kommer på innkalling i 100 av 100 tilfeller der den får ferten av noe? Som et rådyr f eks? Eller en annen hund? En katt? Eller et barn med en is i hånda?

Seriøst, få ferten av et barn med is i hånda??? Nå må dere ikke ta helt av altså, høres ut som om alle hunder er ute og jakter på unger de kan bite til blods?!? Ro ned litt nå....

Majoriteten av hundeeiere har kontroll på hunden, enten med eller uten bånd, og det er faktisk slik at de aller, aller fleste, tro det eller ei, plukker opp etter hunden sin også. Det er desverre noen få brødhuer av hundeeiere som ødelegger for alle de andre. 

Bare så det er sagt, jeg har hunden i bånd når det er båndtvang, har kontroll på den når det ikke er båndtvang OG plukker opp hundebæsj til både min egen og andres hunder.

Endret av NettoppJa
Skrivefeil
  • Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...