Gå til innhold

Er det pga falsk krupp eller at han ikke er i form nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, i går kveld måtte vi til legevakten med ettåringen vår, han hadde falsk krupp. Først ringte vi fordi jeg var bekymret for pustingen hans (han er syk og pustet med hele kroppen) da jeg ringte, våknet han og han hadde veldig spesiell hoste og hvesende pust som en trompet. Hun var sikker på det var falsk krupp og gav oss noen tips. Drt hjalp litt på pusten, men han ble likevel ikke bedre. Følte vi, jeg har jo ikke peiling. De sa vi burde komme inn, de bekreftet mistanken, så fikk han medisiner, han sovnet av utmattelse da vi kom hjem ved midnatt.. 

Jeg trenger egentlog andres erfaringer rundt dette, for jeg vet ikke om det har med kruppen å gjøre, eller om det er fordi han ikke er i form, men det er en utfordring for ham å falle til ro som han pleier. Vanligvis legger jeg meg med ham i sengen og holder ham i hånden til ham sovner. Nå begynner han å hoste og gråte når han ligger, klarer da ikke å ta til seg pupp. Ei heller smokken 💔 Han må derfor bæres i søvn, mens vi går, hjelper ikke å sitte, og han våkner når han legges ned. Han sover greit når han først sover og ligger, vi har det kjølig på rommet og han ligger med hodet hevet, men jeg sliter litt med dette.. 

Er det vanlig ifbm falsk krupp eller er det forkjølelsen som gjør det vanskelig for ham? Noen eventuelle tips til hvordan vi kan komme gjennom denne perioden? 

Han er blid og energisk på dagen 😊

Anonymkode: 57b5f...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg kan ikke vite sikkert, men gjetter at det har med forkjølelsen å gjøre. Det ene av barna mine er "krupp-barn" og har lett for å få falsk krupp. Da har det bare vært den typiske reaksjonen med bjeffende hoste og problemer med å trekke pusten en kveld, toppen to, og etter det vanlige, men likevel plagsomme forkjølelsessymptomer. Akkurat nå er både jeg og barna forkjølet og kjenner på hvor ekkelt det kan være å sove når man er tett eller det klør i halsen. Vi har mer plager om natten alle sammen, og sover skikkelig dårlig. Det er vanskelig med smokk og pupp når en har vansker med å puste gjennom en tett nese 😕 Jeg har sittet noen netter våken i lange perioder med forkjølet barn som ikke sov annet enn sittende på fanget mitt. Det går jo over med det er plagsomt og slitsomt for alle. Riktig god bedring til gutten deres!

Anonymkode: a905f...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg kan ikke vite sikkert, men gjetter at det har med forkjølelsen å gjøre. Det ene av barna mine er "krupp-barn" og har lett for å få falsk krupp. Da har det bare vært den typiske reaksjonen med bjeffende hoste og problemer med å trekke pusten en kveld, toppen to, og etter det vanlige, men likevel plagsomme forkjølelsessymptomer. Akkurat nå er både jeg og barna forkjølet og kjenner på hvor ekkelt det kan være å sove når man er tett eller det klør i halsen. Vi har mer plager om natten alle sammen, og sover skikkelig dårlig. Det er vanskelig med smokk og pupp når en har vansker med å puste gjennom en tett nese 😕 Jeg har sittet noen netter våken i lange perioder med forkjølet barn som ikke sov annet enn sittende på fanget mitt. Det går jo over med det er plagsomt og slitsomt for alle. Riktig god bedring til gutten deres!

Tusen takk, og takk for at du deler erfaringen ❤️ vi så han var litt tett, og prøvde å få ut litt snørr, men uten god effekt, så er nok at det klør og er ubehagelig for ham i halsen, for det er lite snørr, bare slim😕

Et godt tips som faktisk fungerte hos meg, var å ha en halv løk ved enden av sengen, på et bord eller noe, som skal hjelpe med hoste når man ligger. 

Er det tørrhoste, hjelper også sjokolade, vanlig Freia, selvom det ikke er heldig for tennene, men en natt eller to er nok ikke så farlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tusen takk, og takk for at du deler erfaringen ❤️ vi så han var litt tett, og prøvde å få ut litt snørr, men uten god effekt, så er nok at det klør og er ubehagelig for ham i halsen, for det er lite snørr, bare slim😕

Et godt tips som faktisk fungerte hos meg, var å ha en halv løk ved enden av sengen, på et bord eller noe, som skal hjelpe med hoste når man ligger. 

Er det tørrhoste, hjelper også sjokolade, vanlig Freia, selvom det ikke er heldig for tennene, men en natt eller to er nok ikke så farlig. 

Etter falsk krupp på 1 åringen her så var han forkjølasyk i en uke. Første natten etter var ham vanskelig å legge, men så gikk det seg til 

Anonymkode: e47fb...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Trikset med løk har jeg hørt om, men ikke hatt tro på, men nå skal jeg jammen prøve. Takk for tips! 

Mot tørrhoste kunne det fungere med vanndamp når hun som er plaget med krupp var baby, vi har vel aldri prøvd det på lillesøster. Vi hadde vannkokeren med lokket åpen inne i dusjkabinettet en stund slik at det ble mye damp der inne og så satte vi oss der med henne. Og lunkent (så varmt det gikk) vann med sitron og honning pleide jeg å få på sengen da jeg barn, og jeg gir det til fireåringen nå. Og om sistnevnte virker, vet jeg ikke. Det kan nok roe en sår hals, og jeg har gode minner knyttet til det. 

Sjokoladetrikset må jeg prøve selv før jeg legger meg nå, om det ikke skulle virke på hosten, så har det absolutt annet godt for seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to krupp barn og jeg var krupp barn selv. Hadde noen anfall da jeg var så stor at jeg husker det godt.

Mine tips er at man holder seg rolig selv. Dette kommer som oftest som lyn fra klar himmel. Og så har mine hatt tegn til forkjølelse i etterkant.

Forstår godt at det er vanskelig å holde seg rolig. Mannen her fikk nokså panikk da eldste fikk det første gang. Mens jeg tok det med knusende ro fordi jeg kjente igjen tegnene med en gang.

Kom dere ut i kald luft med en gang. Og finn på noe så ungen slutter å gråte. Min erfaring er at dersom de slutter å gråte raskt så roer pusten seg godt med kald luft. Har måtte gå ut og f.eks se på stjernene, månen, se etter nabokatten eller ugler. Hva som helst bare for å distrahere poden litt.

Når pusten har roet seg har jeg lagt ungen i vår seng med en stor pute under så han ligger i oppoverbakke. Vinduet på vidt gap, og kle det godt selv.

Som regel har mine kun hatt anfall en natt. Tror det har skjedd en gang at en av de har hatt det to netter etter hverandre.

Om dere har hyppige anfall, hør med legen om forebyggende astmamedisin til bruk i forkjølelseperioder. 
Og bra du ringer legevakta dersom du er usikker. Hos noen barn kan du gjøre alt riktig, men allikevel trenger de medisin for å få roet pusten.

Lykke til. For de fleste gir dette seg etter de er 2-3 år gamle. 🤞🏼
Har du hørt med din mor eller svigermor om en av dere hadde det som barn? Har skjønt at det er arvelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi har et barn som trenger mye nærhet om natten når han er syk. Vi regner med at det skyldes at det er vondt og ubehagelig, og at han derfor trenger ekstra trøst. Vi bytter på hvem som sover med barnet, og passer på at vi legger oss tidlig for maks søvn.

Når han ikke har hoste eller ubehag som vekker ham om natten sover han godt igjen, og da får vi også sove helle natten.

Det er vanskelig å suge med tett nese. Du kan prøve å pumpe og gi melken i en kopp.

Anonymkode: 66d88...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har også et ‘kruppbarn’ som noen kaller det. Det høres tøft ut imens det pågår, men husk at det sjeldent er farlig! Bare å vite det er en stor trygghet for foreldre.  Barna høres jo ut som det er døden nær noen ganger. Men så lenge det ikke får store problemer med å puste i tillegg og/eller blir blå på leppene, så går det stort sett over av seg selv omløpet av 1-2 timer.  

Et kjennetegn er at barnet får anfall omtrent samme tiden kvelds/nattetid. Og så er det like fint igjen dagtid. Du har nok fått de fleste gode tips dere trenger. Men vi pleier å gi barnet Paracet under anfall. Det virker beroligende i kroppen og barnet sovnet lettere tross hosten. Det er også sjeldent med anfall mer enn 1-3 kvelder/netter i strekk.

Anonymkode: d4249...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen tusen takk for alle gode tips og svar og at dere deler deres erfaringer ❤️ 

Han er blitt forkjølet nå, så nå er han ganske snørrete stakkars. Han sov godt i natt, så det er bra 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sikker på det er krupp?! Ikke rs virus da?!

Anonymkode: d4945...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom barnet blir dårlig av falsk krupp kan det få inhalasjoner og betapred. Mine måtte ha det føR det ga seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er ikke lege, legen sa det var det. Kan sikkert være rs virus og, han hadde det i fjor og det var ganske likt mtp nåværende symptomer. 

BobbySocks skrev (4 timer siden):

Dersom barnet blir dårlig av falsk krupp kan det få inhalasjoner og betapred. Mine måtte ha det føR det ga seg.

Han fikk noe inhalasjon og medisin på legevakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.3.2022 den 11.19):

Jeg er ikke lege, legen sa det var det. Kan sikkert være rs virus og, han hadde det i fjor og det var ganske likt mtp nåværende symptomer. 

Han fikk noe inhalasjon og medisin på legevakt. 

Om det er RS er det akutt bronkiolitt han har og da er det noe annet enn krupp. Husker dessverre ikke forskjellen på de to akkurat nå 😞 Men ved akutt bronkiolitt hjelper feks ikke kald luft.

At han er lei seg og urolig når han ligger er fordi snørr trigger hosten. Prøv å legge han på en liten pute feks.

Anonymkode: 30acc...420

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Om det er RS er det akutt bronkiolitt han har og da er det noe annet enn krupp. Husker dessverre ikke forskjellen på de to akkurat nå 😞 Men ved akutt bronkiolitt hjelper feks ikke kald luft.

At han er lei seg og urolig når han ligger er fordi snørr trigger hosten. Prøv å legge han på en liten pute feks.

Anonymkode: 30acc...420

Jeg vet ikke, vi har hevet hode enden, han snørrer en del og hoster også litt. 

Men det er en ting jeg reagerer litt på, dette har han aldri gjort før. Nå som han sover urolig, går han plutselig bakover i bro og begynner å gråte. Han kan sove helt vanlig i enten fanget mitt eller i sengen, og plutselig bare spenner han seg helt. Det eneste som da hjelper er om jeg går og bysser ham.. Kan det være pga det at han er veldig forkjølet nå? Er det flere som har opplevd noe slikt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.3.2022 den 6.09):

Beskrivelsene til TS stemmer med en prikk på falsk krupp. Hvesende pust og merkelig hoste (høres litt ut som en hund, kanskje?) og urolighet i senga. Det er kjempeubehagelig å ligge flatt når man har falsk krupp, ofte så hjelper det kun å sitte oppreist. Litt oppoverbakke funker på min, men når det står på som verst så må hun bæres oppreist.

Anonymkode: 0eb40...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.3.2022 den 20.33):

Hei, i går kveld måtte vi til legevakten med ettåringen vår, han hadde falsk krupp. Først ringte vi fordi jeg var bekymret for pustingen hans (han er syk og pustet med hele kroppen) da jeg ringte, våknet han og han hadde veldig spesiell hoste og hvesende pust som en trompet. Hun var sikker på det var falsk krupp og gav oss noen tips. Drt hjalp litt på pusten, men han ble likevel ikke bedre. Følte vi, jeg har jo ikke peiling. De sa vi burde komme inn, de bekreftet mistanken, så fikk han medisiner, han sovnet av utmattelse da vi kom hjem ved midnatt.. 

Jeg trenger egentlog andres erfaringer rundt dette, for jeg vet ikke om det har med kruppen å gjøre, eller om det er fordi han ikke er i form, men det er en utfordring for ham å falle til ro som han pleier. Vanligvis legger jeg meg med ham i sengen og holder ham i hånden til ham sovner. Nå begynner han å hoste og gråte når han ligger, klarer da ikke å ta til seg pupp. Ei heller smokken 💔 Han må derfor bæres i søvn, mens vi går, hjelper ikke å sitte, og han våkner når han legges ned. Han sover greit når han først sover og ligger, vi har det kjølig på rommet og han ligger med hodet hevet, men jeg sliter litt med dette.. 

Er det vanlig ifbm falsk krupp eller er det forkjølelsen som gjør det vanskelig for ham? Noen eventuelle tips til hvordan vi kan komme gjennom denne perioden? 

Han er blid og energisk på dagen 😊

Når bror min hadde falsk krupp som liten så hjalp det ham med kald luft for å puste bedre.

Her er info om falk krupp.

Anonymkode: 759dc...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Beskrivelsene til TS stemmer med en prikk på falsk krupp. Hvesende pust og merkelig hoste (høres litt ut som en hund, kanskje?) og urolighet i senga. Det er kjempeubehagelig å ligge flatt når man har falsk krupp, ofte så hjelper det kun å sitte oppreist. Litt oppoverbakke funker på min, men når det står på som verst så må hun bæres oppreist.

Anonymkode: 0eb40...c0a

Hvor lenge varte det at dere måtte gjøre tiltak på natten som oppoverbakke og bæring osv..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres absolutt ut som falsk krupp. Det kommer gjerne før en forkjølelse.

Hev sengen mer. Bruk ekstra pute og. Eller ha barnet sittende i fanget (mellom bena dine, hvilende mot deg) mens han sover. Pakk han inn i dyne og sitt ute i frisk luft. 

Det forsvinner fort, 1-2 dager kanskje. 

Anonymkode: f620e...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...