Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en kjæreste og samboer, som trenger frihet og det å . Helt ærlig er jeg skeptisk hvis han drar på fester hvor jeg vet det er en viss type omgangskrets, med litt vulgære jenter. Jeg stoler på kjæresten 100%, og vet han aldri kommer til å gjør noenting, men det å se på er jo noe annet... Heldigvis at han ikke gir meg grunn til å vær engstelig, selv om jeg er det litt likevel, for da hadde jeg slitt skikkelig. Jeg kontrollerer han på ingen måte, på noen andre områder i livet.

Hva legger dere i å gi partneren frihet, og hvordan er det i deres forhold?

Anonymkode: 1542a...96b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har en kjæreste og samboer, som trenger frihet og det å . Helt ærlig er jeg skeptisk hvis han drar på fester hvor jeg vet det er en viss type omgangskrets, med litt vulgære jenter. Jeg stoler på kjæresten 100%, og vet han aldri kommer til å gjør noenting, men det å se på er jo noe annet... Heldigvis at han ikke gir meg grunn til å vær engstelig, selv om jeg er det litt likevel, for da hadde jeg slitt skikkelig. Jeg kontrollerer han på ingen måte, på noen andre områder i livet.

Hvorfor er du skeptisk hvis du stoler 100 % på han? Det er veldig selvmotsigende 😅

Anonymkode: 8bcb0...adc

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet

Alle har rett på frihet til å ha fritidsinteresser. Hvis din samboers hobby er å dra på fest, så er det hans hobby. Du har mulighet til å bruke tid på din hobby. Så lenge dere begge er tilstede og opplagte til felles opplevelser, og så må dere bli enige om hva og når det er. For noen par er det en prat før sengetid, for andre er det felles frokost neste dag kl. 8, og for atter andre er det noe helt annet. Det må dere to bli enige om sammen. 

Anonymkode: a20b6...789

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Frihet i et forhold er for meg;

Usikre cool girls og pickmeishas og tøffelhelter og dørmatter som er så livredd for å bli forlatt at de skrur ned sine krav og forventninger til partneren til et bunnivå.

Dette gjør at de kun er interessante for egoistiske mennesker som liker å ha noen som lager mat og varmer senga.

Bra mennesker skygger unna. Bra mennesker vil heller ha en partner med selvrespekt og ryggrad som tør å forvente kjæresteadferd og forpliktelser. 

Anonymkode: 940cd...49e

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Utroskap er ikke lov, bortsett fra det legger jeg ingen bånd på han. Han er et eget individ, og skal vi leve sammen er deg usunt av meg å styre han rundt.

Anonymkode: 62f66...500

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Utroskap er ikke lov, bortsett fra det legger jeg ingen bånd på han. Han er et eget individ, og skal vi leve sammen er deg usunt av meg å styre han rundt.

Men føler han seg elsket hvis du ikke bryr deg? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men føler han seg elsket hvis du ikke bryr deg? 

Hvor leser du at jeg ikke bryr meg?

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor leser du at jeg ikke bryr meg?

I det innlegget jeg siterte, vel…

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tror ikke jeg vet om en mann som synes det der er godt nok. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Håper du spøker. De færreste liker å bli satt bånd på. Du eier ikke et annet menneske bare fordi dere er kjærester.

Jeg er godt gift og begge føler seg høyt elsket. En av grunnene til det er fordi begge får friheten vi trenger til å gjøre hva vi vil. Egentid er viktig.

• Liker 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Håper du spøker. De færreste liker å bli satt bånd på. Du eier ikke et annet menneske bare fordi dere er kjærester.

Jeg er godt gift og begge føler seg høyt elsket. En av grunnene til det er fordi begge får friheten vi trenger til å gjøre hva vi vil. Egentid er viktig.

Nei, jeg spøker ikke, men vi beveger oss åpenbart i meget ulike miljøer.

At du påstår at de færreste liker å bli satt bånd på, at egentid er viktig, osv, er kulturelle markører, som sier litt om hvor du kommer fra.

Det er ikke noe vitenskapelig grunnlag for det, men hei, jeg antar at vitenskap heller ikke står så høyt i kurs? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Søtt å se hvor naive noen mennekser er her inne. Det er helt normalt at du føler det sånn TS. Sier ikke at du skal nekte han, men du har en sunn skepsis. 

Anonymkode: 08029...940

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

At du påstår at de færreste liker å bli satt bånd på, at egentid er viktig, osv, er kulturelle markører, som sier litt om hvor du kommer fra.

Det er ikke noe vitenskapelig grunnlag for det, men hei, jeg antar at vitenskap heller ikke står så høyt i kurs? 

Så du tenker at det er greit med full kontroll, og at all tid man ikke er på jobb skal tilbringes sammen? Man bør kanskje dele hobbyer også, hvis det er noe som foregår utenfor hjemmet? 

Jeg har vært gift med en som var sykelig sjalu, og det holder for meg... Hans trang til full kontroll var hovedgrunnen til at vi ble skilt. Han tok seriøst tiden bare jeg skulle på butikken. Han kunne ikke passe ungene mens jeg handla, måtte pent ta dem med meg. Ellers kunne det jo hende jeg lå med en eller annen innimellom handlingen. Og da snakker vi om en tur på nærbutikken. Og nei, han hadde aldri noen grunn til å være sjalu, var aldri utro i løpet av de 12 årene vi var sammen... Dette var før vi fikk internett, så ikke noe nettflørting heller.. 

Han jeg er sammen med nå visste før vi ble sammen at jeg har en hobby der jeg reiser bort noen helger i året. Hadde ikke det vært greit for ham, så hadde vi ikke blitt sammen. Det er ikke noe festing og sånt på disse turene, må opp før seks både lørdag og søndag morgen, så det blir gjerne tidlig kvelden :)

Anonymkode: 44a36...a96

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er dere enige om hva "frihet til å gjøre hva vi vil" betyr da? Jeg synes det er helt greit å ha et åpent forhold. Jeg tror det som skader folk er naiviteten om at partneren ikke gjør noe, når han faktisk gjør det. 

Anonymkode: 08029...940

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Du må gjerne komme med forskning på det oppgulpet der 😄 

Anonymkode: a4e14...a5f

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hvis han vet at det gjør deg urolig bør han la være. 

Så jeg ville ha fortalt han det, at du synes det er ekkelt at han er alene på fest med andre jenter. Så får du se da, hva han synes er viktigst - deg eller fylla. 

Når litt tid har gått og dere kjenner hverandre bedre kan det være at du driter i hvem han er på fest med. 

Jeg ble stressa jeg også i mitt forhold de første åra. Nå kan jeg ikke få han fort nok ut av huset, slik at jeg kan spise snop og binge Netflix. 

Litt sjalusi betyr bare at du er glad i han og ikke vil miste han, ikke at du forsøker å kontrollere han. Ikke la noen fortelle deg det. 

Endret av Igga
AnonymBruker
Skrevet

Å gi partner frihet betyr for meg at han får være fri til å leve sitt liv innenfor rammer i forholdet som vi sammen må bli enig om. Det handler om raushet, og en grunnleggende forståelse for at man aldri kan eie et annet menneske. 

Det virker på meg som om ts tolker frihet som en form for «åpent forhold», det gjør ikke jeg (forholdets struktur må avtales og begge partene må være enige). For at jeg skal kunne leve et godt liv har jeg noen behov, og noen krav som må bli møtt av en partner hvis det skal være et sunt og godt forhold. Jeg har f eks behov for egentid, da jeg er ganske introvert og trenger tid alene for å hente meg inn. Dersom jeg vil dra på en reise eller en av aktivitetene jeg driver med så krever jeg forståelse for at det er viktig for meg, og at jeg får dra (hvis det passer og ikke krasjer med andre ting) uten at dette får konsekvenser (straff, dårlig stemning, jeg må bruke mye tid og energi på å forsvare at jeg drar/dro). Min partner får det samme i retur - raushet og aksept for at hans frihet er viktig. Dette gjelder reiser, aktiviteter, hobbyer, verdier som er viktig.

Når det er sagt så må det også ligge noen grunnsteiner i bunnen for at dette skal fungere. Man må være enige om forholdets rammer og regler. Man må ha tillit til hverandre. Og man må forstå at man aldri kan eie et annet menneske. Dersom jeg, som sjelden fester eller går på byen, hadde funnet meg en partner som synes dette er veldig viktig, så måtte jeg tatt noen runder med meg selv. Hadde jeg klart å leve med at han fløy på fylla hver helg, eller hadde jeg følt en trang til å endre han til å passe bedre i mitt liv? Hvis det første så kunne jeg fortsatt forholdet og gitt frihet, hvis det andre så burde jeg avsluttet fordi jeg var på vei til å innskrenke partners frihet. 

Anonymkode: ccb82...b06

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Frihet kan bety mange ulike ting. Det er opp til de enkelte hva de er komfortable med.

Jeg følte ikke at mine ekser direkte tok min frihet, men det var jo alltid litt tendenser til surmuling angående fritidssysler. De ville gjerne være sammen hele tida, og det falt meg ikke helt inn at det fantes andre måter å leve på. Jeg må si at jeg nå nyter frihet til å være med venner, drive med hobby etc nesten som jeg vil.

Der jeg blir begrenset nå, eller begrenser meg selv, er i forhold til inntak av alkohol. Jeg holder ikke på med fjortisdrikking og "fest". Jeg har hobbier som er uforenelig med alkohol. Og han er avholdsmann. 

Anonymkode: 7b9e6...ce2

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Slik forhold har jeg også med min mann, og slik har venninner og søster det med sine.

Full frihet. Ingen sjalusi, regler, eller utspørring. Vi er ute og drikker vin. Vi reiser på seminarer med mannlige kollegaer. Vi tar innimellom en helgetur mens mannen tar seg av hus og barn. 

Det er sunt, og normalt, og betyr ikke at mennene våre ikke elsker oss. 

Anonymkode: 42cf4...156

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Haha, er det en vits? Det er i alle fall fullstendig på viddene. 

Å stole på hverandre og ha tillit til hverandre er å vise kjærlighet. Kontrollerende adferd og krav om tid for å komme hjem, meldingsplikt og slikt er for usikre folk som egentlig ikke stoler på partneren. 

Anonymkode: 46d85...cd3

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Samme her, hva den ene gjør  angår ikke den andre.

Anonymkode: 39a11...730

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...