klondrik Skrevet 27. mars 2022 #21 Skrevet 27. mars 2022 Alvario skrev (6 timer siden): Haha, lurer jeg også på. Vi har begge hatt full lønn gjennom hele pandemien (helseansatte) men man finner fort andre ting å bruke penger på. Fikk kjøpt oss en hytte, og anla grønnsakshage både her og på hytta. Nå er vi klare for flere turer igjen, men bufferen er ikke høyere nå enn den var for 2 år siden. Og du lurer på hvorfor du ikke har en buffer etter å ha brukt pengene på ny hytte og grønnsakshage begge steder? 11 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #22 Skrevet 27. mars 2022 Jeg gikk ikke på konserter, kino, restauranter, ferie osv før pandemien heller så jeg har ikke spart noe der.. Ikke spør meg hva pengene går til. Synes det høres rart ut at man skal spare så mye på å droppe slikt, da må man jo bruke mye penger på det til vanlig… Det er jo ikke vanlig for folk flest å gå på konsert 1 gang i mnd. Anonymkode: fceb7...628 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #23 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vi har spart opp ganske mye penger under nedstengningen. Ingen ferie, ingen restaurant/uteliv, egentlig ikke noe sosialt liv. Samtidig har vi vært i full jobb begge to, og pga høyt sykefravær har det også blitt en del overtid. Anonymkode: a0b05...ec7 Samme gjelder for oss Anonymkode: 8e23c...a01
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #24 Skrevet 27. mars 2022 To trygge statlige lønninger som har tikket inn hver måned uavhengig av korona. Når alt har vært stengt, og utenlandsferiene blitt færre (selv om vi var utenlands i 2020 og 2021), er det klart man sparer penger. Med dette har vi kjøpt ny bolig med mindre lån enn planlagt tidligere. Ingen hokus pokus det egentlig. Forstår at permiterte osv. ikke er i samme situasjon. Anonymkode: 2c888...c75 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #25 Skrevet 27. mars 2022 Jeg er en av dem som har spart opp rundt 100k under pandemien (og var permittert i tre mnd før jeg fant en ny jobb) , på en helt vanlig inntekt. Tidligere brukte jeg mye av pengene på reise og å spise ute, men det var jo lenge uaktuelt. Dermed gikk blant annet feriepenger og det jeg fikk tilbake på skatten rett til sparing. Jeg fikk også en ny og bedre betalt jobb under permitteringen fra min butikkjobb, så det hjalp mye. Anonymkode: 91a93...487 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #26 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Null ferie, null resturanter, ukeshandling, lite shopping, kjøp av aksjer etc. Vi tok ikke norgesferie. Ansatt i stat og kommune hvor det ble mye mer å gjøre. Pluss på koronaovertid. Ble noen hundre tusener av det. De ekstra pengene har vi brukt på å kjøpe større bolig. Anonymkode: 9fe46...8ea Samme her, bortsett fra ny bolig. Sjeldent jeg har vært såååå glad for at vi begge er offentlig ansatt. Anonymkode: c0bd2...f7a 3
Gjest Suzanne Skrevet 27. mars 2022 #27 Skrevet 27. mars 2022 Skybe skrev (7 timer siden): Det hevdes at mange har lagd seg opp en økonomisk buffer under pandemien som følge av endret forbruksmønster, men undres over hvem er dette , og om de hører under gruppen "vanlege folk". Meg bekjent har mange blitt permitert i flere bolker under pandemien, og mange har også etterhvert mistet jobbene sine. Har sentralbanksjefen tatt omsyn til desse når de nå øker rentene, og bensinprisen m.m stiger kraftig. De fleste som sitter å vedtar økte avgifter sitter i relativt sikre jobber m/ anseelege lønninger ! DET har jeg også lurt på. Takk for dette innlegget. Politikere og bankfolk har sagt det flere ganger, 'Mange nordmenn har spart penger under pandemien, og opparbeidet seg en buffer. Den alle fleste nordmenn har råd til renteøkninger, høye bensinpriser og dyr strøm.' Det gjelder ihvertfall ikke meg og mine venner. De har blitt permittert, slitt med NAV, blitt deprimerte, kjøpt mer mat og litt flere ting for å prøve å takle isolasjonen. Det er de rikeste som har spart, investert og fått større buffere. Det er ikke noe problem å spare hvis man allerede har mye penger. Mulig de med samfunnskritiske jobber har jobbet mer enn vanlig, hatt mindre ferie og utenlandsreiser, og dermed kunnet skaffe seg en buffer (hater det ordet). Jeg kjenner imidlertid ingen som kjenner seg igjen i det bildet økonomene tegner av nordmenns økonomi.
PetterKanin Skrevet 27. mars 2022 #28 Skrevet 27. mars 2022 De aller fleste har mottatt sin vablige lønn samtidig som de har brukt mindre penger på reiser, uteliv etc. Sentralbankens oppgave mtp rentesetting er ikke å ta hensyn til de som har mindre penger, men å begrense pengeflyten i den norske økonomien, slik at inflasjonen ikke øker for mye, samt det motsatte. 7
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #29 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Men de har også hatt mindre muligheter til å bruke mindre penger på samme måte som de som er i jobb... Anonymkode: 5bfbe...426 Poenget var at de brukte ikke disse pengene i utgangspunktet fordi de ikke har råd til fornøyelsene folk ellers har spart penger på. Anonymkode: ef09f...493 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #30 Skrevet 27. mars 2022 Jeg har ikke spart noe ekstra i løpet av pandemien. Bruker til vanlig lite penger på å gå ut (restaurant, konserter, takeaway mm.) Reiste som vanlig. Anonymkode: 6b484...692
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #31 Skrevet 27. mars 2022 Svarer på overskriften: Jeg tipper at de som tidligere har hatt et høyt forbruk ved shopping, frisør, hudpleie, reiser, og restaurantmat har hatt mulighet til å spare seg opp en del, hvis de ikke har brukt pengene på noe annet (bolig, hytte, bil osv) For vår del har økonomien vært tilnærmet uforandret gjennom hele pandemien. Jeg skriver tilnærmet, fordi vi har hatt noen utgiftsøkninger på blant annet strøm og kommunale avgifter, og noen færre tillegg utbetalt på grunn av redusert antall arbeidsreiser, så litt dårligere har økonomien vært, men ikke i veldig stor grad. Anonymkode: db601...d0a 3
klondrik Skrevet 27. mars 2022 #32 Skrevet 27. mars 2022 Suzanne skrev (20 minutter siden): Mulig de med samfunnskritiske jobber har jobbet mer enn vanlig, hatt mindre ferie og utenlandsreiser, og dermed kunnet skaffe seg en buffer (hater det ordet). Jeg kjenner imidlertid ingen som kjenner seg igjen i det bildet økonomene tegner av nordmenns økonomi. Jeg har en helt normal lønn og vanker ikke i noen rik krets. Jeg sitter med den oppfatning at det ikke er noen som sliter etter pandemien med unntak av dem som ble direkte rammet. Vi kan ha samtaler om de høye strømregningene og prisen på drivstoff, men da snakker vi mer om private tiltak og eventuelle livstidsendringer for å være forberedt på hva som kan komme. 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #33 Skrevet 27. mars 2022 En lege, som har hatt enormt med ekstravakter. En jurist, som har hatt akkurat lik arbeidsmengde og inntekt som før. Bruker vanligvis veldig mye penger på å reise. Spiser ute 1-2 ganger i uka. Har ikke kjøpt nye klær, annet enn treningsklær, i hele perioden. Gikk inn med en del i fond akkurat da pandemien traff, som har kastet veldig godt av seg. Anonymkode: 7aad7...d48 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #34 Skrevet 27. mars 2022 Jeg er ufør, og har ikke verdens beste økonomi. Noe av det som gjør at jeg har 500 000 ekstra på konto, er tilfeldig, noe gjennomtenkt. Før det første så er det mange år siden jeg brukte penger på reise, spise ute, kino etc. Jeg fikk meg en bolig i mars-20, som gjør at jeg har mindre bo-utgifter(!). I tillegg fikk jeg litt tilskudd til EK, og 5 års avdragsfrihet. Som har hjelpt, da jeg hadde ca null på sparekonto ved innflytting. Så fikk jeg uventet forskudd på arv, som jeg plasserte i aksjer, fond og krypto. Har hentet ut litt gevinst der. Så har jeg spart 2-3000 kr mndlig på at en privat behandling jeg trenger, stengte ned(for godt). Det er trasig både for vedkommende, og for oss pasienter💔 Så har jeg hatt god tid på å finne billigere forbruksvarer på nett; tror jeg sparer ca 30% av hva jeg ville betalt fysisk i en butikk. Så har jeg hentet ut en pensjonsforsikring. Det handler mest om at jeg tror ikke jeg får et langt liv, og vil heller ha penger nå😌 Ja og så får jeg av og til ting gratis, for eks tannlegen min tar meg inn, mellom pasienter, og nekter å ta imot betaling! Har sagt til han utallige ganger at jeg har råd å betale, men han nekter meg omtrent annenhver gang å betale😅💜 Anonymkode: 79dfa...45b 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #35 Skrevet 27. mars 2022 De eneste jeg kjenner som har spart er festgjengen jeg var en del av før, bi jobbet for å kunne drikke ute hver helg ca, jeg ga meg men en del av vennene mine fortsatte. Hun som sparte mest under korona brukte vanligvis rundt en 2-4000kr ute hver helg, det var en øyeåpner for henne. Anonymkode: 685e2...00b
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #36 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): En lege, som har hatt enormt med ekstravakter. En jurist, som har hatt akkurat lik arbeidsmengde og inntekt som før. Bruker vanligvis veldig mye penger på å reise. Spiser ute 1-2 ganger i uka. Har ikke kjøpt nye klær, annet enn treningsklær, i hele perioden. Gikk inn med en del i fond akkurat da pandemien traff, som har kastet veldig godt av seg. Anonymkode: 7aad7...d48 Som gikk like mye ned i det siste... Anonymkode: 2204c...a96 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #37 Skrevet 27. mars 2022 Alle de som ikke ble permitterte, deriblant oss - to offentlig ansatte, hvorav en sykehusansatt. De fleste jeg kjenner ble IKKE permittert under korona, faktisk kjenner jeg bare et par-tre stykker som ble det. Kommer nok også litt an på hvor man bor og omgangskretsen hvor mange man kjenner som ble permittert. Anonymkode: 5e8a7...74c 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #38 Skrevet 27. mars 2022 Skybe skrev (8 timer siden): Det hevdes at mange har lagd seg opp en økonomisk buffer under pandemien som følge av endret forbruksmønster, men undres over hvem er dette , og om de hører under gruppen "vanlege folk". Meg bekjent har mange blitt permitert i flere bolker under pandemien, og mange har også etterhvert mistet jobbene sine. Har sentralbanksjefen tatt omsyn til desse når de nå øker rentene, og bensinprisen m.m stiger kraftig. De fleste som sitter å vedtar økte avgifter sitter i relativt sikre jobber m/ anseelege lønninger ! Mange i helsevesenet har hatt ekstremt mye bedre lønn enn vanlig pga all overtiden. Og f.eks. ene naboen vår har skodd seg på andres ulykke og tjent seg rik på å selge munnbind og håndsprit. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men de har også hatt mindre muligheter til å bruke mindre penger på samme måte som de som er i jobb... Anonymkode: 5bfbe...426 Kun dersom de tidligere brukte penger på uteliv og ferier - alle andre utgifter har jo gått som normalt. Anonymkode: 38ee2...45e
Flintis Skrevet 27. mars 2022 #39 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vi er ufør/pensjonist. Spart inn 2021/22 diesel 50000,- 2 sydenturer 40000,- klær 20000,- Opplevelser (konserter og spise ute) 24000,- Kan trygt si vi har blitt påvirket av koronaen økonomisk. Om det er positivt å ha levd isolert i 2 år er en helt annen historie. Ikke kommer vi til å ta igjen etterslepet heller. Vi er «vanlige folk» Anonymkode: 47a18...14a Her har dere jo spart størstedelen av en minstepensjon. Jeg tror kanskje dere er mer velsituerte enn vanlige minstesatser? 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #40 Skrevet 27. mars 2022 7 hours ago, AnonymBruker said: Uføre og pensjonister lever ofte fra måned til måned uansett, så de har vel ikke hatt mer sjanse til å legge seg opp buffer enn de har ellers... Hvorfor tror folk at pensjonister har dårlig økonomi? Som gruppe er de vel relativt pengesterke. Blant alderspensjonister i Norge er andelen fattige halvparten av hva den er i befolkningen ellers. En del minstepensjonister sliter jo, men de fleste har en grei pensjon og nedbetalt hus? https://forskning.no/samfunnsokonomi/norge-har-fa-fattige-eldre/293352 Anonymkode: ea582...af7 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå