Gå til innhold

Blåfarge til hus (utvendig)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi må male huset til våren og jeg lurer på om jeg har lyst på en blåfarge.

Ønsker en dyp farge som tydelig er blå, men ikke så lys at den blir blass. Gjerne blågrå, men som sagt, ikke blass. Ikke knallblå sånn at den lyser opp.

Har sett på denne https://www.jotun.com/no-no/decorative/exterior/colours/0730-fjellbla-exterior men jeg er veldig usikker.

Noen som har noen tips? Bor i et veldig "vanlig" hus fra 1990 på et boligfelt. Huset har rød takstein og grå mur. Rundt er det stort sett hvite, sorte og grå hus nå (mange som har malt husene sine grå og sorte de siste par årene). Jeg liker grå, men har lyst til å prøve noe annet.

Noen som har noen forslag? Gjerne andre forslag enn blått også, forsåvidt.

Anonymkode: b61b1...01d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*følger* Vi er i en veldig lik situasjon, men tror vi går for labrador. Men fjellblå så fin ut 🤩

AnonymBruker
Skrevet

Vi var i i samme båt i fjor. Lette etter en blå som ikke var helt blå, men en farge som ikke gikk for mye over til mørk gråblå. Ente opp med Midnattsblå fra Flügger. Veldig fornøyd med resultatet.

Har hvite karmer og grå mur. 

Anonymkode: 38285...38d

AnonymBruker
Skrevet

Alle fargene som er foreslått her, er jo i realiteten grå alle sammen. Og det typiske er at man da tror man er "nyskapende og vågal", bare fordi det er en anelse blåskjær i fargen...🧐Dersom man vil ha blått hus, hvorfor ikke heller velge en blåfarge som faktisk er blå?

Anonymkode: 7391f...d2d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Alle fargene som er foreslått her, er jo i realiteten grå alle sammen. Og det typiske er at man da tror man er "nyskapende og vågal", bare fordi det er en anelse blåskjær i fargen...🧐Dersom man vil ha blått hus, hvorfor ikke heller velge en blåfarge som faktisk er blå?

Anonymkode: 7391f...d2d

Nå når alle husene er malt i gørrkjedelige og deprimerende "farger " blir det straks moderne med ordentlige farger igjen. Bare hold ut et par år, så dukker det nok opp både grønne, gule og røde hus igjen. 

(Akkurat blått synes jeg er en vanskelig farge utendørs. Det blir fort veldig intenst, og så tar den opp dagslys på en rar måte.) 

Anonymkode: 72eba...bb3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjempe fin farge! 😄 

Anonymkode: eb818...c79

• Liker 1
Skrevet

Bruk bilder av huset med litt omgivelser rundt og legg inn i fargevelgeren, gjerne bilde fra både sommer og vinter. Da får du se om fargen passer og om resultatet kan bli bra.

Godt med litt farge, men sjekk gjerne også hvor fort fargen evt blekner, vi malte ett uthus okergult en gang men den fargen bleknet og ble blass og stygg på veldig få år.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Vi var i i samme båt i fjor. Lette etter en blå som ikke var helt blå, men en farge som ikke gikk for mye over til mørk gråblå. Ente opp med Midnattsblå fra Flügger. Veldig fornøyd med resultatet.

Har hvite karmer og grå mur. 

Anonymkode: 38285...38d

Midnattsblå var fin! Den skal jammen med i vurderingen, takk!

Sånn ellers liker jeg ikke skrikende blåfarger ellers heller, og de lysere, klarere blå er jeg redd for at blir blasse. Det er et hus nedi veien her som er blått, lysere sådan uten å være lyseblått, og det ser blasst og falmet ut. Jeg liker mørkere blått, har for eksempel Deco blue innendørs i et par rom. Men jeg vet ikke om vi havner på blått.... Vet bare ikke hva ellers vi skulle brukt....

Anonymkode: b61b1...01d

AnonymBruker
Skrevet

Den dagen vi skal male huset drømmer jeg om en mørkere grønnfarge. Ser for meg at det vil bli frodig på sommeren, og koselig på vinteren. Blått syns jeg er vanskelig, og ser for meg at det kan bli trist i den kalde årstiden. 

Anonymkode: ef7ab...f16

AnonymBruker
Skrevet

Hva med fargen "Oslo"?

Anonymkode: 2d8b7...6b8

AnonymBruker
Skrevet

Likte alle de nevnte fargene 😊 Midnattsblå synes jeg var penest.

Anonymkode: d1598...18d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...