Kärcher Skrevet 26. mars 2022 #1 Del Skrevet 26. mars 2022 Hei alle som gidder å lese. Jeg fikk et behov i kveld for å se om andre er i samme situasjon, og om det blir bedre. Kanskje noen har funnet en løsning, kanskje andre er like desperate som meg. Dette blir langt, men du aner ikke hvor takknemlig jeg blir om du orker lese dette. Jeg har siden jeg var i tidlig 20-årene slitt med huden. Nå er jeg tidlig 30-årene. Jeg har vært mye nede psykisk pga dette. Det begynte med litt småkviser i pannen, litt av og på, ingenting alvorlig. Så etter hvert hadde jeg ofte kviser, men ikke dype, de gikk fort over. Jeg prøvde litt ulike behandlinger, men ingen fungerte i lengden, kanskje var jeg ikke grundig nok, prøvde lenge nok. Vet ikke helt. Jeg prøvde epiduo og lignende preparater. Jeg gikk også på tetracykliner. Men det hjalp aldri helt 100%. Så da jeg var rundt 24 merket jeg at jeg fikk mer cystiske kviser. Som bulte ut så jeg kunne se på alle bildene av meg at dæven, der var jeg uheldig. Det var heldigvis ikke så «gale» for det var ikke flere store kviser på en gang, og det var ikke hver dag heller, men det var jevnlige utbrudd. Noen ganger fikk jeg arr også. Så det var plagsomt og jeg merket at jeg brukte mye tid på å tenke på dette. Så da jeg var 25 gikk jeg til hudlege privat og ba om hjelp. Siden jeg hadde prøvd «alt» (medisiner, kjerringråd, epleeddikk direkte på huden og bla bla) så ville legen prøve isotretinoin på meg. Siden jeg hadde jevnlige cystiske kviser som noen ganger lagde arr så tenkte hun det var alvorlig nok. Jeg gikk på kuren mer enn et halvt år mener jeg, og joda, etter helt SINNSYKT med «purging» og et kjipt år sosialt og for min selvfølelse, så så jeg plutselig mye klarere ut. Og jeg skulle fortsette med å smøre med Zalna ukentlig en periode. Ting så bra ut halvannet år. Så ble jeg gravid noen år etterpå og den perioden fikk jeg mer kviser igjen, og kjente igjen at livet mitt gikk i grus. Føler meg håpløs som klarer å kalle det noe så dramatisk, når det er krig i verden, sant man føler seg litt dum. Men likevel, min psykiske helse er jo viktig for meg. Kanskje bare de som er rammet av det samme kan forstå? Jeg fikk i gravidperioden jevnlige utbrudd, som begynte som små hvite prikker spesielt rundt kjeveparti og nedre del av ansiktet. Ofte kom disse prikkene i par, eller trioer (helt merkelig) og ofte kom de på hver side av ansiktet i par, akkurat som en sammensvergelse hehe. Disse prikkene utviklet seg fra å være små hvite prikker til å bli betente og grusomme. De ble cystiske igjen og hver gang jeg kjente jeg fikk en hvit prikk visste jeg at AHA her er neste kvise ut. Og som oftest fikk jeg rett. Store, betente kviser, som oftest 1-2 i uka, og det flotte med dette var at de varte i mange uker. Og la igjen arr. Innsunkne og pigment. Så jeg begynte å lese om hudpleie og prøvde å lære meg. Jeg kjøpte inn ulike hudpleieserier, retinol, syrer, ditten og datten Paulas Choice, Is Clinical, Elixir, The Ordinary osv osv. Og jeg tipper at denne fasen gjorde huden min i ubalanse med for mye syre for å få bort problemene og jeg fikk haugevis av nye arr (innsunkne + pigment). Da jeg gav opp dette og snakket med legen så mente han det ikke var så gale, så det var ikke nødvendig med spesiell behandling enda i hvert fall. Og jeg visste at alle utbruddene det siste året sannsynligvis var pga jeg prøvde «alt» hjemme igjen. Kanskje jeg ikke er alene om å ha dette som hobby i corona-perioden 😂 Vel, så var jeg ferdig med det styret og begynte å kun bruke rens (for jeg bruker sminke så må fjerne den) og Niactil 4%. Ingenting annet. Og huden roet seg betraktelig. Betennelsene gikk ned. Jeg fikk færre hvite prikker, og følte at de ikke alltid utviklet seg til cystiske kviser. Det klødde fremdeles litt på prikkene da. Men det gikk stadig lengre mellom utbruddene. Jeg følte meg bra. Så gikk jeg til hudpleieren min og ville begynne med dermapen for å behandle arr. So far so good. Skal ta til sammen 6 behandlinger. Mangler 2. Men rett før jul kjøpte jeg et gentle retinolserum fra Elixir og hydractil lite cream. Jeg begynte med retinol som anbefalt, med å bruke en gang i uka; så følge på etter hvert, og huden min så veldig bra ut en måned ca. Før det igjen ble et helvete. Så nå er jeg her igjen, hvite prikker, litt cystiske kviser, masse små røde prikker som klør. Sjekker speilet hele tiden for å se om det er noe nytt på vei. Og dette drar meg ned. Så er det noen som mener jeg må push through, at retinolen vil fungere, men nå har jeg prøvd siden desember. Så da er det vel kanskje slik at jeg bare ikke tåler syrer og retinol så godt. Så jeg tenker; er det retinolen som ødelegger? Er det den nye krem? Er det dermapen generelt? Aner ikke. Så nå må jeg bare prøve å gå tilbake til rens og Niactil igjen tror jeg. Hos hudpleier får jeg av og til retinol og syre påført men føler ikke jeg får noe problemer etter det. Er så usikker på veien videre. Skal jeg spør om hjelp hos hudlege? Fortsette/slutte med retinol? Dermapen? Kanskje alt vil roe seg ned igjen om jeg bare renser og fukter? Men likevel når jeg gjorde det før jul så fikk jeg jo en del hvite prikker, men det var bare så nedskalert fra tidligere. Men det er jo noe som feiler meg også. Om et halvt år skal jeg gifte meg og jeg vil bare ha rolig hud. Jeg orker ikke se på ansiktet mitt på bildene fra denne dagen og se hvor stygg jeg er. En venninne mener det ikke er så ille, og hun har rett i at det finnes mange som har mye mer alvorlige problemer med huden sin enn meg. Men likevel. Jeg plages. Så hva vil jeg med denne posten egentlig…? Føler dette er en brutal utlevering av meg selv og min rustne psyke. Kanskje noen som har det likt? Kanskje har jeg en hud-tvilling? Er det noen som har noen råd? Jeg vet så godt hvor vanskelig det er å leve med dette og hvor mye det ødelegger for mitt sosiale liv. Jeg vil fokusere på å få det bedre med huden, og med psyken som følger pga dette, sånn at jeg feks kan hente i barnehagen uten å måtte sminke meg så veldig. Takk til deg som gadd å lese så langt. 2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #2 Del Skrevet 26. mars 2022 Oslo hudlegesenter er flinke, bestill time der. Anonymkode: aa9ec...36d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #3 Del Skrevet 26. mars 2022 Har du prøvd å legge om kostholdet og reparere tarmen? Dette kommer innenfra. Anonymkode: 5f174...999 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #4 Del Skrevet 26. mars 2022 Jeg føler med deg! Har hørt "det går over når du blir eldre" og her sitter jeg 34 med kviser og hele pakka. Jeg har også prøvd alt mulig unntatt iso kuren fordi jeg tåler ikke antibiotikakurer noe godt og legen tør ikke å la meg prøve, jeg er enig i det. Det som hjalp meg var å kartlegge når jeg har mensen og når jeg har eggløsning, det er rundt de dagene det er verst, og kosten. NULL melkeprodukter, null sukker og svært lite raske karbohydrater, klarer du det? Etter 3 uker begynte huden min å klarne skikkelig opp, jeg hadde som deg et tonn produkter mot alt, det som hjalp var å legge om kosten. Jeg tipper det er mye hormonellt hos deg som meg, matveien påvirker hormoner og talgkjertler veldig, les om food for acne og inflammasjoner generelt. Jeg tar også sink tilskudd. Du har vel ikke kobberspiral inne? Det forverret mine hudproblemer kraftig fordi kobber eliminerer blant annet sink. Anonymkode: f0686...496 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #5 Del Skrevet 26. mars 2022 Hei Jeg gikk også gjennom dette. Gikk fra 0 kviser til full akne i midten av 20 årene. Jeg kuttet melkeprodukter og egg. Nå har jeg helt fin hud å hatt det de siste årene. Gikk vel 2 år før jeg forstod at d var hormonelt. Kastet alt av sminke og koster og hudprodukter. Brukt en formue på kremer. Så var det så enkelt som å skifte kosthold. Anonymkode: 3493e...bcb 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ompalompa24 Skrevet 26. mars 2022 #6 Del Skrevet 26. mars 2022 Huff, dette høres virkelig ikke noe greit ut. Anbefaler deg å sjekke ut Dr Dray på YouTube og The ordinary & Deciem chat room på Facebook. Resept på tretinoin (Aklief) eller Finacea kan kanskje hjelpe, sammen med en helt plain rutine med kun rens og fuktighetskrem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #7 Del Skrevet 26. mars 2022 Når man bruker niactil, må man da være veldig forsiktig med soling? Anonymkode: 96383...286 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #8 Del Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når man bruker niactil, må man da være veldig forsiktig med soling? Anonymkode: 96383...286 Ja, min erfaring er at alle kremer og kurer mot akne gjør huden sårbar for sol, alle kremer og syrer jeg har brukt så måtte jeg bruke faktor 50 utpå det igjen. Anonymkode: f0686...496 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 26. mars 2022 #9 Del Skrevet 26. mars 2022 Jeg er på et facebookforum hvor mange har store utfordringer med huden, og der er det unge med alvorlig acne som er blitt veldig bra av behandling med tretinonin. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #10 Del Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Når man bruker niactil, må man da være veldig forsiktig med soling? Anonymkode: 96383...286 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, min erfaring er at alle kremer og kurer mot akne gjør huden sårbar for sol, alle kremer og syrer jeg har brukt så måtte jeg bruke faktor 50 utpå det igjen. Anonymkode: f0686...496 Niactil er ikke en aknekrem, så man må ikke være veldig forsiktig med soling. Når det er sagt, så anbefales det jo å bruke solfaktor i ansiktet hele året. Anonymkode: 714db...1a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #11 Del Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Niactil er ikke en aknekrem, så man må ikke være veldig forsiktig med soling. Når det er sagt, så anbefales det jo å bruke solfaktor i ansiktet hele året. Anonymkode: 714db...1a6 Den brukes også mot akne, pigmentering og rosascea, blant annet, den inneholder salisylsyre og selv om det ikke er så mye, så anbefales det alltid å bruke solkrem og unngå mye sol ved bruk av det.n Anonymkode: f0686...496 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #12 Del Skrevet 26. mars 2022 Jeg har også slitt mye med min hud. Begynte tidlig i tenårene å få kviser som utviklet seg til å bli dype og store kviser og i tillegg mindre kviser. Jeg har endel arr etter den perioden. Det ble litt bedre da jeg var i 20-årene, men fortsatt utbrudd og en ekstremt fet hud. Så har gått på alle slags behandlinger utenom isotretonoin. Jeg har også prøvd all slags hudpleie, men det fungerer ikke. Kosthold har jeg også prøvd og det fungerer litt, men ikke nok. Mulig jeg ikke har prøvd det nok, men det føles kjipt å skulle kutte alt mulig. Psyken har kanskje også innvirkning på det hormonelle så vet ikke om det også har noe å si, men har i hvert fall slitt psykisk lenge. Nå hadde jeg en lengre periode der huden var ok, men i fjor ble den verre igjen. Så nå har jeg jevnlig utbrudd, mye hudormer og fet hud. Det er ikke så ille som før, men det plager meg og jeg synes det er utrolig stygt med alle arrene. Så gikk til legen og måtte begynne med kremer på resept og nå har jeg nettopp avsluttet en antibiotikakur. Fikk utbrudd rett etter at jeg var ferdig med kuren og merket at jeg er drittlei av det. Så vurderer å bestille time hos privat hudlege bare for å få en vurdering om jeg kan begynne å isotretonoin. Anonymkode: 0047f...3a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kärcher Skrevet 27. mars 2022 Forfatter #13 Del Skrevet 27. mars 2022 11 hours ago, AnonymBruker said: Oslo hudlegesenter er flinke, bestill time der. Anonymkode: aa9ec...36d Tusen takk 🙏🏻 Jeg bor så langt fra Oslo så det blir så vanskelig. Er jo mulig det finnes noen gode her jeg bor, men er også så redd for å bli satt på noe som vil gjøre alt 10* verre og så ser jeg enda verre ut om et halvt år Men kanskje det er løsningen likevel, selv om det ikke varte evig sist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kärcher Skrevet 27. mars 2022 Forfatter #14 Del Skrevet 27. mars 2022 11 hours ago, AnonymBruker said: Har du prøvd å legge om kostholdet og reparere tarmen? Dette kommer innenfra. Anonymkode: 5f174...999 Ja, du sier noe der. Har kuttet sjokolade og sukker så godt det lar seg gjøre i et vanlig kosthold, men er vanskelig å unngå det helt. Spiser i hvert fall ikke noe med sukker med vilje for tida; da er det mer hvis det er tilsatt sukker i en suppepose eller i noe mat jeg får servert ute. Er det noe spesielt du tenkte jeg burde unngå? Følger Helene Ragnhild på Instagram og henter en del tips der. Likevel vanskelig å følge en god kostholdsplan til punkt og prikke, Hmm. Har vært intentional med kosthold siste måneden nå, mtp på huden, men har siden jeg var gravid spist variert og nokså sunt, men en occasional sjokolade her og der 😜 11 hours ago, AnonymBruker said: Hei Jeg gikk også gjennom dette. Gikk fra 0 kviser til full akne i midten av 20 årene. Jeg kuttet melkeprodukter og egg. Nå har jeg helt fin hud å hatt det de siste årene. Gikk vel 2 år før jeg forstod at d var hormonelt. Kastet alt av sminke og koster og hudprodukter. Brukt en formue på kremer. Så var det så enkelt som å skifte kosthold. Anonymkode: 3493e...bcb Interessant… har jo hørt om melk før. Jeg drikker ikke melk som drikk, men bruker litt i kaffe og matlaging og det som måtte være av tørrmelk osv i fabrikat. Unngår du absolutt alt? Egg var nytt for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kärcher Skrevet 27. mars 2022 Forfatter #15 Del Skrevet 27. mars 2022 11 hours ago, AnonymBruker said: Jeg føler med deg! Har hørt "det går over når du blir eldre" og her sitter jeg 34 med kviser og hele pakka. Jeg har også prøvd alt mulig unntatt iso kuren fordi jeg tåler ikke antibiotikakurer noe godt og legen tør ikke å la meg prøve, jeg er enig i det. Det som hjalp meg var å kartlegge når jeg har mensen og når jeg har eggløsning, det er rundt de dagene det er verst, og kosten. NULL melkeprodukter, null sukker og svært lite raske karbohydrater, klarer du det? Etter 3 uker begynte huden min å klarne skikkelig opp, jeg hadde som deg et tonn produkter mot alt, det som hjalp var å legge om kosten. Jeg tipper det er mye hormonellt hos deg som meg, matveien påvirker hormoner og talgkjertler veldig, les om food for acne og inflammasjoner generelt. Jeg tar også sink tilskudd. Du har vel ikke kobberspiral inne? Det forverret mine hudproblemer kraftig fordi kobber eliminerer blant annet sink. Anonymkode: f0686...496 Tusen takk! Veldig interessant. Spiser du generelt smart hele måneden, og så er du ekstra nøye rundt eggløsning og mensen? Hvordan er huden din nå? Er det helt vanlig sinktilskudd som du får på butikken? Tar ingen prevensjon nå, er så redd for det skal ødelegge enda mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kärcher Skrevet 27. mars 2022 Forfatter #16 Del Skrevet 27. mars 2022 11 hours ago, ompalompa24 said: Huff, dette høres virkelig ikke noe greit ut. Anbefaler deg å sjekke ut Dr Dray på YouTube og The ordinary & Deciem chat room på Facebook. Resept på tretinoin (Aklief) eller Finacea kan kanskje hjelpe, sammen med en helt plain rutine med kun rens og fuktighetskrem. Tusen takk:) Ja, jeg har fulgt med begge disse plassene tidligere, ble litt overveldet. Følte også jeg prøvde så mye ulikt på den tiden at jeg gjorde huden min bare enda mer ubalansert. Skal sjekke ut tret og de du nevner, er litt redd jeg bare ikke tåler dette siden jeg har prøvd noen retinoler og syrer og nå som gjør vondt verre. Men trenger helt plain rutine med fukt som du sier. Takk igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kärcher Skrevet 27. mars 2022 Forfatter #17 Del Skrevet 27. mars 2022 11 hours ago, AnonymBruker said: Når man bruker niactil, må man da være veldig forsiktig med soling? Anonymkode: 96383...286 10 hours ago, AnonymBruker said: Niactil er ikke en aknekrem, så man må ikke være veldig forsiktig med soling. Når det er sagt, så anbefales det jo å bruke solfaktor i ansiktet hele året. Anonymkode: 714db...1a6 10 hours ago, AnonymBruker said: Den brukes også mot akne, pigmentering og rosascea, blant annet, den inneholder salisylsyre og selv om det ikke er så mye, så anbefales det alltid å bruke solkrem og unngå mye sol ved bruk av det.n Anonymkode: f0686...496 Ja, litt salisylsyre i den så må bruke spf. Men den skal være med å forebygge akne, men er ikke aknemedisin på en måte. Den gav meg veldig fin jevn hud den perioden jeg renset + brukte Niactil, men hadde fremdeles disse små hvite prikkene jevnlig. Men det var ikke så altfor gale da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #18 Del Skrevet 27. mars 2022 Kärcher skrev (7 minutter siden): Tusen takk! Veldig interessant. Spiser du generelt smart hele måneden, og så er du ekstra nøye rundt eggløsning og mensen? Hvordan er huden din nå? Er det helt vanlig sinktilskudd som du får på butikken? Tar ingen prevensjon nå, er så redd for det skal ødelegge enda mer. Ja, da jeg først startet så kuttet jeg melk og sukker helt ut, for å se, etterhvert kunne jeg få i meg noe av det hvis det ikke var på dager rundt mensen eller eggløsning, det er mye hormoner i melk og det påvirker oss også, så rundt de dagene så unngår jeg alt sånt "usunt" for kvisene mine. Du kan jo prøve et par måneder uten melk eller sukker ( så godt som går, jeg kan spise litt av det hver 2/3 dag feks men ikke et par dager på rad) Jeg kjøpte min sink på apoteket, men helt sånn vanlig ja, den tørker litt mer opp fra innsiden. Jeg brukte det en stund som tenåring også og det har alltid hjulpet når jeg har husket å ta. Ja, nesten all sånn prevensjon har gitt meg problem med huden, unntatt yasmin, men de var så fulle av hormoner at jeg bare ville ligge og gråte hele dagen Anonymkode: f0686...496 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kärcher Skrevet 27. mars 2022 Forfatter #19 Del Skrevet 27. mars 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har også slitt mye med min hud. Begynte tidlig i tenårene å få kviser som utviklet seg til å bli dype og store kviser og i tillegg mindre kviser. Jeg har endel arr etter den perioden. Det ble litt bedre da jeg var i 20-årene, men fortsatt utbrudd og en ekstremt fet hud. Så har gått på alle slags behandlinger utenom isotretonoin. Jeg har også prøvd all slags hudpleie, men det fungerer ikke. Kosthold har jeg også prøvd og det fungerer litt, men ikke nok. Mulig jeg ikke har prøvd det nok, men det føles kjipt å skulle kutte alt mulig. Psyken har kanskje også innvirkning på det hormonelle så vet ikke om det også har noe å si, men har i hvert fall slitt psykisk lenge. Nå hadde jeg en lengre periode der huden var ok, men i fjor ble den verre igjen. Så nå har jeg jevnlig utbrudd, mye hudormer og fet hud. Det er ikke så ille som før, men det plager meg og jeg synes det er utrolig stygt med alle arrene. Så gikk til legen og måtte begynne med kremer på resept og nå har jeg nettopp avsluttet en antibiotikakur. Fikk utbrudd rett etter at jeg var ferdig med kuren og merket at jeg er drittlei av det. Så vurderer å bestille time hos privat hudlege bare for å få en vurdering om jeg kan begynne å isotretonoin. Anonymkode: 0047f...3a1 Å herlighet, dette hørtes forferdelig ut. Kjenner meg mye igjen, føler med deg. Det er helt ufattelig at man skal ha det sånn. Ja, psyken blir helt ødelagt. Prøver du også å holde det skjult for omverdenen hvor mye du sliter med det? Jeg føler skam på et vis. Både for hvordan jeg ser ut men også for hvordan folk skal oppfatte meg med mine «ikke-problemer». For jeg er jo frisk ellers og har et greit liv? Men samtidig så ødelegger det så mye for meg. Vil anbefale å gå privat, prøv iso, og så har du gjort det. Så blir du kanskje helt fin, eller så blir du fin en periode som meg og så kommer det tilbake igjen. Noen blir nesten helt kvitt det. Hvor gammel er du nå? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #20 Del Skrevet 27. mars 2022 Jeg har en lignende hudhistorikk som deg. Huden min ble helt ødelagt av graviditet og amming. Etter jeg var ferdig med ammingen gikk jeg direkte til hudlege privat og fikk en iso kur. Dersom du har cystisk akne råder jeg deg til å gjøre det samme. Selv har jeg hatt 2 iso kurer. Anonymkode: bd638...b6f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå