Gå til innhold

Boliglånsrente på opp mot 4% neste år, hvordan vil dere merke det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/OrAPbb/norges-bank-ser-rentetopp-paa-25-prosent-hard-medisin

Hvordan vil dere merke det at boligrententen kan bli rundt 4% neste år? 

Jeg har selv kjøpt bolig et sted der boliger er nokså rimelig i Kristiansand for 5 år siden så er ikke så bekymret da jeg ikke har så høyt lån. Det er vel først og fremst de med lån med lån fra 1.5 mill og oppover som virkelig vil merke det.

Men tenker på dere som nylig har gjort et førstegangskjøp i Oslo der bolig er dyrt. Sitter man feks på et lån på 3 millioner alene så blir det 12.000 renteutgifter alene mot kanskje 4000 i dag. ALtså økning på 8000 kroner hver måned for dem med førstegangsbolig i Oslo.

Anonymkode: 2a337...82c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå har vi nedbetalt lån, men skal snart bygge og må derfor ta opp nytt lån. Alle som skal ta opp lån burde vite at de burde klare en rentestigning på minimum 5% fra det renten er på i dag. Jeg kan ikke fatte og forstå at folk tør å ta opp mye lån når de må vende hver en krone får å få det til å gå opp. Renten har vært kunstig lav i mange år.

Anonymkode: 30283...be8

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/OrAPbb/norges-bank-ser-rentetopp-paa-25-prosent-hard-medisin

Jeg har selv kjøpt bolig et sted der boliger er nokså rimelig i Kristiansand for 5 år siden så er ikke så bekymret da jeg ikke har så høyt lån. Det er vel først og fremst de med lån med lån fra 1.5 mill og oppover som virkelig vil merke det.

Men tenker på dere som nylig har gjort et førstegangskjøp i Oslo der bolig er dyrt. Sitter man feks på et lån på 3 millioner alene så blir det 12.000 renteutgifter alene mot kanskje 4000 i dag. ALtså økning på 8000 kroner hver måned for dem med førstegangsbolig i Oslo.

Første prioritet når jeg kjøpte ny bolig i 2021 var å få bunnet renta. Tok for 5 år og fikk et greit tilbud. 

Dette er jo en meldt oppgang vi viste ville komme, aldri har det vell vært mer gunstig og binde renta. 

Sååå det blir ikke å påvirke meg no særlig.

Anonymkode: 40f60...46a

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil få bedre råd kanskje? For stiger renta så stiger lønningene. Og jeg har 5 år igjen med fastrente på effektive 2.8%. 

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke lån 😊

Anonymkode: 3550e...c61

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Igga skrev (1 minutt siden):

Jeg vil få bedre råd kanskje? For stiger renta så stiger lønningene. Og jeg har 5 år igjen med fastrente på effektive 2.8%. 

Det gjør den ikke automatisk, det kommer an på hvilke partier som har makta på Stortinget og hvor sterke fagforeningene er.

Anonymkode: 58a53...9b9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hver renteheving på 0,25 % tilsvarer 10 000 kr ekstra i årlige renteutgifter per million i lån. Selvfølgelig så blir det noe som svir for de fleste som ikke er gjeldsfrie, hvert fall på toppen av økende bensin- og dieselpriser, stadig dyrere matvarer og rådyr strøm. Men om jeg personlig syns det er helt greit om nordmenn slutter å valfarte med fly til Syden flere ganger i året og at folk må slutte med kjøpehysteriet sitt? Jepp. 

Anonymkode: 16f23...dfa

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Bandt renta i fjor i 10 år, på 2,5%. Men det er visst det dummeste man kan gjøre, ifølge enkelte her inne på forumet. 

Jaja, god tur i berg- og dalbanen, jeg foretrekker en stabil, lav rente jeg. Skjønner ikke at noen overhodet gidder å argumentere for noe annet. 

Anonymkode: d48c1...843

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Bandt renta i fjor i 10 år, på 2,5%. Men det er visst det dummeste man kan gjøre, ifølge enkelte her inne på forumet. 

Jaja, god tur i berg- og dalbanen, jeg foretrekker en stabil, lav rente jeg. Skjønner ikke at noen overhodet gidder å argumentere for noe annet. 

Er du ikke lei av å poste den samme kommentaren i alle lignende tråder? 

Anonymkode: 51462...39b

• Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det gjør den ikke automatisk, det kommer an på hvilke partier som har makta på Stortinget og hvor sterke fagforeningene er.

Anonymkode: 58a53...9b9

AP er i regjering og LO har fått mange nye medlemmer under pademien. Og på grunn av dyrtiden tror jeg nok at vi får såpass så mye som 4%. 

Men alt kan skje. Det kan bli et 0-oppgjør også. 

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kjipt om man må ut med ekstra renteutgifter, men slite økonomisk tror jeg ikke jeg kommer til å gjøre selv med nesten 2 mill i lån pr nå. Har spart utrolig mye penger de siste årene så skulle lønna ikke strekke til har jeg oppsparte midler. Pluss vi er to personer med ok/bra lønn. De som kommer til å slite er vel de som allerede med lave renter sliter med å få ting til å gå rundt.

Anonymkode: 392c0...7e1

AnonymBruker
Skrevet

Sjekket i går og må betale 180 kr ekstra pr mnd. Så det velter ikke økonomien. Men alt det andre som går opp er et større problem kan bli. 

Anonymkode: 06920...e71

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hver renteheving på 0,25 % tilsvarer 10 000 kr ekstra i årlige renteutgifter per million i lån. Selvfølgelig så blir det noe som svir for de fleste som ikke er gjeldsfrie, hvert fall på toppen av økende bensin- og dieselpriser, stadig dyrere matvarer og rådyr strøm. Men om jeg personlig syns det er helt greit om nordmenn slutter å valfarte med fly til Syden flere ganger i året og at folk må slutte med kjøpehysteriet sitt? Jepp. 

Anonymkode: 16f23...dfa

Enig! Vi må tenke på klimaet!

Anonymkode: b4e02...a63

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig! Vi må tenke på klimaet!

Anonymkode: b4e02...a63

Ja, enig.

Men regnestykket til personen du siterer stemmer ikke. 0,25% av 1 million er ikke 10 000.

Anonymkode: 551a4...570

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg 50 og husker jappetiden hvor mange mistet hus og hjem og renta var 13-14%. 

Kjøpte mitt første hus i 2000 og de neste 10årene var renta mellom 5 og 7.

Mine erfaringer har gjort meg forsiktig. Dvs at jeg har gått glipp av de største fortjenestene ved å kjøpe litt rimeligere bolig enn jeg kunne.

Har og vært forsiktig med å kjøpe nye dyre biler og bakt lånet inn i huslånet for lavere rente og lenger nedbetaling osv.

Har idag lite lån og økonomien er trygg. Men med 3 barn har trygghet vært fokuset.

Jeg klarer mai dette fint. Hvis/når renta nærmer seg 7-8% må jeg omprioritere noe. Men er ikke bekymret.

Har følt meg som en dinosaur når jeg ser yngre kjøpe boliger til 6-7 Mill. Med avdragsfrihet og kjører ny Tesla S med normale inntekter. Jeg skjønner ikke at de tør. Men ser at jeg i mange tilfeller er ute av sync med folk flest.

Men etter å ha sett bra folk bli satt på gata i perioden 1988-1991 når jeg selv var tenåring har jeg ikke turt noe annet enn å sikre meg best mulig.

Anonymkode: c2aa5...eb7

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Igga skrev (15 minutter siden):

Å binde renta så lenge som 5 år er veldig ofte et tapsprosjekt.

Jeg har hatt flytende rente på 1,3% lenge, men nå er den på vei opp. Men over tid er man tjent med flytende om man tåler svingningene. Men renta skal opp nå, og kanskje så høyt som 4% på boliglån. Sist vi hadde så høy rente så flatet boligmarkedet i Oslo ut. Så det kan være bra for dem som skal inn i boligmarkedet i Oslo og for dem som skal kjøpe noe større bolig i Oslo.

Bolig er jo relativt billig utenfor oslo så tror ikke de vil merke like mye, da de har mindre lån.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

En større renteøkning har lånetakerne tatt hensyn til da de søkte lån, og banken tatt hensyn til da lånet ble vurdert før innvilgelse, så det burde ikke være problematisk for de fleste.

Anonymkode: 9db59...b5c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er du ikke lei av å poste den samme kommentaren i alle lignende tråder? 

Anonymkode: 51462...39b

Nja, begynner å bli litt kjedelig faktisk. Prøver å lokke frem trollet som på død og liv skulle argumentere mot fastrente i en tråd her, men virker som hun har gitt opp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Flytende rente er i snitt billigere. For noen må jo dette være et valid argument?

Anonymkode: 368e0...eb1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å binde renta så lenge som 5 år er veldig ofte et tapsprosjekt.

Jeg har hatt flytende rente på 1,3% lenge, men nå er den på vei opp. Men over tid er man tjent med flytende om man tåler svingningene. Men renta skal opp nå, og kanskje så høyt som 4% på boliglån. Sist vi hadde så høy rente så flatet boligmarkedet i Oslo ut. Så det kan være bra for dem som skal inn i boligmarkedet i Oslo og for dem som skal kjøpe noe større bolig i Oslo.

Bolig er jo relativt billig utenfor oslo så tror ikke de vil merke like mye, da de har mindre lån.

Jeg vet. Jeg bant den i 10 år. Ikke for å tjene på det, men som ei slags forsikring. Jeg hadde 6.5 ganger inntekta mi i boliglån, så jeg hadde ikke tålt en oppgang på f.eks 5%. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...