Gå til innhold

Musikk som slankemiddel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har sett litt på hvor mye musikkspilling forbrenner, og det er faktisk ikke rent lite; en konsertpianist kan gå mye ned i vekt etter en intens konsert, og ser man på pianisters kroppsvekt, er de fleste av dem - med noen få unntak - tynne personer.

Ifølge dietbites.com forbrenner man 54 kalorier hvert 15. minutt når man spiller piano - altså 216 kalorier i timen, og da er det snakk om vanlig spilling; er man flinkere til å spille, og spiller i raskt tempo og med store armbevegelser, blir det naturligvis mer, noe som også gjelder mennesker med fyldigere vekt.

Å spille fiolin krever litt mindre fysisk aktivitet - 175 kalorier forbrent i løpet av en time etter vanlig spilling; like mye som to glass vin. Trombone og trommespilling krever mer bevegelse, og forbrenningen blir deretter; mellom 245 og 280 kalorier i timen ifølge den samme siden; ser man på hvor ivrige enkelte trommeslagere er der de slår løs på trommene under en konsert, ville det ikke forundre meg om de klarte å forbrenne enda mer.

Forskjellen på musikkspilling og trening er at mens det siste er et offer på slankingens alter, er musikk en målrettet hobby som gir mening, og timene går fort når man spiller uten at man tenker over dette, enten alene, eller sammen med andre. Å lære enkelte instrumenter kan riktignok være kjedelig helt til å begynne med, men blir raskt morsommere når man begynner å få det til - det er bare å spørre folk som spiller, og hvorfor de gjør det dag etter dag uten å gå lei.

Har du selv noen erfaring med dette ...?

58341c466e60ca676f05d5f143fd97d0.jpg

irr.gif

Anonymkode: 38d49...ad1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig morsomt innlegg:laugh:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Forskjellen på musikkspilling og trening er at mens det siste er et offer på slankingens alter, er musikk en målrettet hobby som gir mening, og timene går fort når man spiller uten at man tenker over dette, enten alene, eller sammen med andre.

Denne logikken skjønner jeg ikke. For mange av oss er jo trening supergøy og noe vi gleder oss til hver dag. En målrettet hobby som gir mening😃 Får masse livsglede av å utfordre meg selv på trening og jobbe målrettet mot kortsiktige og langsiktige mål. 

Anonymkode: 82178...58d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror nok generelt sett at en del musikere er i ganske god form. Man skal ha litt utholdenhet og seig styrke for å kunne opptre på en rockekonsert feks, enten man er trommeslager eller vokalist. 

Men som slankemiddel er vel målet uansett å finne ut hva man trives med i aktivitet, og gjøre mer av det fremfor feks stillesitting. Om den aktiviteten er pianospill eller løping eller korsang eller zumba, er ikke det så farlig. 

Og dessuten, trening er gram og kosthold er kilo. Så spill gjerne masse piano, men dropp pianoyoghurten etter hver spilleøkt. 

Et forresten hvileforbrenninga med i det regnestykket for kaloriforbruk, eller kommer den i tillegg?

Anonymkode: 51d9a...a8c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker nesten effekten er større av at man driver med noe istedenfor å spise.

Kroppen forbruker jo kalorier av bare å eksistere også, samt aktiviteter som husarbeid, konsentrasjon, skrive osv.

Feks strikke på kvelden istedenfor å snacke. Klimpre på en gitar, holde hendene aktive og tenke på noe annet enn at man har lyst på noe.

Anonymkode: 0fa01...8c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Denne logikken skjønner jeg ikke. For mange av oss er jo trening supergøy og noe vi gleder oss til hver dag. En målrettet hobby som gir mening😃 Får masse livsglede av å utfordre meg selv på trening og jobbe målrettet mot kortsiktige og langsiktige mål. 

Man kan jo få glede av alt, men skulle tro at det å øve med rockegruppen for å få på plass de siste låtene i det nye albumet og planlegge konsertene på Europa-turneen, gir litt mer motivasjon enn å jogge ute. Det som er så fint med musikk, er at man aldri kan komme i mål; det er alltid nye ting man kan lære, eller se frem mot; for å finne like store utfordringer i trening må man nesten være en fotballspiller på et høyere nivå, eller drive med konkurranseidrett.

5 hours ago, visp said:

Veldig morsomt innlegg:laugh:

Tusen takk ...! smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror nok generelt sett at en del musikere er i ganske god form. Man skal ha litt utholdenhet og seig styrke for å kunne opptre på en rockekonsert feks, enten man er trommeslager eller vokalist. 

Men som slankemiddel er vel målet uansett å finne ut hva man trives med i aktivitet, og gjøre mer av det fremfor feks stillesitting. Om den aktiviteten er pianospill eller løping eller korsang eller zumba, er ikke det så farlig. 

Og dessuten, trening er gram og kosthold er kilo. Så spill gjerne masse piano, men dropp pianoyoghurten etter hver spilleøkt. 

Et forresten hvileforbrenninga med i det regnestykket for kaloriforbruk, eller kommer den i tillegg?

Anonymkode: 51d9a...a8c

Har ikke satt meg inn i regnestykket med tanke på hvileforbrenning, men å spille et vanlig, ukomplisert pianostykke krever ikke all verden, så jeg skulle tro at de har regnet inn dette. Når man derimot begynner å spille 64-deler, og hele tiden må flytte armene sidelengs for å skifte akkordposisjoner, beveger man seg langt mer, slik at det ikke forundrer meg at klassiske pianister ikke sjeldent er fysisk utmattet etter en konsert; de bruker hele kroppen når de spiller.

Og ja - generelt er musikere i god form; trommeslagere kan være muskuløse, men de holder seg i form - det samme kan man si om kjente gitarister. Undres også hvor mye en vokalist forbrenner med sangen sin; vokalister i diverse metal-sjangere som etter beste evne hyler i mikrofonen som en stukken gris og har et livlig sceneshow er ikke overraskende tynne. :tongue:

Anonymkode: 38d49...ad1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.3.2022 den 15.04):

Man kan jo få glede av alt, men skulle tro at det å øve med rockegruppen for å få på plass de siste låtene i det nye albumet og planlegge konsertene på Europa-turneen, gir litt mer motivasjon enn å jogge ute

Nei, hvorfor skulle det automatisk gi mer motivasjon? Jeg er motivert for å trene og være i aktivitet ute og har gjort det omtrent daglig hele mitt liv, men det har aldri vært interessant for meg å spille et instrument. Det er forskjell på folk😄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker forresten at å spille i band på et nivå som gir ut album og reiser på europa-turné kan sammenlignes med å være idrettsutøver og konkurrere på et høyere nivå. De fleste som spiller gitar reiser jo ikke på turné. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...