AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #1 Skrevet 26. mars 2022 Vi er en familie på 3, to voksne og en unge på 2 år. Vi bruker forferdelig mye penger på mat, 8000kr er gjennomsnittet i måneden. Dette er ikke greit og føler vi må skjerpe oss. Vi har prøvd å ukeshandle, men da endte vi opp med å kaste masse mat Vi greier ikke å planlegge en uke om gangen pga mannens jobb med mye kveldsjobbing og at jeg synes det er kjempevanskelig å lage middag når jeg er alene med vår hyperaktive 2 åring. Han er helt rabiat etter barnehagen… Nå har vi bare bestemt oss for å bruke 1000kr på mat i uka. Er det realistisk? Anonymkode: d9b09...e71 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #2 Skrevet 26. mars 2022 Jeg bor alene og bruker litt over 900 i uka, så det høres ganske stramt ut for meg. Men det er nok mulig. Dere må bare planlegge godt og handle billigere. Vegetarretter med bønner og linser er ofte billig og relativt lett å lage. Anonymkode: 8c8ad...484 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #3 Skrevet 26. mars 2022 Ja, det er det. Men; da må dere også planlegge etter kveldsarbeid o.l. Dere må også sette sammen en meny som sikrer at dere bruker opp de råvarene dere handler. Dere lå også være bevisste på hvilken matbutikk dere bruker. De periodene vi prøver å minske matbudsjettet bruker vi Oda. Da kan jeg i fred og ro sette sammen en meny med mye av se samme råvarene. Men; vi bruker bare å planlegge til fredag også handler vi for lørdag og søndag i fysisk butikk på lørdag. Da vil man jo gjerne ha noe ekstra godt. Vi er 4 stk; 2 voksne, 1 tenåring og en i småskolen. Vi klarer da å bruke 1200-1400 i uka.0 Anonymkode: 00849...4ae 5
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #4 Skrevet 26. mars 2022 Selvfølgelig. Kjøp mer frosne grønnsaker, bokser med hakkede tomater, kokosmelk, bønner, linser, ris og poteter. Kutt ned på kjøtt og ost. En boks med svarte bønner fungerer utmerket som taco for eksempel, og koster bare 15kr hvor kjøttdeig koster 65-70kr. Linser er flott å bruke i gryter og annet, og man får kjøpt tørre linser på kiwi som er enda billigere enn linser på boks. Fokuser på å kjøpe matvarer med lang holdbarhet. Da slipper dere å kaste mat. Gryteretter er også veldig enkelt å lage med barn. Bare sleng litt frosne grønnsaker, boks med hakkede tomater og linser, krydder (og litt kokosmelk om du vil ha litt ekstra god smak), så kan det stå og putre på ovnen i en evighet mens du gjør andre ting. Gryter smaker også like godt dagen etterpå. Anonymkode: f62c9...680 5
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #5 Skrevet 26. mars 2022 Absolutt mulig. Vi har to barn (2 og 4 år) og bruker rundt 1000 kr i uka. Men det krever at man planlegger ukesmeny og har fokus på å bruke opp alt som kjøpes inn. Vi kaster så å si aldri mat. Anonymkode: 43873...8fd
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #6 Skrevet 27. mars 2022 Selvsagt er det mulig. Men dere må være mye mer bevisst på hva dere kjøper. Jeg har aldri forstått dette med ukeshandling. Har stått bak mange mennesker med fulle handlevogner, og tenkt at "det har de på tilbud et annet sted". Men fordi de ukeshandler, kjøpes alt til den prisen den aktuelle butikken har. Og som du selv skriver: en uke er ikke spikret i stein. Ting skjer, og planer endrer seg. Mine beste tips: 1. Last ned appen "mattilbud" og planlegg utifra tilbud 2. Benytt -50% diskene som de fleste matbutikker har. Har du mulighet til å gå innom en matbutikken 2 - 3 ganger i uken, helst tidlig på morgen, kan du gjøre noen gode kupp der. Mye mat kan fryses. 3. Bruk Too good to go og kjøp varmmat. Vi har prøvd oss litt frem, og kommet frem til et utsalg hvor en pose gjerne består av 7 - 8 pakker med ulike varmretter. Det er alt fra fiskewok, karbonader og kyllingkubber, til ostegratinert pasta og tacowrap. En slik pose koster kr 39. Så kjøpt 1 - 2 ganger i uken, har vi rikelig med middag. Husk å kjøle ned og legge i fryseren så snart du kommer hjem. Innimellom benytter vi også TGTG til bakevarer. Der og har vi funnet noen utsalg som er veldig rause. Se på antall stjerner. Det gir en god pekepinn. Ellers er det vel fort for at årsaken til at summene blir høye, er at man ikke holder seg til handlelisten. Tenk mer enn en gang før du legger noe ekstra i handlevognen. Anonymkode: a8158...399 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #7 Skrevet 27. mars 2022 Hva med å lage middagen dagen før, når 2-åringen har lagt seg? Blir mye enklere dager for deg når du er alene med en spinnvill liten etter barnehagen. Eller planlegg enklere middager. Fryste grønnsaker kan dampkokes i mikro. Stek opp en langpanne med laks eller kylling i slengen, så har du for flere dager. Kokte poteter holder seg noen dager i kjøkeskapet, og kan varmes i mikro, stekes lett i panna fort. En klatt rømme i stedet for saus. Eller en smørklatt og krydder/salt og pepper - også godt på grønnsaker. Anonymkode: 0c599...e2c 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #8 Skrevet 27. mars 2022 Det går selvfølgelig, men da må dere faktisk planlegge ut fra hvordan uken ser ut. Jeg jobber turnus, matplanen lages ut fra det hver uke. Det går fint av å lage middag for to dager av gangen, f.eks lage dobbel porsjon gryterett dagen før mannen skal på kveldsvakt, så har han til å ta med seg på jobb og du kan bare varme opp til deg og barnet. Eller man kan gjøre klart en form med ting som skal i ovnen dagen før, så er det bare å sette det inn når man kommer hjem. Gjelder også å planlegge matvarer som holder seg en stund om de ikke bli spist, sjekk utløpsdatoen på det dere kjøper og bruk det som går ut først tidlig i uken. Da kan man også handle fra 50% hyllen i butikken, og der er det mye å spare. Pålegg trenger man ikke ha et enormt utvalg av, kjøp bare det du vet dere spiser, og ikke mer enn at det blir spist opp på ish en uke. Sjekk tilbud på butikkene i nærheten og planlegg ut fra det. Skriv handleliste og sjekk i skapene hva du har og hva du faktisk trenger. Har du masse gulrøtter og brokkoli i kjøleskapet når uken er omme, så planlegger du middager der du får brukt det opp. Et tips er også å sørge for at kjøleskapet er ryddig, så dere ser hva dere har og ikke glemmer ting bakerst og innerst. Jeg pleier å ukeshandle torsdag eller fredag, da har jeg hele helgen på å evt preppe mat (lasagnerester fra lørdag holder seg fint i kjøleskapet til mandag, og søndagsmiddagen kan bli rester mandag eller tirsdag). Det krever litt planlegging å komme inn i det med ukesplanlegging, ukeshandling og å få brukt alt, men det sparer dere for mye penger og også tid når det frste er på plass. Anonymkode: cc94f...f92 4
Pølsevann Skrevet 27. mars 2022 #9 Skrevet 27. mars 2022 Vanligvis ligger vi på 1300-1500 i uka, men hadde fint klart å komme på 1000 hvis det var målet. Nå tenker vi ikke på pris, bare kjøper det vi har lyst på. Men vi bruker opp maten da. Det aller dyreste du gjør er å kaste mat. Det er litt overgang å ukeshandle og planlegge for hele uka, men du kommer inn i det ganske raskt. Og det må planlegges ut fra hvordan mannen din jobber. Min har uforutsette arbeidstider og jobber en del kveld. Men jeg lager middag til han også, så spiser han den når han kommer hjem. Vårt barn er 4, og jeg husker at det var skikkelig vanskelig å få til middagslagingen etter bhg når hun var 2. Måtte ha noe kjapt og noe som lagde seg selv. Lagde opp noen porsjoner av gryter etc å la i frysern i helgene så vi hadde til nødmat senere. Og planla veldig enkle retter. Typ ovnsstekt kylling og grønnsaker. Bare ha ting på en stekeplate og sett i ovnen. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #10 Skrevet 28. mars 2022 Ja, men det krever at dere planlegger ut fra de forutsetningene dere har. Altså ting som du realistisk kan lage med den tiden du har til rådighet, og som bruker opp råvarer i løpet av en uke. Prøv å analysere hva som gikk galt når dere prøvde ukeshandling forrige gang. For ambisiøs plan, så dere lagde ikke det dere hadde planlagt? Ikke fleksibel nok? Det dyreste man gjør er å kaste mat. Ellers er det mye å spare på å velge billigere alternativ. I stedet for å kjøpe salatmix på pose, kjøp et kålhode og lag en kålsalat (bonus: holder seg mange dager i kjøleskapet). Drøy kjøttdeig ved å bytte ut halvparten med linser. Havregrøt er billigere frokost enn surdeigsbrød. Osv. Anonymkode: 4b523...910
Taluno Skrevet 28. mars 2022 #11 Skrevet 28. mars 2022 Om dere ikke kan planlegge, og i tillegg må ha relativt rask og enkel middag, så kan det bli veldig veldig vanskelig. Om dere derimot klarer planlegge for en uke, og eventuelt lage klar mye av ukas middag allerede i helga, så er det absolutt mulig. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #12 Skrevet 28. mars 2022 Ville tatt utgangspunkt i noen retter hver uke som generelt er billig. Rester kan brukes til lunsj eller kveldsmat. Lag nok til en porsjon hver. Spis skiver eller havregrøt til kvelds. Kjøp frukt på tilbud. Epler og bananer er som regel billig. Mandag: suppe (tomat, blomkål, grønnsakssuppe, gulrotsuppe, potetsuppe) Tilsett evt egg og ha brød til) Tirsdag: Gryte (lapskaus, linsegryte med smak av feks india, chilli sin carne) Onsdag: pasta (bytt ut kjøttdeig med bønner eller lag 50/50, pesto, sopp i tomatsaus) Torsdag: Grøt (Risgrøt, havregrøt, semulegrynsgrøt) Fredag: stekt ris (bruk ulikt krydder som feks karri, rester av grønnsaker, løk, kanskje rester av kjøtt, hiv oppi et par egg) Lørdag: Ostesmørbrød. Enkelt og godt! Går an å variere med feks pesto, spekeskinke på tilbud, type ost om noen er på tilbud Søndag: Pytt i panne med speilegg. Bakt potet eller søtpotet er mettende og billig. Varier fyll med rester. Litt ost på toppen. Lurt å kjøpe større poteter, bakepoteter er dyr! Fisk er blitt dyrt. Ville forsøkt å spise brødskiver med makrell i tomat til frokost/lunsj/kvelds. Av og til er det tilbud på fisk eller fiskegrateng. Kjøp høyrygg og annet billig kjøtt. Blir godt om det får koke lenge. Anonymkode: 708a3...3ea
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #13 Skrevet 28. mars 2022 Vi er fem og klarer oss helt ok på 5000 i måneden (1000 i uka + 1000 til bursdag/fest/reserve). Tips: - Sjekk kilospriser på alt - Ha handleliste på app som dere begge har tilgang til, aldri kjøp noe som ikke står på lista - Dropp dyr ferdigmat Vi spiser mest plantebasert, prøver å kjøpe mest av de grønnsakene som er i sesong (og billige). Bruker mye penger på frukt og bær, men sjekker priser og handler ikke helt ukritisk. Kjøper brune bananer når de er på 70%, legger i fryseren og har til smoothie ol. Kjøper fisk av en vi kjenner og lager all fiskemat selv. Har bare noen sorter pålegg til en hver tid, da slipper vi å kaste noe. Ellers er grøt mye billigere frokost enn brød med pålegg. Anonymkode: 9cdec...f4c 1
Gjest Igga Skrevet 28. mars 2022 #14 Skrevet 28. mars 2022 Trikset er å handle på tilbud, og rydde jevnt i skuffer, skap, kjøleskap og fryseskap. Da vet du hva du har, og kaster lite. Ikke kjøp brus, juice, sjokolade, potetgull, ferdigretter, øl, røyk, snus, poser, smaksatt melk, kutt ned på kaffe, God Morgen-yougurt, varmtdisk, salatdisk, berlinerboller, donuts, smågodt, osv. Alt som er usunt er dyrt. Å spise for mange kalorier er dyrt. Og lag lunsj hjemme. Gjør du det slik kan dere spise ganske godt for 6-7000, og noen ganger for 3-4000 i mnd.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2022 #15 Skrevet 29. april 2022 Pengesnakk klarte å bruke 1 000 kr på en ukes handling. 2 voksne og 2 barn (1,5 og 5 år) - så det er absolutt mulig https://www.youtube.com/watch?v=25yd4Qi-vvM Anonymkode: 9a59f...97e
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #16 Skrevet 30. april 2022 14 hours ago, AnonymBruker said: Pengesnakk klarte å bruke 1 000 kr på en ukes handling. 2 voksne og 2 barn (1,5 og 5 år) - så det er absolutt mulig https://www.youtube.com/watch?v=25yd4Qi-vvM Anonymkode: 9a59f...97e Men var jo en stusslig handlekurv. Bruker heller mer penger for å slippe å spise fiskepinner til middag. Lite frukt og grønt var det også. Merkelig at det er på mat man skal virkelig knipe inn om man faktisk ikke trenger det. Anonymkode: b59c6...6fc 2 1
Trilili Skrevet 30. april 2022 #17 Skrevet 30. april 2022 AnonymBruker skrev (På 26.3.2022 den 19.20): Vi er en familie på 3, to voksne og en unge på 2 år. Vi bruker forferdelig mye penger på mat, 8000kr er gjennomsnittet i måneden. Dette er ikke greit og føler vi må skjerpe oss. Vi har prøvd å ukeshandle, men da endte vi opp med å kaste masse mat Vi greier ikke å planlegge en uke om gangen pga mannens jobb med mye kveldsjobbing og at jeg synes det er kjempevanskelig å lage middag når jeg er alene med vår hyperaktive 2 åring. Han er helt rabiat etter barnehagen… Nå har vi bare bestemt oss for å bruke 1000kr på mat i uka. Er det realistisk? Anonymkode: d9b09...e71 Nei, det er ikke realistisk.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #18 Skrevet 30. april 2022 Er det veldig viktig å spare penger? Ellers ville jeg brukt penger på god, norsk mat, og heller spart på andre unyttige innkjøp. Anonymkode: 9b0b8...aa2 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2022 #19 Skrevet 30. april 2022 Mat er siste ett av de siste stedene jeg hadde kjipet inn. Næringsrik mat er så utrolig viktig for god helse. Man skal planlegge bra og være heldige med tilbud for at det skal gå an med næringsrik mat for 1000 kr/uke for 2 voksne og et barn. Anonymkode: 74b34...4d6 1 1
Gjest Villfisker Skrevet 30. april 2022 #20 Skrevet 30. april 2022 Jeg hadde ikke klart det alene engang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå