AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #41 Del Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er faktisk en studie på animalsk-basert kosthold og tarmflora. Det var en positiv endring i tarmflora. https://www.researchgate.net/publication/259321038_Diet_rapidly_and_reproducibly_alters_the_gut_microbiome Anonymkode: b1aca...372 Ja, jeg tror på det at det blir mindre bakterier og sopp også av den negative typen, men bakterier av den positive typen trenger vi jo, og de blir det også færre av. Anonymkode: 7f8fd...9d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #42 Del Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er lite studier på mennesker som spiser carnivore, men jeg vet flere studier er på vei. Så her har vi bare mange anekdoter fra leger å gå etter enn så lenge. Blant annet Paul Saladino, Ken Berry, Shawn Baker. Her er en liste med carnivore-leger og sånt. Carnivore-leger ser at CRP går ned når folk kutter ut planter og er veldig lave hos de som spiser carnivore. De fleste måler godt under 1. Under 3 er bra. Og jeg sliter ikke med å tro på det fordi når jeg kutter ut planter så forsvinner alle vondter i kroppen. Til og med trampolineskaden i ryggen forsvant. Men vondtene kommer tilbake hvis jeg tar en "pause" og spiser planter. Jeg sliter heller ikke med å tro på at de som spiser plantebasert har lavere CRP også. Fordi de spiser mindre junkfood enn den jevne nordmannen og er generelt mer helsebevisste. Men poenget mitt var at KJØTT ikke er inflammatorisk. Anonymkode: b1aca...372 At kjøtt ikke er inflammatorisk er det mange studier som viser det motsatte. Du kan jo også si det samme om de som kun spiser kjøtt, at de ikke spiser masse annet dritt og derfor har lavere crp enn resten av befolkningen. Anonymkode: f6d52...4c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #43 Del Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): At kjøtt ikke er inflammatorisk er det mange studier som viser det motsatte. Du kan jo også si det samme om de som kun spiser kjøtt, at de ikke spiser masse annet dritt og derfor har lavere crp enn resten av befolkningen. Anonymkode: f6d52...4c7 Hvis kjøtt hadde vært så inflammatorisk så har ikke de som øker inntaket av det ganske kraftig fått lavere CRP... Du gir jo egentlig svaret på det selv uten å se det. Drittmat er det som øker inflammasjon, og kjøtt er ikke drittmat. Grunnen til at observasjonsstudier kan vise at økt kjøttinntak er forbundet med økt betennelse er en effekt som heter "healthy user bias". Helsebevisste mennesker gjør mer riktig enn galt. Det betyr ikke at alt de gjør er bra for helsa. Det var et godt eksempel på dette med en observasjonsstudie som viste en tydelig sammenheng mellom østrogentilskudd og god helse hos middelaldrende kvinner. Men observasjonsstudier kan aldri bevise årsakssammenheng. Kun antyde sammenhenger som må forskes videre på i kontrollerte studier. Så de gjorte en kontrollert studie på det og den viste tydelig at østrogentilskudd var skadelig for helsa deres. Så hvordan kunne observasjonsstudien antyde det motsatte? Fordi det var helsebevisste kvinner som tok østrogentilskudd, og de gjorde mer riktig enn galt så summen av det de gjorde ble positiv. Sånn er det med mange andre ting også, deriblant kjøtt (særlig rødt kjøtt). Når folk flest tror at det er positivt å kutte ned på kjøttinntaket, så vil de helsebevisste kutte mer ned på kjøtt enn de som ikke er så helsebevisste. Hadde folk flest trodd at brokkoli var usunt så hadde observasjonsstudier vist antydning til at brokkoli-inntak av usunt fordi helsebevisste mennesker hadde spist mindre av det. Anonymkode: b1aca...372 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #44 Del Skrevet 27. mars 2022 Omega 6 er betennelsefremmende. Omega 3 er betennelsedempende. Anonymkode: 7c55b...608 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #45 Del Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 25.3.2022 den 23.49): Man måler inflammasjon med CRP. Mennesker på et carnivore-kosthold (kun kjøtt) har veldig lav CRP, noe som forteller oss at kjøtt absolutt ikke forårsaker inflammasjon. Anonymkode: b1aca...372 Jeg har forstått det slik at den inflammasjonen vi snakker om her er såkalt lavgradig, kan det tenkes at crp ikke er finjustert nok til å plukke opp dette? Personlig har jeg crp under 5, altså ikke målbar. Ville en annen prøve gitt et bedre svar? Anonymkode: 44661...671 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #46 Del Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 25.3.2022 den 18.44): Kjøtt er ikke betennelsesfremmende. Det finnes derimot forskning som tyder på at frøoljer og/eller for mye omega er det. Dette er også den maten som, i motsetning til kjøtt, mettet fett og minimalt prosesserte grønnsaker, historisk sett aldri har vært en del av menneskelig kosthold. Anonymkode: 4fd86...240 Dette stemmer ikke! Anonymkode: 19ded...995 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #47 Del Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 25.3.2022 den 20.32): Vi har så vidt jeg vet ingenting grunn til å tro at våre forfedre slet med hverken betennelse, kreft, overvekt, diabetes, tette blodårer, karies eller andre moderne sykdommer, og de spiste nok heller et halvt kilo om dagen heller enn i uka. Olivenolje er nok ikke så verst, det lager man ved å klemme en frukt. Rapsolje og sånt vil du nok miste lysten på hvis du ser hvordan det lages. Anonymkode: 4fd86...240 Våre forfedre har i flere tusen år vært bønder. Bønder spiser mye korn og grønnsaker, og ekstremt lite kjøtt. Før det var våre forfedre sankere og jegere. Men da var helsevesenet elendig (faktisk ikke-eksisterende). Og, jo, en god del av de 40-60% av barn som døde før de ble 5 år hadde helt sikkert diabetes, betennelse etc. Og en god del både barn og voksne døde nok av kreft. Hvorfor "sunt liv" i enkelte miljøer preget av konspirasjonsteorier og skepsis for vitenskap skal defineres av en tid med barnedødelighet på 60% og en levealder på under 40 år er meg en gåte. Anonymkode: c58ed...be2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #48 Del Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 25.3.2022 den 23.49): Man måler inflammasjon med CRP. Mennesker på et carnivore-kosthold (kun kjøtt) har veldig lav CRP, noe som forteller oss at kjøtt absolutt ikke forårsaker inflammasjon. Anonymkode: b1aca...372 Kjøtt er i noen tilfeller med på å forverre seg og bare fordi en del på carnivore har lav CRP så er ikke det noe god kilde. Jeg er sikker på at du kan ta en gruppe med friske og raske veganere og måle CRP og få akkurat samme resultat Anonymkode: 19ded...995 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #49 Del Skrevet 28. mars 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Dette stemmer ikke! Anonymkode: 19ded...995 Hva er din kilde på at kjøtt er betennelsesfremmende? Da mener jeg kjøtt, ikke pølser og sånt. Det er interessant hvis det stemmer, for da har våre forfedre slitt med kronisk betennelse. Anonymkode: 4fd86...240 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #50 Del Skrevet 28. mars 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Våre forfedre har i flere tusen år vært bønder. Bønder spiser mye korn og grønnsaker, og ekstremt lite kjøtt. Før det var våre forfedre sankere og jegere. Men da var helsevesenet elendig (faktisk ikke-eksisterende). Og, jo, en god del av de 40-60% av barn som døde før de ble 5 år hadde helt sikkert diabetes, betennelse etc. Og en god del både barn og voksne døde nok av kreft. Hvorfor "sunt liv" i enkelte miljøer preget av konspirasjonsteorier og skepsis for vitenskap skal defineres av en tid med barnedødelighet på 60% og en levealder på under 40 år er meg en gåte. Anonymkode: c58ed...be2 Noen få tusen år er ingenting i evolusjonært perspektiv. I tillegg vet vi at tannråte ble utbredt i takt med at vi erstattet kjøtt med korn. Vi kan spekulere på hvor utbredt diabetes (2) var i steinalderen, men siden vi vet at det er en sykdom som henger tett sammen med, og forverres av, høyt inntak av karbohydrater, er det liten grunn til å tro at det var spesielt utbredt i fortiden. Hvis kreft forårsakes av kjøtt burde vi se mindre av det i takt med at vi spiser stadig mindre kjøtt og dyrefett og stadig mer planter og margarin. Barnedødeligheten var høy, det stemmer. Men det var ikke fordi barna spiste kjøtt at de døde tidlig. Da vi begynte med jordbruk kunne vi fø flere mennesker på ett sted, og mødre kunne avslutte ammingen tidlig og gi barna grøt. Man blir ikke så lett gravid mens man ammer, så dette førte også til befolkningsvekst. Men helsa ble nok ikke så mye bedre av å endre kostholdet. Levealderen i steinalderen var nok heller ikke så lav som du tror - og husk på at folk kunne bli gamle på tross av at de ikke hadde moderne medisin. De fleste arter klarer seg ganske godt uten et helsevesen. De spiser det samme som de har gjort de siste par millioner årene, som de naturlig nok er tilpasset, og de blir selvsagt ikke syke av det. Det er en gåte for meg hvorfor så mange tror at det motsatte skulle være tilfelle for vår art: at vi i 99,99% av vår eksistens har spist mat som har gjort oss alvorlig syke, og at evolusjonen har tilpasset oss å spise fundamentalt annen mat enn den som faktisk var tilgjengelig og ble spist da vi utviklet oss. Anonymkode: 4fd86...240 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #51 Del Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er din kilde på at kjøtt er betennelsesfremmende? Da mener jeg kjøtt, ikke pølser og sånt. Det er interessant hvis det stemmer, for da har våre forfedre slitt med kronisk betennelse. Anonymkode: 4fd86...240 https://helse-bergen.no/seksjon/revmatologisk-avdeling/Documents/Kost ved bet.revmatisk sykdom_bokmål.pdf « Begrens mengden bearbeidet kjøtt, fete kjøttprodukter og rødt kjøtt inkludert svinekjøtt» https://www.vitusapotek.no/sykdom-og-plager/skjelett%2C-muskler-%26-ledd/leddgikt/a/A85 «Kjente reaksjonsmatvarer for revmatikere er svinekjøtt, røkt kjøtt og fisk» https://www.revmatiker.no/lev-med-diagnosen/kosthold/?#section1 «og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt» Anonymkode: 19ded...995 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #52 Del Skrevet 28. mars 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: https://helse-bergen.no/seksjon/revmatologisk-avdeling/Documents/Kost ved bet.revmatisk sykdom_bokmål.pdf « Begrens mengden bearbeidet kjøtt, fete kjøttprodukter og rødt kjøtt inkludert svinekjøtt» https://www.vitusapotek.no/sykdom-og-plager/skjelett%2C-muskler-%26-ledd/leddgikt/a/A85 «Kjente reaksjonsmatvarer for revmatikere er svinekjøtt, røkt kjøtt og fisk» https://www.revmatiker.no/lev-med-diagnosen/kosthold/?#section1 «og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt» Anonymkode: 19ded...995 Den siste lenken anbefaler ikke et spesielt kosthold for revmatikere, men gjengir de offisielle kostholdsrådene. Ellers: for det første er dette snakk om behandling av folk som har en sykdom. Ingen av lenkene påstår at kjøtt forårsaker revmatisme, men sier at enkelte som har denne sykdommen kan reagere på visse matvarer. Det er interessant å se at de nevner at omega 6-fettsyrer er betennelsesfremmende, samtidig som de anbefaler (i tråd med offisielle råd) et høyt inntak av matvarer som har mye av nettopp dette (korn og frøoljer). De anbefaler også å passe på jernstatusen, og der er som kjent kjøtt vår viktigste kilde. Alt i alt er det lite som tyder på at kjøtt i seg selv gir betennelse, og noe annet ville da også være svært ulogisk. Samtidig er ikke kjøttet man finner i butikken nødvendigvis av samme kvalitet som det vi spiste i fortiden. Hva dyra spiser har noe å si, spesielt for enmagede dyr som gris og kylling. Kyr som bare spiser gress har en litt annen fettsammensetning enn dem som er foret på korn. I tillegg går vi kanskje glipp av næringsstoffer når vi bare spiser det møreste kjøttet og dropper marg, sener og innmat. Og som nevnt tidligere, advarslene mot rødt kjøtt til mennesker er basert på hva bearbeidet kjøtt gjør med tarmen til kreftdisponerte mus. Anonymkode: 4fd86...240 3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2022 #53 Del Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har forstått det slik at den inflammasjonen vi snakker om her er såkalt lavgradig, kan det tenkes at crp ikke er finjustert nok til å plukke opp dette? Personlig har jeg crp under 5, altså ikke målbar. Ville en annen prøve gitt et bedre svar? Anonymkode: 44661...671 Det er feil at CRP under 5 ikke er målbart. 5 er ikke særlig lavt. Her er en lege som har spist carnivore i ett år og har CRP lavere enn de klarer å måle, og de klarer å måle ned til 0,2 på det laboratoriet. Og enda en med 0.2 eller lavere hs-CRP på carnivore. Og en annen lege: Og en annen som hadde CRP under 0.3 etter 2 år på carnivore. Dette var bare de først treffene som kom opp på google... Anonymkode: 621a0...4a9 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaptein Klein Skrevet 28. mars 2022 #54 Del Skrevet 28. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er feil at CRP under 5 ikke er målbart. 5 er ikke særlig lavt. Her er en lege som har spist carnivore i ett år og har CRP lavere enn de klarer å måle, og de klarer å måle ned til 0,2 på det laboratoriet. Og enda en med 0.2 eller lavere hs-CRP på carnivore. Og en annen lege: Og en annen som hadde CRP under 0.3 etter 2 år på carnivore. Dette var bare de først treffene som kom opp på google... Anonymkode: 621a0...4a9 Her har vi svaret. Dog, spis fisk også, og innmat. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Natta1980 Skrevet 31. mars 2022 #55 Del Skrevet 31. mars 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 25.3.2022 den 15.31): Jeg har fått en kronisk betennelse og har begynt på medisiner, men de har ennå ikke hatt så stor effekt. Jeg vil jo selv gjøre det jeg kan for å bli bedre og få det bedre og leser en del om mat som skal kunne dempe inflammasjon. Er det noen som har erfaringer og råd til noe som kan hjelpe? Er det noen som har gjort konkrete ting med kostholdet og merket bedring på inflammatoriske sykdommer? Anonymkode: ab083...dd4 for å bli bedre av en helseplage er første bud å kutte ut det som forårsaker problemet. så kan man begynne å spise daglig, anti-inflammatorisk mat - ingefær, gurkemeie, hvitløk, alt av frukt og grønnsaker. karbohydrater er ikke farlig eller har noe med betennelse å gjøre, så lenge det kommer fra frukt. ikke fruktjuice, det er svært usunt siden man fjerner fiberet. jeg fikk i hvert fall et helt nytt liv etter at jeg ble veganer. kjenner flere andre også som ble det. noen ble kvitt både diabetes, kreft, høyt blodtrykk, hyper tension, hjertesykdom. men da er det viktig at det man spiser fra planteriket er mest mulig i sin naturlige form. unngå steking med oljer. evt bruk kun olivenolje på svak varme. omega 3 fra chiafrø og linfrø er veldig bra. alt dette er med på å styrke immunforsvaret og bekjempe betennelse i kroppen. Endret 31. mars 2022 av Natta1980 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Natta1980 Skrevet 31. mars 2022 #56 Del Skrevet 31. mars 2022 (endret) Natta1980 skrev (1 minutt siden): err Endret 31. mars 2022 av Natta1980 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest laPistola Skrevet 31. mars 2022 #57 Del Skrevet 31. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 25.3.2022 den 23.32): Det vi vet om våre forfedre derimot er at de hadde råtne tenner, og at lavkarbodiett faktisk ikke er bra for munnhygienen. Jeg husker jeg leste en lavkarbo bok som sa at det bare ble verre før det ble bedre... eh nei, det gjør det ikke. Jeg tror du leser gamle lavkarbobøker. De fleste har oppdatert seg. Det er mulig å være på en lavkarbodiett uten å spise masse rødt kjøtt. Rødt kjøtt er betennelsedannende og det er også animalsk fett, speilet om det ikke er økologisk så er det mye dritt i det, fordi det er der antibiotikaen og sånt legger seg. Anonymkode: 7f8fd...9d3 Tull, før vi begynte med sankemat hadde vi ikke karies. Det kom med korn. Så ble tennene råtne. hva mener du med munnhygiene? Når du skriver at det ble verre før det ble bedre høres det ut som når snakker om ketoånde? Eller skulle tennene dine råtne før de ble bedre? ja, det er mulig og være på lavkarbo uten rødt kjøtt, men det er mulig og spise rødt kjøtt uten og få råtne tenner og. enig i at det er mye dritt i rødt kjøtt, og det beste hadde vært og spise det slik forfedrene vår gjorde. Økologisk er nok bedre. Har ikke selv merket økt betennelse av kjøtt ( spiser ikke veldig mye kjøtt ), men det betyr jo ikke at andre ikke får det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #58 Del Skrevet 1. april 2022 Husk at det Norske helsevesent har lite kunnskaper om kosthold, en lege lærer også lite om det. Kjøtt er noe av det beste du kan spise næringsmessig, tenk heller på hva du kjøper av kjøtt. Kvaliteten. Lag maten din selv, unngå alt av prosessert mat. Nordmenn elsker jo brødskiver og kjøttpålegg(kreftpålegg fullt av E250), vi ligger også på toppen i skandinavia med tarmkreft pga kostholdet vårt. Spis så rent som mulig! Anonymkode: 49c26...7ad 2 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #59 Del Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (På 26.3.2022 den 1.31): Vanlige leger lærer forbausende lite om ernæring og kosthold. De som velger å sette seg inn i det har jo fordelen av å forstå forskning og biologiske mekanismer bedre enn de fleste av oss. Jeg synes det er interessant at ikke alle konkluderer med det samme. Shawn Baker: bare kjøtt, og organer for dem som liker det Paul Saladino: først bare kjøtt (først og fremst organer), nå kjøtt og frukt Georgia Ede: bare kjøtt Michael Greger: kun planter. Ser tjue år eldre ut enn han er... Pran Yoganathan: kjøtt og planter, ikke prosessert Ted Naiman: spis hva du vil, men fokuser på protein og ikke spis karbohydrater og fett samtidig Det de har felles er at ingen anbefaler prosessert mat. Hvordan vet vi hvem vi skal høre på? Jeg tror det er ganske enkelt: hvis man tror på evolusjonsteorien er vi tilpasset en viss type kosthold. Vi kan sannsynligvis leve godt på et spekter av fordeling mellom kjøtt og planter. Men det er ekstremt lite sannsynlig at evolusjonen skulle ha tilpasset oss å få bedre helse av rapsolje enn dyrefett, eller salat i stedet for kjøtt. Jeg tror også det er veldig lite sannsynlig at et kosthold som skader tennene skal være bra for resten av kroppen. I naturen finner man heller ikke mat som er en kombinasjon av fett og karbohydrater. Det vil for det meste være enten protein sammen med fett, eller karbohydrater sammen med litt fiber. Både frukt og grønnsaker vil historisk sett ha vært tilgjengelig i ganske små mengder og bare til visse årstider. Anonymkode: 4fd86...240 Dette stemmer ikke i det hele tatt. Nesten et helt semester er viet kun ernæring både for leger og tannleger. Men selvfølgelig kun vitenskap. Ikke synsing og trender. Anonymkode: 6cb85...4d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2022 #60 Del Skrevet 1. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette stemmer ikke i det hele tatt. Nesten et helt semester er viet kun ernæring både for leger og tannleger. Men selvfølgelig kun vitenskap. Ikke synsing og trender. Anonymkode: 6cb85...4d0 Nesten et helt semester er for lite. Leger i Norge kan generelt veldig lite om kosthold og sykdom med mindre de har tatt tilleggsutdanning. Anonymkode: f6d52...4c7 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå