Gå til innhold

Mat mot inflammasjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
vinterskog skrev (40 minutter siden):

Også VET man fra forskning av store mengder alkohol og rødt kjøtt ikke er sunt, men gir økt kreftrisiko. Og av rødt kjøtt er ultraprosessert mat verst: pølser, salami og annet røkt/saltet mat.

Vet du noe vi andre ikke vet? Ingen VET at rødt kjøtt ikke er sunt og gir økt kreftrisiko. Kanskje du skal lese denne artikkelen? https://www.diagnosisdiet.com/full-article/meat-and-cancer 

Den artikkelen sier blant annet at 23 kreft-eksperter fra åtte land gikk sammen og konkluderte med at:

Sitat

"The interactions between meat, gut and health outcomes such as CRC [colorectal cancer] are very complex and are not clearly pointing in one direction. . . . Epidemiological and mechanistic data on associations between red and processed meat intake and CRC are inconsistent and underlying mechanisms are unclear…Better biomarkers of meat intake and of cancer occurrence and updated food composition databases are required for future studies."

Translation: We don’t know if meat causes colorectal cancer.

Folk TROR rødt kjøtt er usunt. Det er en forskjell. Det har aldri blitt bevist. Det har bare blitt bevist en korrelasjon i noen observasjonsstudier . Korrelasjon er ikke det samme som årsakssammenheng. Siden folk flest tror at rødt kjøtt er sunt, så spiser helsebevisste mennesker mindre rødt kjøtt.

Hvis rødt kjøtt hadde vært så kreftfremkallende, hvordan forklarer du at langtidsvegetarianere har høyere forekomst av nettopp tykktarms- og endetarmskreft? De som mye mer helsebevisste enn gjennomsnittet og spiser INGENTING rødt kjøtt. 

Og angående prosessert mat, så hadde faktisk bacon en beskyttende effekt på kreft hos rotter. Det er nok mer det man spiser og drikker rundt prosessert kjøtt som er skadelig. Brød, pommes frites, brus, dessert. Jeg vet om ei dame som har spist nesten bare MacDonald's burgere (kun kjøttet) i over 12 år og hun har blitt kvitt alle helseproblemene sine, har blitt fruktbar (og har fått 3 barn mens hun har gått på dette kosthold - inkludert graviditetene), hun holder vekta og har perfekte blodprøver. Og hun har veldig lav CRP (som måler inflammasjon).

Anonymkode: b1aca...372

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Natta1980 skrev (8 timer siden):

Da har du en del lesestoff til gode. Er vanskelig for meg å forstå at noen er så lite opplyst. Men så vet jo du bedre enn studiene gjør.

Vis meg gjerne disse RCT-studiene som beviser at plantestoffer virker forebyggende for hjertesykdom og forskjellige kreftformer. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vet du noe vi andre ikke vet? Ingen VET at rødt kjøtt ikke er sunt og gir økt kreftrisiko. Kanskje du skal lese denne artikkelen? https://www.diagnosisdiet.com/full-article/meat-and-cancer 

Den artikkelen sier blant annet at 23 kreft-eksperter fra åtte land gikk sammen og konkluderte med at:

Folk TROR rødt kjøtt er usunt. Det er en forskjell. Det har aldri blitt bevist. Det har bare blitt bevist en korrelasjon i noen observasjonsstudier . Korrelasjon er ikke det samme som årsakssammenheng. Siden folk flest tror at rødt kjøtt er sunt, så spiser helsebevisste mennesker mindre rødt kjøtt.

Hvis rødt kjøtt hadde vært så kreftfremkallende, hvordan forklarer du at langtidsvegetarianere har høyere forekomst av nettopp tykktarms- og endetarmskreft? De som mye mer helsebevisste enn gjennomsnittet og spiser INGENTING rødt kjøtt. 

Og angående prosessert mat, så hadde faktisk bacon en beskyttende effekt på kreft hos rotter. Det er nok mer det man spiser og drikker rundt prosessert kjøtt som er skadelig. Brød, pommes frites, brus, dessert. Jeg vet om ei dame som har spist nesten bare MacDonald's burgere (kun kjøttet) i over 12 år og hun har blitt kvitt alle helseproblemene sine, har blitt fruktbar (og har fått 3 barn mens hun har gått på dette kosthold - inkludert graviditetene), hun holder vekta og har perfekte blodprøver. Og hun har veldig lav CRP (som måler inflammasjon).

Jeg modererer meg. Ser nå att nyere forskning sår tvil om om sammenhengen mellom rødt kjøtt og kreft. Bearbeidet kjøtt har fortsatt status som mer kreftfremkallende.

Hva vet vi om kjøtt og kreft? | Artikkel - MatPrat

Min egen konklusjon står fortsatt altså: spis mat fra grunnen! Rent kjøtt, fisk, egg, grønnsaker, frukt og belgvekster. 

Og la helgekosen være helgekos - ikke 5 dager i uka. DER tror jeg forklaringen til matrelaterte helseplager finnes, at vi konsumerer det som er ment som kosemat, ikke bare lørdag, men mange dager i uka.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
vinterskog skrev (5 minutter siden):

Jeg modererer meg. Ser nå att nyere forskning sår tvil om om sammenhengen mellom rødt kjøtt og kreft. Bearbeidet kjøtt har fortsatt status som mer kreftfremkallende.

Hva vet vi om kjøtt og kreft? | Artikkel - MatPrat

Min egen konklusjon står fortsatt altså: spis mat fra grunnen! Rent kjøtt, fisk, egg, grønnsaker, frukt og belgvekster. 

Og la helgekosen være helgekos - ikke 5 dager i uka. DER tror jeg forklaringen til matrelaterte helseplager finnes, at vi konsumerer det som er ment som kosemat, ikke bare lørdag, men mange dager i uka.

Jeg er enig i at man bør spise ren mat. Hvis ikke våre forfedre mange generasjoner tilbake kjenner til maten, så er den sannsynligvis ikke bra for oss.

• Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Natta1980 skrev (11 timer siden):

Du velger å overse studier som har fastsatt at folk som lever lengst og er uten alvorlige sykdommer, spiser lite kjøtt, og først og fremst et plantebasert kosthold? Nei, de er ikke rotter, det er levende mennesker.

Det er ikke snakk om å ikke spise kjøtt, men å ikke spise for mye av det. Det er faktisk ikke så mye som skal til før det går over en grense over hva som er anbefalt. Bearbeidet kjøtt vet man er kreftfremkallende.

Folk har ikke bare spist kjøtt i millioner av år. 

Det  finnes mange studier som viser at forskjellig plantemat inneholder flere stoffer man vet virker forebyggende for hjertesykdom og forskjellige kreftformer. Har du noen studier som viser at kjøtt virker på samme måten?

Du tenker på Blue Zones? De har blitt debunked så det synger etter.

Okinawa er kjent for å spise store mengder svin. De spiste mye mer kjøtt på Okinawa enn i resten av Japan. Dette tullet om at de spiste nesten bare søtpotet er fra en studie i etterkrigstiden da øya var bombet sønder og sammen og de ikke kunne spise sitt vanlige kosthold.

Den eneste faktiske plantebaserte av "Blue Zones" er Loma Linda, og mennene der har elendig spermkvalitet som forteller oss at de ikke tilfører kroppen den næringen kroppen trenger. Vi vet at de er ekstremt helsebevisste. Religionen deres (Seventh Day Adventists) forteller dem at de skal ta vare på kroppen. De spiser ikke junk food, de trener mer, drikker ikke alkohol, røyker ikke, passer på å få nok søvn, passer på å ikke stresse for mye, gode familiebånd er viktig for dem osv. Disse grepene har så klart en innvirkning. Mormonerne har lik forskjell fra befolkningen rundt dem, og de spiser kjøtt.

Men vis meg gjerne disse RCT-studiene som beviser at plantestoffer virker forebyggende for hjertesykdom og forskjellige kreftformer. 

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt nytt for meg at folk skal være så i mot frukt og grønt. alle vet jo at det er sunt. ikke mangel på studier, har vist til flere, det finnes utallige der ute, men hvis flere velger å overse dem og mener dere vet mye bedre - bare fortsett å spis på pølsa deres, så tar jeg meg en fruktjuice 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Natta1980 skrev (15 minutter siden):

helt nytt for meg at folk skal være så i mot frukt og grønt. alle vet jo at det er sunt. ikke mangel på studier, har vist til flere, det finnes utallige der ute, men hvis flere velger å overse dem og mener dere vet mye bedre - bare fortsett å spis på pølsa deres, så tar jeg meg en fruktjuice 😅

Da er det kanskje på tide å oppdatere informasjonskildene dine? Det er ikke så enighet om at et vegansk kosthold er bra som du tror. Og jo, det er stor mangel på studier om kosthold. Mesteparten av ernæringsråd er faktisk basert på observasjonsdata, ikke på RCT-studier. RCT-studier er dyre og ofte små, i alle fall mye mindre enn observasjonsstudier. Og observasjonssstudier kan ikke bevise årsakssammenheng. "Ekspertene" våre rettferdiggjør å bruke observasjonsstudier som grunnlag til rådene med at de er større.

Men en ting er jeg ganske så sikker på; en ren pølse med tilnærmet 100% kjøtt er mye sunnere enn fruktjuice. Så jeg tar gjerne den pølsa, jeg.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet at der er flere som har merket bedring med keto eller carnivore diet.  Kanskje du kan prøve det ut tre måneder ?  Velger du den siste er det viktig at du spiser innmat for få alle næringsstoffene du trenger. Jeg er usikker på hvor bra dette er for din langvarige helse, men det er enklere å introdusere nye matvarer, å deretter vente å se om du reagerer på det enn motsatt. Det du kan gjøre nå, er å kutte ut matoljer som soya, raps, solsikker.  Bruk bare smør og ekstra virgin oliven olje. Det med at man ikke skal steke med ekstra virgin oliven olje er en myte. 

Anonymkode: ff20a...6bb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da er det kanskje på tide å oppdatere informasjonskildene dine? Det er ikke så enighet om at et vegansk kosthold er bra som du tror. Og jo, det er stor mangel på studier om kosthold. Mesteparten av ernæringsråd er faktisk basert på observasjonsdata, ikke på RCT-studier. RCT-studier er dyre og ofte små, i alle fall mye mindre enn observasjonsstudier. Og observasjonssstudier kan ikke bevise årsakssammenheng. "Ekspertene" våre rettferdiggjør å bruke observasjonsstudier som grunnlag til rådene med at de er større.

Men en ting er jeg ganske så sikker på; en ren pølse med tilnærmet 100% kjøtt er mye sunnere enn fruktjuice. Så jeg tar gjerne den pølsa, jeg.

bon appetit 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja for det er sånne pølser flesteparten av de som spiser pølse spiser🙄

Anonymkode: 19ded...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Natta1980 skrev (5 timer siden):

bon appetit 

Jeg håper du er mer bevandret i den kulinariske verden enn som så. Du vet at det er stor forskjell på billigpølser og høykvalitetspølser? Altfor mye planter i den oppskriften. Den hadde ikke jeg rørt med mindre jeg måtte ta litt for å være høflig. Jeg har ikke noe imot maskinutbeinet kjøtt, det er fullt spiselig og jeg er veldig for å spise hele dyret. Men jeg spiser ikke produkter med maisstivelse, potetstivelse, tapiokastivelse eller sukker i, og det var det masse av i denne. En pølse skal være tilnærmet 100% kjøtt. Vanlige grillpølser i Norge har bare ca 50% kjøtt. De fleste produsentene tynner pølsene ut så mye som er lov. Noen "pølser" er nede i 30%, men da kaller de seg ikke pølser fordi det er ikke lov. "Påskegrill", "Sommergrill" er eksempler på dette. Så lenge de ikke kaller seg pølse, så trenger de ikke å følge reglene for hva som er lov å kalle pølse. 

Det er altså ca like feil å påstå at det der var "ren pølse med tilnærmet 100 % kjøtt" som å påstå at solo er fruktjuice.

Jeg snakker om pølser som disse (ingredienser: kjøtt, salt, krydder):

Det er plantene de tilsetter billigpølser som gjør dem usunne. ;)  Høykvalitetspølser er sunne.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.4.2022 den 11.12):

Vegansk kosthold er jo en form for spiseforstyrrelse, som ikke er forenelig for et menneske. Tarmsystemet vårt er laget mest for animalsk mat, men er såkalt alteter.

https://www.nationen.no/motkultur/debatt/veganisme-er-ikke-en-diett-det-er-en-spiseforstyrrelse/

Anonymkode: 49c26...7ad

La oss ikke blande alvorlige psykiske lidelser inn i dette. Jeg kan være enig i at det ofte er en del av spiseforstyrret atferd (overopptatt av mat, restriktivt osv), men spiseforstyrrelse er noe annet.

Anonymkode: 6cb85...4d0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
On 4/6/2022 at 8:12 AM, AnonymBruker said:

Tipper du er bonde og lever av å selge kjøtt. 

Anonymkode: a123a...4bf

Tipper du også at de som anbefaler vegetarkost lever av å selge grønnsaker?

Anonymkode: 4fd86...240

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 4/6/2022 at 2:37 PM, Natta1980 said:

Det er vel ikke så mye at folk er mot frukt og grønt, men at man mener man ikke bør spise så kolossale mengder av det. Hvis en studie viser at folk som spiser mer frukt og grønt blir friskere, er jo det interessant, men spørsmålet er hva eplene og brokkolien erstatter. Det er klart du blir friskere av å bytte chipsposen ut med en salat. Men det er ikke sikkert du blir friskere av å bytte bort et stykke gressforet biff med brødskiver.

For øvrig vil jeg anbefale å heller spise frukt enn å drikke juice.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Netflix sin "What the health". Ekstremt interessant om hva kjøtt gjør med kroppen og hvordan kreft- og diabetesorganisasjoner ikke skriver noe som helst om det. Fordi de er sponset av produsenter av kjøtt og dritt. Men studiene er klare. 

For min del går jeg uansett for en middelvei, spiser mest vegansk, men litt kjøtt, spesielt trenger jeg kraft av god kvalitet. Men etter at jeg så den, så skal jeg teste noen uker 100% vegansk, bare fordi det er interessant.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Lovis Fenja skrev (1 time siden):

Anbefaler Netflix sin "What the health". Ekstremt interessant om hva kjøtt gjør med kroppen og hvordan kreft- og diabetesorganisasjoner ikke skriver noe som helst om det. Fordi de er sponset av produsenter av kjøtt og dritt. Men studiene er klare. 

For min del går jeg uansett for en middelvei, spiser mest vegansk, men litt kjøtt, spesielt trenger jeg kraft av god kvalitet. Men etter at jeg så den, så skal jeg teste noen uker 100% vegansk, bare fordi det er interessant.

Eller bare hopp over den siden den er full av feilinformasjon: https://www.vox.com/platform/amp/science-and-health/2017/7/25/16018658/what-the-health-documentary-review-vegan-diet

Og spar helsen din og spis heller ren mat og inkluder masse rent, sunt kjøtt.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.3.2022 den 15.31):

Jeg har fått en kronisk betennelse og har begynt på medisiner, men de har ennå ikke hatt så stor effekt. Jeg vil jo selv gjøre det jeg kan for å bli bedre og få det bedre og leser en del om mat som skal kunne dempe inflammasjon. Er det noen som har erfaringer og råd til noe som kan hjelpe? Er det noen som har gjort konkrete ting med kostholdet og merket bedring på inflammatoriske sykdommer?

Anonymkode: ab083...dd4

Sånn rent praktisk så funker det å spise så lite "behandlet" mat som mulig. Altså heller enn burger så spiser en havregrøt og biff (ikke nødvendigvis sammen). Og heller enn godteri så spiser en honning og bær.

Det sagt så er kroppen et rart sted, og det som skjer ved betennelse er at kroppen tror noe er skummelt. Så din fordøyelse kan reagere så negativt at du får inflammasjon på alt fra epler via melk og sitrus til gjær.

Folk som har psoriasis finner typisk veldig fort ut hva som fører til utbrudd, og klassikere er pepper (både paprika og sort pepper), sitrus, meieriprodukter, svinekjøtt, hermetikk (ja, faktisk ting i metallembalasje), hvete, løk etc.

Så det at naboen din med samme problem tåler melk betyr ikke at du gjør det. Og at det funker for andre med problemet å kutte ut løk betyr ikke at det funker for deg. 

Du er derfor ute på en personlig reise. Mitt råd er å notere ned hva du spiser til hvert måltid og så når eller om du merker forverring gå tilbake 1-7 dager og se hva du har spist som du ikke spiste for 14 dager siden, eller hva du nå spiser mer av (for selv om du fint tåler litt melk trenger du ikke tåle litt mer melk. Hva enn du gjør: ikke kutt ut matvarer permanent. Tror du at du ikke tåler noe: kutt det ut i en kortere periode på 3-4 måneder, introduser igjen. Sjekk om det går bra. Mye går bra i små mengder selv om det går dårlig i store. Og når inflammasjonen er under kontroll tåler du helt andre ting enn når den er ute av kontroll. 

Anonymkode: c58ed...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eller bare hopp over den siden den er full av feilinformasjon: https://www.vox.com/platform/amp/science-and-health/2017/7/25/16018658/what-the-health-documentary-review-vegan-diet

Og spar helsen din og spis heller ren mat og inkluder masse rent, sunt kjøtt.

Hva er feilene? Er ikke studiene reele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er vel ikke så mye at folk er mot frukt og grønt, men at man mener man ikke bør spise så kolossale mengder av det. Hvis en studie viser at folk som spiser mer frukt og grønt blir friskere, er jo det interessant, men spørsmålet er hva eplene og brokkolien erstatter. Det er klart du blir friskere av å bytte chipsposen ut med en salat. Men det er ikke sikkert du blir friskere av å bytte bort et stykke gressforet biff med brødskiver.

For øvrig vil jeg anbefale å heller spise frukt enn å drikke juice.

kolossale mengder har det aldri vært snakk om. alt med måte.

fruktijuice med chiafrø (fiber) drikker jeg med god samvittighet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...