Tvist Skrevet 26. mars 2022 #2 Skrevet 26. mars 2022 Skybe skrev (2 minutter siden): Det hevdes at mange har lagd seg opp en økonomisk buffer under pandemien som følge av endret forbruksmønster, men undres over hvem er dette , og om de hører under gruppen "vanlege folk". Meg bekjent har mange blitt permitert i flere bolker under pandemien, og mange har også etterhvert mistet jobbene sine. Det gjelder alle de som ikke ble permitterte selvsagt. Ingen hadde mulighet til å reise /shoppe/gå på teater og generelt bruke mye penger, så da sparte de penger. Mange som ikke ble permitterte. 19
Gjest Acer Skrevet 26. mars 2022 #3 Skrevet 26. mars 2022 (endret) Tvist skrev (20 timer siden): 👍 Endret 27. mars 2022 av Skybe
Tvist Skrevet 26. mars 2022 #4 Skrevet 26. mars 2022 Skybe skrev (22 minutter siden): Ett år med korona: Over en halv million nordmenn mottok ledighetstrygd på ett år Norge har idag 900 000 pensjonister, og 300 000 uføretrygda, og dei aller fleste av dem har slett ikkje hatt muligjeter for å lagd seg opp noen økonomisk buffer slik enkelt synser om. Ein del av dei med lav lønn har nok ikke lagt seg opp noen buffer. De som er ufør/pensjonister har vel ikke blitt påvirket av koronaen økonomisk. 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #5 Skrevet 26. mars 2022 Enig. Vi har jo levd som vanlig, sett bort fra utenlandsturer og restaurant/sosialt. Har hatt norgesferie. Mye dyrere enn charter. Vært mye ute i naturen. Turutstyr til familien er dyrt. Kjøpt inn lego, spill, hobby til familien. Dyrt. Anonymkode: 3a09b...e89 6
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #6 Skrevet 26. mars 2022 Null ferie, null resturanter, ukeshandling, lite shopping, kjøp av aksjer etc. Vi tok ikke norgesferie. Ansatt i stat og kommune hvor det ble mye mer å gjøre. Pluss på koronaovertid. Ble noen hundre tusener av det. De ekstra pengene har vi brukt på å kjøpe større bolig. Anonymkode: 9fe46...8ea 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #7 Skrevet 26. mars 2022 Ingenting å bruke penger på under pandemien. Restauranter har vært stengt og utenlandsreiser har vært frarådet. Renten har vært på bunn nivå og aksjemarkedet har gått som en kule. Har spart masse penger og feriedager (ikke noe poeng å ta ut ferie når man ikke kan dra noe sted) Nå er det klart for fest Anonymkode: d03a2...ea4 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #8 Skrevet 26. mars 2022 Tvist skrev (4 minutter siden): Ein del av dei med lav lønn har nok ikke lagt seg opp noen buffer. De som er ufør/pensjonister har vel ikke blitt påvirket av koronaen økonomisk. Vi er ufør/pensjonist. Spart inn 2021/22 diesel 50000,- 2 sydenturer 40000,- klær 20000,- Opplevelser (konserter og spise ute) 24000,- Kan trygt si vi har blitt påvirket av koronaen økonomisk. Om det er positivt å ha levd isolert i 2 år er en helt annen historie. Ikke kommer vi til å ta igjen etterslepet heller. Vi er «vanlige folk» Anonymkode: 47a18...14a 3 1
Alvario Skrevet 27. mars 2022 #9 Skrevet 27. mars 2022 Haha, lurer jeg også på. Vi har begge hatt full lønn gjennom hele pandemien (helseansatte) men man finner fort andre ting å bruke penger på. Fikk kjøpt oss en hytte, og anla grønnsakshage både her og på hytta. Nå er vi klare for flere turer igjen, men bufferen er ikke høyere nå enn den var for 2 år siden.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #10 Skrevet 27. mars 2022 Vi har spart opp ganske mye penger under nedstengningen. Ingen ferie, ingen restaurant/uteliv, egentlig ikke noe sosialt liv. Samtidig har vi vært i full jobb begge to, og pga høyt sykefravær har det også blitt en del overtid. Anonymkode: a0b05...ec7 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #11 Skrevet 27. mars 2022 Tvist skrev (11 minutter siden): Ein del av dei med lav lønn har nok ikke lagt seg opp noen buffer. De som er ufør/pensjonister har vel ikke blitt påvirket av koronaen økonomisk. Uføre og pensjonister lever ofte fra måned til måned uansett, så de har vel ikke hatt mer sjanse til å legge seg opp buffer enn de har ellers... Og da mener jeg selvsagt dem med lav trygd. Om man har lav lønn, eller lav trygd spiller vel ikke så stor rolle, man sliter gjerne økonomisk uansett. Her i området handler mange i Sverige, og da de mistet denne muligheten i minst 15 måneder merket de at matbudsjettet blant annet økte med veldig mange prosent... Og ikke minst at kvaliteten på maten gikk ned. F.eks er vanlig kjøttdeig her langt dyrere enn karbonadedeig i Sverige. Rent kjøtt er mye billigere i Sverige, merket at det ble mer prosessert kjøtt i den perioden, det er jo begrenset hvor jævlig mye man har lyst til å betale for en biff man skal tilberede selv.... Anonymkode: 14421...b3e 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #12 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi er ufør/pensjonist. Spart inn 2021/22 diesel 50000,- 2 sydenturer 40000,- klær 20000,- Opplevelser (konserter og spise ute) 24000,- Kan trygt si vi har blitt påvirket av koronaen økonomisk. Om det er positivt å ha levd isolert i 2 år er en helt annen historie. Ikke kommer vi til å ta igjen etterslepet heller. Vi er «vanlige folk» Anonymkode: 47a18...14a Et slikt forbruk har jo ikke folk med minstepensjon/trygd... Dere har jo et sykt høyt forbruk på drivstoff, med tanke på at dere ikke engang kjører til jobb? Anonymkode: 14421...b3e 5 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #13 Skrevet 27. mars 2022 58 minutter siden, Skybe said: Det hevdes at mange har lagd seg opp en økonomisk buffer under pandemien som følge av endret forbruksmønster, men undres over hvem er dette , og om de hører under gruppen "vanlege folk". Meg bekjent har mange blitt permitert i flere bolker under pandemien, og mange har også etterhvert mistet jobbene sine. Har sentralbanksjefen tatt omsyn til desse når de nå øker rentene, og bensinprisen m.m stiger kraftig. De fleste som sitter å vedtar økte avgifter sitter i relativt sikre jobber m/ anseelege lønninger ! De av oss som ikke har mistet jobben eller blitt perimetret under pandemien (og det gjelder vel de fleste?) Og dermed har vi spart mye på at det ikke har vært mulig dra på utenlandsferier, nesten ikke har vært mulig å dra ut på byen og slike ting. Og ja vi tilhører gruppen "vanlige folk" Anonymkode: 5bfbe...426 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #14 Skrevet 27. mars 2022 53 minutter siden, Skybe said: Ett år med korona: Over en halv million nordmenn mottok ledighetstrygd på ett år Norge har idag 900 000 pensjonister, og 300 000 uføretrygda, og dei aller fleste av dem har slett ikkje hatt muligjeter for å lagd seg opp noen økonomisk buffer slik enkelt synser om. Men de har også hatt mindre muligheter til å bruke mindre penger på samme måte som de som er i jobb... Anonymkode: 5bfbe...426
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #15 Skrevet 27. mars 2022 15 minutter siden, Alvario said: Haha, lurer jeg også på. Vi har begge hatt full lønn gjennom hele pandemien (helseansatte) men man finner fort andre ting å bruke penger på. Fikk kjøpt oss en hytte, og anla grønnsakshage både her og på hytta. Nå er vi klare for flere turer igjen, men bufferen er ikke høyere nå enn den var for 2 år siden. Dere har jo da valgt bort buffer for å investere i eksempelvis hytte, så dere har jo hatt en økonomisk opptur vil nå jeg si Anonymkode: 5bfbe...426 21 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #16 Skrevet 27. mars 2022 Jeg sparte/tjente en god del på coronanedstengingen som student. Flyttet hjem igjen til mamma, noe som senket matutgifter veldig, fikk jobbet mer fordi undervisningen ble så slapp da den ble digital, og jeg slapp ukependlingen til studiestedet som sparte meg for fire timer kjøring tur/retur inkl. dyr ferge hver uke. Anonymkode: aa116...84a 1
Jdz Skrevet 27. mars 2022 #17 Skrevet 27. mars 2022 Næsj. Jeg fant andre ting å bruke penger på under pandemien, så jeg har ikke merket den helt store forskjellen. Er uansett glad for at vi endelig kan leve igjen.
Gjest Igga Skrevet 27. mars 2022 #18 Skrevet 27. mars 2022 Min mann og jeg har. Rundt 150 000 ca (kontantsparing og fond). Men vi hadde nok spart uansett.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #19 Skrevet 27. mars 2022 Selv om jeg ble 50% permittert i en periode har jeg spart 300 000 i fond og i tillegg kjøpt campingvogn til 270 000 de siste par årene, men så jobber jeg 150 % i to jobber også da. Anonymkode: 2e599...132 1
Gjest Skrevet 27. mars 2022 #20 Skrevet 27. mars 2022 Det er vel ikke så vanskelig å forstå. Veldig mange har ikke vært permittert de to siste årene og har heller ikke hatt så mye å bruke penger på. Helt vanlige folk med vanlige jobber.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå