AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #1 Skrevet 25. mars 2022 Er det vanlig å kreve tilbake småbeløp som 50 -200 kr? Jeg tenker sånn at venner spanderer på meg av og til, og så gjør jeg det av og til tilbake. Samme med kolleger. Var ute med kolleger i går og jeg og en kollega skulle kjøpe noe i baren. Servitøren antok vi skulle betale sammen, så kollegaen min tilbydte seg å betale. Det var vel snakk om 170 kr. Jeg tenkte litt at siden hun tilbydte seg å betale, så var det hun som spanderte denne gangen, så kunne jeg gjøre det en annen gang. Men i dag nevnte hun på jobben at jeg skyldte henne penger.. Er det ikke litt kleint å være så opptatt av småbeløp? Vi er godt voksne med gode inntekter.. Anonymkode: ff1e2...584 5
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 Populært innlegg #2 Skrevet 25. mars 2022 Jeg hadde syntes det var mer kleint at jeg ikke helt av meg selv tilbød å betale tilbake. Anonymkode: 5c632...6d8 99 12
Elysion Skrevet 25. mars 2022 #3 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenkte litt at siden hun tilbydte seg å betale, så var det hun som spanderte denne gangen, så kunne jeg gjøre det en annen gang. Nettopp; du tenkte. Du kunne jo ha spurt om dere skulle gjøre det sånn, så hadde det ikke blitt en greie. 15 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #4 Skrevet 25. mars 2022 Dersom dere ikke kjenner hverandre bedre enn dere tydeligvis gjør, betaler dere tilbake. Du kan ikke forvente at kreti og pleti skal spandere på deg, og automatisk forstå at dette jevner seg ut. Anonymkode: 68d65...7a0 17
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #5 Skrevet 25. mars 2022 Tja, jeg var som deg før. Men merket at de små beløpene jeg la ut for på 50-200 aldri ble gjengjeldt. Anonymkode: 0fcde...983 20
GammelKaktus Skrevet 25. mars 2022 #6 Skrevet 25. mars 2022 Jeg liker å betale for meg selv og heldigvis så er de fleste av mine venner og bekjente på samme måten. Hvis noen kjøper en kaffe til 49 kr så vippser jeg eller så kjøper jeg neste kaffe. De 49 kronene henger i hodet på meg inntil jeg har gjort opp for meg for jeg liker ikke å ha noe "utestående". Sånn er jeg rett og slett for jeg har hatt en venn og to som ikke har vært flinke til å gjøre opp for seg og til slutt blir man lei av slikt. Hadde nok ikke krevd inn 200 kroner liksom men jeg hadde stusset litt over at en ikke vil ordne opp for seg. 7 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #7 Skrevet 25. mars 2022 Syntes det er frekt å ikke betale tilbake og ta det som selvfølge at man ikke skal det. Anonymkode: bbaff...cb7 15
revungen Skrevet 25. mars 2022 #8 Skrevet 25. mars 2022 Er jo litt kleint å etterspørre 170 kroner når du er voksen og tjener godt... 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #9 Skrevet 25. mars 2022 revungen skrev (1 minutt siden): Er jo litt kleint å etterspørre 170 kroner når du er voksen og tjener godt... Kleint? Se for deg 170 kr her og der…blir fort penger det. For meg er forøvrig 170 kr mye penger. Anonymkode: bbaff...cb7 16 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #10 Skrevet 25. mars 2022 1. Du burde selvfølgelig vippset med en gang og sagt dette. Da kunne vedkommende hatt mulighet til å avslå tilbakebetaling. 2. Det er forskjell på 50 kr og 170 kr. 3. Folk flest «glemmer» at de har blitt påspandert ting og dermed vil alltid en part ende opp i minus siden de aldri får noe tilbake. Anonymkode: d4180...6c9 19 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #11 Skrevet 25. mars 2022 50 til 200kr blir fort penger om det er noe man må legge ut for flere ganger! Og selv om man har en godt betalt jobb kan man ha gjeld å betjene (og nå stiger rentene...), kanskje har man familiemedlemmer som trenger litt økonomisk hjelp innimellom, kanskje sparer man til ferie, ny bil eller noe. I tillegg er ting blitt ganske dyrt nå, og dyrere skal det visst bli... Anonymkode: 18daa...501 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #12 Skrevet 25. mars 2022 revungen skrev (10 minutter siden): Er jo litt kleint å etterspørre 170 kroner når du er voksen og tjener godt... Det er ikke kleint for den som har lagt ut, derimot er det kleint for den som bare antar at man slipper å betale vedkommende tilbake, slik som ts! Anonymkode: 18daa...501 19 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #13 Skrevet 25. mars 2022 Jeg klarer ikke å skjønne din logikk. Det er jo enkelt at hun betalte for begge to med en gang, men da skulle du vippset det tilbake umiddelbart. Jeg har aldri sett på det som en selvfølge å bli spandert på. Jeg kjenner ei som er helt ekstrem på dette planet. Hun finregner ned til minste 50 øring. Da vi hadde tiøringer gikk det helt på tiøringen også. Hun rett og slett hatet å betale for deg selv og takker fort om noe spanderer en kaffe eller pølse. Selv spandere hun aldri og er det flere som feks reiser 2-3 timer med bil på hyttetur, så kan 4 av oss slenge en 1-200 kroner til sjaføren, mens denne gnieren kan faktisk prestere å si at da slipper hun å betale for det koster vel ikke 3-600 kroner med drivstoff. Hun spiser som det er siste måltid når andre spanderer eller ber hjem. Selv serverer hun rundstykker og en suppeboder fra Toro. Anonymkode: 3afb2...337 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #14 Skrevet 25. mars 2022 Oida... Liten sum, men du er jo virkelig ikke med på hvordan dette fungerer her... Man sier at man kan vippse. Så får man nei. Så insisterer man. Får nei en gang til. Kjenner man hverandre godt sier man "da tar jeg neste". Kjenner man ikke hverandre godt så vippser man likevel, dagen etter. Ikke at kollegaen er bedre. Det er vanlig å ikke kreve slike beløp. Men man tenker jo sitt.... Anonymkode: 40863...367 15
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #15 Skrevet 25. mars 2022 Den eneste jeg gjør sånt med er bestevennen min. Alle andre vippser jeg uten å spørre! Men jeg etterspør ikke dersom det er jeg som legger ut (kun ved større beløp). Anonymkode: a79a5...a0e 5
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #16 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jeg hadde syntes det var mer kleint at jeg ikke helt av meg selv tilbød å betale tilbake. Anonymkode: 5c632...6d8 Så du mener altså at det IKKE er kleint å etterspørre et slik beløp? Anonymkode: ff1e2...584 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #17 Skrevet 25. mars 2022 Jeg synes det er mer kleint at du tok det som en selvfølge at hun skulle spandere, og at du tror alle har mulighet til å spandere - tross god inntekt. Småbeløp blir fort storte. I tillegg så betyr ikke det å tilby seg å betale for deg, at man spanderer. Mange ganger har jeg spurt om venner kan betale for meg. Da ligger selvsagt forventningen i at jeg skal tilbakebetale, og det gjør jeg med en gang. Jeg gidder bare ikke å bruke tid på å stå i kø, når de jeg er med kan kjøpe to drinker - og jeg tilbakebetaler. Du virker utrolig selvforgitt TS. Du burde ha avklart det på forhånd. Anonymkode: 74674...11f 4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #18 Skrevet 25. mars 2022 Det er så typisk norsk å telle på kronen. Jeg har to venninner av utenlandsk opprinnelse. Der har vi det alltid slik at vi tar ting på tur. Regner aldri. Tenker det går opp i opp før eller siden. Avslappende og fint å ha det slik. Mine norske venninner vippser jeg med en gang. Gud forby om man skylder noen 25 kr. Anonymkode: 3714f...5a6 2 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #19 Skrevet 25. mars 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Er det vanlig å kreve tilbake småbeløp som 50 -200 kr? (...) Men i dag nevnte hun på jobben at jeg skyldte henne penger.. Er det ikke litt kleint å være så opptatt av småbeløp? Vi er godt voksne med gode inntekter.. Anonymkode: ff1e2...584 Det vanlige er å betale tilbake uten å bli minnet på det, så det er vel ikke så vanlig å måtte kreve noe tilbake. Men utrolig kleint av en voksen med god inntekt å ikke betale for seg uten påminnelse. Jeg hadde vært så flau om jeg hadde glemt å betale. Anonymkode: ab89f...07a 6
Ginny Skrevet 25. mars 2022 #20 Skrevet 25. mars 2022 En kollega hadde jeg vippset mens vi sto der. Med nære venner hvor det går begge veier jeg lar det passere. 170 kr er mye å forvente at kollegaen spanderer på deg, med mindre det er noe dere gjør ofte. Spiller ingen rolle hvor mye man tjener, hvis det ikke er folk man henger mye med og man spanderer på hverandre, så betaler man selvfølgelig tilbake. 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå