Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sparte litt mer enn vanlig under koronaen. Hadde jobb som vanlig, og brukte jo knapt penger på en dritt. Ingen bursdagsfester, konserter, gikk nesten ikke i butkkker, ingen hytteturer med gjengen, og ikke minst ble det ingen reiser. Vi var på Svalbard i fjor, som jo ble en fullverdig, kostbar ferie, men ellers lite sånt.

Samboer var også i vanlig, full jobb, og sparte 200.000 begge koronaårene. Så ja, det er vanlige folk som sitter igjen med oppsparte midler, men en var avhengig av å stå i lik jobbsituasjon som før pandemien, så klart. 

Anonymkode: 98444...340

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel snakk om den gruppa som har relativt høy lønn i utgangspunktet, er selvfølgelig ikke snakk om de som har vært permittert i perioder. Det har vel hovedsakelig rammet folk innen reiseliv, hotell/restaurant og kultur. 
Dreier seg vel om gruppa som normalt sett drar på dyre ferier flere ganger årlig. 
Mitt inntrykk er at mange av de har brent overskuddet på fex oppussing og slikt. 

• Liker 1
Skrevet
49 minutter siden, PetterKanin said:

De aller fleste har mottatt sin vablige lønn samtidig som de har brukt mindre penger på reiser, uteliv etc.

Sentralbankens oppgave mtp rentesetting er ikke å ta hensyn til de som har mindre penger, men å begrense pengeflyten i den norske økonomien, slik at inflasjonen ikke øker for mye, samt det motsatte.

Dette. 

Uansett. Jeg er delvis uføretrygdet og arbeider deltid. Er aleneforsørger til et barn og mottar ikke barnebidrag. Jeg har vært permittert lenge under pandemien og har ikke hatt krav på dagpenger. Jobber i en liten bedrift som har vært på randen av konkurs flere ganger. Har jobbet opp en fin buffer og brukt mye penger på å nedbetale boliglånet. :) Jeg vil anse meg selv som helt vanlig. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

👏

Blått skrev (3 minutter siden):

Dette. 

Uansett. Jeg er delvis uføretrygdet og arbeider deltid. Er aleneforsørger til et barn og mottar ikke barnebidrag. Jeg har vært permittert lenge under pandemien og har ikke hatt krav på dagpenger. Jobber i en liten bedrift som har vært på randen av konkurs flere ganger. Har jobbet opp en fin buffer og brukt mye penger på å nedbetale boliglånet. :) Jeg vil anse meg selv som helt vanlig. 

💪

Endret av klondrik
AnonymBruker
Skrevet

Jeg så hun økonomen på Dagsrevyen som sa at de fleste har lagt seg opp penger under pandemien. Hun virket jo helt snål. 

Mange hadde ikke så mye å rutte med i utgangspunktet, og mange mistet jobber og ble permittert. 

Og så har man sikkert mange som meg. Kvinne 50+. Bor på landet, og bruker ikke penger på restaurant, middager levert på døra, kino, reiser osv. Ferier tilbringes stort sett på hytta. Så for oss har det ikke vært noe særlig forskjell. Har brukt mer penger på god mat i matbutikker og betalt ned et par biler. Har også pusset opp et par rom. 

Anonymkode: 55d40...467

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg så hun økonomen på Dagsrevyen som sa at de fleste har lagt seg opp penger under pandemien. Hun virket jo helt snål. 

Mange hadde ikke så mye å rutte med i utgangspunktet, og mange mistet jobber og ble permittert

Og så har man sikkert mange som meg. Kvinne 50+. Bor på landet, og bruker ikke penger på restaurant, middager levert på døra, kino, reiser osv. Ferier tilbringes stort sett på hytta. Så for oss har det ikke vært noe særlig forskjell. Har brukt mer penger på god mat i matbutikker og betalt ned et par biler. Har også pusset opp et par rom. 

Anonymkode: 55d40...467

Lurer på om folk tror at folk flest er en del fattigere enn de er? Ok, mange hadde ikke så mye å rutte med og en del ble permittert i korte eller lange perioder, men arbeidsledigheten er jo generelt lav nå? Og mange har mye å rutte med og de fleste mistet jo ikke jobbene sine. 

Anonymkode: ea582...af7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble sagt opp, gikk sykemeldt da jeg gikk på en skikkelig smell -og er nå på aap.

Er aldri på kino, frisør eller konserter... drar kun på noen helgeturer- aldri sydenferie. 

I tillegg leier jeg bolig.

Merker veldig godt prisøkningen på alt sammen...😭

Blir ikke friskere av å bare kunne eksistere

Anonymkode: 3d084...370

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en av de som har vært helt permittert noen mnd før delvis permittert under hele pandemien fra et lavlønnsyrke i servicebransjen. Jeg sparte mye mer penger til vanlig, til tross for at jeg hadde under 20000 utbetalt da jeg var helt permittert. Jeg har ingen barn. 

Det jeg sparte på var busskort, hadde tid til å gå overalt i steder for å bruke nesten en tusenlapp på buss. Jeg hadde tid til å lage mat fra bunnen av, noe jeg langt i fra har like mye tid til ellers i en hektisk hverdag med turnusarbeid. Jeg brukte mindre penger på klær og sminke, og lite penger på uteliv og kultur. 

Nå når jeg er tilbake til normalt så merker jeg at pengen flyger ut av konto. Må skjerpe meg på lettvinte løsninger som en iskaffe her og en salat der samt stikke innom søstrene grene el for å titte litt. Jeg må ta meg sammen.

Anonymkode: e1c54...4db

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en normal inntekt, 460k i året, har jobbet under hele pandemien. Vet ikke hvor mye jeg har spart i kroner, men jeg merket godt at jeg hadde mer til overs da alt var stengt og vi stort sett brukte tiden hjemme eller på hytta.

Vi prioriterte å betale ekstra på boliglånet under pandemien, og er glade for det nå når renta er på tur opp.

Anonymkode: 1b062...d03

AnonymBruker
Skrevet

Vel når det var en halv mill ish som ble permitterte så er vel svaret; resten?

Anonymkode: d64e9...6a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har innsett hvor enormt mye penger vi bruker på utenlandsreiser i normaltider... Vi har opparbeidet oss en svært pen "buffer", som garantert blir brukt opp på nettopp reiser i den nærmeste framtid. 

Anonymkode: 9db80...506

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Voksen student her, har samboer med fast jobb som har sluppet permittering. 

Siden skolen ble stengt slapp jeg å pendle de 2,5 timene for å komme meg dit ukentlig (spart masse drivstoff og bompenger). 

jeg kunne et semester si opp hybelen jeg hadde, 4900 pr mnd spart. 

Samboer har hatt hjemmekontor en stund, diesel spart. 

vi har ikke reist noe sted, penger spart.

vi har generelt brukt mindre penger. Å det kommer godt ut når vi venter en ny baby. 

så vi er faktisk noen av de som har kommet bedre ut etter pandemien, å det tar vi virkelig ikke for gitt, det er noe vi har reflektert over. Jeg ser hvor mye folk har slitt med å få endene til å møtes, og hvor utrolig vanskelig det er å oppleve å bli permittert i en evighet. Tror ikke man skal gå til en konklusjon å si «folk flest» har fått bedre råd, for jeg tror det er store mørketall da mange kvier seg for å si hvordan ståa faktisk er. 

Anonymkode: 17bed...bce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Siden skolen ble stengt slapp jeg å pendle de 2,5 timene for å komme meg dit ukentlig (spart masse drivstoff og bompenger). 

vi har generelt brukt mindre penger. Å det kommer godt ut når vi venter en ny baby. 

så vi er faktisk noen av de som har kommet bedre ut etter pandemien, å det tar vi virkelig ikke for gitt, det er noe vi har reflektert over. Jeg ser hvor mye folk har slitt med å få endene til å møtes, og hvor utrolig vanskelig det er å oppleve å bli permittert i en evighet. Tror ikke man skal gå til en konklusjon å si «folk flest» har fått bedre råd, for jeg tror det er store mørketall da mange kvier seg for å si hvordan ståa faktisk er. 

Folk flest var ikke permittert. En god del var permittert, men mange flere var ikke permittert. 

Anonymkode: 4d8de...ca3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mine svigerforeldre har spart masse penger i pandemien. De har hatt sikre jobber (lærer og sykepleier). De er i 50årene. De pleier å reise til Spania i hver ferie, type høst og vinterferie og sommer. Bare der har de spart ganske mye. I tillegg har de jobbet masse, og brukt lite penger på å spise ute. Så det er mulig for de som allerede har hatt godt med penger. 

Jeg og sønnen deres har ikke hatt samme mulighet. Vi hadde ikke råd til dyre ferier før pandemien, og har heller ikke fått bygget opp en buffer. Vi har ikke hatt mer penger under pandemien. Jeg ble permittert noen måneder under nedstigningen. Har jobb nå, og vi får endelig bygget opp en buffer sakte, men sikkert. Tror vår situasjon er mer vanlig. Hvertfall i vår aldersgruppe i 30årene. 

Sentralbanksjefen har skylapper på, og tror at alle har hatt råd til ferier og oppussing før pandemien, og derfor spart masse nå. 

Anonymkode: 67532...907

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Folk flest var ikke permittert. En god del var permittert, men mange flere var ikke permittert. 

Har ikke sagt at folk flest er permittert heller 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har ikke sagt at folk flest er permittert heller 

Og folk flest har hatt sin vanlige inntekt og mindre å bruke den på = folk flest har spart penger i løpet av pandemien. Enkelt regnestykke.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Med null reising og hjemmekontor ble det lett å spare ja. Nå har vi et lavt forbruk i utgangspunktet. 

Brukte anledningen til å spare ekstra og kjøpte enebolig i 2020. Nå pusser vi opp, går selvsagt penger men ikke mer enn vi har råd til.

Anonymkode: 641a5...eae

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke det. Dette er en statistikk som er forholdsvis enkelt tilgjengelig.

Anonymkode: 4a190...862

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og folk flest har hatt sin vanlige inntekt og mindre å bruke den på = folk flest har spart penger i løpet av pandemien. Enkelt regnestykke.

Les alt jeg skriver er du snill. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke det. Dette er en statistikk som er forholdsvis enkelt tilgjengelig.

Anonymkode: 4a190...862

Å du tror den statistikken har fått med seg alt? Ok 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...