Gå til innhold

Kan man vaske ullkåpe i vaskemaskinen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er ullprogram og 30 grader ok? 

Anonymkode: 37ad6...506

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hva slags kåpe der er i merke, men min erfaring er at NEI det kan en ikke... lever den heller til rens, om ikke sentrifugen tar rotta på den så gjør tørkinga det

Anonymkode: 0175d...b98

Skrevet

99,9% sikkert på at du IKKE må gjøre det.

Send til rens :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil ikke sende den til rens fordi jeg har hørt hvordan de "renser" det der. Kåpen blir "renset" sammen med andres klær. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vil ikke sende den til rens fordi jeg har hørt hvordan de "renser" det der. Kåpen blir "renset" sammen med andres klær. 

Så får du vaske den i egen vaskemaskinen da. Anbefaler 90 grader og 1200 på sentrifuge, da blir den både ren og tørr 👍🏻

Hva ligger i "renser" og "renset" ?

Anonymkode: d4bce...5e0

• Liker 3
Skrevet

Jeg har flere kåper og jakker i ull som jeg har kjøpt brukt, og vasket på ullprogram i maskin. Det har gått helt fint. Etter vask har jeg hengt til tørk på en kleshenger for at kåpa skal beholde fasongen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Så får du vaske den i egen vaskemaskinen da. Anbefaler 90 grader og 1200 på sentrifuge, da blir den både ren og tørr 👍🏻

Hva ligger i "renser" og "renset" ?

Anonymkode: d4bce...5e0

Morsom du. 30 grader, ikke 90. 

Skrevet

Jeg vasket en kåpe i maskinen. Jeg kommer ikke til å gjøre det en gang til.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Er ullprogram og 30 grader ok? 

Jeg har en hvit kåpe i ullblanding som jeg har vasket slik mange ganger, og det går helt fint.

Men det er jo ikke sikkert det gjør det med din.

Anonymkode: 1e4ab...a36

AnonymBruker
Skrevet
Anonym Bruker0 skrev (51 minutter siden):

Jeg vasket en kåpe i maskinen. Jeg kommer ikke til å gjøre det en gang til.

Hva skjedde? 

AnonymBruker
Skrevet

Apropos renseri. Kåpen min er fra H&M, og er ikke verdt det. Renseri koster sikkert like mye som en ny lignende kåpe. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva skjedde? 

Den krympet.

AnonymBruker
Skrevet

Vask på ullprogram i maskin. Gjerne på kaldtprogram. Har mange plagg som er ødelagt av 'seriøse' renserier. Form plagget etter vask før tørking.

Anonymkode: 0c61f...cb9

AnonymBruker
Skrevet
Anonym Bruker0 skrev (28 minutter siden):

Den krympet.

På ullprogram? 

AnonymBruker
Skrevet

Hva står det på vaskelappen fa?

Anonymkode: 2335c...784

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

På ullprogram? 

Ja.

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt,samt svar.

Chantielle mod.

Skrevet

Det kommer nok litt an på kåpen og ullblandingen (Det som selges som "ullkåper" har ofte en forbausende liten andel ull...), men jeg vasket en kåpe i 100% ull fordi jeg skulle bruke stoffet til noe annet og det er ikke noe jeg kommer til å gjenta med en kåpe jeg skal bruke. Stoffet var like fint, men sømmene "dro seg" og fasongen på kåpen ble helt ødelagt. Sannsynligvis var den sydd med syntetisk tråd og når ullstoffet dro seg litt sammen under vask så fulgte ikke tråden med. 

Skrevet

Jeg har en ulljakke. Står den skal renses. Jeg har vasket den utallige ganger på ullvask og hengt til tørk. Like fin fremdeles.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du lurer på om det er ok, så ikke gjør det. '

Jævlig mye drittråd her av typen "rens den, men hvis du ikke vil gjøre det så kjør ullprogram"

Hvis den er sensitivt nok til at du egentlig bør bruke rens, så er den også sensitiv nok til at du mye heller bør bruke håndvask enn vaskemaskin i alle fall. 

Rens er det nest mest skånsomme du kan gjøre med den. Det aller mest skånsomme er å dampe den (dersom den er ull og problemet er lukt, så pleier dette å holde).

Dersom du faktisk må vaske den, men du er skeptisk til om den tåler det, så er den absolutt mest skånsomme måten å vaske at du rett og slett håndvasker den.

Bruk kjølig vann, sleng oppi milo eller noe liknende, sleng kåpen oppi og la den trekke littegran før du maserer med hendene. Du får selv vurdere hvor hardhendt du tør å være med den i forhold til hvor mye friksjon du tror den trenger for å få ut hva enn det er du har fått på den. Når du er ferdig skyller du den godt i kaldt vann flere runder, og så tørker du den LIGGENDE ved hjelp av håndkler over og under og litt press, før du så kan legge den til lufttørking eller eventuelt henge den. Det store poenget er at du ikke henger den rett opp når den er 100% full av vann da vekten kan gjøre at du strekker materialet og ødelegger formen. Du må også passe på at hvis den har skulderputer etc, så må du passe på at du ikke skviser disse flate, og da bør du nok legge noe for å fylle skuldrene mens den tørker slik at putene bevarer formen. 

Etter alt dette så vil du nok trenge å presse den på nytt. Den kan kanskje leveres inn ett sted for å gjøre dette, steder som selger dyre dresser pleier å ha service for å dampe og presse ting som sikkert kan håndtere en kåpe også, men om det er verdt prisen er opp til deg. 

Hvis du skal gjøre det selv så pass på at du bruker et tørkle mellom kåpen og strykehjernet for å både beskytte kåpen mot varmen og også unngå at strykehjernet "polerer" overflaten til kåpen slik at den blir blank der den har fått mest trykk. Vanskelig å forklare, men det er en ting og ser rimelig rart/stygt ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...