Gå til innhold

tiden er inne å fryse ut Kina

Egenskap

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For det første, hva så om de støtter krigen?

For det andre, fryse dem ut ifra hva? Fryse dem ut ifra å sende oss livsnødvendige varer vi trenger for å kunne fortsette å ha et fungerende samfunn? Vi er mer avhengige av kina enn kina er av oss. Det er ikke et spørsmål om vi kan fryse ut kina, men heller et spørsmål om kina vil fryse oss ut. De er verdens største økonomi, så et forsøk på å fryse dem ut er mer at vi bare frivillig fryser oss selv ut. Og skjer det så kollapser dollaren umiddelbart og USAs makt på den internasjonale scenen er over. 

Kina er nøytrale og det er den policyen de har i forhold til alle kriger som ikke direkte involverer dem. Å erklære økonomisk krig mot verdens største  økonomi som vi er helt avhengige av, med begrunnelsen at det er straff fordi de er nøytrale i en konflikt mellom to gamle sovjetland som ingen av dem er med i nato eller på noen annen måte alliert med oss er kanskje den verste ideen jeg har hørt på en stund. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker hvordan folk som gnåler om frihet og demokrati synes det er greit å true land til å gjøre som de vil. *host* Biden. Fantastisk holdning det der! 

Endret av Purple Basil
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Purple Basil said:

Liker hvordan folk som gnåler om frihet og demokrati synes det er greit å true land til å gjøre som de vil. *host* Biden. Fantastisk holdning det der! 

Ja, tenk å bruke fredelige midler for å prøve å få andre til å hjelpe med å stoppe en krig! VIRKELIG helt forferdelig, altså...

For øvrig virker det, sikkert til stor frustrasjon for enkelte her.

https://www.reuters.com/business/energy/exclusive-chinas-sinopec-pauses-russia-projects-beijing-wary-sanctions-sources-2022-03-25/

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville vært så sinnsykt dumt at jeg ikke gidder å argumentere for det engang.

Og nei, Kina støtter ikke krigen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er påtide å støte ut Kina, det skulle vært gjort for lenge siden. Samme med Saudi, forbud mot å kjøpe olje fra dem. 

Vesten greier seg fnt uten dem, kanskje vi da trenger Russland og Ukraina, men da vil vi bli selvforsynt med slt vi måtte trenge. Når Putin forsvinner må demokratiene flyttes østover.

Vi bør virkelig kutte alle bånd til disse diktaturene. Folket kan bestemme, i de respektive land. Demokrati og menneskerettigheter og de blir med i fellesskapet 👏👏👏

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er det vel helst på sin plass å sørge for å få et bedre forhold til Kina enn hva de har til Russland. Støte de mer fra oss er det dummeste vi kan gjøre nå. 'Keep your friends close, but your enemies closer'.... Som flere sier; vi trenger dem og de trenger oss'.

Endret av Lawyam
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicathv skrev (13 timer siden):

Det ville vært så sinnsykt dumt at jeg ikke gidder å argumentere for det engang.

Og nei, Kina støtter ikke krigen.

Enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Lawyam said:

Akkurat nå er det vel helst på sin plass å sørge for å få et bedre forhold til Kina enn hva de har til Russland. Støte de mer fra oss er det dummeste vi kan gjøre nå. 'Keep your friends close, but your enemies closer'.... Som flere sier; vi trenger dem og de trenger oss'.

Tja... akkurat hvordan trenger de oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kipling said:

Tja... akkurat hvordan trenger de oss?

Det er vi som finansierer den enorme veldstandsøkningen deres. Den har skjedd så raskt at det bl.a. er skapt ei stor eiendomsboble, som er helt på randen til å sprekke. Mister de mye eksportinntekter fra oss kan regimet i Kina få problemer med opprør i befolkningen.

https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2021-08-19/china-s-real-estate-bubble-is-so-dangerous-beijing-can-only-watch-it-grow

image.png.22a867b62754592d9eef906d3762376e.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan faktisk være vi bør tenke mer i vesten på å holde oss mer selvdrevne og ikke være for avhengige av andre land. Spesielt med tanke på strøm, men det er vel lært nå. Når det plutselig kommer til slikt så får disse landene mye å si for oss, som er litt skummelt egentlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Fakta? said:

Det er vi som finansierer den enorme veldstandsøkningen deres. Den har skjedd så raskt at det bl.a. er skapt ei stor eiendomsboble, som er helt på randen til å sprekke. Mister de mye eksportinntekter fra oss kan regimet i Kina få problemer med opprør i befolkningen.

https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2021-08-19/china-s-real-estate-bubble-is-so-dangerous-beijing-can-only-watch-it-grow

image.png.22a867b62754592d9eef906d3762376e.png

Jo men problemet med den logikken er at du stanser med "finansierer"... det kritiske er finansierer med hva da.

Hva er det kineserne faktisk kjøper av vestligproduserte varer som de ikke klarer seg uten? For om svaret på det er ingenting, så blir svaret på hva de trenger oss for også ingenting.

Det som er det store spillet i global finans er at vi har  en global valuta og det er den amerikanske dollaren. Alle som skal kjøpe og selge råvarer på stor skala internasjonalt må bruke dollaren fordi det er den som motpartens bruker og det gjør at det finnes en enorm beholdning av dollar der ut. Det gjør at amerikanerne kan mer eller mindre skumme av penger fra verdenshandelen ved å trykke flere dollar, som effektivt blir en inflasjonsbeskatning på alle som sitter på dollar.

Men dollarens status har vært basert på at amerikanerne ikke gjorde dette så mye, og at amerikanerne ikke misbrukte den økonomiske og finansielle makten sin. Det første har endret seg med quantitative easing hele veien fra 2008 til nå, og det andre har endret seg med at USA hiver Russland ut av swift. 

Så spørsmålet blir, hvorfor skal Kina og andre gidde å handle i dollar nå? Hvorfor ikke handle direkte i egen valuta med råvarelandene og kutte både profittavskummingen og den politiske kontrollen vesten har? Vi produserer ikke noe de trenger, vi er bare mellommenn som profilerer på å kontrollere valutaen som brukes. Det kommer Kina til å finne ut og revurdere etter det som har skjedd, samme med Saudi og Russland og mange andre som har følt denne makten brukt mot seg, eller frykter at den kan bli det i fremtiden. Og da er det game over for samfunn som ikke produserer noe og misbruker makten sin.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madame Butterfly skrev (3 timer siden):

Ja, det er påtide å støte ut Kina, det skulle vært gjort for lenge siden. Samme med Saudi, forbud mot å kjøpe olje fra dem. 

Vesten greier seg fnt uten dem, kanskje vi da trenger Russland og Ukraina, men da vil vi bli selvforsynt med slt vi måtte trenge. Når Putin forsvinner må demokratiene flyttes østover.

Vi bør virkelig kutte alle bånd til disse diktaturene. Folket kan bestemme, i de respektive land. Demokrati og menneskerettigheter og de blir med i fellesskapet 👏👏👏

Tror du virkelig at Russland har et fungerende demokrati? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Kipling said:

Jo men problemet med den logikken er at du stanser med "finansierer"... det kritiske er finansierer med hva da.

Hva er det kineserne faktisk kjøper av vestligproduserte varer som de ikke klarer seg uten? For om svaret på det er ingenting, så blir svaret på hva de trenger oss for også ingenting.

Svaret er langt ifra ingenting, men nå er jeg lei av å legge jobb i å grave opp referanser som du like godt kan google selv. Det er lett å finne ut hva land importerer. Hvis du har noen interesse av faktakunnskap og ikke bare å forsøke å score billige retoriske poeng til støtte for Kina og Russland (så lenge ingen gidder å sjekke dem), så synes jeg du skal begynne å lese deg opp på ting som ikke stemmer med narativet ditt også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven
Stressedoutgurl skrev (1 time siden):

Det kan faktisk være vi bør tenke mer i vesten på å holde oss mer selvdrevne og ikke være for avhengige av andre land. Spesielt med tanke på strøm, men det er vel lært nå. Når det plutselig kommer til slikt så får disse landene mye å si for oss, som er litt skummelt egentlig.

Ja men det såkalte grønne skiftet er jo i vinden nå. Tenkte ikke på at det grønne skiftet gjør at vi ikke klarer å produsere nok energi selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kipling skrev (20 timer siden):

For det første, hva så om de støtter krigen?

For det andre, fryse dem ut ifra hva? Fryse dem ut ifra å sende oss livsnødvendige varer vi trenger for å kunne fortsette å ha et fungerende samfunn? Vi er mer avhengige av kina enn kina er av oss. Det er ikke et spørsmål om vi kan fryse ut kina, men heller et spørsmål om kina vil fryse oss ut. De er verdens største økonomi, så et forsøk på å fryse dem ut er mer at vi bare frivillig fryser oss selv ut. Og skjer det så kollapser dollaren umiddelbart og USAs makt på den internasjonale scenen er over. 

Kina er nøytrale og det er den policyen de har i forhold til alle kriger som ikke direkte involverer dem. Å erklære økonomisk krig mot verdens største  økonomi som vi er helt avhengige av, med begrunnelsen at det er straff fordi de er nøytrale i en konflikt mellom to gamle sovjetland som ingen av dem er med i nato eller på noen annen måte alliert med oss er kanskje den verste ideen jeg har hørt på en stund. 

Kina er verdens nest største økonomi. USA troner fortsatt øverst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fakta? said:

Svaret er langt ifra ingenting, men nå er jeg lei av å legge jobb i å grave opp referanser som du like godt kan google selv. Det er lett å finne ut hva land importerer. Hvis du har noen interesse av faktakunnskap og ikke bare å forsøke å score billige retoriske poeng til støtte for Kina og Russland (så lenge ingen gidder å sjekke dem), så synes jeg du skal begynne å lese deg opp på ting som ikke stemmer med narativet ditt også.

Mhm.. så da bare googler jeg "ting som ikke stemmer med narativet mitt"? I og med at du er så spesifikk med hva du mener ikke stemmer så blir det jo fort det jeg må gjøre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Klossmajor said:

Kina er verdens nest største økonomi. USA troner fortsatt øverst.

19489.jpeg

Hvilken om kommer på nr 1 og nr 2 kommer nok ann på hvordan du regner på det. Kina er nr 1 på de fleste jeg har sett, og mener jeg hørte for 2-3 år siden at de hadde tatt over 1. plass, men jeg tviler ikke at noen mener USA er nr 1, men hvorvidt Kina er nr 1 med en liten margin eller de er nr 2 med en liten margin er ikke akkurat det store poenget syns jeg. 

Det viktige poenget er at de er enorme, og at de i tillegg produserer ting som er rimelig essensielle. Tror de produserer noe sånt som 80% av alle medisinene som brukes i USA for eksempel, for ikke å snakke om elektroniske komponenter som brukes i absolutt alt. Vi har et veldig veldig reelt problem dersom den handelen stanser opp.

Og det de importerer fra oss er i hovedsak ting de lett kunne produsert selv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (3 minutter siden):

19489.jpeg

Hvilken om kommer på nr 1 og nr 2 kommer nok ann på hvordan du regner på det. Kina er nr 1 på de fleste jeg har sett, og mener jeg hørte for 2-3 år siden at de hadde tatt over 1. plass, men jeg tviler ikke at noen mener USA er nr 1, men hvorvidt Kina er nr 1 med en liten margin eller de er nr 2 med en liten margin er ikke akkurat det store poenget syns jeg. 

Det viktige poenget er at de er enorme, og at de i tillegg produserer ting som er rimelig essensielle. Tror de produserer noe sånt som 80% av alle medisinene som brukes i USA for eksempel, for ikke å snakke om elektroniske komponenter som brukes i absolutt alt. Vi har et veldig veldig reelt problem dersom den handelen stanser opp.

Og det de importerer fra oss er i hovedsak ting de lett kunne produsert selv. 

https://researchfdi.com/world-gdp-largest-economy/

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...