Gå til innhold

Sjeldent å ha 75K på konto når man er 23 år og student?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så en artikkel på facebook om en jenta som hadde blitt svindlet for 75K. Kommentarfeltet var som vanlig fylt med hånlige og stygge kommentarer. En ting jeg la merke til var at flere synes det var et stort beløp for en student å ha på kontoen. 

Selv har jeg surret litt ifht til valg av utdanning og skal endelig fullføre nå i midten av tyveårene etter år med studier og deltid i lavt betalte jobber. Bufferkontoen har for det meste vært på under 75K, men gjerne på 50K og noen ganger over 75K. Jeg har ikke arvet store beløper eller jobbet spesielt mye. Lever sparsommelig, men ikke på strengt budsjett. Er det så sjeldent å klare å spare opp noen kroner i denne situasjonen? Nære venner av meg som er studenter har også klart å spare en del 🤷

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg har hatt buffer på rundt 100 k som student.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er student, 23 år og har 300k på konto.. ikke arvet, alt er opparbeidet helt selv

Anonymkode: ff5c8...909

Skrevet
Just now, Høhø said:

Nei, jeg har hatt buffer på rundt 100 k som student.

Samt full BSU hver januar (pga storstipendet).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet 6 mnd før jeg begynte å studere, så jeg hadde alltid minst 100K på sparekonto, jobbet under studiet og i alle ferier, og sløste ikke med pengene for å si det sånn😅

Anonymkode: a876c...d4a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet fra jeg var 14 år, sparte konfirmasjonspengene og andre bursdagspenger, samt tok meg et friår mellom VGS og Universitet for å tjene penger til studiene, samt at jeg jobbet under studietiden, og hadde ca. 200 000 på konto når jeg studerte. 

Anonymkode: 5c99c...749

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde litt mer enn 200 000 kr på konto da jeg fullførte mastergraden. Var 24 år. Hadde spart det meste av inntekt av sommer- og deltidsjobber siden jeg var 15 år. Brukte det som egenkapital på min første leilighet. 

Anonymkode: 10169...c3f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den gjennomsnittlige student har nok ikke så mye penger på konto.

Anonymkode: 742a6...cb6

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Da jeg var 23 hadde jeg: 

- fullført bachelor mens jeg bodde råbillig (og dårlig) og jobbet deltid ved siden av. I tillegg til at jeg tok ut max studielån hvert år uten å bruke av det.

- tatt et friår der jeg jobbet 12 timer om dagen,  6 dager i uka.

- nettopp begynt på master.

Tror jeg på det tidspunktet hadde rundt 300.000 på sparekonto og dette var for snart 20 år siden. Tviler ikke på at studenter som jobber litt ved siden av og er litt sparsommelige av seg, lett har sekssifrede beløp stående. 

(Jeg betalte tilbake hele studielånet rett etter at jeg avsluttet studiene, og satt da igjen med rundt 150.000.)

• Liker 1
Skrevet

Et svakhet i innlegget her er kanskje at de som har spart mest under studietiden er også de som velger å svare. Men her ser man jo uansett at sparing som student er fullt mulig for flere. Å komme opp i 100K føler jeg kan skje relativt fort, også i lavbetalte jobber, når man er ung og kanskje ikke har så mye utgifter. Etter personlig erfaring og også venner. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 400.000 på konto 1 år før jeg begynte å studere. Brukte riktignok en del på reise før jeg startet studiet, så beløpet var halvert da jeg faktisk begynte.  Men etter å ha jobbet fast minimum 180% 2 år før jeg startet studiet, var det ikke noe problem. Hadde hatt 100.000 dersom jeg hadde gått rett på skole og ikke hatt friår. Så nei, synes ikke det var noe rart eller spesielt. 

Anonymkode: 6cf55...be8

AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke hvordan dere fikk spare så mye som studenter. Måtte ikke dere betale leie, mat, telefon, osv? Som bachelorgrad- og masterstudent jobbet jeg 20 timer i uken for å dekke utgifter.

Anonymkode: 79988...b57

Skrevet (endret)

Poenget er vel heller at ho hadde 75k på ein konto som er «tilgjengeleg» for svindel enn at ho hadde pengane i det heile.

Endret av Gud
Skrevet
Gud skrev (1 minutt siden):

Poenget er vel heller at ho hadde 75k på ein konto som er «tilgjengeleg» for svindel enn at ho hadde pengane i det heile.

Det var både og... 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 35 og har fast jobb, men ingen buffer så jeg syntes det er mye.

Anonymkode: 6d2f7...1c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De færreste har såpass mye på konto, også i voksen alder. Mange småskrytete innlegg her, men dette er ikke representativt. Så kan man selvsagt si at folk burde spare mer, jobbe mer, etc, men sannheten er at svært mange har minimalt i bakhånd. De fleste studenter lever fra måned til måned.

Anonymkode: fe6e7...6b7

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Litt usikker på akkurat hvor mye jeg hadde på konto da jeg var 23, men da jeg var 30 hadde jeg rundt 300k. Fikk ikke fast jobb før jeg var 32. Alltid vært flink til å spare, så hadde en del i 20-årene også. Jobbet i feriene og har aldri brukt mye penger egentlig. Det er fullt mulig. 

Anonymkode: 8fa96...297

Skrevet

Jeg hadde omtrent to månedslønner på buffer da jeg var student, altså ca 10-15000. Prioriterte å jobbe akkurat nok til at jeg klarte meg, og brukte mye av sommeren på å gjøre morsomme ting. Pengene kom fort nok da jeg ble voksen og kom i full jobb. Glad jeg ikke tenkte så mye på penger i studietida!

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De færreste har såpass mye på konto, også i voksen alder. Mange småskrytete innlegg her, men dette er ikke representativt. Så kan man selvsagt si at folk burde spare mer, jobbe mer, etc, men sannheten er at svært mange har minimalt i bakhånd. De fleste studenter lever fra måned til måned.

Anonymkode: fe6e7...6b7

Ja, når jeg så svarene jeg fikk i innlegget her skjønte jeg at jeg har fasilitert mye skryting 😅 Kanskje fremstår hovedinnlegget mitt også som skryt, uten at det er ment slik.

Er tvert imot nokså misfornøyd med år med tap arbeidsinntekt/pensjonsparing pga vimsete utdanningsløp og hva det gjør med personlig økonomi. Har likevell alltid klart å bygge opp en buffer uten å verken jobbe ekstremt mye eller ha strengt budsjett. Kanskje er det mer uvanlig enn jeg tror selv. Det lover ialf godt med tanke oppsparing til bolig o.l når jeg går ut i arbeid. Har visst sparegenet. 

AnonymBruker
Skrevet

Haha, jeg hadde ingen buffer som 23 år gammel student. Fylte opp bsu, resten gikk til forbruk og moro. Jeg jobbet mye og dro på minimum tre utenlandsturer i året. Noen helgeturer og minimum en lengre tur i året til fjernere strøk. I tillegg til masse tull og fanteri hjemme. Fest og konserter. Spiste masse ute. Jeg tok to bachelorgrader, så mot slutten av den siste hadde jeg roet ned og fått mer penger på konto. 

Anonymkode: f6d92...d28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...