Gå til innhold

Min usminka sannhet- langt innlegg. Finnes min hud-tvilling?

Kärcher

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Kärcher skrev (17 timer siden):

Dette er så interessant. For en drøm å kun bruke Avene. Kan jeg spør hvilke produkter du bruker?

Skal prøve å kutte melk. Og legge vekk retinolen.

Avene  - extremely gentle cleanser lotion

Avene - skin recovery cream

Og noen ganger, på nesa hvis det er sorte prikker - Avene cleanance comedomed 

Har tidligere prøv niactil 4% og noe annet elixirgreier etter råd fra hudpleier - og det kasta jeg faktisk rett i søpla på tross av prisen. Fy flate så utbrudd jeg fikk. Vondt i huden, kløe, svie og masse kviser 😕 

Anonymkode: be23f...c62

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kärcher skrev (På 27.3.2022 den 8.49):

Tusen takk 🙏🏻 Jeg bor så langt fra Oslo så det blir så vanskelig. Er jo mulig det finnes noen gode her jeg bor, men er også så redd for å bli satt på noe som vil gjøre alt 10* verre og så ser jeg enda verre ut om et halvt år :( Men kanskje det er løsningen likevel, selv om det ikke varte evig sist.

Jeg har ikke samme utfordring som deg, men det jeg leser i innlegget ditt er:

Huden roet seg - inntil hormonell trigger.

Så prøvde du minimalt med produkter (rens og Niactil) - ting roer seg.

Deretter retinol - ting blusser opp igjen. Som det gjør for endel som faktisk ikke tolererer retinol.

Mitt tips er: dropp retinolen, fortsett med din minimale rutine - fullfør dermapenen. 

Vurder om iso er aktuelt, men kanskje vent til etter bryllup?

Jeg skjønner du vil ha bra hud denne ene dagen, men bivirkningene kan være ganske heftige. 

Ro ned, la huden få slippe aktive ingredienser du åpenbart ikke tåler. 

Avene har forøvrig endel komedogene ingredienser generelt, sjekk det FØR du kjøper noe. 

Endret av Fløff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville bare påpeke at selv om enkelte merker og produkter fungerer for noen så gjør det ikke det for andre. Jeg har prøvd Avene for eksempel, men huden min ble veldig fet og ikke bedre av de så ville tenkt på det før en kjøper noe nytt. Jeg liker å holde det enkelt med min hudpleie og har prøvd all verden slags produkter. Både dyre og billige.

Jeg opplever at ganske mye som skal være til akne og fet hud ofte gjør det verre eller gjør ingenting.

Så jeg holder det enkelt med rens og fuktighetskrem/solkrem. Av og til bruker jeg maske, men opplever at jo flere trinn jeg har, jo verre blir huden egentlig.

Anonymkode: 0047f...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde kviser (også cystiske) i over 15 år. Var helt jævlig. Prøvde alle renser/kremer, alt av kostholdsendringer, tetracycliner osv.

Isotretinoin (for meg: i lav dose over lengre tid) løste problemet fullstendig.

Det er en krevende kur og den kan være tøff mot både kropp og psyke, men den holder det den lover hvis du bare holder ut. Men det skal ikke bare «klarne opp» slik du forteller, TS - da er du ikke ferdig med kuren. Det skal bli kvisefritt, og holde seg sånn.

Er 5 år siden jeg avsluttet min kur nå. Har ikke hatt 1 eneste cystisk kvise siden. De ytterst få småkvisene jeg har hatt har vart i maks 2 dager før de ble borte.

(Å bruke alle mulige fancy produkter irriterer bare huden, og du ser jo selv at det ikke funker heller.)

Anonymkode: 9f48a...a75

Dette var fantastisk. Da håper jeg at huden min roer seg ned snart, og hvis ikke så vil jeg prate med hudlege om det går an å prøve lavdose slik du gjorde. 

Ja, du har helt rett, det fungerer jo ikke med retinol og greier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, det er nettopp det. Jeg håper det jeg også. Jeg har kanskje ikke mye kviser, men de jeg har blir gjerne værende i av og til flere uker. De blir heller ikke modne, men bare er der så det er litt kjipt.

Ja, jeg har utsatt det med dermapen. Gikk til konsultasjon for å spørre om det kunne være noe for meg. Huden var da ganske rolig, men rett etter fikk jeg utbrudd og kunne ikke ta behandlingen. Jeg kunne tenkt meg å begynne prosessen med å gjøre arrene mindre synlig, men ser ikke ut som jeg får det enda.

Så ja, det er ikke noe gøy å ha det sånn.

Høres så likt ut som meg, bare «byller»/klumper liksom som bare blir leeenge. 

Huff krysser fingrene for deg alt jeg har. Som en annen kommenterte ovenfor så gikk hen på lavdose iso, kanskje det kan være noe å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Avene  - extremely gentle cleanser lotion

Avene - skin recovery cream

Og noen ganger, på nesa hvis det er sorte prikker - Avene cleanance comedomed 

Har tidligere prøv niactil 4% og noe annet elixirgreier etter råd fra hudpleier - og det kasta jeg faktisk rett i søpla på tross av prisen. Fy flate så utbrudd jeg fikk. Vondt i huden, kløe, svie og masse kviser 😕 

Anonymkode: be23f...c62

Tusen takk for tips. Jeg skal undersøke disse. Har jo også hørt at det varierer hvilke ingredienser man ikke tåler, så selv om sheasmør er komedogen så kan det være at en acne prone person tåler det men ikke den andre. Så blir jo prøving og feiling. Heldigvis er jo Avene svært mye billigere enn Elixir 😬

Huff godt du sluttet å bruke det som ikke passet deg! føler jeg har prøcd litt for lenge med retinolen nå. Får bruke den rundt øynene for der får jeg ikke kviser 😂 Enda;P

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, Fløff said:

Jeg har ikke samme utfordring som deg, men det jeg leser i innlegget ditt er:

Huden roet seg - inntil hormonell trigger.

Så prøvde du minimalt med produkter (rens og Niactil) - ting roer seg.

Deretter retinol - ting blusser opp igjen. Som det gjør for endel som faktisk ikke tolererer retinol.

Mitt tips er: dropp retinolen, fortsett med din minimale rutine - fullfør dermapenen. 

Vurder om iso er aktuelt, men kanskje vent til etter bryllup?

Jeg skjønner du vil ha bra hud denne ene dagen, men bivirkningene kan være ganske heftige. 

Ro ned, la huden få slippe aktive ingredienser du åpenbart ikke tåler. 

Avene har forøvrig endel komedogene ingredienser generelt, sjekk det FØR du kjøper noe. 

Wow, dette var en god analyse. Tror du har helt rett her. Jeg har ikke brukt retinol siden forrige mandag og får bare slutte å bruke den. Jeg skal bruke den noen dager i uka rundt øynene for der reagerer jeg ikke med kviser. Så får jeg brukt den opp. 

Og tenker du har helt rett ang iso. Får bare avvente til etter bryllup. Er redd også for at jeg hadde begynt på iso og så var det tidenes purge som enda ikke var ferdig til bryllupet. Heh. 

Ja, lurt, jeg skal Google og sjekke hvert eneste produkt jeg vurderer. Jeg tror jeg fortsetter med Niactil og rens bare og så burde jeg hatt litt mer fukt og hadde vært fint med litt billigere produkter så får lese meg opp på Avene feks. La roche Posay er vel litt i samme gate Hmm.

Tusen takk for gode råd og analyse, Fløff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ville bare påpeke at selv om enkelte merker og produkter fungerer for noen så gjør det ikke det for andre. Jeg har prøvd Avene for eksempel, men huden min ble veldig fet og ikke bedre av de så ville tenkt på det før en kjøper noe nytt. Jeg liker å holde det enkelt med min hudpleie og har prøvd all verden slags produkter. Både dyre og billige.

Jeg opplever at ganske mye som skal være til akne og fet hud ofte gjør det verre eller gjør ingenting.

Så jeg holder det enkelt med rens og fuktighetskrem/solkrem. Av og til bruker jeg maske, men opplever at jo flere trinn jeg har, jo verre blir huden egentlig.

Takk! Det skal jeg huske på. Hva er du fornøyd med av produkter? 

Føler også at jo mer trinn jo mer søl 😂

Jeg har ikke så fet hud føler jeg, føler sjelden jeg blir blank, men går vel an å ha nokså normal hud med kviser også, selv om jeg tror oily skin betegner at man har kviser uansett om man er blank eller ei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kärcher skrev (11 minutter siden):

Wow, dette var en god analyse. Tror du har helt rett her. Jeg har ikke brukt retinol siden forrige mandag og får bare slutte å bruke den. Jeg skal bruke den noen dager i uka rundt øynene for der reagerer jeg ikke med kviser. Så får jeg brukt den opp. 

Og tenker du har helt rett ang iso. Får bare avvente til etter bryllup. Er redd også for at jeg hadde begynt på iso og så var det tidenes purge som enda ikke var ferdig til bryllupet. Heh. 

Ja, lurt, jeg skal Google og sjekke hvert eneste produkt jeg vurderer. Jeg tror jeg fortsetter med Niactil og rens bare og så burde jeg hatt litt mer fukt og hadde vært fint med litt billigere produkter så får lese meg opp på Avene feks. La roche Posay er vel litt i samme gate Hmm.

Hadde bare droppet å prøve alt av LRP og Avene. Null nye produkter :) 

Om jeg ikke tar feil av iso så kan man også få ganske alvorlige psykiske bivirkninger, og det er utrolig kjipt rett før det som jo skal være en fin opplevelse for deg. 

Det tar tid for hormoner å fases ut, så jeg ville ikke konkludert med at forverringen er «permanent» eller ikke forsvinner av seg selv før 1-1,5 år etter amming eventuelt fødsel. 

Om dere skal forsøke å få flere barn innen noen år hadde jeg ventet med den sterkeste luten (altså iso) til svangerskap og prøving er ferdig. 

Kjør sminkefritt frem til bryllup og minimalt med produkter. Dette du sliter med sitter dypere hormonelt sett enn noen hudpleieprodukter kan hjelpe med. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg hadde det på samme måte. Begynte når jeg var 14 år. Er nå 35 og for 3 år siden fikk jeg rett og slett nok etter et av barna i barnehagen til sønnen min kommenterte at jeg så ut som et ekkelt monster i ansiktet.

jeg gikk til privat hudlege hos Aleris og begynte på iso kur. Jeg ble bedre etter 4 måneder og fortsatte i totalt 7 måneder før huden min var fri for akne, hudormer og rødheten var dempet.

Etter 1 år kom det tilbake,jeg ble rett og slett deprimert og låste meg inne i huset. Ansiktet mitt brant og det regelrett dunket i smerte fra byllene som stadig oppsto. Jeg jobber som jordmor og følte noen ganger at pasientene syntes det var ekkelt at jeg holdt babyen deres,så jeg sykemeldte meg i skam. Jeg kontaktet den samme hudlegen igjen og hun sa at flere pasienter som har slitt med alvorlig akne kan måtte trenge 2 kurer for å bli kvitt aknen for godt. Jeg begynte på igjen og nå endelig ser det ut som resultatet holder seg bra. Hudlegen sa at diverse syrer og hudbehandlinger bare ville irritere huden og at det beste var mild sminkefjerner og god fuktighetskrem til daglig bruk. 

I alle år jeg gått til fastlegen min som ikke synes det var så ille og ikke ville henvise meg videre. Jeg har brukt nærmere 100.000 kr på diverse hudbehandlinger på private klinikker i årenes løp uten effekt, det er grusomt. Alt jeg vil er å kunne gå ut av døren uten et tykt lag med teatersminke i ansiktet. Vet ikke om innlegget mitt var til særlig hjelp, men det kan være godt å vite at vi er flere som sliter.Jeg håper så inderlig du får riktig hjelp❤️

Endret av Siddisen
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kärcher skrev (21 timer siden):

Huff stakkars deg, det hørtes vond og sjenerende ut! Hva slags eksem var det? Behandlet du det med kremer?

Nå skal jeg i morgen få tak i en dagbok for å tracke hva jeg spiser. Holder meg unna melk så godt det lar seg gjøre. Skal også teste å holde meg borte fra egg og sjokolade/sukker generelt 

Det skader jo ikke å prøve og det er helt verdt det å teste hvis det kan hjelpe. For da kan jeg jo kjøre melkefritt til vanlig (hvis det er triggeren min) og så heller spise noe med melk ved sjeldne anledninger og fremdeles ha kontroll selv om jeg skulle få en kvise. For da er det bare å unngå melk. 

Men samtidig er det jo synd om det er melk, jeg drikker sjelden melk i glass men lager en del mat med melkeprodukter osv. 

Atopisk eksem. Fikk en del salver/kremer på resept + lysbehandling, men ingenting hjalp ordentlig. Kom liksom alltid tilbake 😕 

Heldigvis finnes det mange gode erstatninger til melk i matlaging (om det skulle vise seg at melk er en trigger for deg)... Håper du finner ut av det, er utrolig kjipt å slite med huden...

Anonymkode: a682e...709

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Fløff said:

Hadde bare droppet å prøve alt av LRP og Avene. Null nye produkter :)

Om jeg ikke tar feil av iso så kan man også få ganske alvorlige psykiske bivirkninger, og det er utrolig kjipt rett før det som jo skal være en fin opplevelse for deg. 

Det tar tid for hormoner å fases ut, så jeg ville ikke konkludert med at forverringen er «permanent» eller ikke forsvinner av seg selv før 1-1,5 år etter amming eventuelt fødsel. 

Om dere skal forsøke å få flere barn innen noen år hadde jeg ventet med den sterkeste luten (altså iso) til svangerskap og prøving er ferdig. 

Kjør sminkefritt frem til bryllup og minimalt med produkter. Dette du sliter med sitter dypere hormonelt sett enn noen hudpleieprodukter kan hjelpe med. 

Ja du har rett. I går ryddet jeg badet og satte frem rensen og Niactil, så blir det kun det fremover. Må nok bruke litt sminke på de verste byllene, har to stk røde betente nå men skal prøve å dekke bare de med concealer. 

Frister lite med iso egentlig ja.. får prøve de andre endringene først så får det være Worst case scenario om noen år om det enda ikke gir seg. 

Vi har heller ikke bestemt oss enda for antall barn, men blir jo dumt å evnt ta iso før det er ferdig. Da blir det jo bare nye runde med hormonell ubalanse uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Siddisen said:

Hei.

Jeg hadde det på samme måte. Begynte når jeg var 14 år. Er nå 35 og for 3 år siden fikk jeg rett og slett nok etter et av barna i barnehagen til sønnen min kommenterte at jeg så ut som et ekkelt monster i ansiktet.

jeg gikk til privat hudlege hos Aleris og begynte på iso kur. Jeg ble bedre etter 4 måneder og fortsatte i totalt 7 måneder før huden min var fri for akne, hudormer og rødheten var dempet.

Etter 1 år kom det tilbake,jeg ble rett og slett deprimert og låste meg inne i huset. Ansiktet mitt brant og det regelrett dunket i smerte fra byllene som stadig oppsto. Jeg jobber som jordmor og følte noen ganger at pasientene syntes det var ekkelt at jeg holdt babyen deres,så jeg sykemeldte meg i skam. Jeg kontaktet den samme hudlegen igjen og hun sa at flere pasienter som har slitt med alvorlig akne kan måtte trenge 2 kurer for å bli kvitt aknen for godt. Jeg begynte på igjen og nå endelig ser det ut som resultatet holder seg bra. Hudlegen sa at diverse syrer og hudbehandlinger bare ville irritere huden og at det beste var mild sminkefjerner og god fuktighetskrem til daglig bruk. 

I alle år jeg gått til fastlegen min som ikke synes det var så ille og ikke ville henvise meg videre. Jeg har brukt nærmere 100.000 kr på diverse hudbehandlinger på private klinikker i årenes løp uten effekt, det er grusomt. Alt jeg vil er å kunne gå ut av døren uten et tykt lag med teatersminke i ansiktet. Vet ikke om innlegget mitt var til særlig hjelp, men det kan være godt å vite at vi er flere som sliter.Jeg håper så inderlig du får riktig hjelp❤️

Huff dette var hjerteskjærende å lese. Spesielt det med at du sykemeldte deg og følte at de fødende synes det var ekkelt når du holdt babyen deres. Hadde det vært meg hadde jeg aldri synes det, og tipper de aller aller fleste andre også ikke tenkte negativt om deg. Men forstår du føler det. Stor respekt til deg og jordmødre, beste som finnes ❤️

Kjenner så godt igjen det med å kunne gå ut dørene uten masse sminke. Mannen min blir frustrert når vi skal hente i barnehage eller bare innom en butikk og jeg må bruke 15 min først på å sminke meg. Han forstår ikke hvor vondt det er. Vil kunne gå utenfor døra og bare nyte livet og naturen, uten å måtte sminke meg.

Hvordan er det nå, skal du på ny kur? Har du prøvd å endre kosthold? Tenker jeg skal prøve det nå. 

Takk for at du delte❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er to ting som er viktig, ts:

1. huden din er ikke livet ditt. Det at du lar det at du har "stygg" hud ødelegge livet ditt er et VALG du tar. Du kan og bør ta det omvendte valget - å drite i huden din og kose deg med det som er meningen med livet - dra på tur, treffe venner ,drive med sport, ha hobbyer, skaffe deg en karriere og bli god til noe og nyte livet. Det å la en hudsykdom gå utover livskvaliteten er et aktivt valg. Minn deg selv på dette hver morgen. Du er et rasjonelt menneske - du velger å la hud være hud. Når du har nådd 30 vet du også at du kunne lidd av langt verre ting. Lungesykdommer, ms, kreft, diabetes etc - alle ødeleggende for livskvaliteten. Kviser? Ikke ødeleggende.

2. Huden din er ikke livet ditt. Hvor mye tid og penger har du egentlig til råde å kaste bort på hud? For de fleste av oss er svaret "intet". La det være svaret ditt. Stå opp om morgenen. Skvett litt vann i trynet. Gå på jobb. Skal du bruke tid på egen helse? Spis sunt og ikke stress. Skal du bruke penger på egen helse? Spis sunt og tren ofte. 

Ikke fokuser på hud. Du er mye for gammel til å tenke poenget ditt som menneske er å være et rent dekorativt objekt. 

Anonymkode: 0d7b4...c2a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kärcher skrev (14 timer siden):

Vil bare advare deg litt mot La roche posay og spesielt tolerane serien deres eller hva den heter, jeg har både sensitiv og akne hud, og jeg prøvde mye av de produktene ment for det fra la roche og det ble så ille. Jeg gikk innpå apoteket og sa at jeg må teste ting på huden min før jeg bruker titusenvis av kroner igjen, og jeg fikk sånne små prøver på masse ting som kunne være aktuelle. Da trenger du ikke  måtte betale for ting du ikke vet om en gang passer deg. Av alle de prøvene var Avene definitivt det jeg tålte best, heldigvis. 

Anonymkode: f0686...496

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er to ting som er viktig, ts:

1. huden din er ikke livet ditt. Det at du lar det at du har "stygg" hud ødelegge livet ditt er et VALG du tar. Du kan og bør ta det omvendte valget - å drite i huden din og kose deg med det som er meningen med livet - dra på tur, treffe venner ,drive med sport, ha hobbyer, skaffe deg en karriere og bli god til noe og nyte livet. Det å la en hudsykdom gå utover livskvaliteten er et aktivt valg. Minn deg selv på dette hver morgen. Du er et rasjonelt menneske - du velger å la hud være hud. Når du har nådd 30 vet du også at du kunne lidd av langt verre ting. Lungesykdommer, ms, kreft, diabetes etc - alle ødeleggende for livskvaliteten. Kviser? Ikke ødeleggende.

2. Huden din er ikke livet ditt. Hvor mye tid og penger har du egentlig til råde å kaste bort på hud? For de fleste av oss er svaret "intet". La det være svaret ditt. Stå opp om morgenen. Skvett litt vann i trynet. Gå på jobb. Skal du bruke tid på egen helse? Spis sunt og ikke stress. Skal du bruke penger på egen helse? Spis sunt og tren ofte. 

Ikke fokuser på hud. Du er mye for gammel til å tenke poenget ditt som menneske er å være et rent dekorativt objekt. 

Anonymkode: 0d7b4...c2a

Alvorlig akne er noe man vet påvirker psykisk helse i stor grad for mange, og enkelte blir så påvirket st de opplever suicidale tanker.

Ikke belær andre om helseutfordringer du slipper å ha. 

Dessuten er alvorlig akne også smertefullt. Ikke bare sjenerende visuelt. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Kärcher skrev (21 timer siden):

Takk! Det skal jeg huske på. Hva er du fornøyd med av produkter? 

Føler også at jo mer trinn jo mer søl 😂

Jeg har ikke så fet hud føler jeg, føler sjelden jeg blir blank, men går vel an å ha nokså normal hud med kviser også, selv om jeg tror oily skin betegner at man har kviser uansett om man er blank eller ei

Jeg vet ikke helt hva jeg er fornøyd med. Det føles egentlig bare som det meste er helt ok, men bruker endel fra Clinique siden huden min responderer bra på det merket. Jeg har rens fra Cerave. Liker også noen av produktene til Cosrx.

Ok, det er i det minste noe, men å ha kviser er kjipt uansett. Den fete huden gjør at sminke aldri sitter fint på og jeg har prøvd alt som skal få den til å sitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Fløff said:

Alvorlig akne er noe man vet påvirker psykisk helse i stor grad for mange, og enkelte blir så påvirket st de opplever suicidale tanker.

Ikke belær andre om helseutfordringer du slipper å ha. 

Dessuten er alvorlig akne også smertefullt. Ikke bare sjenerende visuelt. 

Takk, +1!

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke helt hva jeg er fornøyd med. Det føles egentlig bare som det meste er helt ok, men bruker endel fra Clinique siden huden min responderer bra på det merket. Jeg har rens fra Cerave. Liker også noen av produktene til Cosrx.

Ok, det er i det minste noe, men å ha kviser er kjipt uansett. Den fete huden gjør at sminke aldri sitter fint på og jeg har prøvd alt som skal få den til å sitte.

Årh😖 så irriterende. Takk for tips, skal spare det til jeg får roligere hud og er på utkikk etter å prøve noen billigere produkter enn Elixir 😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Vil bare advare deg litt mot La roche posay og spesielt tolerane serien deres eller hva den heter, jeg har både sensitiv og akne hud, og jeg prøvde mye av de produktene ment for det fra la roche og det ble så ille. Jeg gikk innpå apoteket og sa at jeg må teste ting på huden min før jeg bruker titusenvis av kroner igjen, og jeg fikk sånne små prøver på masse ting som kunne være aktuelle. Da trenger du ikke  måtte betale for ting du ikke vet om en gang passer deg. Av alle de prøvene var Avene definitivt det jeg tålte best, heldigvis. 

Anonymkode: f0686...496

Takk for tips! Enig, jeg må teste heller neste gang jeg er klar for å prøve noen nye produkter (kunne tenkt meg noe billigere enn Elixir). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...