Gå til innhold

Kunne du spist denne gatematen? ['Trigger warning' for dere matinspektører]

Anbefalte innlegg

Skrevet
AllahBallah skrev (På 26.3.2022 den 23.32):

Hvorfor? Fordi hendene hans er mørke?

??  

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ser godt ut, og hadde spist det, ja.

Spiser ofte gatemat i utlandet. Liker å reise til den type land som i videoen. Har også bodd mange år i fattige land i asia. Spise veldig mye gatemat, og aldri noensinne blitt dårlig på grunn av det.

Trur det er farligere å dra på buffee-restaurant i et hvilket som helst vestlig land. Der ligger maten i times- eller dagesvis. Gatemat forsvinner som oftest fort, og rekker ikke bli dårlig.

Anonymkode: 20743...00c

• Liker 1
Skrevet
asterix skrev (På 26.3.2022 den 23.37):

Ja, jeg kunne fint spist der. Ser ikke problemet. 

Alt går i grisen vet du.

Skrevet

Jeg har spist en del gatemat i India, de gangene jeg har blitt matforgiftet har vært når jeg har spist på restauranter 🙈

Nå jobber jeg med kvalitet og matsikkerhet, så det kan være at jeg hadde stilt meg annerledes til å spise fra gatemat i India nå. Men jeg syns ikke videoen her var helt vill…

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må innrømme at dette er ikke hvordan jeg lager mat. 

Men hva så? Hvem har sagt at vi har fasiten på alt? I et historisk perspektiv er det som blir gjort i videoen langt mer representativt for hvordan vi har levd (og mange av oss lever), gjennom mange, mange år.

Ser vi til Norge, er det slik at nå som vi har blitt så "siviliserte" så har vi heller ingen sykdommer lenger? I det minste at alle som er relativt friske har det bra?

Anonymkode: a7cc9...2be

Gjest Villfisker
Skrevet

Æsj. Noe så urenslig! 🤮 Det hadde jeg aldri spist nei.

Skrevet

Nei. Spiser aldri gatemat. Hørt om så mange som er blitt dårlig og ingen interesse av å bli det selv.

Skrevet

Til dere som "ikke ser problemet":

1) han har antakeligvis ikke håndvask tilgjengelig 

2) hva tørker han hånda på, en våt klut? Hvor ofte skifter han ut den kluten, i det jeg tipper er 30 graders varme pluss/minus? 

3) tarmbakteriene dine ser kanskje problemet du ikke ser, for de er ikke vant med denne bredden av bakterier 

4) "fordi handa er brun?" blir bare så langt ut på jordet i et forsøk på å tillegge noen rasistiske holdninger, at det er det jeg gidder å si om den saken 

Gjest Warrior
Skrevet

Nei. Spiser ikke noe gatemat. Når jeg spiser ute så blir det restaurant. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Anononyma said:

Nei. Spiser aldri gatemat. Hørt om så mange som er blitt dårlig og ingen interesse av å bli det selv.

Gatematen lokalbefolkningen spiser daglig er sikkert blant de tryggere tingene å spise. De hadde jo ikke spist den om de ble dårlige og lokalbefolkningen er de som best vet hvilke selgere som er trygge.

Anonymkode: 428a9...88e

Skrevet
Gliffy skrev (2 timer siden):

På samtlige restauranter du går på i er det nok en kokk som har tatt rett på maten din. 

Sikkert, men jeg tviler på at det er graving i alt på samme som vi ser i videoen. 

AnonymBruker
Skrevet
FrankDrebin skrev (3 timer siden):

Jeg skulle nok ha vært veldig sulten og uten andre alternativer for å ha spist der. Det spiller ingen rolle om vedkommende har verdens reneste hender, jeg synes det er motbydelig når de tar rett på maten på den måten. Omtrent som om vedkommende bak disken på et gatekjøkken her skulle grave i salaten med hendene. 

Du tror virkelig at på travle dager så blir ikke hender brukt til det meste på norske gatekjøkken, restauranter, bensinstasjoner m.m?  Da har man ikke tid til å dille med bestikk og klyper. Og 3 sekundregel på gulvet gjelder for mye mat. 

Anonymkode: 7e543...754

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du tror virkelig at på travle dager så blir ikke hender brukt til det meste på norske gatekjøkken, restauranter, bensinstasjoner m.m?  Da har man ikke tid til å dille med bestikk og klyper. Og 3 sekundregel på gulvet gjelder for mye mat. 

Anonymkode: 7e543...754

Jo, men det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg huet. Noe berøring av maten er ikke til å unngå, det vet jeg, men det er forskjell. Og uansett hvor travelt de har det på et gatekjøkken, så bruker de jo klype til salaten og sleiv til sausen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke tålt maten i India uansett om den kom fra en gateselger eller en restaurant. Hadde sikkert blitt matforgiftet eller fått diare på grunn av krydderet uansett.

Men nei, det frister ikke i det hele tatt å kjøpe mat fra en sånn gateselger, som håndterer alt med hendene og ikke får vasket seg en eneste gang i løpet av dagen...

Anonymkode: b94d7...ad6

AnonymBruker
Skrevet
Olive_North skrev (På 28.3.2022 den 13.37):

Jeg har spist en del gatemat i India, de gangene jeg har blitt matforgiftet har vært når jeg har spist på restauranter 🙈

Nå jobber jeg med kvalitet og matsikkerhet, så det kan være at jeg hadde stilt meg annerledes til å spise fra gatemat i India nå. Men jeg syns ikke videoen her var helt vill…

Det er rart det der. Har selv spist masse gatemat uten å bli dårlig, men blitt matforgiftet av mat jeg har spist på restauranter. 

Anonymkode: a8c9f...73a

• Liker 2
Skrevet

Nå spiser ikke jeg kjøtt da. Men hadde jeg vært i India (og spist kjøtt) hadde jeg spist det der lett. Det er da en opplevelse! Værste som skjer er at du får magasjau liksom.. Spiste ganske mye merklig streetfood på Bali og Thailand også. 

Skrevet

Akkurat India ville jeg være skeptisk til å spise gatemat pga omtrent alle som har vært der får magesjau.

Men spiser gatemat ellers i verden. Masse gatemat i Thailand f.eks. og aldri blitt dårlig der. De vasker opp med kaldt vann og alt lages ute. Men godt blir det. 

AnonymBruker
Skrevet
AllahBallah skrev (På 26.3.2022 den 23.32):

Hvorfor? Fordi hendene hans er mørke?

Ja, det nå absolutt være derfor, det kan ikke være noen annen grunn! Rasisme!! 

Snakk om å lete etter det... 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 86546...f5c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men hva er det han lager? Ris, løk? en slags saus, kylling? Og??

Anonymkode: 52d4f...b3e

AnonymBruker
Skrevet

Spiser som regel ikke kjøtt i utlandet, men har spist fra lignende steder i Thailand og ble ikke dårlig en eneste gang. Venninna mi spiste derimot buffèt på et dyrt og rent hotell vi var 2 dager og ble liggende på hotellet med magesjau de 2 dagene. Se etter hva lokalbefolkningen spiser.

Anonymkode: f9e9c...ead

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...