AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #61 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Les alt jeg skriver er du snill. Anonymkode: 17bed...bce Du mener dette?: "Tror ikke man skal gå til en konklusjon å si «folk flest» har fått bedre råd, for jeg tror det er store mørketall da mange kvier seg for å si hvordan ståa faktisk er." Anonymkode: 4d8de...ca3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #62 Skrevet 27. mars 2022 Jeg er alene med en liten unge, jobber i en trygg jobb i kommunen. Orket ikke styre så mye med ferie under pandemien og ellers var det lite å finne på. Sparte en god del penger, så fikk vi pusset opp kjøkkenet. Heldigvis rett før prisene til ikea steg. Fikk også fikset en del småting hjemme. Så vi har kommet ganske greit ut av det. Dette er jo ting jeg kanskje har tenkt vi skulle refinansiere for å få gjort, så greit å slippe det. Anonymkode: 9c2cd...0d6
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #63 Skrevet 27. mars 2022 Jeg sparte 2 000,-/mnd på kollektivutgifter + hadde lavere forbruk. (Av klær kjøpte jeg stort sett bare nye pysjer .) Lavtlønnet, men fikk bedre råd. Anonymkode: 2f9c4...145 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #64 Skrevet 27. mars 2022 Om mulig har jeg brukt mer penger de to siste årene enn før og etter. Wolt og netthandling koster det og.. Og når vi førstan kom oss på ferie i fjorsommer oppførte vi oss som nyrike russere som endelig var på livets første ferie. Så, her gikk det i null. Anonymkode: 70e03...3db 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #65 Skrevet 27. mars 2022 Lavlønna og vært i arbeid under hele pandemien. La meg opp en god buffer da det var lite å bruke penger på, sprakk litt da alt åpna igjen men har henta meg inn igjen nå. Tar med meg gode vaner som å handle mer sjelden og å spise hjemme eller ta med kaffe og mat fra hjemme f.eks. Så alt i alt har pandemien gått i pluss for meg. Anonymkode: 8ee7f...276
Curiousine Skrevet 27. mars 2022 #66 Skrevet 27. mars 2022 Jeg la av penger før pandemien, men har vel blitt mer i pandemien. Ingen turer og mye overtid.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #67 Skrevet 27. mars 2022 To middels høye lønninger og vi har spart nesten en million under pandemien. Samme lønn men alle utgifter har krympet ettersom alt som er morsomt har vært stengt. Veldig fint å kunne betale ned boliglånet nå som renten går til himmels Anonymkode: d03a2...ea4 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #68 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Som gikk like mye ned i det siste... Anonymkode: 2204c...a96 Hvorfor har enkelte dette behovet for å trykke andre ned, uten ellers å bidra i tråden? Eneste måten å føle seg bedre med seg selv? Pengene jeg la inn i mars 2020 er nå nede i "bare" 20% avkastning. Og er uansett penger som vil ligge der en god del år fremover, som ble lagt inn når markedet var i en stor dupp. Det å treffe en dupp vil alltid lønne seg, forstår du, med mindre man må ta ut pengene på et gitt tidspunkt. Anonymkode: 7aad7...d48 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #70 Skrevet 27. mars 2022 Skybe skrev (10 timer siden): Det hevdes at mange har lagd seg opp en økonomisk buffer under pandemien som følge av endret forbruksmønster, men undres over hvem er dette , og om de hører under gruppen "vanlege folk". Meg bekjent har mange blitt permitert i flere bolker under pandemien, og mange har også etterhvert mistet jobbene sine. Har sentralbanksjefen tatt omsyn til desse når de nå øker rentene, og bensinprisen m.m stiger kraftig. De fleste som sitter å vedtar økte avgifter sitter i relativt sikre jobber m/ anseelege lønninger ! har det hele tiden jeg ,ikke bare under kriser, har ca 250.000 nå Anonymkode: c2b83...df1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #71 Skrevet 27. mars 2022 KG er så merkelig. Når man spør folk om hvor mye de tjener eller sparer tjener folk gjerne langt over normalen, mens i denne tråden er de fleste lavtlønna og ble permittert under pandemien. Og av en eller annen grunn tror de at deres opplevelse av de siste to årene sier mer om økonomien til "folk flest" enn statistikken som ssb og sentralbanken sitter på. I alle dager... Anonymkode: ea582...af7 7 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #72 Skrevet 27. mars 2022 Tror/håper kvinneforum ikke er er et spesielt representativt utvalg av befolkningen.. De fleste har jo faktisk jobb og bor i by. På kvinneforum virker det som de fleste er uføretrygda og bor minst 10 mil fra nærmeste nabo. Anonymkode: d03a2...ea4 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #74 Skrevet 27. mars 2022 Skybe skrev (1 minutt siden): Svaret her kan kanskje ligge i at på KG er det "vanlige folk",men de som du møter ikkje er på KG. Mange ønsker ikkje erkjenne overfor andre de har dårleg råd, og holder skjult. Du bor eit byggefelt / bygd der dei fleste rundt deg har god råd, og barn av foreldre m/ god råd ser som en selvfølge, nen som foreldre til barn m/ dårleg råd ikkje har mukigheter til. Dette er kvardagen til mange m/ dårleg råd, og foreldre idag, og slik vil vi ikkje ha det det Norge. Tull. De som er på KG er ikke mer "vanlige" folk enn de man møter ellers. Statistikken viser at folk flest har god råd. At du eller noen du kjenner ikke har god råd betyr ikke at folk flest har dårleg råd. Anonymkode: 4d8de...ca3 6
Eneri Skrevet 27. mars 2022 #76 Skrevet 27. mars 2022 Begge voksne i husstanden jobber i skoleverket og har ikke vært permittert. Så samme inntekt som før, og de 3-4 utenlandsturer vi ville hatt i perioden ble ingenting av. To av turene rimelige med bare oss voksne, men det ene var en storfamilietur som vi ville brukt mye penger på. Uavhengig av pandemien er jeg også inne i et lite prosjekt her hjemme der jeg prøver å kjøpe minst mulig av ting, klær, div duppedingaer. Har også jobbet med å få ned matsvinnet hos oss. Pandemien har også gjort at jeg har blitt flinkere til å planlegge mathandel bedre for å kunne ta færre turer på butikken. Så har spart penger der. Sparte endel FØR pandemien, men økte sparinga 'enkelt' også droppet reiser osv, så dermed ble målet mitt om å kunne bytte ut gammel bil med en nyere uten lån lettere å nå.
Gjest Skrevet 27. mars 2022 #77 Skrevet 27. mars 2022 Skybe skrev (Akkurat nå): Undres på hvilken planet du har levd på under pandemien. Mange bedrifter har desv. måttet permitert , og sagt opp folk (unntatt innen det offentlige) på grunn av ordresvikt under pandemien, og det er desse som har måtte betale den høyeste prisen under hele pandemien, og fleirtalet av desse her "heilt vanlege folik". Jeg lurer på hvilken stein du bor under hele tiden. Jeg kjenner ingen som har vært permittert de siste to årene. Tvert i mot kjenner jeg flere som har jobbet mer enn vanlig under pandemien. Men først og fremst tror jeg mer på statistikken enn på dine erfaringer.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #78 Skrevet 27. mars 2022 Skybe skrev (3 minutter siden): Undres på hvilken planet du har levd på under pandemien. Mange bedrifter har desv. måttet permitert , og sagt opp folk (unntatt innen det offentlige) på grunn av ordresvikt under pandemien, og det er desse som har måtte betale den høyeste prisen under hele pandemien, og fleirtalet av desse her "heilt vanlege folik". Jeg jobber inn mot en rekke bransjer i det private. Oljeservice, shipping, grossister, eiendom, industri. Det eneste stedet det var noen midlertidige permitteringer var industri, men dette var en bransje som allerede slet. Det har vært gode støtteordninger som gjør at de fleste har klart seg bra, tross alt. Det er primært kulturliv og uteliv som har vært permittert, og her jobber det et mindretall av befolkningen. Ofte studenter, deltidsansatte, og midlertidige stillinger. Anonymkode: 7aad7...d48 1
Gjest Lunaris Skrevet 27. mars 2022 #79 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er ufør, og har ikke verdens beste økonomi. Noe av det som gjør at jeg har 500 000 ekstra på konto, er tilfeldig, noe gjennomtenkt. Før det første så er det mange år siden jeg brukte penger på reise, spise ute, kino etc. Jeg fikk meg en bolig i mars-20, som gjør at jeg har mindre bo-utgifter(!). I tillegg fikk jeg litt tilskudd til EK, og 5 års avdragsfrihet. Som har hjelpt, da jeg hadde ca null på sparekonto ved innflytting. Så fikk jeg uventet forskudd på arv, som jeg plasserte i aksjer, fond og krypto. Har hentet ut litt gevinst der. Så har jeg spart 2-3000 kr mndlig på at en privat behandling jeg trenger, stengte ned(for godt). Det er trasig både for vedkommende, og for oss pasienter💔 Så har jeg hatt god tid på å finne billigere forbruksvarer på nett; tror jeg sparer ca 30% av hva jeg ville betalt fysisk i en butikk. Så har jeg hentet ut en pensjonsforsikring. Det handler mest om at jeg tror ikke jeg får et langt liv, og vil heller ha penger nå😌 Ja og så får jeg av og til ting gratis, for eks tannlegen min tar meg inn, mellom pasienter, og nekter å ta imot betaling! Har sagt til han utallige ganger at jeg har råd å betale, men han nekter meg omtrent annenhver gang å betale😅💜 Anonymkode: 79dfa...45b Hvilke forbruksvarer finner du billig på nett, og hvor?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå