Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har utenlandsk samboer og vi bor sammen i hans hjemland. Jeg hadde bodd her en liten stund før vi møttes, og dro hjem til Norge 3-4 ganger i året for å besøke familie og mine to beste venninner. Han ga inntrykk av at dette ikke var noe problem, men det har det blitt..

På grunn av det vi driver med er det vanskelige for oss å dra noe sted sammen. Vi ser for oss at dette skal bli annerledes i fremtiden, men nå og i nærmeste fremtid er det slik. Han mener det er urettferdig at jeg skal dra til Norge mens han må bli igjen her. Samtidig sier han at han ikke har noe stort behov for å dra til Norge selv, det handler mer om at det er vanlig for par å dra/gjøre ting sammen. Sist vi kranglet om dette eskalerte det veldig, og han mente at det er latterlig at jeg som en nesten 30 år gammel kvinne har "så stort behov for å være sammen med foreldrene mine" og at en tur i året burde være mer enn nok. 

At vi har forskjellige forhold til familie har jeg visst fra begynnelsen. Han har ikke mye familie og har heller ikke noe nært forhold til de få han har. Jeg har alltid vært tydelig på at det for meg er helt motsatt, og trodde han hadde forståelse og respekt for dette. For meg er dette en dealbreaker - familie og venner er viktig for meg og jeg blir ulykkelig av å se dem så sjeldent. Holdningen hans er mer i den retning at siden jeg har valgt å bo i dette landet, har jeg ingen ting i Norge å gjøre lenger. Jeg på min side trodde at siden jeg valgte å støtte han i det å bo her, så ville han støtte meg så jeg kunne besøke mine kjære i mitt eget hjemland.

Jeg merker at dette tærer på meg. Jeg gruer meg til hver gang jeg må ta det opp med han, blir nervøs og stresset fordi jeg vet at han kommer til å bli sur. Turene til Norge blir sjeldnere og kortere- det blir nå et par turer i året på 3 - 4 dager. De i Norge lurer på hvorfor jeg ikke kommer oftere eller litt flere dager av gangen. Jeg blir helt deprimert av å tenke på at det skal foregå på denne måten resten av livet. Som han selv har sagt så kan han ikke hindre meg i å dra, og det har han rett i, men det handler om at han støtter meg i det i stedet for at det blir krangel. Nå føles det aldri helt greit de få gangene jeg drar, og jeg sliter med å nyte turene fordi jeg vet at han egentlig ikke "godkjenner" det.

Etter å ha kranglet om dette så mange ganger kjenner jeg at jeg begynner å tvile på egen dømmekraft. Er jeg urimelig?

Anonymkode: 1e0c6...83c

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Aldri en dag uten nesten identiske problemstillinger med en tvist her inne.

Er det bare trolling?

Anonymkode: ff7d1...de4

• Liker 2
Skrevet

Her er det åpenbart han som er urimelig, spør du meg. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det bare trolling?

Nei. Jeg er ikke bekjent med hva andre spør om her inne. Lurer oppriktig på om jeg er urimelig i denne situasjonen.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Du må bare sette ned foten. Dette er jo viktig for deg.  Hvis han ikke forstår og respekterer dette, må du sette hardt mot hardt.

Anonymkode: 43e4f...ce4

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det bare trolling?

Så absolutt. Du ser det spesielt på overskriftene. Click baitorama. 

Anonymkode: 0739f...d68

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han er jo helt sykt urimelig, ikke du. 

Jeg bor selv utenlands og har kjæreste der, og hadde han lagt seg opp i hvor ofte og lenge jeg reiste til Norge hadde det vært slutt på dagen. (Med unntak for om han skulle betale for det, da har han lov å mene noe om antall reiser. Men jeg betaler sjøl.)

Anonymkode: eb394...498

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke urimelig, det er det han som er. Bare dra med god samvittighet, han bestemmer ikke over deg. Det er jo ikke noe å diskutere eller du skal spørre om lov til. Du bare informerer om at du drar sånn og sånn. Jeg hadde seriøst vurdert om jeg ønsket å forsette forhold med en slik person, og det hadde jeg tydelig forklart. 

Anonymkode: 1361f...69f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du er ikke urimelig, det er det han som er. Bare dra med god samvittighet, han bestemmer ikke over deg. Det er jo ikke noe å diskutere eller du skal spørre om lov til. Du bare informerer om at du drar sånn og sånn. Jeg hadde seriøst vurdert om jeg ønsket å forsette forhold med en slik person, og det hadde jeg tydelig forklart. 

Anonymkode: 1361f...69f

Det er nettopp det punktet jeg har kommet til. Hvis jeg skal bo her, så skal jeg også så og så mye til Norge. Begynte å tvile på meg selv. Takk.

AnonymBruker
Skrevet

Du skal selvsagt besøke familien din hvis du ønsker det. Med mindre du er en person som ikke lenger har en egen fri vilje. Hvis du lar deg påvirke av at han lager dårlig stemning hvis du ikke gjør som han vil, så bestemmer han i praksis over deg. Dvs du har ikke lenger din egen frie vilje. Du lever i fangenskap i det landet. 1 besøk til Norge årlig. Etterhvert blir det ingen besøk. Etterhvert blir det dårlig stemning om du ringer også. Om du går på kafé med venninner. Går på butikken. På jobb. Hva som helst han ikke godkjenner. Han bestemmer. Eller... Du gjør som du vil, altså. Men da blir det et helvete!

Anonymkode: 7eee4...6fc

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

La ham bli sur. Voksne mennesker tåler å bli sur innimellom. Er du derimot redd for at han blir psykisk eller fysisk voldelig bør du dra for godt. 

Anonymkode: 5b14c...b59

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

En mann nekter ikke sin bedre halvdel å reise hjem. Det handler ikke om behov, men om å være litt med familie.

Rødt flagg det der 

Anonymkode: 6c218...d07

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Er klart han ikke skjønner greia, når han faktisk ikke blir med og blir kjent med din familie.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Virrevirrevapp skrev (7 timer siden):

Er klart han ikke skjønner greia, når han faktisk ikke blir med og blir kjent med din familie.

Som sakt kan vi ikke dra sammen, en av oss må alltid bli hjemme. Det liker han ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Giga rødt flagg! Hvordan er han om du vil treffe noen som er der hvor dere bor?

Husk kondom sier jeg bare.

Anonymkode: c56e0...b3c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Rødt flagg ja, jeg bor noen timer unna min familie, og jeg reiser ofte hjem og er der 3-4 dager. Da tar jeg med ungene også. Samboer sier ingenting på det, for det var avtalen da jeg flyttet til hans hjemsted.

Anonymkode: 37122...eee

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Giga rødt flagg! Hvordan er han om du vil treffe noen som er der hvor dere bor?

Husk kondom sier jeg bare.

Anonymkode: c56e0...b3c

Jeg har ikke særlig med folk å treffe her, så det skjer ikke ofte, men har ikke vært noe problem så langt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

La ham bli sur. Voksne mennesker tåler å bli sur innimellom. Er du derimot redd for at han blir psykisk eller fysisk voldelig bør du dra for godt. 

Anonymkode: 5b14c...b59

Det er jeg ikke redd for. Han er veldig snill og ville aldri funnet på slikt. Vi har jo vært sammen noen år og jeg føler jeg kjenner han veldig godt, vi har det veldig bra sammen. Dette er det eneste ordentlige problemet vi har.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som sakt kan vi ikke dra sammen, en av oss må alltid bli hjemme. Det liker han ikke. 

Hvorfor må en av dere alltid bli hjemme? 

Anonymkode: b392d...237

• Liker 2
Skrevet

Hvis samboer ikke hadde villet at jeg skulle besøke familien hadde han fort blitt en ex.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...