AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #1 Skrevet 26. mars 2022 Noen med dypere kjennskap? Anonymkode: 52c4a...172
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #2 Skrevet 26. mars 2022 Ikke alle, men mange leger ser ned på sykepleiere, sykepleiere ser ned på sekretærer og alle ser ned på vaskerne. Det er et hierarki. Anonymkode: e63fa...72f 5
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #3 Skrevet 26. mars 2022 Jeg er spesialsykepleier, og synes jeg blir behandlet bra av legene. Jeg snakker alltid med renholdere, jeg kan navnet til flere av dem, litt usikker på om de kan mitt, og vi kan snakke om alt fra været til kompani Lauritzen til Ukraina. De kan sine ting, jeg kan mine, og vi er helt avhengige av hverandre. Anonymkode: 807b2...ea5 16 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #4 Skrevet 26. mars 2022 Sykepleiere er jo legens assistent. Skjønner at legene ser ned på dere Anonymkode: ab22e...4cb
Marie1987 Skrevet 26. mars 2022 #5 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Ikke alle, men mange leger ser ned på sykepleiere, sykepleiere ser ned på sekretærer og alle ser ned på vaskerne. Det er et hierarki. Anonymkode: e63fa...72f Renholderne er noen av de viktigste vi har her i samfunnet. Spesielt at man ser ned på dem! 10 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #6 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sykepleiere er jo legens assistent. Skjønner at legene ser ned på dere Anonymkode: ab22e...4cb Men hva skulle legene gjort uten oss? Overtatt alle våre arbeidsoppgaver? Anonymkode: e3e95...f0a 6
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #7 Skrevet 26. mars 2022 På mitt sykehus så opplever jeg ikke at det er noen som ser ned på andre, det er ikke den gjengse mening i det minste. Sånn tankegang hører fortiden til. Men idioter finnes i alle yrker. Jeg snakker og hilser på alle jeg ser. Noe man lærer veldig fort som lege er å sette pris på sykepleiere rundt deg. Sett en og annen turnuskandidat være litt vel høy på seg selv, og det kommer konsekvenser. Alle har sine oppgaver, at sykepleier er mer kritisk for pasienten enn kantinemedarbeider er klart - men kantinemedarbeider er fortsatt en viktig jobb som gjør blant annet at vi andre kan kjøpe den snickersen vi egentlig ikke skulle ha, men så sårt trengte. Anonymkode: e6b0b...2e0 5
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #8 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hva skulle legene gjort uten oss? Overtatt alle våre arbeidsoppgaver? Anonymkode: e3e95...f0a Leger kan jo i prinsippet utføre alle arbeidsoppgaver som en sykepleier gjør, men ikke omvendt. Anonymkode: 718a0...4eb 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #9 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Ikke alle, men mange leger ser ned på sykepleiere, sykepleiere ser ned på sekretærer og alle ser ned på vaskerne. Det er et hierarki. Anonymkode: e63fa...72f Er sykepleier og ser ikke ned på noen. Man trenger alle Anonymkode: ac28b...7a4 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #10 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Leger kan jo i prinsippet utføre alle arbeidsoppgaver som en sykepleier gjør, men ikke omvendt. Anonymkode: 718a0...4eb Ja hvis de vil gjøre alle våre prosedyrer, utføre stell og vaske bæsj, så vær så god og: Enjoy Anonymkode: e3e95...f0a 4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #11 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Leger kan jo i prinsippet utføre alle arbeidsoppgaver som en sykepleier gjør, men ikke omvendt. Anonymkode: 718a0...4eb Har kanskje lov til rent juridisk. Jeg kan dog garantere deg at du heller ville ønsket sykepleier til å gjøre sykepleieroppgaver, fremfor at jeg skulle begynt å gjette meg frem. Anonymkode: e6b0b...2e0 6
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #12 Skrevet 26. mars 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Sykepleiere er jo legens assistent. Skjønner at legene ser ned på dere Anonymkode: ab22e...4cb Ingen grunn til å se ned på folk det! Det er en dårlig egenskap å se ned på andre mennesker. Vi trenger de aller fleste yrkesgrupper vi har. Rengjøring og kommunenes renovasjonstjeneste er noen av de viktigste Anonymkode: 5b077...d7e 4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #13 Skrevet 26. mars 2022 Ikke i helsevesenet, kun her på KG.... I helsevesenet jobber vi alle sammen og med respekt for hverandres kompetanse, som vi er helt avhengig av uansett om vi er rengjørere, helsefagarbeidere eller leger. Den ene kan ikke gjøre jobben sin om ikke den andre er tilstede. Så rivaliseringen foregår kun her på KG.... Anonymkode: c7572...fb6 7
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #14 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ingen grunn til å se ned på folk det! Det er en dårlig egenskap å se ned på andre mennesker. Vi trenger de aller fleste yrkesgrupper vi har. Rengjøring og kommunenes renovasjonstjeneste er noen av de viktigste Anonymkode: 5b077...d7e Så absolutt! Jeg er sykepleier og det kunne aldri falle meg inn å se ned på f.eks. helsefagarbeidere, renholdere, eller pleieassistenter (disse har jo kortere utdanning enn meg, men hva så? De er like viktige som mitt yrke). Anonymkode: e3e95...f0a 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #15 Skrevet 26. mars 2022 Jeg synes det er tydelig rivalisering i kommunen. Mye dårlig stemning og maktdemonstrasjoner. På sykehuset har jeg sjeldent opplevd dette. Der er det et godt tverrfaglig samarbeid der alle respekterer hverandre. Jeg er sykepleier og spør stadig om ekspertisen om ernæring hos de i kantina hvis vi har utfordringer hos en pasient. Jeg elsker å jobbe side om side med helsefagarbeider, de får med seg så mye ekstra informasjon da de tilbringer mye lenger tid inne hos pasienten. Legene er fantastiske og rause med å dele av kunnskapen sin, og har stor tillit til meg, føler meg også respektert. De har også stor respekt for vår medisinske avdeling og vet å komme fort dersom vi ringer, da de kan være sikre på at vi har brukt kompetansen vår godt og prøvd alle tiltak vi har myndighet til før vi drasser de ut 🤭 Eneste jeg har en høne å plukke med er vel renholdere. Ser likevel ikke ned på dem. Men jeg synes det er litt søkt at en renholder skal prikke en sykepleier på vei til å dele ut medisiner, for å trykke en dobørste i toalettet på rom 405 fordi det var synlig avføring der, for de kan vaske doen. Eller at jeg må legge fra meg medisinene og hente mopp/klut/sprit for å fjerne noen bloddråper på gulvet på en firemannsstue etter en selvseponert pvk, ellers nekter renholder a vakse gulvet der inne. Det er de som har fagbrev i renhold, ikke jeg. Likevel vasker jeg så mye gulv, senger, stoler, doer, medisinskteknisk utstyr at jeg kunne gått ut med master i renhold.. Vet at det ikke er renholderen som har bestemt dette, men deres arbeidsgiver har dette i avtalen med helseforetaket. Likevel, jeg synes det er råttent gjort å avbryte en blodtransfusjon for å vaske med dobørste, det synes jeg er mangel på respekt. Dette skjer såpass ofte at det har blitt et irritasjonsmoment der jeg jobber. Anonymkode: 2eac0...42a 10
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #16 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg synes det er tydelig rivalisering i kommunen. Mye dårlig stemning og maktdemonstrasjoner. På sykehuset har jeg sjeldent opplevd dette. Der er det et godt tverrfaglig samarbeid der alle respekterer hverandre. Jeg er sykepleier og spør stadig om ekspertisen om ernæring hos de i kantina hvis vi har utfordringer hos en pasient. Jeg elsker å jobbe side om side med helsefagarbeider, de får med seg så mye ekstra informasjon da de tilbringer mye lenger tid inne hos pasienten. Legene er fantastiske og rause med å dele av kunnskapen sin, og har stor tillit til meg, føler meg også respektert. De har også stor respekt for vår medisinske avdeling og vet å komme fort dersom vi ringer, da de kan være sikre på at vi har brukt kompetansen vår godt og prøvd alle tiltak vi har myndighet til før vi drasser de ut 🤭 Eneste jeg har en høne å plukke med er vel renholdere. Ser likevel ikke ned på dem. Men jeg synes det er litt søkt at en renholder skal prikke en sykepleier på vei til å dele ut medisiner, for å trykke en dobørste i toalettet på rom 405 fordi det var synlig avføring der, for de kan vaske doen. Eller at jeg må legge fra meg medisinene og hente mopp/klut/sprit for å fjerne noen bloddråper på gulvet på en firemannsstue etter en selvseponert pvk, ellers nekter renholder a vakse gulvet der inne. Det er de som har fagbrev i renhold, ikke jeg. Likevel vasker jeg så mye gulv, senger, stoler, doer, medisinskteknisk utstyr at jeg kunne gått ut med master i renhold.. Vet at det ikke er renholderen som har bestemt dette, men deres arbeidsgiver har dette i avtalen med helseforetaket. Likevel, jeg synes det er råttent gjort å avbryte en blodtransfusjon for å vaske med dobørste, det synes jeg er mangel på respekt. Dette skjer såpass ofte at det har blitt et irritasjonsmoment der jeg jobber. Anonymkode: 2eac0...42a Det handler ikke om mangel på respekt, det handler om de håpløse reglene til arbeidsgiver. Forstår at du er oppgitt, det er helt bak mål, men det er altså ikke renholdernes skyld. Sett fra deres ståsted er de nødt til å gjøre det de er pålagt, dvs få dere sykepleiere til å vaske - og hvis dere alltid har andre oppgaver som dere ser på som viktigere slik at det aldri blir gjort, får ikke de gjort jobben sin. Fra deres ståsted ville det vært respektløst ovenfor renholderne og deres arbeidstid hvis sykepleierne ikke prioriterte å ta den vaskingen. Men ja, meningsløst. Trodde ikke mine egne øyne første gang jeg leste om dette på KG. Anonymkode: b2590...436 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #17 Skrevet 27. mars 2022 Sykepleiere oppfører seg som om de er de eneste som kan håndtere medisiner. Det er trumfkortet deres. Men sannheten er at mange andre yrkesgrupper i helsesektoren kan håndtere medisiner. Det er ikke så avansert eller komplekst som sykepleiere skal ha det til. Anonymkode: 07eb4...8dd 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #18 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Sykepleiere oppfører seg som om de er de eneste som kan håndtere medisiner. Det er trumfkortet deres. Men sannheten er at mange andre yrkesgrupper i helsesektoren kan håndtere medisiner. Det er ikke så avansert eller komplekst som sykepleiere skal ha det til. Anonymkode: 07eb4...8dd Det er så sant! Jeg har vært hjelpepleier (ikke helsefagarbeider, det er ei annen utdanning med annen utdanningsmodell) i 20 år, har tatt og bestått medisinkurs og har dispensasjon fra fylkeslegen til å håndtere og gi medisiner. Jobber i et bofellesskap og der går jeg ansvarsvakter, dvs ingen sykepleier på vakt og det er jeg som er medisinansvarlig. Så på hver vakt gir jeg faste medisiner (de ligger riktignok i dosett fra før av), jeg gir behovsmedisin (som ikke ligger i dosett og som jeg må finne frem riktig dose av selv), jeg måler blodsukker og setter insulin, gir akuttmedisin ved anfall, og jeg gir sondemat. En gang måtte jeg t.o.m vise en sykepleier hvordan hun skulle sonde pga hun ikke hadde gjort det siden studiet for 30 år siden. Så der har jeg fullt ansvar. Brukte å ta ekstravakter på medisinsk sengepost på sykehuset, og det fikk jeg ikke måle et blodsukker engang…..eller at en sykepleier finner frem en Paracet og ber meg gi den til pasienten. På bofellesskapet så jobber sykepleiere, helsefagarbeidere og hjelpepleiere side om side og gjør mye av de samme oppgavene, men på sykehuset er det tydelig at sykepleierene ser ned på helsefagarbeidere og hjelpepleiere. Opplevde flere ganger at en sykepleier ropte på meg mens jeg var opptatt med å stelle en pasient for å be meg vaske opp spy inne hos pasienten hun holdt på med. Så jeg sluttet å ta vakter på medisin, å bli behandlet som sykepleierene personlige slave orket jeg ikke mere av. Mange sykepleiere har veldig høye tanker om seg selv, har flere ganger hørt uttalelser som «bak enhver suksessfull lege så står det en sykepleier som er årsaken til legens suksess», eller at leger hadde ikke klart seg uten sykepleieren. Jeg kjenner mange leger som har gjort suksess, blant annet mannen min, og det er ingen sykepleier som er årsaken til at han har kommet seg dit han er i dag. Men rett og slett beinhard jobbing, mange kurs for å tilegne seg ny kunnskap, forskning, andre lege-kollegaer for å få tips og råd. Anonymkode: beb7c...38f 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #19 Skrevet 27. mars 2022 Nei, men det har vært slik tidligere år. Anonymkode: 6d669...aee
BobbySocks Skrevet 27. mars 2022 #20 Skrevet 27. mars 2022 Jeg jobber på en spesial-avdeling. De eneste som har nykker er LIS 2 legene da de føler seg underlegen. Ellers er samarbeidet mellom alle yrkesgrupper godt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå