AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #102 Skrevet 27. mars 2022 Skybe skrev (5 minutter siden): Hva er igjennomsnittleglønn. i en bygd der 50 % tjener under kr. 300.000, og de øvrige 50 % tjener 1000 000 ? På tide du gir deg nå før du driter deg fullstendig ut. Anonymkode: 4d8de...ca3 5
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #103 Skrevet 27. mars 2022 Skybe skrev (1 time siden): Og hva viser "statestikken din" ? De aller fleste som har beholdt både inntekt, og jobb ? Hurtigruten Group / verftnæringen m/ fl. bransjer er blitt "hardt råka " av pandemien Coronaepidemien har rammet reiselivs- og cruiseskipsbransjen hardt. Nå legger Stena Line ned linjen mellom Oslo og Frederikshavn etter over 40 års drift. Tiltaket skjer som en direkte effekt av hvordan coronaviruset har påvirket passasjervirksomheten, skriver Stena Line. Og hvor mange sysselsatte Stena Line? Jeg står på mitt, flertallet har beholdt inntekt og jobb. Resten er bare anekdotiske bevis. Bare se på sysselsetting i offentlig sektor, ingen av dem har mistet jobben pga pandemien. Anonymkode: 98211...709 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #104 Skrevet 27. mars 2022 Mannen ble permittert i totalt 14 mnd i løpet av 20 mnd. Jeg fikk sykt mye å gjøre på jobb pga pandemi, så fikk en del overtid. Forbruket gikk jo helt ned i bunn. Kjøpte mat og klær til ungen når hun vokste. Ingen ferie, ingen shopping, to månedskort mindre, ingen restaurant, ingen spontane ting å bruke penger på. Brukte bare 5-6000kr på mat, 500-1000kr på strøm, lån/husleie og andre faste ting (tv, forsikring++) eller var det minimalt med annet. så til tross for at mannen fikk litt dagpenger fikk vi spart en del penger pga lavt forbruk. Anonymkode: 8c54a...72b
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #105 Skrevet 27. mars 2022 Skybe skrev (1 time siden): Flere konkurser i Bygg og anlegg Bygg og Anlegg er den mest konkursutsatte bransjen, og har økt antallet konkurser og tvangsavviklinger med 4,6 prosent i 2021, sammenlignet med 2020. Lagring og Transport har en økning på 6,7 prosent og Eiendom øker med 7,8 prosent. Men de fleste bransjer har nedgang i antallet bedrifter som har gått overende. Hotell- og restaurantbransjen har som nevnt en nedgang på hele 36 – Mange virksomheter har slitt lenge og har måttet tære på egenkapitalen gjennom året. Krisen er ikke over, og vi frykter derfor at en del bedrifter derfor må gi opp. https://www.nettavisen.no/okonomi/na-er-byggebransjen-livredd-mye-mer-alvorlig-enn-under-pandemiutbruddet/s/12-95-3424260563 Økt med 4,6%. Det vil jo si at om 100 ble sagt opp i 2020, ble 104,6 sagt opp i 2021. Det er jo ikke mer enn naturlige variasjoner, i en utsatt bransje? Anonymkode: 7aad7...d48 3
Gjest Acer Skrevet 27. mars 2022 #106 Skrevet 27. mars 2022 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): På tide du gir deg nå før du driter deg fullstendig ut. Anonymkode: 4d8de...ca3 Endret 27. mars 2022 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #107 Skrevet 27. mars 2022 Skybe skrev (Akkurat nå): Rappotert ! Anonymkode: 4d8de...ca3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #108 Skrevet 27. mars 2022 Skybe skrev (1 time siden): Flere konkurser i Bygg og anlegg Bygg og Anlegg er den mest konkursutsatte bransjen, og har økt antallet konkurser og tvangsavviklinger med 4,6 prosent i 2021, sammenlignet med 2020. Lagring og Transport har en økning på 6,7 prosent og Eiendom øker med 7,8 prosent. Men de fleste bransjer har nedgang i antallet bedrifter som har gått overende. Hotell- og restaurantbransjen har som nevnt en nedgang på hele 36 – Mange virksomheter har slitt lenge og har måttet tære på egenkapitalen gjennom året. Krisen er ikke over, og vi frykter derfor at en del bedrifter derfor må gi opp. https://www.nettavisen.no/okonomi/na-er-byggebransjen-livredd-mye-mer-alvorlig-enn-under-pandemiutbruddet/s/12-95-3424260563 Faktisk har det vært for få konkurser i corona-perioden. Konkurser er ikke bare dumt, det sikrer at bedrifter som finnes i stor grad er levedyktige og minsker risikoen for kunder og leverandører. Så for samfunnet som helhet er det bra at ikke levedyktige bedrifter forsvinner raskt. Men man frykter at man har gitt coronastøtte til selskaper som normalt ville gått konkurs, og som derfor har levd for lenge. Anonymkode: 81f7a...32b
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #109 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Faktisk har det vært for få konkurser i corona-perioden. Konkurser er ikke bare dumt, det sikrer at bedrifter som finnes i stor grad er levedyktige og minsker risikoen for kunder og leverandører. Så for samfunnet som helhet er det bra at ikke levedyktige bedrifter forsvinner raskt. Men man frykter at man har gitt coronastøtte til selskaper som normalt ville gått konkurs, og som derfor har levd for lenge. Anonymkode: 81f7a...32b Og forresten, den bransjen har hatt kjempeaktivitet og skriker etter arbeidskraft, de som var ansatt i selskaper får ny jobb på dagen og vi er kvitt selskaper som ikke er liv laga. Så jeg ser ikke problemet Anonymkode: 81f7a...32b 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #110 Skrevet 27. mars 2022 Vi har en relativt grei inntekt og en lavinntekt, med et bhg-barn. Ingen ferier eller noe. Ikke drikker vi vin engang 😅 så vi har spart 300 000 pluss betalt ned masse av huslånet(ca 300 000). Anonymkode: 49345...f59 2
Gjest Acer Skrevet 27. mars 2022 #111 Skrevet 27. mars 2022 (endret) Anonym Bruker0 skrev (6 timer siden): Hvorfor har du opprettet denne tråden med spørsmålet "Hvem er alle dem som har lagd seg opp økonomisk buffer under pandemien ?" når du overhode ikke er interessert i hva folk svarer? Endret 27. mars 2022 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #112 Skrevet 27. mars 2022 Jeg har aldri brukt så mye penger som under pandemien, men det er litt tilfeldig, bortsett fra at vi har fått god tid til å planlegge livet fremover. Vi er rett og slett i en fase av livet der livet etter barn i hus begynner å nærme seg, og vi har brukt mye tid på å planlegge hva vi da skal bruke livet på, og å begynne å legge tilrette for det. Da planer var utarbeidet begynte vi å kikke etter/kjøpe/bytte ut i henhold til det, selv om vi beholder også huset til barn er flyttet ut. Vi har så slått til på det som er i henhold til plan, når noe gunstig har dukket opp, selv om ikke solgt det som skal byttes ut. Så akkurat nå har vi to båter, selv om største skal selges, fordi vi istedenfor stor båt skal ha mindre båt og hytte ved sjøen. Hytte ved sjøen er kjøpt også. Vi har også en campervan som vi ikke lenger trenger når vi har hytte, som vi heller ikke har solgt ennå. Både stor båt og campervan selges snart. Det er altså litt tilfeldig, men herregud så mye penger vi har brukt i pandemien. Det blir greit å få solgt og få litt inn igjen også, men største endringer er ennå på vent. Med tiden skal huset byttes i mindre leilighet, og ferieleilighet i utlandet skal byttes i større. Tror ikke det blir billigere for oss fremover. 😄 Anonymkode: 1e2b9...c14
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #113 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Økt med 4,6%. Det vil jo si at om 100 ble sagt opp i 2020, ble 104,6 sagt opp i 2021. Det er jo ikke mer enn naturlige variasjoner, i en utsatt bransje? Anonymkode: 7aad7...d48 I tillegg ble unaturlig få bedrifter slått konkurs i 2020, nettopp pga korona. Inkludert bedrifter som under normale omstendigheter ikke hadde hatt livets rett, og som hadde gått konkurs om korona ikke hadde skjedd. Anonymkode: 5e8a7...74c
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #114 Skrevet 27. mars 2022 vi har. først spart opp 500. 000 på to år (to personer). kjøpte bil for dette uten lån. Nå har vi spart opp 250.000 igjen som skal brukes inn i egenkapital. Vet ikke om det er pga pandemien eller ikke, men vi har hvertfall spart masse. Anonymkode: 7f090...8d9
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #115 Skrevet 27. mars 2022 Jeg ufør, mannen permittert i flere omganger under pandemien. Tapt rundt 160 000kr utbetalt, så nei, ikke akkurat spart opp en stor buffer. Har heldigvis bundet boliglånsrenten veldig lavt og billig fastpris på strøm og kun en bil som blir lite brukt. Anonymkode: 6a0a5...899
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #116 Skrevet 27. mars 2022 Betalte ned en del på boliglånet gjennom pandemien, og ser at det ikke var så dumt nå når rentene skal opp en del. Anonymkode: 34638...b23
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #117 Skrevet 27. mars 2022 Skybe skrev (57 minutter siden): Så får ein bare håpe på at de som har tjent godt bruker overskuddet fornuftig , og de kan ofre noen tanker til alle dem som har tapt både penger under pandemien. Vi som alltid mye til leger uten grenser, stiftelser som driver målrettet aktivitet i Afrika, og til humanitære katastrofer. Ikke til nordmenn som har alle muligheter gjennom offentlige støtteordninger, og ledige jobber. Anonymkode: 7aad7...d48
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #118 Skrevet 27. mars 2022 Vi har vel spart en del penger de siste 2,5 årene. Det på tross av at mannen var permittert en periode. Det som var fint var at han under økonomikrisa tegnet en forsikring som gikk på permittering. Så han hadde tilnærmet lik inntekt som før, var vel kanskje 3.000,- i minus hver måned. Altså tok han et valg 5 år tidligere som lønnet seg når det var behov for det. Vi hadde reduserte utgifter en liten periode, og de pengene som var til overs som følge av det, ja - de sparte vi. Alle de pengene vi sparte, de gikk jo rett ut igjen. Altså, vi kjøpte bil(er), vi bygget litt på huset. Jeg har vokst opp i fattigdom, og er vant til lavt forbruk. Jeg har en inntekt som tilsier at jeg skulle kunne bruke mer, selv om jeg bruker mer på barna mine enn jeg noen gang har gjort på meg selv. Alle mine økonomiske valg i voksen alder har gått ut på å sikre meg selv så mine barn slipper å vokse opp som jeg selv gjorde. De valgene lønnet seg når pandemien rammet verden. Anonymkode: 1dcca...661
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #119 Skrevet 27. mars 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Lurer på om folk tror at folk flest er en del fattigere enn de er? Ok, mange hadde ikke så mye å rutte med og en del ble permittert i korte eller lange perioder, men arbeidsledigheten er jo generelt lav nå? Og mange har mye å rutte med og de fleste mistet jo ikke jobbene sine. Anonymkode: ea582...af7 Ja, her på KG er det mange som later til å tro at "folk flest" har dårlig økonomi. Det har de jo ikke. "Folk flest" bruker penger på ferier, biler, pusser opp, har hytte, eier hus eller leilighet, spiser ute, bestiller takeaway, drar på teater, kino og konserter, handler mer klær og interiør enn de strengt tatt trenger. Det er derfor vi er et av verdens rikeste land, med en bedre verdifordeling enn mange andre rike land, selv om det også her finnes for store skjevheter for noen grupper. Anonymkode: 5db1d...b97 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #120 Skrevet 27. mars 2022 Skybe skrev (4 timer siden): Takker for mange gode og seriøse lommentarer under kommentarfeltet ! Innser at vinklingen på det innledende spørsmålet i tråden burde vert annerledes utformet, og stod ikkje heilt i samsvar med tilhørende innlegget. Kjekt å høre at mange har spart penger under pandemien,men ønsket samtidig å ikkje glemme alle dem som ikkje har gjordt det. Så får ein bare håpe på at de som har tjent godt bruker overskuddet fornuftig , og de kan ofre noen tanker til alle dem som har tapt både penger, og jobb. Kjenner mange, og de har ikkje bare tapt inntekt , men også tap av gode arbeidskolegaer, og jobben. Er det det tråden egentlig handler om? En skjult agenda hvor vi som har jobbet skal ofre de som ikke har gjort det tanker når vi bruker pengene våre..? Anonymkode: d64e9...6a7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå