AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #1 Skrevet 25. mars 2022 Dere andre som har fått målt eggreserver/AMH, vet dere noe om hvor fort det synker? Fikk målt AMH (andre ting man sjekker, fsh etc.) for noen måneder siden, 40 år, og fikk svar at alle verdier var normale, og fikk kun oppgitt tall for AMH som var 5. Fikk også beskjed om at dette var i normalområdet. Innvendig ultralyd viste fem egg i hver eggstokk, med normal modning på ett av eggene på venstre side. Jeg leser om andre her som har AMH på 10, 15, 18, 20 etc., så hvorfor mente gynekologen at 5, et lavt tall i forhold, er i normalområdet, og sa det var gode sjanser for å bli gravid? Men siden dette nærmer seg noen måneder siden, hvor mye kan jeg regne med at AMH har sunket med siden da? Noen i ca. samme alder som har erfaring? Burde jeg ha panikk med et såpass lavt tall? Anonymkode: 90862...ce5
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #2 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Dere andre som har fått målt eggreserver/AMH, vet dere noe om hvor fort det synker? Fikk målt AMH (andre ting man sjekker, fsh etc.) for noen måneder siden, 40 år, og fikk svar at alle verdier var normale, og fikk kun oppgitt tall for AMH som var 5. Fikk også beskjed om at dette var i normalområdet. Innvendig ultralyd viste fem egg i hver eggstokk, med normal modning på ett av eggene på venstre side. Jeg leser om andre her som har AMH på 10, 15, 18, 20 etc., så hvorfor mente gynekologen at 5, et lavt tall i forhold, er i normalområdet, og sa det var gode sjanser for å bli gravid? Men siden dette nærmer seg noen måneder siden, hvor mye kan jeg regne med at AMH har sunket med siden da? Noen i ca. samme alder som har erfaring? Burde jeg ha panikk med et såpass lavt tall? Anonymkode: 90862...ce5 Det har noe med alder og gjøre også Det er kanskje et bra tall med tanke på din alder? Jeg hadde AMH på 16, etter to år var det nede på 3. Da var jeg sent i 20-årene og det var veldig lavt. Har likevel blitt gravid. De sa at antallet egg er ikke nødvendigvis det viktigste, men kvaliteten på dem. Anonymkode: 9ff47...19e 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #3 Skrevet 25. mars 2022 Ja, som brukeren over sier AMH synker med alderen for alle. AMH på 5 er innen normalområdet, og viser dermed at det er "egg igjen", men sier ikke noe om kvaliteten på eggene. Jeg hadde lav AMH for alderen da jeg var 30 (den lå på 11 da). Og fikk forklart at verdien var normal, og eggreserven min var ikke noe problem på daværende tidspunkt. Men det kunne bety at jeg kom i overgangsalderen tidligere enn snittet. Så når jeg er 40, er det ikke sikkert jeg er fruktbar mer. Altså det ligger an til at min AMH er under 1 og under normalområdet når jeg kommer dit. Men ingen vet helt sikkert hvor fort den faller, det er også individuelt. Anonymkode: 23c51...b3a 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #4 Skrevet 25. mars 2022 Takk for svar begge to. Ja, klar over at amh er veldig aldersavhengig. Min amh ble som sagt målt til 5 for noen måneder siden, og jeg er 40, men har aldri fått målt nivået før. Så aner ikke hva det var som 30-åring feks. Men har fått to barn tidligere, før fylte 30. Men er det mulig å vite noe om eggkvalitet utfra bare amh-tallet? Anonymkode: 90862...ce5
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #5 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Takk for svar begge to. Ja, klar over at amh er veldig aldersavhengig. Min amh ble som sagt målt til 5 for noen måneder siden, og jeg er 40, men har aldri fått målt nivået før. Så aner ikke hva det var som 30-åring feks. Men har fått to barn tidligere, før fylte 30. Men er det mulig å vite noe om eggkvalitet utfra bare amh-tallet? Anonymkode: 90862...ce5 Målte de FSH? Anonymkode: 9ff47...19e
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #6 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Målte de FSH? Anonymkode: 9ff47...19e Ja, men fikk ikke oppgitt tall annet enn for amh. Fikk beskjed om at alle verdier var normale. Anonymkode: 90862...ce5
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #7 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Takk for svar begge to. Ja, klar over at amh er veldig aldersavhengig. Min amh ble som sagt målt til 5 for noen måneder siden, og jeg er 40, men har aldri fått målt nivået før. Så aner ikke hva det var som 30-åring feks. Men har fått to barn tidligere, før fylte 30. Men er det mulig å vite noe om eggkvalitet utfra bare amh-tallet? Anonymkode: 90862...ce5 En vet dessverre ikke noe om eggkvalitet ut fra bare amh. Men om de sa at FSH var normal, er det i hvert fall et godt tegn. Man får ikke noe helt sikkert svar på det ut i fra målinger, noen har også problemer som ikke lar seg påvise. Men de fleste med normale hormonverdier kan få barn. Anonymkode: 23c51...b3a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå