Gå til innhold

Trene rumpe - er du bevisst på «long and short position»?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har fulgt @daniellewebsterfit på Instagram i det siste. Hun har gjort meg veldig bevisst på å trene glutes i både short og long position. 

Eksempler på long er (sånn jeg har forstått det):

- knebøy

- markløft 

Eksempler på short er:

- hip thrust (som hun kaller glute bridge)

- 45 degrees glute raise

- cable kickback

Er dere andre bevisste på å trene glutes i både short og long? Og pleier dere da å dedikere en hel økt til short, og en hel til long, eller å blande disse? 

For jeg lurer på, hvis jeg for eksempel tar knebøy, markløft og hip thrust på alle øktene mine, så er det to øvelser i long, og en i short. Vil det være nok trening i short position? 🤔

247F02D0-9939-4665-BA3D-8F5C3FD6CB5D.png

B72926FB-CFDA-4494-8CAC-433A84BBF9DA.png

Anonymkode: 1f55f...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan følge opp med at jeg ikke har lagt merke til andre fitfluencers som skriver om short og long position, ei heller mange artikler på nett om det. Så er det en «ny oppdaging», eller noe alle bare vet, men ikke snakker om? Eller er det ikke så fundamentalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan følge opp med at jeg ikke har lagt merke til andre fitfluencers som skriver om short og long position, ei heller mange artikler på nett om det. Så er det en «ny oppdaging», eller noe alle bare vet, men ikke snakker om? Eller er det ikke så fundamentalt?

Det er ganske grunnleggende biomekaniske begreper og ikke noe spesielt nytt innen treningsvitenskapen dette her 👍

Variasjon er bra, og man kan ha i bakhodet at rumpemuskulaturen har størst indre momentarm i øvelser der belastningen er størst i forkortet posisjon. Dette gir høyere aktivering og i teorien bedre effekt på muskelvekst.

De andre spørsmålene kommer jo helt an på konteksten og hvordan programmet ellers er lagt opp. Regner med at du ikke BARE trener rumpe og at alle øvelser du gjør kun er for å få større rumpe? 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...