AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #1 Del Skrevet 25. mars 2022 Er det noen her som kjører tog? Hører at det er en kort utdannelse med høy lønn. Hvordan funker det for deg? Anonymkode: 2ec47...832 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 25. mars 2022 #2 Del Skrevet 25. mars 2022 Konduktører selger billetter, de kjører ikke tog. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #3 Del Skrevet 25. mars 2022 Så hva heter togsjåføren da? Anonymkode: 2ec47...832 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 25. mars 2022 #4 Del Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så hva heter togsjåføren da? Anonymkode: 2ec47...832 Det må du nesten spørre dem om. Men yrkestittelen deres er lokfører eller lokomotivfører. 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjompen Skrevet 28. mars 2022 #5 Del Skrevet 28. mars 2022 ajarRun skrev (På 25.3.2022 den 22.43): Konduktører selger billetter, de kjører ikke tog. Vel, konduktører har også en relativt kort utdannelse med etter forholdene god lønn. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #6 Del Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 25.3.2022 den 22.41): Er det noen her som kjører tog? Hører at det er en kort utdannelse med høy lønn. Hvordan funker det for deg? Anonymkode: 2ec47...832 Jeg kjører tog og er også konduktør ja. Litt stressende jobb siden jeg må springe bakover i toget etter hver stasjon for å ta meg av billetteringen. Så må jeg springe frem igjen for å styre toget. Et himla stress Anonymkode: 02bfa...b97 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 28. mars 2022 #7 Del Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kjører tog og er også konduktør ja. Litt stressende jobb siden jeg må springe bakover i toget etter hver stasjon for å ta meg av billetteringen. Så må jeg springe frem igjen for å styre toget. Et himla stress Anonymkode: 02bfa...b97 Trodde det gikk på skinner. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #8 Del Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 25.3.2022 den 22.41): Er det noen her som kjører tog? Hører at det er en kort utdannelse med høy lønn. Hvordan funker det for deg? Anonymkode: 2ec47...832 Jeg kjører tog. Godstog. Ett års utdannelse. God lønn. Jeg ligger på mellom 1 og 1,3 mill. i året, litt avhengig av hvor mye ekstra jeg tar på meg. Veldig fornøyd med jobben. Svært selvstendig jobb, ingen sjefer som henger over arbeidet og forventer mer effektivitet. Veldig deilig å slippe å tenke jobb når man har gjort det man skal for dagen. Vanskelig å ta med seg jobben hjem Anonymkode: 89ffb...e2a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #9 Del Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kjører tog. Godstog. Ett års utdannelse. God lønn. Jeg ligger på mellom 1 og 1,3 mill. i året, litt avhengig av hvor mye ekstra jeg tar på meg. Veldig fornøyd med jobben. Svært selvstendig jobb, ingen sjefer som henger over arbeidet og forventer mer effektivitet. Veldig deilig å slippe å tenke jobb når man har gjort det man skal for dagen. Vanskelig å ta med seg jobben hjem Anonymkode: 89ffb...e2a Har du drept mange rein og elg opp gjennom årene? Anonymkode: 02bfa...b97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #10 Del Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du drept mange rein og elg opp gjennom årene? Anonymkode: 02bfa...b97 Ingen rein, kjører ikke så langt nord. Elg har jeg kjørt på. Kanskje en 20 stk de siste 7 årene? Anonymkode: 89ffb...e2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #11 Del Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg kjører tog. Godstog. Ett års utdannelse. God lønn. Jeg ligger på mellom 1 og 1,3 mill. i året, litt avhengig av hvor mye ekstra jeg tar på meg. Veldig fornøyd med jobben. Svært selvstendig jobb, ingen sjefer som henger over arbeidet og forventer mer effektivitet. Veldig deilig å slippe å tenke jobb når man har gjort det man skal for dagen. Vanskelig å ta med seg jobben hjem Anonymkode: 89ffb...e2a Hva??? Foreldrene mine ligger på 500k og 600k etter 15 år i kommunal sektor og i staten, begge med femårig mastergrad. Tuller du med meg nå? Anonymkode: 2ec47...832 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #12 Del Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva??? Foreldrene mine ligger på 500k og 600k etter 15 år i kommunal sektor og i staten, begge med femårig mastergrad. Tuller du med meg nå? Anonymkode: 2ec47...832 Nei, det er ikke tull. Det gir god uttelling på lønnsslippen å jobbe ugunstig. Vi som er lokførere på godstog jobber veldig mye kveld og natt, er mye borte fra hjemmet (ofte 24t eller mer) og jobber annenhver eller tredjehver helg. Enkelte vakter ligger vi feks et døgn på hotell mellom turer. Det er da betalt og kompensert for fritid man ikke får benyttet hjemme. Anonymkode: 89ffb...e2a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaptein Klein Skrevet 28. mars 2022 #13 Del Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 25.3.2022 den 22.44): Så hva heter togsjåføren da? Anonymkode: 2ec47...832 Der Führer, på tysk. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #14 Del Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva??? Foreldrene mine ligger på 500k og 600k etter 15 år i kommunal sektor og i staten, begge med femårig mastergrad. Tuller du med meg nå? Anonymkode: 2ec47...832 Kan ikke sammenligne en jobb i det offentlige og lokfører i det private. Mastergrad eller ei. Ikke hvem som helst kan jobbe som lokfører. Du har et stort ansvar. Mange menneskeliv som ligger i dine hender. Som lokfører må du kunne tenke klart under stressede og farlige situasjoner. Anonymkode: 02bfa...b97 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #15 Del Skrevet 29. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 28.3.2022 den 21.38): Nei, det er ikke tull. Det gir god uttelling på lønnsslippen å jobbe ugunstig. Vi som er lokførere på godstog jobber veldig mye kveld og natt, er mye borte fra hjemmet (ofte 24t eller mer) og jobber annenhver eller tredjehver helg. Enkelte vakter ligger vi feks et døgn på hotell mellom turer. Det er da betalt og kompensert for fritid man ikke får benyttet hjemme. Anonymkode: 89ffb...e2a Skjønner nå at jeg valgte feil (ble bussjåfør) Anonymkode: c4aaf...3f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2022 #16 Del Skrevet 29. mars 2022 Jeg er konduktør elsker jobben min har jobbet i snart 20 år. Vi har en lønn på 700+ mange tjener over 1mill i året. Men dette er ikke yrket for hvem som helst. Du må kunne takle mennesker som er svært vanskelige til tider. Du er helt alene pluss lokfører om du trenger hjelp men de fleste situasjoner må du takle på egenhand. Dette er ett yrke som er veldig personavhengig. Bare spør om du lurer på noe. Anonymkode: 79067...b70 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #17 Del Skrevet 30. mars 2022 Takk for gode svar. Fortalte dette til foreldrene mine og de ble litt matte. Det er jo ikke slik at de ikke har ansvar i sine jobber - far forvalter hundremillionerkroners budsjett med sin lønn på rundt en halv million. Mor har ansvar for flere hundrede studenter. Forskjellen i inntekt er ganske voldsom. Jeg vil ikke jobbe som dem, og kan tenke meg å undersøke dette mer...er det vanskelig å komme inn i utdanningen? Er ikke dere som togfører og konduktør redde for automatisering? Hvordan har privatisering og oppstykking av jernbanen påvirket lønna? Anonymkode: 2ec47...832 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #18 Del Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Takk for gode svar. Fortalte dette til foreldrene mine og de ble litt matte. Det er jo ikke slik at de ikke har ansvar i sine jobber - far forvalter hundremillionerkroners budsjett med sin lønn på rundt en halv million. Mor har ansvar for flere hundrede studenter. Forskjellen i inntekt er ganske voldsom. Jeg vil ikke jobbe som dem, og kan tenke meg å undersøke dette mer...er det vanskelig å komme inn i utdanningen? Er ikke dere som togfører og konduktør redde for automatisering? Hvordan har privatisering og oppstykking av jernbanen påvirket lønna? Anonymkode: 2ec47...832 Kravene til opptak på lokførerskolen kan du finne her: https://lokforerskolen.no/om-lokomotivforerstudiet/vurderer-du-a-soke/ I tillegg til å måtte ha relevant bakgrunn må man også gjennomgå både helsetesting og ikke minst en yrkespsykologisk skikkethetstest. Da tester man følgende: Spoiler Egenskaper og ferdigheter som testes Stresshåndteringsferdigheter Simultanferdigheter Mekanisk forståelse Kommunikasjonsferdigheter (norsk muntlig) Sikkerhetstenkning for å unngå uønskede hendelser Bevissthet til egen rolle i samspillet mellom menneske, teknikk og organisasjon Å kunne planlegge egen arbeidsutførelse på en sikker og presis måte Presisjon i oppgaveløning og arbeidsutførelse Kognitive ferdigheter for å kunne studere et teknisk fag Når det gjelder automatisering så er det lett å tenke at en lokfører må være enkel å erstatte med automatiserte systemer. Helt til man blir kjent med norsk jernbane. Det vil ta ufattelig mange år å få på plass systemer som kan kjøre et persontog fra Oslo til Bergen "av seg selv". Med den topografien og de årstidsforskjellene vi har i Norge er det ikke bare å gjerde inn banen og kjøre togene på automatikk. Det er altfor mange ytre faktorer å ta hensyn til. Godstogene er enda vanskeligere å automatisere. Det skjer ikke i min tid, det er jeg overbevist om. Lønna har blitt lite påvirket av privatiseringen, og da har den nok økt heller enn sunket. Jeg som jobber i godsbransjen har ikke merket noe til dette da godsbransjen har vært privatisert i mange år allerede. Anonymkode: 89ffb...e2a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #19 Del Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 28.3.2022 den 15.14): Jeg kjører tog. Godstog. Ett års utdannelse. God lønn. Jeg ligger på mellom 1 og 1,3 mill. i året, litt avhengig av hvor mye ekstra jeg tar på meg. Veldig fornøyd med jobben. Svært selvstendig jobb, ingen sjefer som henger over arbeidet og forventer mer effektivitet. Veldig deilig å slippe å tenke jobb når man har gjort det man skal for dagen. Vanskelig å ta med seg jobben hjem Anonymkode: 89ffb...e2a Sant, men mange lokførere har tog også som hobby. Anonymkode: 1ea90...1c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2022 #20 Del Skrevet 30. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vis skjult innhold Egenskaper og ferdigheter som testes Stresshåndteringsferdigheter Simultanferdigheter Mekanisk forståelse Kommunikasjonsferdigheter (norsk muntlig) Sikkerhetstenkning for å unngå uønskede hendelser Bevissthet til egen rolle i samspillet mellom menneske, teknikk og organisasjon Å kunne planlegge egen arbeidsutførelse på en sikker og presis måte Presisjon i oppgaveløning og arbeidsutførelse Kognitive ferdigheter for å kunne studere et teknisk fag Når det gjelder automatisering så er det lett å tenke at en lokfører må være enkel å erstatte med automatiserte systemer. Helt til man blir kjent med norsk jernbane. Det vil ta ufattelig mange år å få på plass systemer som kan kjøre et persontog fra Oslo til Bergen "av seg selv". Med den topografien og de årstidsforskjellene vi har i Norge er det ikke bare å gjerde inn banen og kjøre togene på automatikk. Det er altfor mange ytre faktorer å ta hensyn til. Godstogene er enda vanskeligere å automatisere. Det skjer ikke i min tid, det er jeg overbevist om. Anonymkode: 89ffb...e2a Kommer til å koste absurd mange milliarder å automatisere toglinjene, neppe lønnsomt kun for å spare kostnadene til lokføreren og man må uansett ha ansatte på personelltog i tilfelle ulykker. Anonymkode: 1ea90...1c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå