TorB Skrevet 27. mars 2022 #1 Del Skrevet 27. mars 2022 Tror Dere Lukasjenko blir med i krigen de nærmeste dagene? I følge en "Expert" er det trolig at Hviterussland allierer seg med russerne i innvasjonen mot Ukraina de nærmeste dagene. Se; Ekspert tror Lukasjenko blir med i krigen de nærmeste dagene – VG Hva mener Dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 27. mars 2022 #2 Del Skrevet 27. mars 2022 (endret) Jeg tror ikke Lukasjenko vil krige, og jeg tror han har sterk krigsmotstand blant folk, men hvor sterk vet jeg ikke. Jeg vet ikke hva folk vet, hva de har blitt fortalt av venner og propaganda-tvbildet. I Russland er det jo veldig mange av de som tror på alt som er på TV som støtter krigen. Lukashenko vil nok ikke krige, men teller det? Vil han la Putins vilje skje? Tør Putin å be Lukasjenko om å invadere? Han risikerer å miste hele Hvite-Russland og Lukashenko. Men forstår Putin det? Altså tør FSB å fortelle han at han risikerer å miste dominansen i Hvite-Russland dersom han presser fram krig? Endret 27. mars 2022 av I Grosny 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TorB Skrevet 27. mars 2022 Forfatter #3 Del Skrevet 27. mars 2022 Helt ening med deg. Jeg tror heller ikke Aleksandr Lukasjenko er særlig lysten på å la sine soldater alliere seg med Putins hær i krigen mot Ukraina. For det første har han som alle andre fått med seg den feilslåtte innvasjonen av Ukraina. Han har selvølgelig fått med seg de høye tapstallene blant russiske soldater og ødeleggelsene av russisk krigsmateriell. Han forstår at Putins falske propaganda ikke taler sannheten. Dette er noen av grunnene til at han ikke vil risikere å miste store deler av sin styrke på en "bortkastet" krig. For det andre vil han da utsette både seg selv og sitt land for de samme fordømmelser fra hele verdenssamfunnet, og de samme harde sanksjonene som russerne nå utsettes for. For det tredje risikerer han store tap av sin styrke og krigsmateriell på bakgrunn av at hans soldater ikke har tidligere krigserfaring, i tillegg til at de ikke er motiverte for denne meningsløse krigen mot sitt naboland. Han forstår han at dersom han allierer seg med russerne i krigen mot Ukraina og dersom Russland taper krigen, vil han med tap av sine soldater og krigsmateriell være mye mer sårbar i en eventuell senere konflikt. For det fjerde er han klar over den store hviterussiske motstanden mot krigen og ikke minst sin allerede økende upopularitet blant sine egne. Han vet at han da vil løpe en større risiko for å bli styrtet som president i etterkant av krigen. Jeg mener det fjerde av de fire punkt jeg har nevnt veier tyngst. Kanskje får "Eksperten" rett i at Hviterussland offisielt blir med i innvasjonen. Men da tror jeg det kun er fordi Lukasjenko (p.g.a. Putin) føler seg tvunget til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 27. mars 2022 #4 Del Skrevet 27. mars 2022 Jeg tror også at maktforholdene endres pga krigen. Russland svekkes militært og de svekkes enda mer dersom de vil stå lenge i Ukraina. Det betyr at de er en mindre trussel for Hvite- Russland enn de har vært, og det kan gi Hvite- Russland mer ryggrad og selvstendighet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå