Gå til innhold

Hvilken uke - og hvorfor regner legen anderledes?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

I dag var jeg til min første kontroll og det var veldig hyggelig, særlig fordi det var første gangen jeg traff min nye fastlege og hun var veldig flink. Likevel var det en ting jeg stusset over; hun sa at man regner uken etter første dag i siste menstruasjon som uke 0 mens jeg mener å ha lest at denne telles som uke 1. Alle steder på nettet hvor man kan beregne ukenummer og termin ser også ut til å regne den første uken som uke 1.

Med sist første menstruasjonsdag 12. august får jeg da at jeg er i uke 10, mens legen mente jeg er i uke 9. Nå er ikke dette så fryktelig viktig, men jeg syns det er morro å lese om hver uke og følge litt med på hva som skjer :) I tillegg har jeg en spontanabort bak meg og vil helst vente til etter uke 12 med å fortelle det på jobben etc, samtidig som jeg syns magen vokser litt og gjerne vil dele nyheten med andre.

Så; hva er egentlig riktig? Og er det noen som vet hvordan de regner ut dette f.eks. ved Ullevål (som jeg forstår innkaller til ultralyd i uke 18 )?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Siste menstruasjon er første uke i svangerskapet. Det sier alle innen helsevesnet som jeg har vært i kontakt med i forbindelse med mitt svangerskap.

Er du sikker på at du ikke har misforstått henne? Man snakker om fulle uker hos legen, altså du er 9 fulle uker på vei, men i din 10, uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Min siste mens var 13. august, og jeg trodde jeg var 8+1...

Er jeg da i stedet 9+1? Trodde vi skulle gå ut i fra første dag i siste mens og trekke fra en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Første dag i siste mens. Punktum. Ikke trekke fra noen uke. (men når du regner ut termin tar du første dag i siste mens, LEGGER TIL en uke, og trekker fra tre måneder, det er din termin (neste år da altså :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg hadde siste mens første dag 9.august så da har jeg regnet meg frem til at jeg er 9+5 idag...og legen var enig med meg.

dette har jeg regnet ut på forkjellige graviditetskalendere ,og har som regel fått likt svar.. :wink:

klemz

puzina 9+5 idag :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Tror nok leger og jordmødre har litt forskjellige meninger der.

Jeg var til lege og jordmor annenhver gang og de hadde forskjellig oppfattning, slik at helsekortet mitt er litt snodig på datoer.

Men nå får du jo eksakt termin på ultralyd da, så tenk heller fram mot den datoen du.

Lykke til framover, og med babyen som kommer!!!!!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...