Gå til innhold

Mat mot inflammasjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har fått en kronisk betennelse og har begynt på medisiner, men de har ennå ikke hatt så stor effekt. Jeg vil jo selv gjøre det jeg kan for å bli bedre og få det bedre og leser en del om mat som skal kunne dempe inflammasjon. Er det noen som har erfaringer og råd til noe som kan hjelpe? Er det noen som har gjort konkrete ting med kostholdet og merket bedring på inflammatoriske sykdommer?

Anonymkode: ab083...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg merket stor forskjell når jeg kuttet nedpå melk hvete sukker og salt. Trengte nesten ikke å legge til noe spesielt i kosten når jeg spiste mindre av dette. 

Anonymkode: 6bf55...8f7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg merket stor forskjell når jeg kuttet nedpå melk hvete sukker og salt. Trengte nesten ikke å legge til noe spesielt i kosten når jeg spiste mindre av dette. 

Jeg spiser ikke hvete og sukker, men litt melkeprodukter. Måtte du kutte ut alt eller bare laktose? Hvor lang tid før du merket bedring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg spiser ikke hvete og sukker, men litt melkeprodukter. Måtte du kutte ut alt eller bare laktose? Hvor lang tid før du merket bedring?

Jeg reagerer på melk generellt, men noen ting går bedre enn andre, blant annet pasteurisert jogurt feks går bedre enn fløte i kaffe osv, så jeg måtte prøve meg litt frem. Salt samler vann i kroppen, nr 1 for å holde inflammasjon nede hos meg er å holde spekulasjonen godt i gang, så jeg har roet mye ned på saltet og drikker godt med vann hver dag, men ikke kutt ut salt helt for all del. Jeg merket bedring etter et par uker, men om du allerede ikke spiser hvete eller sukker, og lite melkeprodukter, så kanskje det ikke er der det ligger for deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg reagerer på melk generellt, men noen ting går bedre enn andre, blant annet pasteurisert jogurt feks går bedre enn fløte i kaffe osv, så jeg måtte prøve meg litt frem. Salt samler vann i kroppen, nr 1 for å holde inflammasjon nede hos meg er å holde spekulasjonen godt i gang, så jeg har roet mye ned på saltet og drikker godt med vann hver dag, men ikke kutt ut salt helt for all del. Jeg merket bedring etter et par uker, men om du allerede ikke spiser hvete eller sukker, og lite melkeprodukter, så kanskje det ikke er der det ligger for deg? 

Jeg spiser litt ost og yoghurt eller surmelk.. hvis det trigger inflammasjon så er det vel nok å bare spise noe av det i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Se «what  the health» på Netflix. 

Anonymkode: 9b6c1...58c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tilsetningstoffer som en bør unngå:

E407

E433

E466

Heldigvis har flere begynt å utfase i det minste E407

https://tidsskriftet.no/2019/09/debatt/tilsetningsstoffer-er-vi-fore-var

https://forskning.no/bakterier-mat-og-helse-tarm/dyrestudier-skaper-bekymring-over-tilsetningsstoffer/1561773

Har et barn med ulcerøs kolitt, og etter å ha kutta ut alle de stoffe som er nevnt her i samråd med legen som sa seg enig, er hun i dag symptomfri og har vært det i ett år. Ungen hadde mesteparten av tarmen betent og var helt ute av funksjon i dagliglivet.

Anonymkode: bfd87...39d

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bør spise mer av det som er antiinflammatorisk, og deriblant finner du en lang rekke grønnsaker, urter, belgvekster med mer. Du må rett og slett fore tarmen med det som er godt for den. 

Som flere andre nevner kan/bør du også kutte ut en del, først og fremst ultraprossesert mat. Dernest kjøtt og meieriprodukter. 

Anonymkode: 44661...671

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøtt er ikke betennelsesfremmende. Det finnes derimot forskning som tyder på at frøoljer og/eller for mye omega er det. Dette er også den maten som, i motsetning til kjøtt, mettet fett og minimalt prosesserte grønnsaker, historisk sett aldri har vært en del av menneskelig kosthold.

Anonymkode: 4fd86...240

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sukker, og melkeprodukter (selv spiser jeg litt yoghurt da) 

Spis masse grønnsaker og urter, drikk grønn te, urtete, sitronvann 👌

Anonymkode: 7f8fd...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kjøtt er ikke betennelsesfremmende. Det finnes derimot forskning som tyder på at frøoljer og/eller for mye omega er det. Dette er også den maten som, i motsetning til kjøtt, mettet fett og minimalt prosesserte grønnsaker, historisk sett aldri har vært en del av menneskelig kosthold.

Det er ikke bra med for store mengder rødt kjøtt. Det sies 400-500 g i løpet av en uke er ok. Ville heller spise kylling ellers eller fisk.

Angående oljer så er det best å spise kalapressa oljer. Extra virgin olivenolje er veldig bra mot betennelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Frøoljer er spesielt ille. Mye karbohydrater er også ille. 

Kjøtt er veldig bra.

Anonymkode: b1aca...372

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gikk over til å spise kun mat laget av rene råvarer. Grønnsaker, frukt, nøtter, frø, krydder, havregryn og urter. Mest grønnsaker. En sjeldent gang rent kjøtt. Begynte med juice faste, men skulle jeg gjort det igjen ville jeg inkl mer fiber og protein til hvert måltid. Juicen var da laget av grønnsaker og frukt, frø som hempfrø og kokosolje. Da gikk inflammasjon i kroppen ned rimlig fort. 

Holdt meg unna alt sukker, hvete, meieriprodukter og halvfabrikata. 

Anonymkode: f6d52...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke bra med for store mengder rødt kjøtt. Det sies 400-500 g i løpet av en uke er ok. Ville heller spise kylling ellers eller fisk.

Angående oljer så er det best å spise kalapressa oljer. Extra virgin olivenolje er veldig bra mot betennelser. 

Vi har så vidt jeg vet ingenting grunn til å tro at våre forfedre slet med hverken betennelse, kreft, overvekt, diabetes, tette blodårer, karies eller andre moderne sykdommer, og de spiste nok heller et halvt kilo om dagen heller enn i uka.

Olivenolje er nok ikke så verst, det lager man ved å klemme en frukt. Rapsolje og sånt vil du nok miste lysten på hvis du ser hvordan det lages.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Omega-6 skulle det stå.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gikk over til å spise kun mat laget av rene råvarer. Grønnsaker, frukt, nøtter, frø, krydder, havregryn og urter. Mest grønnsaker. En sjeldent gang rent kjøtt. Begynte med juice faste, men skulle jeg gjort det igjen ville jeg inkl mer fiber og protein til hvert måltid. Juicen var da laget av grønnsaker og frukt, frø som hempfrø og kokosolje. Da gikk inflammasjon i kroppen ned rimlig fort. 

Holdt meg unna alt sukker, hvete, meieriprodukter og halvfabrikata. 

Hvordan vet du at det gikk ned, målte du? Hva het prøven? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har så vidt jeg vet ingenting grunn til å tro at våre forfedre slet med hverken betennelse, kreft, overvekt, diabetes, tette blodårer, karies eller andre moderne sykdommer, og de spiste nok heller et halvt kilo om dagen heller enn i uka.

Olivenolje er nok ikke så verst, det lager man ved å klemme en frukt. Rapsolje og sånt vil du nok miste lysten på hvis du ser hvordan det lages.

Det vi vet om våre forfedre derimot er at de hadde råtne tenner, og at lavkarbodiett faktisk ikke er bra for munnhygienen. Jeg husker jeg leste en lavkarbo bok som sa at det bare ble verre før det ble bedre... eh nei, det gjør det ikke.

Jeg tror du leser gamle lavkarbobøker. De fleste har oppdatert seg. Det er mulig å være på en lavkarbodiett uten å spise masse rødt kjøtt. Rødt kjøtt er betennelsedannende og det er også animalsk fett, speilet om det ikke er økologisk så er det mye dritt i det, fordi det er der antibiotikaen og sånt legger seg. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvordan vet du at det gikk ned, målte du? Hva het prøven? 

Fordi alle symptomene forsvant. Hevelsen, smertene, utslett, trøtthet, svingninger i temperatur etc 😊 Ble selvfølgelig fulgt opp av lege, og godt mulig hun tok prøver da jeg var ofte å tok blodprøver, men aner ikke hvem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det vi vet om våre forfedre derimot er at de hadde råtne tenner, og at lavkarbodiett faktisk ikke er bra for munnhygienen. Jeg husker jeg leste en lavkarbo bok som sa at det bare ble verre før det ble bedre... eh nei, det gjør det ikke.

Jeg tror du leser gamle lavkarbobøker. De fleste har oppdatert seg. Det er mulig å være på en lavkarbodiett uten å spise masse rødt kjøtt. Rødt kjøtt er betennelsedannende og det er også animalsk fett, speilet om det ikke er økologisk så er det mye dritt i det, fordi det er der antibiotikaen og sånt legger seg. 

Det må du gjerne prøve å hoste opp en kilde på. 

Før jordbruksrevolusjonen hadde våre forfedre perfekt tannhelse. Faktisk så reiste en tannlege rundt i verden for ca 100 år siden og så på tennene til forskjellige stammer. De som spiste sin tradisjonelle kost (jeger/sanker) hadde perfekte tenner uten å ha vært hos tannlege eller pusset tenner. Faktisk hadde de også bredere kjeve og det var veldig uvanlig med tenner som ikke fikk plass. Noe som er veldig vanlig med moderne kosthold som ikke gir oss like god næring som tradisjonelt kosthold. 

Boka til Weston A Price (han tannlegen) finner du her. Noen eksempler på hva du finner i den:

Sitat

Fig.9.jpg
FIG. 9. Typical native Alaskan Eskimos. Note the broad faces and broad arches and no dental caries (tooth decay). Upper left, woman has a broken lower tooth. She has had twenty-six children with no tooth decay.

Fig.10.jpg

FIG. 10. These primitive Alaskan mothers rear strong, rugged babies. The mothers do not suffer from dental caries.

Fig.11.jpg

FIG. 11. When the primitive Alaskan Eskimos obtain the white man's foods, dental caries become active. Pyorrhea also often becomes severe. In many districts dental service cannot be obtained and suffering is acute and prolonged.

Fig.12.jpg

FIG. 12. While dental arch deformities or crowded teeth are practically unknown among many of the primitive groups of Eskimos, they occur frequently in the first generation of children born after the parents have adopted the white man's foods. Note the narrow nostrils and changed facial form of these children. This is not due to thumb sucking.

Anonymkode: b1aca...372

• Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...