Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lever i et forhold der det utøves vold. For det mest mental vold, autoritær stil, sinne osv. Mitt spørsmål er om de som utøver vold i familien selv er klar over det, oppfatter de selv at det de driver med er vold eller aggresivitet? Er de bevisst? Gjør de dette bevisst? Eller bare er de sånn? Er de syke? Mangler de noe? Jeg opplever lite empati og sympati? Alt er sorthvitt og man erkjenner ingen egne feil eller mangler. Man sier aldri unnskyd, beklager eller på noen måte viser at man selv skjønner at man går over streken. Jeg håper som dere kanskje skjønner at dette skal gå over eller at jeg kan endre oppførselen, men det virker bare å bli værre nå

Anonymkode: 70b75...d0f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det du som utøver vold, eller...? 

Som regel så skjønner jo ikke mennesker som utøver vold at de gjør noe galt, når de gang på gang fortsetter. I hvert fall ikke hvis det aldri kommer noe som helst form for unnskyldning - da mener de jo at de gjør det rette. Ofte tyr folk til vold som en erstatning til ord, der de føler de ikke kan beskrive/ikke kan bruke ord og bruker vold i stedet. Også for å skremme/få ut ekstreme sinnet sitt. 

Folk som er oppvokst i et miljø med mye vold involvert siden de var små, tror at voldsbruk er helt vanlig og normalt. Har selv flere venner som er oppvokst i et slikt miljø og sagt at de trodde dette var svært normalt i alle familier, helt til de vokste opp og innså at dette er totalt uakseptabelt. 

Om de er syke eller ikke er ett annet tema. Både mentalt syke og de som ikke er syke utøver vold. Om de mangler noe er sikkert og visst; de mangler kjærlighet, kjærlighet som ikke har blitt gitt til de, omsorg osv. Et menneske som har hatt positivt miljø rundt seg, lært hva kjærlighet er, bruker som regel ikke vold. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er individuelt om de oppfatter det de gjør som feil. Innerst inne gjør de nok det.

Ta kontakt med krisesenteret, de har god kompetanse på dette! Og husk; psykisk vold er minst like ille som fysisk vold.

Har du en god venn du kan være åpen med og som kan støtte deg?🙂

Anonymkode: eae01...191

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror de aller fleste er klar over at det de gjør ikke er lov, at de er voldelige. Men de klarer ikke styre seg. 

Anonymkode: c8737...aa2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har brukt årevis av livet på å lære mer om vold i nære relasjoner. Det jeg har lært fra fagfolk er at når det utøves fysisk vold handler det om makt og bevisst maktmisbruk, samme med de fleste typer psykisk vold som nedbrytning, trakassering, stalking, trusler. 

Det er vanskelig å svare på om det kan være bevisst maktmisbruk eller ubevisst misogyni i tilfeller ditt. Autoritær stil kan være så mangt, noen føler at deres stemme er viktigere enn andres og at de alltid skal få viljen sin uten at det er noe psykisk vold ved det, mens personer som utøver psykisk vold har også autoritær stil. 

Sinne kan komme ubevisst av psykisk sykdom men også bevisst som kontrollmiddel. Uansett om det kommer av psykisk sykdom så er det ingen unnskyldning og det er her mange trår feil når de blir utsatt for fysisk og/eller psykisk vold at de tenker at det er pga psykiske problemer og at ting skal bli bedre. Selv en med psykiske problemer vet at vold er galt og vil da frivillig uten diskusjon og utsettelser og bortforklaringer oppsøke hjelp for temperamentet sitt. Mange med psykiske problemer vet godt at sinnet dems gjør at de får det som de vil, underkue partner, ikke bli stilt spørsmål til hvis hen gjør noe galt fordi partner ikke tør pga sinnet osv og på den måten drar nytte av å holde partner redd for en. Så det er viktig å på et tidlig stadie lære seg å skille ut maktmisbrukerne 

Anonymkode: d5b4c...b0f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan også ringe VO linjen på 116006, volinjen.no å rådføre deg med de hvis du mistenker at du selv eller noen du kjenner blir utsatt for fysisk eller psykisk vold eller overgrep i nær relasjon 

Anonymkode: d5b4c...b0f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her er det flere instanser du eller voldsutøver kan kontakte for å få veiledning eller hjelp:

Den som er utsatt kan kontakte sitt lokale krisesenter for samtaler eller et midlertidig botilbud dersom det blir nødvendig. Her kan man få støtte, sortert tanker og følelser, og litt perspektiv på egen situasjon sammen med personalet som er god på tematikken. Alle kommuner skal ha en tilknytning til et krisesenter, og du får opp en oversikt dersom du googler krisesenter i Norge. 

VO-linjen er et godt alternativ dersom chat eller telefonsamtaler passer bedre for deg som utsatt.

For voldsutøver så finnes det også hjelp å få, litt avhengig av hvor man bor, og om vedkommende har innsett at adferden er skadelig for den andre. Alternativ til vold har kontor og samtale/gruppetilbud rundt om i landet. Noen kommuner tilbyr også sinnemestringskurs dersom det er aktuelt. Reform (Ressurssenter for menn) har også noen tilbud til menn som sliter med litt forskjellig, også i forhold til nære relasjoner. 

Behandling av psykolog eller samtaler hos familievernkontoret kan være et alternativ, men fagmiljøene som jobber med voldsutsatte advarer litt mot det da denne tematikken krever ekstra kunnskap om vold i nære relasjoner som fenomen (også emosjonell/psykisk vold). Maktbalansen i et slikt forhold er aldri jevn, og for at parterapi skal kunne fungere så må begge parter være trygge nok til å åpent snakke med hverandre om problematikken. Det er de ofte ikke dersom den ene vet at en slik samtale fører til konsekvenser når de kommer hjem. 

Anonymkode: 8b60c...239

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke alle som er klar over det. Og så er det de som er klar over det, men rettferdiggjør det med at det er fortjent eller offerets feil, eller at offeret fikk dem til å gjøre det. Kanskje bagatelliserer de volden.

Anonymkode: 66d0a...70c

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...