Gå til innhold

Hvor lenge holder en åpnet gulost?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor lenge holder en åpnet gulost i kjøleskapet? Jeg vil helst kjøpe hel ost som ikke er skivet, men spiser ikke så veldig mye ost at jeg får spist opp et halvt kilo på kort tid. Hvordan er det best å oppbevare den og hvor lenge holder den ca?

Anonymkode: c0080...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det finnes hel ost i mindre pakninger. Men de varer LENGE, hvis den får muggel på seg er det bare å skjære det av fordi det går ikke inn i hele osten slik som det gjør med for eksempel brød. 

Anonymkode: e7d4e...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den holder lenge hvis du har en pose som kan lukkes tett. Men vi pleier å kjøpe store pakker og fryse halvparten. 

Anonymkode: 1e1ec...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du osteklokke eller noe å oppbevare den i (i kjøleskapet), så holder den lenge.

Anonymkode: dffa4...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Annet enn å oppbevare den lufttett (og tørt, unngå kondens!) bør du unngå å ta på den, eller iallefall vaske hendene godt og ikke ta på noe annet før du tar på osten. Hold fingrene så sterile som mulig, rett og slett.

Vi kjøpte en sånn osteklokke som var så populær på diverse sosiale medier for en stund tilbake. En sånn. Den holder osten både tørr og lufttett, og du slipper å ta på den med fingrene sånn at den ikke så lett får mugg på seg. Du bare presser osten oppover fra bunnen når det begynner lite igjen på toppen (den ligger på et brett inni beholderen, brettet presser du oppover med fingrene) Med andre ord: du tar ikke på osten i det hele tatt.

Med denne så hadde vi osten helt uten mugg i minst 1 måned, kanskje mer. Før pleide vi å få mugg etter ca 2-3 uker. Det er en stund siden sist vi brukte den så er litt usikker på hvor lenge (pleier å kjøpe ferdigoppskjært, eller ost i trekanter, og denne osteklokka tar bare firkantede oster) men den varte overraskende lenge. Minst dobbelt så lenge som vi bruker å ha den. Jeg sjekket alltid nøye for mugg men fant aldri noe som helst, jeg ble helt sjokkert hvor holdbar osten ble. :fnise: 

Så den osteklokka jeg linket til anbefaler jeg absolutt. Spiser man mye ost, og kjøper oster som er hele firkanter, tror jeg man vil merke stor forskjell på hvor godt den holder seg!

Men husk også at ost kan du fint fryse, men konsistensen kan forandre seg litt etter opptining. Spiser du en del ost som du smelter (pizza, lasagne eller ostesmørbrød, eller taco hvis du har på osten før du slenger lefsa i mikroen) kan du jo raspe opp en del av ostebiten og fryse det. Da varer det jo "evig".

Anonymkode: 7345e...4e0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Da jeg bodde alene pleide jeg å kutte osten i to og fryse halvparten. Et annet triks er å skjære fra forskjellige sider hver gang, så får du oftere «ny overflate». Litt vanskelig å forklare, håper du skjønner hva jeg mener. 

Anonymkode: d37eb...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...