Gå til innhold

Pengegave som særeie, hvordan formalisere det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gift og har fått beskjed om at jeg nå får en større pengegave fra mine foreldre. Gaven er ment å være mitt særeie (har de bestemt) men jeg kan bruke de som jeg vil. Siden vi er på boligjakt tenker jeg det er naturlig å bruke pengene til egenkapital i bolig. Men, hvordan skal jeg dokumentere at feks 200 000 av boligen er særeie i tilfelle brudd eller ektefelles død og dens arvinger?

Anonymkode: 85141...a2d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mulig jeg forklarte meg litt knotete.

AnonymBruker
Skrevet

Dere dokumenter begge hva dere bidrar med i egenkapital. Regner nesten med at dere ikke har det samme i egenkapital verken med eller uten denne summen. 

Anonymkode: dd0e1...f8f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Dere dokumenter begge hva dere bidrar med i egenkapital. Regner nesten med at dere ikke har det samme i egenkapital verken med eller uten denne summen. 

Han hadde ikke egenkapital når vi kjøpte huset vi bor i nå. Jeg solgte mitt og overskuddet derfra ble brukt til egenkapital. Det ble ikke formalisert pga hastverk og jeg var svært syk da. Men, disse pengene jeg får nå må jeg formalisere. Kan jeg bare skive ett enkelt dokument selv og be han underskrive eller må jeg følge noen formelle krav til utforming?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han hadde ikke egenkapital når vi kjøpte huset vi bor i nå. Jeg solgte mitt og overskuddet derfra ble brukt til egenkapital. Det ble ikke formalisert pga hastverk og jeg var svært syk da. Men, disse pengene jeg får nå må jeg formalisere. Kan jeg bare skive ett enkelt dokument selv og be han underskrive eller må jeg følge noen formelle krav til utforming?

Det du hadde i egenkapital da kan fremdeles også formaliseres. Det er ikke vanskelig å dokumentere hvor pengene kom fra i første omgang, og jeg går ut fra at du ikke er gift med en fullstendig urimelig mann. 

Få det med i samme slengen. Dere eier bolig sammen, men ved eventuelt brudd skal du ha tilbake din egenkapital og sum fra dine foreldre før resten av overskuddet deles på begge. Kan få advokat til å gjøre det, eller skrive dokument selv, skrive under med to vitner og tinglyse det. Tror jeg betalte 1400 kr for å tinglyse et nesten tilsvarende dokument. 

Dere kan bruke skjemaet for særeie, men poengtere kun delvis særeie, angående din opprinnelige egenkapital pluss summen fra dine foreldre. At utover det har dere felleseie.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Takk. Han er heldigvis ikke en urimelig mann. Jeg skal snakke med banken og se om jeg kan få dokumentert den gamle egenkapitalen. Tenker mest på ungene som risikerer å miste deler av sin arv dersom han dør og søsken kommer og krever halve arven. (Han er stefar, ingen egne barn). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Takk. Han er heldigvis ikke en urimelig mann. Jeg skal snakke med banken og se om jeg kan få dokumentert den gamle egenkapitalen. Tenker mest på ungene som risikerer å miste deler av sin arv dersom han dør og søsken kommer og krever halve arven. (Han er stefar, ingen egne barn). 

Arver ikke du han automatisk siden dere er gift?

Anonymkode: 9ee27...082

Skrevet

Sørg for å ha pengene på en separat  konto til de brukes. Så lenge de er lette å spore og aldri blandes med andre penger trenger du egentlig ikke mere dokumentasjon.

Ellers er det jo alltid lurt å lage et notat som begge skriver under på. Det vil i de fleste tilfeller være tilstrekkelig om du senere skulle trenge bevis.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Arver ikke du han automatisk siden dere er gift?

Anonymkode: 9ee27...082

Med mindre det er opprettet testament, arver ektefelle kun halvparten siden de ikke har barn sammen.

Anonymkode: ee769...3fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil ikke det enkleste, og mest fornuftige være å forskjellig eierandel i ny bolig? Om du feks har særeie på 200.000kr så er det kun dem du får igjen pluss økningen i konsumprisindeksen ila disse årene. All verdistigning på bolig kommer ikke med, så selv om disse 200.000kr bidrar til at dere kan kjøpe en dyrere bolig i et finere strøk og boligprisen dobles ila tiden, så vil ikke dette begunstige deg noe. 

Tenker at du burde finne din eierandel i boligen med de 200.000kr inkl den summen du brukte til EK sist, og så gir du beskjed til megler når dere finner en bolig hvilken prosent som skal stå på hvem slik at det blir tinglyst rett. Hvis ikke man gir beskjed til megler setter de 50/50 automatisk (sikkert slik dere står nå selv om du hadde EK’en).

Anonymkode: cafdb...735

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...