Gå til innhold

Lederen min vil at jeg skal være arvtager, men jeg er uerfaren

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lederen min er noen-og-60 og går av med pensjon innen få år. Han ser for seg at jeg da skal ta over for han og ha ansvaret for dette fagområdet og kanskje 1-2 ansatte. Men jeg har bare jobbet der 1,5 år (hvorav 6mnd permisjon), det er min første ordentlige jobb etter endt utdanning og jeg er således nokså uerfaren. Jeg er ikke veldig opptatt av å gjøre karriere men det er jo en spennende mulighet. En stilling med stort ansvar og varierte oppgaver. 

Stillingen må lyses ut og jeg må søke på vanlig vis. Det er heller ikke han som bestemmer hvem som får den, men kan komme med en anbefaling. 

Hva bør jeg gjøre? På én måte kjipt å gå all-in for å lære meg det som trengs for så å ikke få den, samtidig som jeg kan lære mye av han. Ønsker jeg meg en stilling med så mye ansvar eller passer jeg kanskje bedre til å være undersått?

Anonymkode: 7f80a...03d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke se noen gode grunner til ikke å gjøre det. Kjør på! Får du ikke jobben så har du alltid lært noe nytt. 

Anonymkode: e7eec...b70

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis sjefen ønsker det, så hør om mulighetene for kurs/etterutdanning dekket.

Anonymkode: 6a934...266

• Liker 2
Skrevet

Han hadde vel ikke foreslått det hvis han mente du ikke var kapabel :)  Men kjenn etter selv om du synes det er mer behagelig å være «undersått» : p er jo mindre ansvar og kan sikkert legge fra deg arbeidet på fritiden i større grad enn om du er leder.. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.3.2022 den 17.45):

Kan ikke se noen gode grunner til ikke å gjøre det. Kjør på! Får du ikke jobben så har du alltid lært noe nytt. 

Anonymkode: e7eec...b70

Det er sant. Mye å lære av disse som har jobbet i bedriften veldig lenge :)

AnonymBruker skrev (På 25.3.2022 den 18.08):

Hvis sjefen ønsker det, så hør om mulighetene for kurs/etterutdanning dekket.

Anonymkode: 6a934...266

Lurt :)Det har jeg hørt at det blir mer fokus på fremover i virksomheten så det kan jeg be om.

marsvin skrev (På 25.3.2022 den 18.24):

Han hadde vel ikke foreslått det hvis han mente du ikke var kapabel :)  Men kjenn etter selv om du synes det er mer behagelig å være «undersått» : p er jo mindre ansvar og kan sikkert legge fra deg arbeidet på fritiden i større grad enn om du er leder.. 

Nei... Er kanskje bare jeg som er usikker på egne evner. Han har ikke gitt utrykk for å være noe annet enn fornøyd med meg. Men jeg har likevel følelsen av at jeg bare har hatt flaks.

Anonymkode: 7f80a...03d

AnonymBruker
Skrevet

Ville kjørt på her. Du trenger jo uansett ikke å bestemme deg akkurat nå, det er slik det fremstår uansett noen år til han pensjonerer seg, og det er jo heller ingen 100% garanti for at du får stillingen. Men du kan kanskje lære mye i mellomtiden som uansett er greit å ha med seg videre uansett hva du bestemmer deg for. 

Anonymkode: f1ea7...846

AnonymBruker
Skrevet

som du sier så må stillingen lyses ut. det er derfor ikke sikkert du får denne, kan alltids være noen andre med mer erfaring som søker. 

Du bør heller se dette som en stor mulighet til å få mer kompetanse, ansvar og vokse enda mer i stillingen. Du kommer nok til å lære masse. Etter lederen din har lært deg opp kan det også være du føler deg mer i stand til å ta på deg denne jobben. 

Selv har jeg vært ute i 4 år, og er nå stedfortreder. Jeg har vokst og lært enormt på disse årene. Hadde aldri forventet det etter 1.5 år. dersom min leder hadde byttet jobb nå hadde jeg ikke vært i tvil om jeg kunne blitt ny leder 😊

Så kjør på, ikke skap hindringer for deg selv. Om du ombestemmer deg eller noen andre ansettes istedenfor har du fått masse kompetanse i din ryggsekk for videre yrkesliv! 

Anonymkode: cdf02...52f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...