AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #1 Skrevet 26. mars 2022 Jeg har full forståelse for dere som er involvert i NAV og hvor ufattelig slitsomt og nedtrykkende dette er utifra hva jeg hører fra de som er pårørende eller syke selv. jeg skyr NAV som pesten, etter alle erfaringer jeg har hørt. Og selv om jeg har sterke smerter etter en ulykke hvor jeg fikk mange brudd er det samtidig befriende å jobbe 100% og dermed ikke være avhengig av NAV. La oss i det minste sette pris på det, vi som jobber- vi er frie! Anonymkode: db1ab...077 4 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #2 Skrevet 26. mars 2022 Det er ikke så galt om du er ufør eller pensjonist. Årene på sosialhjelp og AAP var nær ved å drive meg til selvmord, men nå da jeg slipper å ha jevnlig kontakt med dem, slippe skjemaer, meldekort, veiledere, utprøving, arbeidsgivere som vil ha gratis arbeidskraft, ubrukelige kurs og konstant rapportering og mistenkeliggjøring, kan jeg endelig begynne å fokusere på egen helse. Kanskje jeg til og med kan finne veien tilbake til arbeidslivet. Jeg er 100% sikker på at mange drives til sykdom av NAV, og at arbeidslinja gjør folk som kunne kommmet tilbake til jobb, uføre. Anonymkode: e5d93...d07 5 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #3 Skrevet 26. mars 2022 Jeg er da vitterlig fri jeg også selv om jeg mottar uførestønad. Reiser utenlands minst to ganger i året, har en grei nedbetalt enebolig og bil av nyere årgang. Er fri til å pusle i hagen når jeg ønsker, vedlikehold av huset taes jevnlig slik at det ikke forfaller. Selfølgelig skulle jeg ønske jeg kunne vært i jobb, men helsen tilsier at det ikke kan gjennomføres så jeg gjør det beste ut av de kortene jeg har fått tildelt. Vi er fri på en annen måte enn de som er i full jobb. Er man så dum og graver seg ned når man får innvilget uførestønad så er det de det er noe feil med. Uførestønad er ikke en uting men en velsignelse fra den norske stat slik at vi klarer å holde hodet over vannet. Anonymkode: 8dcfe...57d 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #4 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har full forståelse for dere som er involvert i NAV og hvor ufattelig slitsomt og nedtrykkende dette er utifra hva jeg hører fra de som er pårørende eller syke selv. jeg skyr NAV som pesten, etter alle erfaringer jeg har hørt. Og selv om jeg har sterke smerter etter en ulykke hvor jeg fikk mange brudd er det samtidig befriende å jobbe 100% og dermed ikke være avhengig av NAV. La oss i det minste sette pris på det, vi som jobber- vi er frie! Anonymkode: db1ab...077 Sett pris på det så lenge du kan du. Når kroppen sier stopp, er innstillingen din når du møter NAV avgjørende for hvor fort du sluses videre i systemet. Jeg har nettopp vært i dette selv etter alvorlige brudd og kroniske smerter. Klarte å holde ut i jobben i 10 år. Så ytterligere 10 år på å bli ferdig med arbeidsavklaring (alle reformene dro meg tilbake til start hver gang). I dag er jeg takknemlig for at jeg blir tatt vare på av samfunnet med 100% ufør. Jeg prøver å bidra og vise takknemlighet for dette med å hjelpe andre når jeg kan. Har enda til gode å møte vanskelige saksbehandlere. I 20 har har jeg følt meg fri fordi jeg overlevde ulykka😊 NAV har støttet meg og båret meg frem hele tiden. Anonymkode: 793d9...584 5 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #5 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg er da vitterlig fri jeg også selv om jeg mottar uførestønad. Reiser utenlands minst to ganger i året, har en grei nedbetalt enebolig og bil av nyere årgang. Er fri til å pusle i hagen når jeg ønsker, vedlikehold av huset taes jevnlig slik at det ikke forfaller. Selfølgelig skulle jeg ønske jeg kunne vært i jobb, men helsen tilsier at det ikke kan gjennomføres så jeg gjør det beste ut av de kortene jeg har fått tildelt. Vi er fri på en annen måte enn de som er i full jobb. Er man så dum og graver seg ned når man får innvilget uførestønad så er det de det er noe feil med. Uførestønad er ikke en uting men en velsignelse fra den norske stat slik at vi klarer å holde hodet over vannet. Anonymkode: 8dcfe...57d For meg er det ikke å være «fri» selv om jeg er 100% uføretrygdet. Hva skal man med frihet og mye fritid når man er syk og hver dag er lik? Å aldri glede seg til helg eller å aldri føle at «nå blir det deilig med ferie» osv. Jeg føler meg det mosatte av fri, jeg føler meg fanget inn i en maktesløs situasjon. Anonymkode: 8d8e8...415 4 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #6 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For meg er det ikke å være «fri» selv om jeg er 100% uføretrygdet. Hva skal man med frihet og mye fritid når man er syk og hver dag er lik? Å aldri glede seg til helg eller å aldri føle at «nå blir det deilig med ferie» osv. Jeg føler meg det mosatte av fri, jeg føler meg fanget inn i en maktesløs situasjon. Anonymkode: 8d8e8...415 Men da er det jo gjerne noe med hvordan du tenker, og hvordan du ser på ting. Jeg går på AAP, og ukedagene er enten fullstappet med timeavtaler og avtaler med venner. Andre uker kan være tomme for avtaler. Men da bruker jeg tiden på hobbyer eller bare slappe av og hente meg inn. Ukedagene er like, men ser ikke på det som negativt. Likevel har jeg den følelsen hver fredag om at «Nå er det endelig helg». Anonymkode: 4c224...743
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #7 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): For meg er det ikke å være «fri» selv om jeg er 100% uføretrygdet. Hva skal man med frihet og mye fritid når man er syk og hver dag er lik? Å aldri glede seg til helg eller å aldri føle at «nå blir det deilig med ferie» osv. Jeg føler meg det mosatte av fri, jeg føler meg fanget inn i en maktesløs situasjon. Anonymkode: 8d8e8...415 Helt enig! er ufør og for meg er det et fengsel…skulle gjerne reist, puslet med hobbier etc. Men er stort sett sengeliggende. Må jevnlig få hjelp til alt fra sonde med mat, handling mm. Uff skjønner det er ulike grader av sykdom, men å føle seg fri…nei overhodet ikke💔 Anonymkode: 3e4df...e88 2 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #8 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg er da vitterlig fri jeg også selv om jeg mottar uførestønad. Reiser utenlands minst to ganger i året, har en grei nedbetalt enebolig og bil av nyere årgang. Er fri til å pusle i hagen når jeg ønsker, vedlikehold av huset taes jevnlig slik at det ikke forfaller. Selfølgelig skulle jeg ønske jeg kunne vært i jobb, men helsen tilsier at det ikke kan gjennomføres så jeg gjør det beste ut av de kortene jeg har fått tildelt. Vi er fri på en annen måte enn de som er i full jobb. Er man så dum og graver seg ned når man får innvilget uførestønad så er det de det er noe feil med. Uførestønad er ikke en uting men en velsignelse fra den norske stat slik at vi klarer å holde hodet over vannet. Anonymkode: 8dcfe...57d Flott at du har penger nok til disse tingene da. De fleste uføretrygdede har ikke det. Er det virkelig nyheter for deg eller bare gjør du deg dum med vilje? Anonymkode: 15114...e88 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #9 Skrevet 26. mars 2022 Ja, jeg husker godt følelsen da jeg ble fast ansatt og leverte mitt siste meldekort, det nesten kilte i magen over å kunne huke av "nei" på spørsmålet om jeg fortsatt ville være registrert. I dag er jeg ufør, såeh. Heia NAV. Men jeg fikk i alle fall en vag ettersmak av samme frihetsfølelse da jeg på ny kunne slutte å levere frikort siden jeg ble invilget ufør. Anonymkode: 4b5cf...c47 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #10 Skrevet 26. mars 2022 Vi som jobber - vi er frie? Nei, man er ikke så fri da. Man er avhengig av sjefen sin. Anonymkode: 42378...ae8
Daria Skrevet 26. mars 2022 #11 Skrevet 26. mars 2022 Fri og frihet får litt andre betydninger når helsa legger begrensninger på så mangt, men i en lang prosess med sykemeldinger og AAP har NAV på mange måter vært enklere å forholde seg til enn arbeidsgiver. Det var mange følelser involvert da oppsigelsen kom, men lettelse og frihet var blant dem... 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #12 Skrevet 26. mars 2022 Vi har alle krav og forventninger å leve opp til. Enten det er til arbeidsgiver eller NAV. Men det å ikke være alvorlig syk er et stort pluss. Anonymkode: e35df...631 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #13 Skrevet 26. mars 2022 Fint for deg ts. Jeg har ikke valget om å jobbe lengre, og er takknemlig nav finnes, men det er grusomt vanskelig å forholde seg til dem. Får heldigvis hjelp av mannen. Man må faktisk være litt frisk for å være syk og forstå nav, og kjempe for sin sak. Savner en frisk kropp så veldig. Anonymkode: 84618...8f1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #14 Skrevet 26. mars 2022 Jeg føler meg fri når jeg vet at jeg ikke trenger å jobbe mer, men bare gjør det for de jeg har lyst. Altså blir økonomisk uavhengig. Får foreldrepenger fra NAV nå, men det blir nok siste gang jeg har med nav å gjøre hva kommer til inntekt. Anonymkode: fb0fe...dbf
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #15 Skrevet 26. mars 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Flott at du har penger nok til disse tingene da. De fleste uføretrygdede har ikke det. Anonymkode: 15114...e88 Er det egentlig sant? Jeg har ikke sett noe statistikk på det, men det er jo ganske mange uføretrygdede som har en partner med full lønn eller pensjon. I tillegg er det en god del som har private forsikringer i tillegg. Jeg vet om en god del som er uføretrygdet om jeg tenker vidt utover blant alle jeg noen gang har kjent og deres familie, og det er ingen av disse som ikke råd til å dra på ferie i blant. At de fleste uføretrygdede sliter, vet vi om det er sant? Nå mener jeg selvsagt ikke å snakke ned de som virkelig sliter, jeg vet at det finnes mange av de også. Anonymkode: 34b57...4f0 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #16 Skrevet 26. mars 2022 Jeg er helt enig med deg TS! Jeg er endelig av AAP og det er utrolig digg! Selv om jeg har dårlig råd nå også så er det ingen som bestemmer over meg. Jeg føler meg fri og selvstendig! 😊 Anonymkode: 23586...984 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #17 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Er det egentlig sant? Jeg har ikke sett noe statistikk på det, men det er jo ganske mange uføretrygdede som har en partner med full lønn eller pensjon. I tillegg er det en god del som har private forsikringer i tillegg. Jeg vet om en god del som er uføretrygdet om jeg tenker vidt utover blant alle jeg noen gang har kjent og deres familie, og det er ingen av disse som ikke råd til å dra på ferie i blant. At de fleste uføretrygdede sliter, vet vi om det er sant? Nå mener jeg selvsagt ikke å snakke ned de som virkelig sliter, jeg vet at det finnes mange av de også. Anonymkode: 34b57...4f0 Er ikke nødvendigvis det at alle uføretrygdede sliter så vanvittig, men det er klart at det ikke er samme spillerom for de, som folk i full jobb med gode inntekter. Jeg kan fint ta en heisatur til London med shopping og uteliv (før korona) uten å måtte tenke noe vanvittig over det. Men det vet jeg blir komplett umulig for min venninne på uføretrygd. En 5000 kr helg uten sparing i lengre tid på forhånd lar seg rett og slett ikke gjøre. Den friheten setter jeg veldig pris på, da jeg var nummeret før uføretrygdet for få år siden, før riktig behandling. Årene på aap var rett og slett nitrist, selv om det i og for seg gikk rundt. Anonymkode: 61846...316 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #18 Skrevet 26. mars 2022 For min del handler ikke frihet om hvorvidt pengene kommer fra NAV eller arbeidsgiver. Jeg følte meg fanget når jeg hadde AAP, og det handlet overhode ikke om pengene, men jeg hadde en helse som satt meg i ett personlig fengsel. Den økonomiske tryggheten NAV ga meg, gjorde meg derimot friere, for jeg kunne senke skuldrene og fokusere på å bli frisk. Du er ikke fri fordi du slupper NAV, du er fri fordi du har en helse som tillater deg jobbe. Anonymkode: 17ddb...76c 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #19 Skrevet 26. mars 2022 Jeg har tidligere vært på aap. I en periode så stoppet utbetalingene. Jeg var for syk for å klare å håndtere der. Levde på oppsparte midler før jeg plutselig fikk aap igjen. Jeg er i en situasjon hvor jeg burde hatt aap/ufør for 50 %. Jeg bare makter ikke usikkerheten rundt egen økonomi Jeg jobber fullt Må ofte jobbe i helger for å dekke opp manglende timer. Jeg har max 2-3 timer fra Jeg kommer fra jobb før jeg må legge meg. Jeg er på jobb 9 timer for å timeregistrere 8. Anonymkode: 30991...e47 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #20 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): For min del handler ikke frihet om hvorvidt pengene kommer fra NAV eller arbeidsgiver. Jeg følte meg fanget når jeg hadde AAP, og det handlet overhode ikke om pengene, men jeg hadde en helse som satt meg i ett personlig fengsel. Den økonomiske tryggheten NAV ga meg, gjorde meg derimot friere, for jeg kunne senke skuldrene og fokusere på å bli frisk. Du er ikke fri fordi du slupper NAV, du er fri fordi du har en helse som tillater deg jobbe. Anonymkode: 17ddb...76c Da har du ikke opplevd å få de truslene jeg til stadighet fikk fra NAV. At jeg ikke på nytt ble utbrent av å være i praksis gjennom NAV er ganske utrolig egentlig. De skulle jage meg ut i 100%, for så å sende trusler fordi jeg jobba for mye (uten å få lønn av arbeidsstedet) Jeg gjorde alt de sa, og de bare straffa meg mer for det. Er så glad jeg er ferdig med det! Anonymkode: 23586...984 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå