AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #21 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvordan vet du at det gikk ned, målte du? Hva het prøven? Anonymkode: 44661...671 Man måler inflammasjon med CRP. Mennesker på et carnivore-kosthold (kun kjøtt) har veldig lav CRP, noe som forteller oss at kjøtt absolutt ikke forårsaker inflammasjon. Anonymkode: b1aca...372 1 7
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #22 Skrevet 25. mars 2022 Det kommer også an på hvilken inflammasjon det er tale om. Omega-3-fettsyrer har terapeutisk effekt ved revmatoid artritt, og selv om det har vist fordeler ved andre inflammatoriske sykdommer og tilstander, er det ikke er utvetydig påvist. Så vær litt kritisk Anonymkode: e808b...663
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #23 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det må du gjerne prøve å hoste opp en kilde på. Før jordbruksrevolusjonen hadde våre forfedre perfekt tannhelse. Faktisk så reiste en tannlege rundt i verden for ca 100 år siden og så på tennene til forskjellige stammer. De som spiste sin tradisjonelle kost (jeger/sanker) hadde perfekte tenner uten å ha vært hos tannlege eller pusset tenner. Faktisk hadde de også bredere kjeve og det var veldig uvanlig med tenner som ikke fikk plass. Noe som er veldig vanlig med moderne kosthold som ikke gir oss like god næring som tradisjonelt kosthold. Boka til Weston A Price (han tannlegen) finner du her. Noen eksempler på hva du finner i den: Anonymkode: b1aca...372 https://forskning.no/arkeologi-tenner-mat-og-helse/steinalderfolk-hadde-ratne-tenner/587628 Anonymkode: 7f8fd...9d3 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #24 Skrevet 25. mars 2022 35 minutter siden, AnonymBruker said: Det vi vet om våre forfedre derimot er at de hadde råtne tenner, og at lavkarbodiett faktisk ikke er bra for munnhygienen. Jeg husker jeg leste en lavkarbo bok som sa at det bare ble verre før det ble bedre... eh nei, det gjør det ikke. Jeg tror du leser gamle lavkarbobøker. De fleste har oppdatert seg. Det er mulig å være på en lavkarbodiett uten å spise masse rødt kjøtt. Rødt kjøtt er betennelsedannende og det er også animalsk fett, speilet om det ikke er økologisk så er det mye dritt i det, fordi det er der antibiotikaen og sånt legger seg. Anonymkode: 7f8fd...9d3 Har ikke lest bøker om lavkarbo, men derimot en del om hva vi spiste i riktig gamle dager, basert på både fossiler og hva som faktisk var tilgjengelig å spise (ikke margarin, salat og pølser), og helseundersøkelser av urbefolkninger. Jeg vet ikke hvor du har det fra at våre forfedre hadde råtne tenner. Det ble vel funnet noen slike i Spania tror jeg, på et sted hvor de ser ut til å ha spist mye av en type nøtter om jeg husker riktig. Men ellers er det gjennomgående både i fossiler og i urfolk som lever på tradisjonelt vis, at de har utmerket tannhelse. Og hjertehelse. Og ingen overvekt osv osv. Det man i dag kaller "lavkarbo" er mer likt slik vi spiste i millioner av år, hvor det aller meste av energien kom fra dyrefett og protein og vitaminer kom fra kjøtt. Hvis det du sier er sant, burde vi vært ekstremt plaget av betennelser i de millioner av årene vi levde mest av kjøtt, og vi ville hatt tilsvarende mye bedre helse i dag. Urfolk ville også vært syke og vi i det moderne Vesten burde være friske. Folk flest spiser tross alt plantebasert. Men så er det jo det motsatte som er tilfelle. Anonymkode: 4fd86...240 2 4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #25 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det kommer også an på hvilken inflammasjon det er tale om. Omega-3-fettsyrer har terapeutisk effekt ved revmatoid artritt, og selv om det har vist fordeler ved andre inflammatoriske sykdommer og tilstander, er det ikke er utvetydig påvist. Så vær litt kritisk Anonymkode: e808b...663 Du vet hvorfor omega-3 hjelper? Fordi forholdet mellom omega-6 og omega-3 er feil hos de aller fleste. De tror at det ideelle er noe sånt som 1:2 altså 1 del omega-3 til 2 deler omega-6. Frøoljer inneholder enorme mengder omega-6. Folk flest får i seg minst 10 ganger så mye omega-6 som omega-3. Omega-3 er anti-inflammatorisk (til en viss grad - for mye er inflammatorisk igjen) Omega-6 er inflammatorisk Så hva skjer når man har altfor mye omega-6? Mer inflammasjon. Øker du inntaket av omega-3, så forbedrer du forholdet litt. Men det beste er å kutte ned på omega-6. Vi får allerede i oss mer enn nok omega-3 og altfor altfor mye omega-6. Anonymkode: b1aca...372 1 5
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #26 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Man måler inflammasjon med CRP. Mennesker på et carnivore-kosthold (kun kjøtt) har veldig lav CRP, noe som forteller oss at kjøtt absolutt ikke forårsaker inflammasjon. Anonymkode: b1aca...372 Studier? Det har mennesker som spiser plantekost også, altså lavere crp. De fleste studier viser til at mest mulig plantekost, og minst mulig kjøtt er det beste mot inflammasjon i kroppen. Anonymkode: f6d52...4c7 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #27 Skrevet 25. mars 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: https://forskning.no/arkeologi-tenner-mat-og-helse/steinalderfolk-hadde-ratne-tenner/587628 Anonymkode: 7f8fd...9d3 Takk for lenke. Ja, som du ser er det her snakk om en gruppe, som spiste mer i tråd med dagens kostholdsråd, altså mye planter og karbohydrater. Anonymkode: 4fd86...240 1 5
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #28 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): https://forskning.no/arkeologi-tenner-mat-og-helse/steinalderfolk-hadde-ratne-tenner/587628 Anonymkode: 7f8fd...9d3 Kanskje du skal lese linken din? Haha, én stamme. Og de forklarer det med at de spiste mye karbohydrater. Hvordan blir det til at "lavkarbodiett faktisk ikke er bra for munnhygienen"? Sitat Særlig eikenøttene kan ha bidratt til det forbausende høye nivået av tannproblemer hos folkene. Og det er ikke bare fordi nøttene inneholder karbohydrater som tannbakteriene liker. Det er også kjent at andre kulturer malte slike nøtter til mel, som de senere kunne koke. Slik behandlet, stivelsesrik mat blir mer klissete og har lettere for å bli hengende igjen i munnen, skriver forskerne. Sitat Humphrey og co mener derimot at funnene kobler et kosthold med mye ville planter med bakterievennlige karbohydrater til dårlige tenner. Anonymkode: b1aca...372 6
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #29 Skrevet 25. mars 2022 14 minutter siden, AnonymBruker said: Du vet hvorfor omega-3 hjelper? Fordi forholdet mellom omega-6 og omega-3 er feil hos de aller fleste. De tror at det ideelle er noe sånt som 1:2 altså 1 del omega-3 til 2 deler omega-6. Frøoljer inneholder enorme mengder omega-6. Folk flest får i seg minst 10 ganger så mye omega-6 som omega-3. Omega-3 er anti-inflammatorisk (til en viss grad - for mye er inflammatorisk igjen) Omega-6 er inflammatorisk Så hva skjer når man har altfor mye omega-6? Mer inflammasjon. Øker du inntaket av omega-3, så forbedrer du forholdet litt. Men det beste er å kutte ned på omega-6. Vi får allerede i oss mer enn nok omega-3 og altfor altfor mye omega-6. Anonymkode: b1aca...372 Det finnes heller anbefaling om ratioen mellom omega-3 og -6, da en ikke har vitenskapelig grunnlag for å tallfeste dette. Anonymkode: e808b...663
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #30 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Studier? Det har mennesker som spiser plantekost også, altså lavere crp. De fleste studier viser til at mest mulig plantekost, og minst mulig kjøtt er det beste mot inflammasjon i kroppen. Anonymkode: f6d52...4c7 Det er lite studier på mennesker som spiser carnivore, men jeg vet flere studier er på vei. Så her har vi bare mange anekdoter fra leger å gå etter enn så lenge. Blant annet Paul Saladino, Ken Berry, Shawn Baker. Her er en liste med carnivore-leger og sånt. Carnivore-leger ser at CRP går ned når folk kutter ut planter og er veldig lave hos de som spiser carnivore. De fleste måler godt under 1. Under 3 er bra. Og jeg sliter ikke med å tro på det fordi når jeg kutter ut planter så forsvinner alle vondter i kroppen. Til og med trampolineskaden i ryggen forsvant. Men vondtene kommer tilbake hvis jeg tar en "pause" og spiser planter. Jeg sliter heller ikke med å tro på at de som spiser plantebasert har lavere CRP også. Fordi de spiser mindre junkfood enn den jevne nordmannen og er generelt mer helsebevisste. Men poenget mitt var at KJØTT ikke er inflammatorisk. Anonymkode: b1aca...372 2 4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #31 Skrevet 25. mars 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Carnivore-leger Den var ny. Tror ikke det er en spesialisering innen for legekunsten Anonymkode: e808b...663 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #32 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er lite studier på mennesker som spiser carnivore, men jeg vet flere studier er på vei. Så her har vi bare mange anekdoter fra leger å gå etter enn så lenge. Blant annet Paul Saladino, Ken Berry, Shawn Baker. Her er en liste med carnivore-leger og sånt. Carnivore-leger ser at CRP går ned når folk kutter ut planter og er veldig lave hos de som spiser carnivore. De fleste måler godt under 1. Under 3 er bra. Og jeg sliter ikke med å tro på det fordi når jeg kutter ut planter så forsvinner alle vondter i kroppen. Til og med trampolineskaden i ryggen forsvant. Men vondtene kommer tilbake hvis jeg tar en "pause" og spiser planter. Jeg sliter heller ikke med å tro på at de som spiser plantebasert har lavere CRP også. Fordi de spiser mindre junkfood enn den jevne nordmannen og er generelt mer helsebevisste. Men poenget mitt var at KJØTT ikke er inflammatorisk. Anonymkode: b1aca...372 Fant faktisk en studie. Behavioral Characteristics and Self-Reported Health Status among 2029 Adults Consuming a “Carnivore Diet”. CRP gikk ned Anonymkode: b1aca...372 1 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #33 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Den var ny. Tror ikke det er en spesialisering innen for legekunsten Anonymkode: e808b...663 Ei heller er veganisme eller lavkarbo. Men det finnes veganer-leger og lavkarbo-leger også. Anonymkode: b1aca...372 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #34 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er lite studier på mennesker som spiser carnivore, men jeg vet flere studier er på vei. Så her har vi bare mange anekdoter fra leger å gå etter enn så lenge. Blant annet Paul Saladino, Ken Berry, Shawn Baker. Her er en liste med carnivore-leger og sånt. Carnivore-leger ser at CRP går ned når folk kutter ut planter og er veldig lave hos de som spiser carnivore. De fleste måler godt under 1. Under 3 er bra. Og jeg sliter ikke med å tro på det fordi når jeg kutter ut planter så forsvinner alle vondter i kroppen. Til og med trampolineskaden i ryggen forsvant. Men vondtene kommer tilbake hvis jeg tar en "pause" og spiser planter. Jeg sliter heller ikke med å tro på at de som spiser plantebasert har lavere CRP også. Fordi de spiser mindre junkfood enn den jevne nordmannen og er generelt mer helsebevisste. Men poenget mitt var at KJØTT ikke er inflammatorisk. Anonymkode: b1aca...372 Matsammensettninger kan være viktig for hvordan resultatet blir. F.eks. sies det at frukt burde spises aleine, ikke med ting som det kan "gjæres" med. Også får man en reaksjon også når man tillegger ting som man har utelukka en sunt. Jeg har eksperimentert mye selv og har ikke vært så langt unna carnivore. Spiste kjøtt/kylling, kaldpressa olivenolje og litt spinat. Har ikke så masse bra minner fra den perioden egentlig. Personlig så tror jeg ikke det er så sunt. Og en annen ting er at man skal være forsiktig meg overganger. Du kan kan ikke gå rett fra en sånn diett, til å begynne å spise hva du vil igjen. Det kommer til å bli DRAMA for kroppen din, og resultere både i vektoppgang og betennelser. Jeg snakker av erfaringer. Anonymkode: 7f8fd...9d3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #35 Skrevet 25. mars 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ei heller er veganisme eller lavkarbo. Men det finnes veganer-leger og lavkarbo-leger også. Anonymkode: b1aca...372 Hehe, nei, bare noe uvitenskapelig KG-tull Anonymkode: e808b...663
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #36 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Se «what the health» på Netflix. Anonymkode: 9b6c1...58c Enda bedre, les om den først. https://www.vox.com/platform/amp/science-and-health/2017/7/25/16018658/what-the-health-documentary-review-vegan-diet Anonymkode: c348b...427 5
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #37 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hehe, nei, bare noe uvitenskapelig KG-tull Anonymkode: e808b...663 Fedon Lidberg er en ganske kjent lege og spesialist in indremedisin som fremmer lavkarbo da. Anonymkode: 7f8fd...9d3 3 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #38 Skrevet 26. mars 2022 Vanlige leger lærer forbausende lite om ernæring og kosthold. De som velger å sette seg inn i det har jo fordelen av å forstå forskning og biologiske mekanismer bedre enn de fleste av oss. Jeg synes det er interessant at ikke alle konkluderer med det samme. Shawn Baker: bare kjøtt, og organer for dem som liker det Paul Saladino: først bare kjøtt (først og fremst organer), nå kjøtt og frukt Georgia Ede: bare kjøtt Michael Greger: kun planter. Ser tjue år eldre ut enn han er... Pran Yoganathan: kjøtt og planter, ikke prosessert Ted Naiman: spis hva du vil, men fokuser på protein og ikke spis karbohydrater og fett samtidig Det de har felles er at ingen anbefaler prosessert mat. Hvordan vet vi hvem vi skal høre på? Jeg tror det er ganske enkelt: hvis man tror på evolusjonsteorien er vi tilpasset en viss type kosthold. Vi kan sannsynligvis leve godt på et spekter av fordeling mellom kjøtt og planter. Men det er ekstremt lite sannsynlig at evolusjonen skulle ha tilpasset oss å få bedre helse av rapsolje enn dyrefett, eller salat i stedet for kjøtt. Jeg tror også det er veldig lite sannsynlig at et kosthold som skader tennene skal være bra for resten av kroppen. I naturen finner man heller ikke mat som er en kombinasjon av fett og karbohydrater. Det vil for det meste være enten protein sammen med fett, eller karbohydrater sammen med litt fiber. Både frukt og grønnsaker vil historisk sett ha vært tilgjengelig i ganske små mengder og bare til visse årstider. Anonymkode: 4fd86...240 4 6
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #39 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er lite studier på mennesker som spiser carnivore, men jeg vet flere studier er på vei. Så her har vi bare mange anekdoter fra leger å gå etter enn så lenge. Blant annet Paul Saladino, Ken Berry, Shawn Baker. Her er en liste med carnivore-leger og sånt. Carnivore-leger ser at CRP går ned når folk kutter ut planter og er veldig lave hos de som spiser carnivore. De fleste måler godt under 1. Under 3 er bra. Og jeg sliter ikke med å tro på det fordi når jeg kutter ut planter så forsvinner alle vondter i kroppen. Til og med trampolineskaden i ryggen forsvant. Men vondtene kommer tilbake hvis jeg tar en "pause" og spiser planter. Jeg sliter heller ikke med å tro på at de som spiser plantebasert har lavere CRP også. Fordi de spiser mindre junkfood enn den jevne nordmannen og er generelt mer helsebevisste. Men poenget mitt var at KJØTT ikke er inflammatorisk. Anonymkode: b1aca...372 Men greia er også at disse diettene forandrer tarmfloraen helt. Man får mindre probiotiske bakterier i tramen, og disse trenger man også for og bekjempe infeksjoner! https://forskning.no/mat-og-helse/lavkarbo-ketogen-diett-endret-tarmfloraen-og-immunsystemet/1698255 Anonymkode: 7f8fd...9d3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #40 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men greia er også at disse diettene forandrer tarmfloraen helt. Man får mindre probiotiske bakterier i tramen, og disse trenger man også for og bekjempe infeksjoner! https://forskning.no/mat-og-helse/lavkarbo-ketogen-diett-endret-tarmfloraen-og-immunsystemet/1698255 Anonymkode: 7f8fd...9d3 Det er faktisk en studie på animalsk-basert kosthold og tarmflora. Det var en positiv endring i tarmflora. https://www.researchgate.net/publication/259321038_Diet_rapidly_and_reproducibly_alters_the_gut_microbiome Sitat Although no significant differences in α-diversity were detected on either diet, we observed a significant increase in β-diversity that was unique to the animal-based diet Anonymkode: b1aca...372 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå