Gå til innhold

Kommer renta deres til å stige eller har dere bundet den?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

stiger renta deres eller har dere fryst den. 

Anonymkode: 6c076...763

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

stiger renta deres eller har dere fryst den. 

Anonymkode: 6c076...763

Vi har flytende rente -så den vil stige nå. Tok opp vårt første lån i -97/98 Så har vært ute for veldig høye renter tidligere, så stresser ikke med renteøkning. Vi har heldigvis råd til det, hadde vurdert fryst rente nå om vi ikke hadde så mye slingringsmonn i økonomien.

Anonymkode: 9c819...b98

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kombolån, så har fast rente på en del og flytende på den andre. Trengte fleksibiliteten til å kunne betale ekstra ned på lånet, samtidig som jeg er mer skjermet fra økonomisk risiko om renten skulle stige mye. 

Anonymkode: b3335...1a6

AnonymBruker
Skrevet

Har bundet renta. 

Anonymkode: 41335...961

AnonymBruker
Skrevet

Renta vår har allerede steget. Hadde 1,76 % på rammelån, nå er den 2 %.

Anonymkode: db039...4d9

AnonymBruker
Skrevet

Vi har bundet, om det kommer 2 økninger til vil den flytende renten være høyere en det vi har bundet til. Og etter det som står i media vil de øke den 7 ganger innen utgangen av 23. 

Anonymkode: e0049...a16

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bundet på 2,29 %.

Anonymkode: 3b128...8eb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bundet renta for tre år og er veldig glad for det nå. Når jeg hører at renta skal opp i 4%! 

Anonymkode: b12a7...240

AnonymBruker
Skrevet

Bandt for tre år på 1.65, veldig fornøyd med det nå. Angrer bare på at jeg ikke tok det lenger😂

Anonymkode: b3922...f71

AnonymBruker
Skrevet

Bandt nylig mesteparten av lånet på 2,99 %. 25 % av differansen mellom vår gamle flytende og vår nye, faste rente ble spist opp allerede på torsdagens rentemøte. Fornøyde med valget.

Anonymkode: 8a0c1...357

AnonymBruker
Skrevet

Dette er min type tråd! Har fastrente såklart.

Så får vi se om hun jeg krangler med i alle andre tråder om dette kommer inn her også, med sine mystiske "jaja, vi får se da 🥴

Anonymkode: 40a53...d77

AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper den stiger siden jeg ikke har lån, men penger i banken.

Anonymkode: 622ee...62d

Skrevet

Har bundet på 1,39% effektiv ut neste år heldigvis. Så det blir en stund til jeg merker noe. 

Skrevet

Bundet for 20 år. Effektiv rente 2%.

Så bekymringer når det kommer til boligrente trengs ikke tenkes på før på 2040 tallet, men følge med kommer jeg til å gjøre 😀

AnonymBruker
Skrevet

Har fastrente i 10 år til gjennom husbanken :-)

Anonymkode: a13f1...d87

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette er min type tråd! Har fastrente såklart.

Så får vi se om hun jeg krangler med i alle andre tråder om dette kommer inn her også, med sine mystiske "jaja, vi får se da 🥴

Det er ikke meg du krangler med da, men jeg har lyst til å diskutere litt med deg, håper det er greit? Og jeg skal holde meg til tema i HI, så godt jeg kan. 

Det er en stor fordel med fastrente - god nattesøvn for de med begrensa økonomi. For de fleste andre er det et herk. 

La oss si at du arver en god slump penger, vinner stort i lotto eller får høyere lønn. Du kan betale inn mer på lånet, men det vil ikke ha noe å si. Du har forplikta deg ovenfor banken til å betale en viss sum. Men selvsagt, det motsatte kan også skje, men slik har det ikke vært siden 2011. 

Eller hva om en ny eller gammel partner vil kjøpe seg inn? Det er heller ikke ukomplisert. 

Nå er ikke jeg så god på dette, og de med peiling må mer enn gjerne korrigere meg. 

Poenget mitt er at fastrente kan låse deg litt fast. 

Jeg har fastrente sjøl, og det har vært litt både og. Av forskjellige grunner endte jeg opp med 6.5 ganger inntekta i lån + 240 000 i studielån. Og jeg skulle etablere meg med hvitevarer og møbler. I mitt tilfelle måtte jeg binde. Jeg har det vel enda litt trangt. 

Jeg har altså fastrente på effektive 2.8% og har 5 år igjen. Det er jo greit nå mens renta er på vei opp. Men jeg skulle gjerne hatt lavere i de 5 foregående åra, spist enda mer havregrøt og banka ned. 

Fastrente kan være riktig for en del, men stort sett er det et tapsprosjekt. Særlig for de med høye lønninger. 

Skrevet

Jeg håper virkelig den stiger. 12-15% hadde vært det ideelle. 

AnonymBruker
Skrevet
Igga skrev (1 time siden):

Det er ikke meg du krangler med da, men jeg har lyst til å diskutere litt med deg, håper det er greit? Og jeg skal holde meg til tema i HI, så godt jeg kan. 

Det er en stor fordel med fastrente - god nattesøvn for de med begrensa økonomi. For de fleste andre er det et herk. 

La oss si at du arver en god slump penger, vinner stort i lotto eller får høyere lønn. Du kan betale inn mer på lånet, men det vil ikke ha noe å si. Du har forplikta deg ovenfor banken til å betale en viss sum. Men selvsagt, det motsatte kan også skje, men slik har det ikke vært siden 2011. 

Eller hva om en ny eller gammel partner vil kjøpe seg inn? Det er heller ikke ukomplisert. 

Nå er ikke jeg så god på dette, og de med peiling må mer enn gjerne korrigere meg. 

Poenget mitt er at fastrente kan låse deg litt fast. 

Jeg har fastrente sjøl, og det har vært litt både og. Av forskjellige grunner endte jeg opp med 6.5 ganger inntekta i lån + 240 000 i studielån. Og jeg skulle etablere meg med hvitevarer og møbler. I mitt tilfelle måtte jeg binde. Jeg har det vel enda litt trangt. 

Jeg har altså fastrente på effektive 2.8% og har 5 år igjen. Det er jo greit nå mens renta er på vei opp. Men jeg skulle gjerne hatt lavere i de 5 foregående åra, spist enda mer havregrøt og banka ned. 

Fastrente kan være riktig for en del, men stort sett er det et tapsprosjekt. Særlig for de med høye lønninger. 

Ja, gjerne det! 

Ja, greit, det kan være kjipt å ikke kunne betale ned ekstra hvis man plutselig får råd til det. Men det finnes løsninger. Man kan for eksempel sette pengene i fond frem til bindingstiden utløper, og så betale ned ekstra da. 

Det kan kanskje være komplisert hvis en partner skal kjøpe seg inn, det kan jeg forstå. Har ikke satt meg inn i det, da jeg og partneren allerede har lånet sammen.

Men på den annen side, er fastrente mere fleksibelt enn mange tror. Blant annet så jeg i en annen tråd et argument mot å binde renten var at det ikke gikk å refinansiere lånet. Jeg måtte sjekke med min bank, og der fikk jeg vite at det var ikke noe problem (dette var i DNB).

Vi har også lån på godt over femgangen (foreldre som medlåntaker). Vi var ikke tvunget av banken til å binde, men følte at det var det tryggeste.

Ennå et argument mot fastrente, er at det sjeldent har lønnet seg i et historisk perspektiv (sjeldent, ikke aldri). Men det vi må huske på, er at vi i et historisk perspektiv også sjeldent har hatt mulighet til å binde lånet på en rekordlav rente. I hvertfall hvis man bandt den i fjor, som vi gjorde da. Jeg tror kanskje fortsatt man kan få noen ålreite tilbud rundt om, men da må man være virkelig rask på labben. 

Et siste argument er fallhøyden, som henger litt sammen med den rekordlave renten fra forrige argument. Bandt man renten på kanskje 5-6% i "gamle dager", så kunne man tape ganske mange tusen dersom renten stupte. I dag, hvis man binder renten på 3% (eller lavere, hvis man var tidlig ute), er fallhøyden begrenset. Selv om renten skulle holde seg rekordlav de neste 10 årene (svært usannsynlig), vil man uansett ikke ha tapt så mye. Og den andre veien, kan renta stige. Mye. En svært billig forsikring, som man kanskje til og med kan tjene litt på, i mine øyne. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, gjerne det! 

Ja, greit, det kan være kjipt å ikke kunne betale ned ekstra hvis man plutselig får råd til det. Men det finnes løsninger. Man kan for eksempel sette pengene i fond frem til bindingstiden utløper, og så betale ned ekstra da. 

Det kan kanskje være komplisert hvis en partner skal kjøpe seg inn, det kan jeg forstå. Har ikke satt meg inn i det, da jeg og partneren allerede har lånet sammen.

Men på den annen side, er fastrente mere fleksibelt enn mange tror. Blant annet så jeg i en annen tråd et argument mot å binde renten var at det ikke gikk å refinansiere lånet. Jeg måtte sjekke med min bank, og der fikk jeg vite at det var ikke noe problem (dette var i DNB).

Vi har også lån på godt over femgangen (foreldre som medlåntaker). Vi var ikke tvunget av banken til å binde, men følte at det var det tryggeste.

Ennå et argument mot fastrente, er at det sjeldent har lønnet seg i et historisk perspektiv (sjeldent, ikke aldri). Men det vi må huske på, er at vi i et historisk perspektiv også sjeldent har hatt mulighet til å binde lånet på en rekordlav rente. I hvertfall hvis man bandt den i fjor, som vi gjorde da. Jeg tror kanskje fortsatt man kan få noen ålreite tilbud rundt om, men da må man være virkelig rask på labben. 

Et siste argument er fallhøyden, som henger litt sammen med den rekordlave renten fra forrige argument. Bandt man renten på kanskje 5-6% i "gamle dager", så kunne man tape ganske mange tusen dersom renten stupte. I dag, hvis man binder renten på 3% (eller lavere, hvis man var tidlig ute), er fallhøyden begrenset. Selv om renten skulle holde seg rekordlav de neste 10 årene (svært usannsynlig), vil man uansett ikke ha tapt så mye. Og den andre veien, kan renta stige. Mye. En svært billig forsikring, som man kanskje til og med kan tjene litt på, i mine øyne. 

Så bra😊

Du har veldig gode argumenter, synes jeg. Og de bidrar til å utvide perspektivet mitt. 

Å sette pengene i fond er smart. Men det bør vel helst være et globalt og bredt ett? Og så er det vel noe skatt på å løse ut pengene? 

Men dette er et regnestykke jeg ikke skal gi meg ut på. Men ja, det virker som ei god løsning. Jeg gjør det slik sjøl, jeg har ett globalt og 3 bransje. Men jeg har tenkt at det skal være pensjon. 

Kan du noe om skatt på uttak av fond? Har du fond? Hvilke har du? 

Fastrente har jo sjeldent lønt seg, kanskje det ikke vil gjøre det nå heller. Men den veldig lave renta vi har hatt - har man kunne binde burde man ha gjort det. Stort sett. Jeg hadde 7% på boliglån for 20 år siden. Så mine effektive 2.8 nå, minus 22% skattefradrag på rentene og inflasjon, vel, det er jeg strålende fornøyd med. 

Jeg er enig med deg her også. 3% er "ingenting". 

Jeg har nok vært litt blind på den veldig lave renta de med flytende har hatt, uten å ta innover meg at også jeg har unormalt lav rente. 

Jeg må nesten få si takk for det, at jeg nå ser litt annerledes på det. 

Og så må jeg minne meg selv om en kollega jeg hadde på begynnelsen av 00-tallet. Han bant boliglånet sitt på 8% i 10 år. Han var rimelig forbanna på seg sjøl. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...