AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #21 Skrevet 26. mars 2022 Aldri opplevd sokkel med best standard men kanskje hvis du har et visst tak på utgiftene. En sokkel til 7000 kr i leieutgifter pr mnd er nok mye bedre standard enn sentrumsnær ett roms hybel til 7000 f eks. Jeg har bodd i to sokkelleiligheter før jeg flyttet i toromsen jeg bor i nå. Mest negative var alltid høre skritt og støy fra de som bor over. Etasjeskillere i hus er mye tynnere enn etasjeskillere i blokk. Siden jeg hørte de så godt følte jeg at jeg selv måtte liste meg rundt for å ikke være til plage så jeg følte meg aldri ordentlig hjemme. Jeg syns det var ubehagelig at noen andre alltid kunne se og høre når jeg gikk og kom og når jeg fikk besøk og når de dro, følte meg overvåket. Det ble ekstremt gulvkaldt på vinteren og var mørkt og trist med lite lys inn på sommeren, og den ene sokkelleiligheten var også et edderkopp mekka... Jeg kunne ikke bodd i sokkelleilighet igjen men er nok litt ekstra følsom for det med å føle at jeg har andre oppå meg og kunne heller aldri bodd i kollektiv feks. For de som kan det og ikke bryr seg om å høre de i etasjen over hele tiden og bli hørt selv så går det sikkert mye bedre men jeg trives ikke Anonymkode: 44939...e93 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #22 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Nei. Sokkelleilighet er nederste etasje på et hus som ligger i en skråning, altså sokkelen har tre vegger mot friluft og bakveggen mot bakken. Men kjellerleiligheter har alle vegger mot bakken, ingen vegger mot friluft. Anonymkode: 0bf8a...7a3 Så kjeller er lenger nedi jorda med andre ord? Ts Anonymkode: 56891...359 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #23 Skrevet 26. mars 2022 Hva som er pluss og minus må nesten vurderes fra leilighet til leilighet. Vi leier ut en som er stor og fin med høy standard, ikke under bakkenivå, etasjeskiller i betong (hører ikke hverandre), lys (like store vinduer som resten av huset), egen terrasse, supre solforhold, flott utsikt (1 minutt å gå ned til sjøen), dyrt strøk/nabolag. Vi er hyggelige folk og forrige leieboer bodde her i over 8 år☺️ Anonymkode: 3a5ac...b16 4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #24 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg hører bare negativt om det å bo i sokkelleilighet, men ser at det er ofte de leilighetene som har best standard. Erfaringer ? Anonymkode: 56891...359 Først og fremst er det viktigste du har et sted å hvile og sove ut. Husk det er kun en midlertidig prosjekt. Anonymkode: b2ca5...02c 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #25 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Så kjeller er lenger nedi jorda med andre ord? Ts Anonymkode: 56891...359 Ja, kjellerleilighet er i en kjeller under jorda, mens sokkel er nederste del av et hus i skråning, altså mest i friluft. Se bildene. Anonymkode: 0bf8a...7a3 2 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #26 Skrevet 27. mars 2022 jeg bor i sokkelen på et nytt hus. Jeg har en fantastisk utsikt, samt sol hele dagen og kvelden . Minuset er at det koker her på sommeren. godt og varmt på vinteren. hører ikke så mye fra etasjen over. de legger seg alltid 22 .00. Det er ganske mange krypdyr på det ene soverommet, fordi det ligger under bakken.. der er det mange arter.. men men vant til dem nå . Anonymkode: e003c...417 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #27 Skrevet 27. mars 2022 Vi har hus som har 1.etg og innredet kjeller. Vi har soverom i 1.etg, men det er mye mer perfekt soveklima i kjelleren. Oppe kan det bli for varmt av kveldssola, mens kjelleren er alltid sval på sommeren, men likevel ikke kald på vinteren (har gulvvarme). Anonymkode: 00381...f28
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #28 Skrevet 27. mars 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Ja, kjellerleilighet er i en kjeller under jorda, mens sokkel er nederste del av et hus i skråning, altså mest i friluft. Se bildene. Anonymkode: 0bf8a...7a3 Jeg leide en leilighet som hadde begge deler. Den ene siden hadde vinduer mot gateplan i lysgrav og den andre siden var i friluft. Er det fremdeles sokkel da? Anonymkode: c65df...cc6 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #29 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg leide en leilighet som hadde begge deler. Den ene siden hadde vinduer mot gateplan i lysgrav og den andre siden var i friluft. Er det fremdeles sokkel da? Anonymkode: c65df...cc6 vil jo si det er sokkel. Anonymkode: b2ca5...02c
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #30 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg leide en leilighet som hadde begge deler. Den ene siden hadde vinduer mot gateplan i lysgrav og den andre siden var i friluft. Er det fremdeles sokkel da? Anonymkode: c65df...cc6 Ja, alle sokler har jo en bakvegg mot jord, siden huset er i en skråning. Anonymkode: 0bf8a...7a3 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #31 Skrevet 27. mars 2022 Bor i en sokkelleilighet som jeg tror er fra tidlig 90-tall. Den største ulempen for meg her er at stuevinduene har veranda over seg, så det kommer ikke inn så mye lys. Jeg får ikke så mye edderkopper og slikt inn, og de som dukker opp får enten være i fred eller loses ut igjen (alt etter hvor jeg finner dem). Bor i et stille strøk, så ikke så mye støy og trafikk. På sommeren har jeg ytterdøra stående åpen når været tillater det siden jeg er luftegal, det har medført at et par katter i nabolaget har tatt seg en titt, men det synes jeg bare er hyggelig. Jeg liker ikke å ha det varmt, så det passer meg fint at det er kjølig. Har varmekabler i stua som jeg aldri har brukt. Det er litt lytt, men de over meg er heldigvis stille og rolige, så jeg plages ikke av støy. Anonymkode: 43d28...a8d 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #32 Skrevet 28. mars 2022 Bor i en sokkelleilighet i Oslo (nederst i en lavblokk). Fordeler (hos meg😞 - Jeg har hage / uteplass, noe de som bor i leilighetene over ikke har. - Svalt om sommeren. - Ikke innsyn / fin utsikt til grøntområde. - Slipper å bære handleposer så langt, fordi jeg bare kan gå rett inn fra bakkenivå. De andre naboene i samme bygg må gå mye lenger. - Enkel rømming ved brann og ulykker. Ulemper (hos meg): - Vil tro at jeg har noe mer insekter (les: edderkopper) enn det naboene har, men det er ikke noe stort problem. Jeg er kjempefornøyd, og velger nok sokkel neste gang også. Men beliggenheten har alt å si - ville ikke ha valgt en sokkelleilighet som lå på gateplan i et trafikkert strøk, med mye innsyn. Anonymkode: 497ce...ba0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå