Gå til innhold

Er dette nok til å få foreldreretten alene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet er to år. Samboer har en fortid med tvangsinnleggelser. Han har ruset seg (hasj) over mange år. Og jeg tror dette er mye av grunnen til alt sinnet og vrangforestillingene. Han påstår ting både om meg og andre, som ikke stemmer, og er mye sint pga det. Mye psykisk vold. Problemet er at mye av dette er vanskelig å bevise. Han oppfører seg annerledes når andre er til stede. Andre vil nok kunne mistenke at han ikke er helt frisk, men ikke se hvor ille det egentlig er. Det eneste som kan bevises er rusen, om noen kan tvinge han til blod eller urinprøver. Jeg vet at andre har fått samvær (også 50/50) selv om det både har vært hasj og psykiatri inne i bildet.

Jeg synes det er vondt å la barnet være alene med far nå, som dreier seg om noen timer. Men jeg er livredd for at om jeg avslutter forholdet må jeg sende ungen alene til far over flere dager. Hvor mye skal til før far nektes samvær?

Han er ikke slem mot barnet, men har en adferd som det vi være skadelig for barnet å vokse opp med. Og jeg er dessuten redd for at han en dag vil "rable" ullstendig. Han blir bare verre, og nekter hjelp.

Hva gjør jeg?

Anonymkode: c75ab...fa3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa bare nei på familivernkontoret. Om han da vil gå til retten får han jo ha lykke til, de dømmer sjeldent 50/50, spesielt når barna er små. Og er du bekymret for rus ved samvær kan du nekte å sende barnet, så enkelt er det! Du får melde bekymring til bv ang rus, så kan de oppfordre han til dette. 
Her er det ikke engang overnatting, men jeg har mye bevis. 

Anonymkode: 9e154...8a3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg sa bare nei på familivernkontoret. Om han da vil gå til retten får han jo ha lykke til, de dømmer sjeldent 50/50, spesielt når barna er små. Og er du bekymret for rus ved samvær kan du nekte å sende barnet, så enkelt er det! Du får melde bekymring til bv ang rus, så kan de oppfordre han til dette. 
Her er det ikke engang overnatting, men jeg har mye bevis. 

Men forresten, det er vanskelig å få 100% foreldreansvar. Jeg har ikke det selvom det er tilsyn i bildet engang! 
100% omsorg er noe annet igjen, så det har jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan egentlig bare ringe barnevernet, og si at du ønsker å melde en bekymring på din samboer. Si at du går nå ifra han, da han ruser seg og det er psykiske problemer. Du sier du vil prioritere deg og barna fremover, da du ser at «hjelpen» han har ikke hjelper. Dere vil begge bli undersøkt, og han vil måtte ta rusprøver hos fastlegen. Om de er positive, vil han ikke kunne treffe barnet. Du vil selv bli undersøkt også, men bare vær åpen i dialogen, så går det fint. Snakker av erfaring.

Anonymkode: 7f6ae...09e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Barnet er to år. Samboer har en fortid med tvangsinnleggelser. Han har ruset seg (hasj) over mange år. Og jeg tror dette er mye av grunnen til alt sinnet og vrangforestillingene. Han påstår ting både om meg og andre, som ikke stemmer, og er mye sint pga det. Mye psykisk vold. Problemet er at mye av dette er vanskelig å bevise. Han oppfører seg annerledes når andre er til stede. Andre vil nok kunne mistenke at han ikke er helt frisk, men ikke se hvor ille det egentlig er. Det eneste som kan bevises er rusen, om noen kan tvinge han til blod eller urinprøver. Jeg vet at andre har fått samvær (også 50/50) selv om det både har vært hasj og psykiatri inne i bildet.

Jeg synes det er vondt å la barnet være alene med far nå, som dreier seg om noen timer. Men jeg er livredd for at om jeg avslutter forholdet må jeg sende ungen alene til far over flere dager. Hvor mye skal til før far nektes samvær?

Han er ikke slem mot barnet, men har en adferd som det vi være skadelig for barnet å vokse opp med. Og jeg er dessuten redd for at han en dag vil "rable" ullstendig. Han blir bare verre, og nekter hjelp.

Hva gjør jeg?

Dette er best for deg og du tenker på deg selv her. Er ikke noe og nekte far for her så lenge han ikke er slem mot barnet

Anonymkode: f093d...71b

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er best for deg og du tenker på deg selv her. Er ikke noe og nekte far for her så lenge han ikke er slem mot barnet

Bare ulovlig rus. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Mamajune11 skrev (1 minutt siden):

Bare ulovlig rus. 

ruser seg nok ikke når han har barnet

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

ruser seg nok ikke når han har barnet

Det vet hverken du eller jeg noe om. Er du samboer til ts? Siden du gikk rett i forsvar? 

Ulovlig rus er ulovlig rus. Spiller ingen rolle om barnet sover feks. Skjer det noe som feks brann er fortsatt ene forelder ruset og tenker garrantert ikke normal eller rasjonelt. 

Nei til rus rundt barn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Barnet er heller ikke tjent med at jeg skal bli fullstendig nedbrutt pskis, som jeg er i ferd med å bli og kommer til å bli om jeg må orholde meg til han i mange år framover. Da vil den psykiske volden og truslene bare fortsette. Han vil gjøre alt for å gjøre livet vanskeligst mulig for meg.

Han ble også bare psykere og psykere. Full av vrangforestllinger  og bisarre beskyldninger. Det er no også et spørsmål om tid før han også bli bli sint på barnet. Når det blir større og begynner å ha egne oppfatninger om hvordan verden er, oppfatninger som ikke stemmer med pappas.

Det er heller ikke heldig for et barn å vokse opp med en far som roper og skriker ukvemsord, kommer med masse hatefullt prat og ville historier, som mener an blir forfulgt av naboer. Som oppfører seg som en krakilsk tulling, i barnes påsyn. Om snakker om å drepe folk. Listen er lang..

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Sørg for å dokumentere all uakseptabel oppførsel. Selv om du ikke kan bevise alt, vil det være lurt å kunne vise til tid og sted for ting som har blitt sagt og gjort. Lett å glemme småting når det nesten har blitt normalen, og det å ha en dårlig magefølelse er litt tynt. Legg merke til og skriv ned situasjoner med barna du reagerer på og er bekymret for. Lykke til. 

Anonymkode: 521b7...ceb

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta lydopptak og dokumenter.

Jeg  nektet på meklingsmøte å diskutere samvær med overnatting før barnefar kunne vise til rene tisseprøver og får hjelp til psyken sin.

Anonymkode: 45c3e...9b4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver å ta lydopptak. Har noe. Men er vanskelig, for det er ikke bare å sette på opptak uten han ser det når han setter i gang, må være litt i forkant, men jeg vet jo aldri når han tilter. Og jeg tror han mistenker opptak, for noen ganger hvisker/snerrer han ting i øret mitt, og når jeg spør om han mener det, sier han at noe slikt har han aldri sagt. Jeg har også begynt å skrive en slags logg over ting han sier og gjør med dato. Men det er jo ikke noe bevis, jeg kan jo ha diktet det opp.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Men forresten, det er vanskelig å få 100% foreldreansvar. Jeg har ikke det selvom det er tilsyn i bildet engang! 
100% omsorg er noe annet igjen, så det har jeg. 

Kan du forklare forskjellen? Når du har 100% omsorg, kan barnet være alene med far? Hvor mye m du forholde deg til barnefar i hverdagen?

Her er det nesten umulig å ha en normal samtale med samboer. ALT jeg sier og gjør er feil, og han kan ofte ikke snakke med meg om de enkleste tinguten å komme med en mengde skjellsord og ufinheter. Han kommer med masse beskyldninger som er tatt rett ut av lufta. Har stort kontrollbehov, mens han selv flyr rundt som det passer han uten å si i fra. Jeg skal helst ikke omgås noen.

AnonymBruker
Skrevet

Du tenker jeg er egoistisk som vil ha en person som i årevis har utøvd psykisk vold, brutt meg ned psykisk og ødelagt livet mitt, som er (sannsynligvis) psykotisk og ruser seg daglig?

Skrevet

Dersom fars psykiske helse og rusmisbruk er til skade for barnets trygghet, helse og utvikling kan hun nekte samvær jo.

Folk bør forøvrig slutte å snakke om "foreldrerett", det er ikke en ting.

• Liker 2
Gjest Chroma
Skrevet

I en slik situasjon ville jeg uten tvil ha forhørt meg med barnevernet. 

AnonymBruker
Skrevet

Du burde ta lydopptak jevnt over og heller slette i etterkant de dagene han ikke tilter eller sier noe ille. Sett på i det du går inn i rommet eller i det du spør han om noe. Og forsøk å få dokumentert hvordan han er med barnet. Den loggen du lager er også av betydning. Det vil ha en tyngde og gjøre det troverdig at du har dokumentert ting underveis. 

Anonymkode: 9f65e...055

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

1. går fra ham nå før barnet bli eldre

2. kontakt barnevernet før du fra ham. Meød

bekymring om rus. Husk at bvtj ikke kan bestemme noe vedr. Samvær, men de kan gjøre en vurdering på om han er skikket som omsorgsperson. Denne vurderingen kan senere brukes i retten.

3. innkall til mekling. Nekt samvær uten tilsyn, da er det opp til han å ta rettslige skritt. Husk å dokumenter alt du kan. 

4. Vit forskjellen på foreldreansvar og omsorg. Les deg opp. Du vil ikke få foreldreansvaret alene, men han vil kunne få begrenset omsorg/samvær med barnet.

Anonymkode: a0271...7ce

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hva gjør jeg?

Sjekk ut Epitel.no ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du tenker jeg er egoistisk som vil ha en person som i årevis har utøvd psykisk vold, brutt meg ned psykisk og ødelagt livet mitt, som er (sannsynligvis) psykotisk og ruser seg daglig?

Men du sier selv at han aldri har gjort barnet noe, så hvorfor holde barnet vekk ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...