AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #1 Skrevet 26. mars 2022 Jeg hører bare negativt om det å bo i sokkelleilighet, men ser at det er ofte de leilighetene som har best standard. Erfaringer ? Anonymkode: 56891...359
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #2 Skrevet 26. mars 2022 Negativt: Kaldt om vinteren Støy fra leiligheten over og evt gateplan Mørkt Innsyn (som regel) Lite luftemuligheter. Jeg fikk alltid insekter inn i leiligheten da jeg åpnet vinduene Større mulighet for innbrudd Positivt: Kaldt om sommeren, muligens Sikrere rømningsvei ved brann Anonymkode: c65df...cc6 2
Traktor Skrevet 26. mars 2022 #3 Skrevet 26. mars 2022 (endret) AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Sikrere rømningsvei ved brann Ofte er det jo heller ikke det. På den positive siden er det jo tryggere ved bombing, spesielt fra lufta, og ved orkan. Også ideelt med tanke på stråling fra atombomber og ulykker. Endret 26. mars 2022 av Traktor 4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #4 Skrevet 26. mars 2022 43 minutter siden, AnonymBruker said: Negativt: Kaldt om vinteren Støy fra leiligheten over og evt gateplan Mørkt Innsyn (som regel) Lite luftemuligheter. Jeg fikk alltid insekter inn i leiligheten da jeg åpnet vinduene Større mulighet for innbrudd Positivt: Kaldt om sommeren, muligens Sikrere rømningsvei ved brann Anonymkode: c65df...cc6 Dette stemmer ikke for min sokkelleilighet. Her er det lunt om vinteren, kjølig om sommeren. Ikke innsyn eller støy. Det er mindre lys da. Om man leier er det ofte i samme bolig som utleier, hvor man er mer avhengig av at utleier er en alright person siden man bor så nært. Anonymkode: a4907...c87 8
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #5 Skrevet 26. mars 2022 Jeg ville ikke leid om de over har små barn, dyr eller hjemmekinoanlegg. Det er de tre største støyende tingene Anonymkode: f0b5b...04e 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #6 Skrevet 26. mars 2022 Mest negative er at man i de fleste tilfeller bor under en familie. Anonymkode: 01ff3...11c 2
Million Skrevet 26. mars 2022 #7 Skrevet 26. mars 2022 Det er ofte edderkopper inne i sokkelleiligheter, fordi vinduene er så nær bakken. Så er du redd eller misliker edderkopper og slike kryp, kan det bli kjipt å bo i sokkelleiligheten. Du hører også gjerne alt fra naboene over deg. Ofte er det ikke støydemping eller særlig isolering mellom over- og underetasjene i eneboliger, så det kan av og til bli svært lytt. Man kan høre hvert minste trinn, og normal gåing oppe kan høres ut som elefant-tramp nede. Møbler som trekkes ut (stoler) skraper i gulvet og alt blir bråk for de nedenunder. Ofte kan det også være en del innsyn om man bor i sokkel, og eieren av huset bruker hagen rett utenfor dine vinduer. Litt kjipt. Særlig hvis de har unger, små unger, som slippes ut for å leke og hoie og skrike i hagen klokka sju i helgene... 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #8 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Negativt: Kaldt om vinteren Støy fra leiligheten over og evt gateplan Mørkt Innsyn (som regel) Lite luftemuligheter. Jeg fikk alltid insekter inn i leiligheten da jeg åpnet vinduene Større mulighet for innbrudd Positivt: Kaldt om sommeren, muligens Sikrere rømningsvei ved brann Anonymkode: c65df...cc6 Mange sokler har varmekabler på gulvet, så det er varmt og deilig. Hvorfor skulle det være innsyn? Som regel ligger sokler på nedsiden av hus i skråning, og dermed er det mindre innsyn der siden det ikke er naboer på samme plan, i motsetning til etasjen over på den flate siden, mot gata. Lysforhold kommer an på, er det sokkel så er det fulle vinduer, kjellerleilighet med kun små vinduer er verre. Og det kommer heller ikke inn mer innsekter, vinduene er jo vanlig høyde fra bakken... Anonymkode: 0bf8a...7a3 7
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #9 Skrevet 26. mars 2022 Million skrev (8 minutter siden): Det er ofte edderkopper inne i sokkelleiligheter, fordi vinduene er så nær bakken. Ofte kan det også være en del innsyn om man bor i sokkel, og eieren av huset bruker hagen rett utenfor dine vinduer. Vinduene i en sokkel har vanlig høyde til bakken, du tenker på kjellerleilighet, ikke sokkelleilighet. Og på sokler hører som regel hagen på nedsiden til sokkelen. Anonymkode: 0bf8a...7a3 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #10 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Negativt: Kaldt om vinteren Støy fra leiligheten over og evt gateplan Mørkt Innsyn (som regel) Lite luftemuligheter. Jeg fikk alltid insekter inn i leiligheten da jeg åpnet vinduene Større mulighet for innbrudd Positivt: Kaldt om sommeren, muligens Sikrere rømningsvei ved brann Anonymkode: c65df...cc6 De punktene jeg har uthevet stemmer ikke her, for sokkelleilighetene er så godt skjult fra gaten at de færreste vet at de eksisterer, det er ikke innsyn fra noen retning, og det er store vinduer i stuen og på soverommet. Det kan være litt kaldt på vinteren, men vedfyring hjelper godt. Anonymkode: 31dde...476
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #11 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): De punktene jeg har uthevet stemmer ikke her, for sokkelleilighetene er så godt skjult fra gaten at de færreste vet at de eksisterer, det er ikke innsyn fra noen retning, og det er store vinduer i stuen og på soverommet. Det kan være litt kaldt på vinteren, men vedfyring hjelper godt. Anonymkode: 31dde...476 Jeg tror mange her blander sokkelleilighet og kjellerleilighet. Anonymkode: 0bf8a...7a3 6
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #12 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Vinduene i en sokkel har vanlig høyde til bakken, du tenker på kjellerleilighet, ikke sokkelleilighet. Og på sokler hører som regel hagen på nedsiden til sokkelen. Anonymkode: 0bf8a...7a3 Er ikke kjeller og sokkel det samme? Ts Anonymkode: 56891...359
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #14 Skrevet 26. mars 2022 Fordel: du har et sted å bo Anonymkode: 33223...82e 1 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #15 Skrevet 26. mars 2022 Fredelig skrev (21 minutter siden): Bare ulemper med å bo i sokkel. Fortell Ts Anonymkode: 56891...359
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #16 Skrevet 26. mars 2022 Bodd i sokkel i 7 år (generasjonsbolig). Ulemper her: - ingen vindu på baksiden av leiligheten på grunn av terreng - terrasse på delen over tar noe dagslys fra kjøkkenvindu, men likevel fin utsikt - sporadiske edderkopper om vår/sommer, men finner nok færre enn én i uken, så ikke noe problem - mister sol tidlig på grunn av ikke adgang til baksiden av huset som har kveldssolen - hører trinnlyd fra overetasje, og når det trekkes ned i do fra det ene toalettet der Fordeler her: - varmekabler i alle rom, og god lufting så godt inneklima - uteplass i forbindelse med hage, så supert med barn - trappefri adkomst og inne - grønt og fint utenfor - lette rømningsveier - ingen innsyn med mindre noen virkelig går bort til vinduet og kikker inn - folk i huset, så mindre grunn til å være husredd Anonymkode: afd85...a0a 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #17 Skrevet 26. mars 2022 Sokkel er jo som regel og delvis under bakken er de ikke det? Virker iallfall slik når jeg har sett annonser og slikt i gamle dager. 😄 Uansett så er de i bunnen av huset så litt mer fancy å kalle det sokkel enn kjellerleilighet.. Ser ingen fordeler med å bo i sokkel/kjeller sånn utenom at du har et sted å bo. Edderkopper og smådyr elsker jo slike steder, det blir fort kaldt og du må varme opp og siden varmen går opp så må du fyre mer og de over får ikke bare leie men og varmen. Når man bor i hus så er det ofte lydt på en helt annen måte en blokk og leilighetskomplekser så alt av lyd går egentlig begge veier... Større risiko for at du får kloakken inn eller at vannet renner inn om det blir mye nedbør. Anonymkode: b6f92...a21 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #18 Skrevet 26. mars 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Sokkel er jo som regel og delvis under bakken er de ikke det? Virker iallfall slik når jeg har sett annonser og slikt i gamle dager. 😄 Uansett så er de i bunnen av huset så litt mer fancy å kalle det sokkel enn kjellerleilighet.. Ser ingen fordeler med å bo i sokkel/kjeller sånn utenom at du har et sted å bo. Edderkopper og smådyr elsker jo slike steder, det blir fort kaldt og du må varme opp og siden varmen går opp så må du fyre mer og de over får ikke bare leie men og varmen. Når man bor i hus så er det ofte lydt på en helt annen måte en blokk og leilighetskomplekser så alt av lyd går egentlig begge veier... Større risiko for at du får kloakken inn eller at vannet renner inn om det blir mye nedbør. Anonymkode: b6f92...a21 En fordel at det er ganske rimelig å leie en sokkelleilighet Anonymkode: 7e722...137 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #19 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er ikke kjeller og sokkel det samme? Ts Anonymkode: 56891...359 Nei. Sokkelleilighet er nederste etasje på et hus som ligger i en skråning, altså sokkelen har tre vegger mot friluft og bakveggen mot bakken. Men kjellerleiligheter har alle vegger mot bakken, ingen vegger mot friluft. Anonymkode: 0bf8a...7a3 4
Gjest Hottentått Skrevet 26. mars 2022 #20 Skrevet 26. mars 2022 Traktor skrev (4 timer siden): Ofte er det jo heller ikke det. På den positive siden er det jo tryggere ved bombing, spesielt fra lufta, og ved orkan. Også ideelt med tanke på stråling fra atombomber og ulykker. Hvordan tenker du at det hjelper å bo i sokkelleilighet ved atomulykker? Du forstår omfanget av en slik ulykke, ikke sant?🧐
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå