Gå til innhold

Hvor lenge kan man overleve uten mat og væske?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har et familiemedlem som er svært sykt og nå ikke får i seg noen form for næring. Sykepleierene sier det er veldig nært livets slutt, men kan selvfølgelig ikke si noe konkret. På nettet finner jeg bare "noen dager uten  vann", men hvor mange dager er noen dager? 

Anonymkode: 47a88...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis en pasient er ung og har et sterkt hjerte, kan vedkommende klare seg i godt over en uke uten væske. 

Anonymkode: 4346a...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chroma

Det er umulig å svare på, da det er veldig individuelt. 

Da mamma hadde kreft og sluttet å ta til seg væske tok det to døgn før hun døde. Noen lever kortere, noen litt lenger. Det er nok uansett snakk om mellom 1 og 4 døgn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre erfart terminale pasienter som har klart seg 1 uke+ uten noe form for væsketilførsel. Mat kan man klare seg i ukevis uten. Det kommer jo litt an på utgangspunktet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis en pasient er ung og har et sterkt hjerte, kan vedkommende klare seg i godt over en uke uten væske. 

Anonymkode: 4346a...67e

Mitt familiemedlem er gammelt og vært syk en stund.

myMa skrev (1 minutt siden):

Har dessverre erfart terminale pasienter som har klart seg 1 uke+ uten noe form for væsketilførsel. Mat kan man klare seg i ukevis uten. Det kommer jo litt an på utgangspunktet.

Chroma skrev (2 minutter siden):

Det er umulig å svare på, da det er veldig individuelt. 

Da mamma hadde kreft og sluttet å ta til seg væske tok det to døgn før hun døde. Noen lever kortere, noen litt lenger. Det er nok uansett snakk om mellom 1 og 4 døgn. 

Takk for svar ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

8 dager tok det med faren min, det var 8 jævlig lange dager. Forferdelig å være vitne til.

Anonymkode: 3e54d...295

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

8 dager tok det med faren min, det var 8 jævlig lange dager. Forferdelig å være vitne til.

Anonymkode: 3e54d...295

Ja det er helt forferdelig ❤ Jeg føler jeg går rundt i en boble med visshet om hva som kommer, samtidig som alt er så usikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chroma
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja det er helt forferdelig ❤ Jeg føler jeg går rundt i en boble med visshet om hva som kommer, samtidig som alt er så usikkert.

Føler veldig med deg, det er en veldig vond situasjon ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da min far var på slutten så slutta han med væske og mat 3-4 dager før han døde. Tror ikke han merka noe pga han var ganske borte vekk på slutten og fikk mye smertelindring. Det er kroppen som forbereder seg til slutten. 

Anonymkode: a2390...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan han ikke få det intravenøst om han ikke kan få det ned halsen? Trodde det ikke var normalt å dø på den måten på et sykehus!? 

Anonymkode: ea38a...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan han ikke få det intravenøst om han ikke kan få det ned halsen? Trodde det ikke var normalt å dø på den måten på et sykehus!? 

Det er bare en utvei av denne situasjonen uansett hvordan man vrir og vender på det, så det eneste de kan er å lindre smerte den siste tiden, så det er rolig og fint sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chroma
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er helt normalt. Når man er så syk og så nær døden er det mer humant å ikke forlenge prosessen. Jeg syntes selv det var grusomt da de fortalte at mamma ikke skulle få noe annet enn smertelindring, men i ettertid forstår jeg det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ofte klarer ikke kroppen til en døende person å omsette væsken den får tilført. Det fører til at kroppen hovner opp og i verste fall væskeopphopning i lungene.

Det å slutte å spise og drikke er en naturlig del av forberedelsen på å dø. Det er jo en bakenforliggende årsak til at pasienten dør.

Man ønsker ofte ikke å forlenge dødsprosessen.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kommer an på generell helse og organenes helse 

Et gammelt og sykt menneske vil typisk dø etter få dager men en som ikke er syk kan klare seg en god stund. 

Anonymkode: 2cf0b...b83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...