Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Skybe skrev (Akkurat nå):

Hvorfor tror du myndighetene har måtte forlenge dagpengeperioden flere ledige flere ganger ?

Anten har du tunnelsyn eller så er din sosiale omgangkrets nokså innsnervet ! 

Jeg leser statistikken og den er ikke enig med deg. Punktum.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Som gikk like mye ned i det siste...

Anonymkode: 2204c...a96

Nei. Jeg startet fondssparing rett før pandemien og har fortsatt mer igjen enn om de skulle stått i banken.

Har spart mye ellers også, det er lite å bruke penger på, og jobben har vært stabil med mye overtid.

Anonymkode: 98211...709

AnonymBruker
Skrevet
Skybe skrev (3 minutter siden):

Hvorfor tror du myndighetene har måtte forlenge dagpengeperioden flere ledige flere ganger ?

Anten har du tunnelsyn eller så er din sosiale omgangkrets nokså innsnervet ! 

Fordi noen bransjer er rammet hardt. De fleste har likevel beholdt vanlig inntekt. Jeg har fått mer å gjøre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Som gikk like mye ned i det siste...

Anonymkode: 2204c...a96

Mine fond har gått opp 20% bare nå etter nyttår.

Anonymkode: 2e599...132

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Fordi noen bransjer er rammet hardt. De fleste har likevel beholdt vanlig inntekt. Jeg har fått mer å gjøre.

:duskedame:

Endret av Skybe
AnonymBruker
Skrevet
Skybe skrev (Akkurat nå):

Og hva viser "statestikken din" ?  De aller fleste som har beholdt både inntekt, og  jobb ? 

Ja, de aller fleste har faktisk beholdt både inntekt og jobb.

Anonymkode: 2e599...132

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Lunaris skrev (13 minutter siden):

Hvilke forbruksvarer finner du billig på nett, og hvor? 

Kjøper alt av tannpleie i en dansk nettbutikk, da jeg har tannsykdom og stort forbruk av tannpleie. Bare en pk med mellombørster koster flesk på apotek. Ellers hudpleie, shampoo, balsam og småting til leiligheten. Brukte hjemsol til noen småting, men det er ikke god kvalitet.

Og så har jeg kjøpt nye klær på finn; det er lith risiko ang strl, så av og til prøver jeg plagget fysisk i butikk. Eller selger videre det som ikke passer.

Klipper meg selv, men det handler ikke om penger, men at jeg ikke vil risikere å spy der🙈🥴🙃Blir utmattet, får store smerter og kaster lett opp i situasjoner der man må sitte mer enn 20 min😌

Med forsinkelser, striper og klipp trenger man min.2 t🥲

Anonymkode: 79dfa...45b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

KG er så merkelig. Når man spør folk om hvor mye de tjener eller sparer tjener folk gjerne langt over normalen, mens i denne tråden er de fleste lavtlønna og ble permittert under pandemien. Og av en eller annen grunn tror de at deres opplevelse av de siste to årene sier mer om økonomien til "folk flest" enn statistikken som ssb og sentralbanken sitter på. I alle dager...

Anonymkode: ea582...af7

De later også til å tro at økonomien deres er en slags statshemmelighet som bare de selv har oversikt over, når statistikkene beregnes. De har ikke hørt om Skatteetaten? SSB og Sentralbanken får jo opplysningene sine fra et sted, og det er ikke gjennom brukerundersøkelser, for å si det sånn. 

Anonymkode: 56f4a...f0c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke hatt gleden av økonomisk buffer på lenge. Slitt med gjeld etter skilsmissen. Jeg sier ikke jeg er uskyldig i alt men gjeld for to på en inntekt gikk rett og slett ikke.

Dagens situasjon er lønnstrekk. Kommer ikke under noen strømstøtte ordninger annet enn den strømpriskrise pakken. Den monner litt men ikke mye.

Jeg er i full jobb, men jeg kan ikke øke den midlertidig med ekstrajobber da det gjør utslag på skattemeldingen noe som fører til enda større lønnstrekk.

Buffer er helt umulig å spare til. Namsmannen nekter å svare meg på om det i det hele tatt er tillatt for meg å spare opp buffer så lenge jeg har lønnstrekk.

Alternativet er å legge av bittelitt fra Januar - November for så å måtte bruke det i desember. Men, nå med dyr strøm så er ikke det mulig denne gangen.

Pandemien har heldigvis ikke hatt noen innvirkning på inntekten min.

Anonymkode: 3a92d...110

AnonymBruker
Skrevet
Skybe skrev (12 minutter siden):

Og hva viser "statestikken din" ?  De aller fleste som har beholdt både inntekt, og  jobb ? 

Hurtigruten Group  / verftnæringen m/ fl.  bransjer  er blitt "hardt råka " av pandemien 

Coronaepidemien har rammet reiselivs- og cruiseskipsbransjen hardt. Nå legger Stena Line ned linjen mellom Oslo og Frederikshavn etter over 40 års drift. Tiltaket skjer som en direkte effekt av hvordan coronaviruset har påvirket passasjervirksomheten, skriver Stena Line.

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/faerre-gikk-konkurs-i-2021?publisherId=10874623&releaseId=17923637

https://e24.no/naeringsliv/i/dlvPGz/konkursfall-i-2020-tross-coronakrise

Anonymkode: 4d8de...ca3

Gjest Lunaris
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har ikke hatt gleden av økonomisk buffer på lenge. Slitt med gjeld etter skilsmissen. Jeg sier ikke jeg er uskyldig i alt men gjeld for to på en inntekt gikk rett og slett ikke.

Dagens situasjon er lønnstrekk. Kommer ikke under noen strømstøtte ordninger annet enn den strømpriskrise pakken. Den monner litt men ikke mye.

Jeg er i full jobb, men jeg kan ikke øke den midlertidig med ekstrajobber da det gjør utslag på skattemeldingen noe som fører til enda større lønnstrekk.

Buffer er helt umulig å spare til. Namsmannen nekter å svare meg på om det i det hele tatt er tillatt for meg å spare opp buffer så lenge jeg har lønnstrekk.

Alternativet er å legge av bittelitt fra Januar - November for så å måtte bruke det i desember. Men, nå med dyr strøm så er ikke det mulig denne gangen.

Pandemien har heldigvis ikke hatt noen innvirkning på inntekten min.

Du har fullt lov til å spare opp en buffer

AnonymBruker
Skrevet

De færreste har da vært permittert, de aller fleste har vært i jobb og spart mye på ay samfunnet var nedstengt. 

Anonymkode: f59e8...fa0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Lunaris skrev (31 minutter siden):

Du har fullt lov til å spare opp en buffer

Hvor mye da? Vet du hor jeg finner informasjon om dette?

Skrevet

Pandemien har forsterket sosiale forskjeller. Kanskje var du kommunalt ansatt med 600k i lønn, og gjennom pandemien kunne du spare masse både fordi du gjorde mindre, og fordi du betalte minimalt med renter på huslånet.

Eller kanskje du var bartender som ble permittert, måtte leve på 15k utbetalt der 10k gikk til å betale bolighaien (som selv sparte masse på den lave renta), og til slutt mistet jobben da bedriften gikk helt under.

Eller kanskje du eide et par utesteder og tjente egentlig greit før, men mistet hele livsverket pga. tiltakene.

Eller kanskje du allerede var jobbsøker da pandemien inntraff, og pga. et fullstendig ødelagt arbeidsmarked gikk dagpenger eller AAP ut før du klarte å finne noe, og du endte med å måtte selge alt du eide fordi sparepengene var brukt opp og reglene for sosialhjelp ikke tillater deg å eie noe. Mange studenter ferdige høsten 2020 og 2021 står også fortsatt uten jobb.

Høyre har vært helt likegyldige til alt dette ("hadde de egentlig råd til det før og?"), og AP har vist seg rådløse, kanskje spesielt når de må slepe på hemskoen som er SP.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Skybe skrev (1 minutt siden):

Flere konkurser i Bygg og anlegg

Bygg og Anlegg er den mest konkursutsatte bransjen, og har økt antallet konkurser og tvangsavviklinger med 4,6 prosent i 2021, sammenlignet med 2020. Lagring og Transport har en økning på 6,7 prosent og Eiendom øker med 7,8 prosent. Men de fleste bransjer har nedgang i antallet bedrifter som har gått overende. Hotell- og restaurantbransjen har som nevnt en nedgang på hele 36

– Mange virksomheter har slitt lenge og har måttet tære på egenkapitalen gjennom året. Krisen er ikke over, og vi frykter derfor at en del bedrifter derfor må gi opp.

https://www.nettavisen.no/okonomi/na-er-byggebransjen-livredd-mye-mer-alvorlig-enn-under-pandemiutbruddet/s/12-95-3424260563

Og poenget er?

At noen bransjer sliter mer enn andre under pandemier på samme måte som noen bransjer sliter mer enn andre i normale tider?

At noen bransjer sliter endre ikke det faktum at antall konkurser har gått ned i 2020 og 2021.

Jeg skjønner at du syns det er trist at du ikke har klart å legge opp buffer i løpet av pandemien, men det endre ikke det faktum at de færreste har vært permittert og at folk flest har økt sine buffere.

Jeg regner med at du kommer til å trekke fram flere sitater som heller ikke endrer fakta. Fakta endrer seg ikke av at du gnåler på.

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og poenget er?

At noen bransjer sliter mer enn andre under pandemier på samme måte som noen bransjer sliter mer enn andre i normale tider?

At noen bransjer sliter endre ikke det faktum at antall konkurser har gått ned i 2020 og 2021.

Jeg skjønner at du syns det er trist at du ikke har klart å legge opp buffer i løpet av pandemien, men det endre ikke det faktum at de færreste har vært permittert og at folk flest har økt sine buffere.

Jeg regner med at du kommer til å trekke fram flere sitater som heller ikke endrer fakta. Fakta endrer seg ikke av at du gnåler på.

👍

Endret av Skybe
AnonymBruker
Skrevet
Skybe skrev (1 minutt siden):

Kverulanter ser ein ingen grunn til å diskutere med ! 

Det er du som er kverulanten i denne tråden, jeg bare opplyser om fakta.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Bare nevner at gjennomsnittslønn i Norge inkludert overtid og tillegg var 651.480 kroner i 2021.

Da er det mange som plutselig har mye penger til overs når alt er stengt.

Endret av prt90
  • Liker 2
Skrevet
Skybe skrev (11 minutter siden):

Kverulanter ser ein ingen grunn til å diskutere med ! 

Hvorfor har du opprettet denne tråden med spørsmålet "Hvem er alle dem som har lagd seg opp økonomisk buffer under pandemien ?" når du overhode ikke er interessert i hva folk svarer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...